10 évre titkosították minden idők egyik legnagyobb magyar vasúti projektjét
A parlament keddi ülésnapján elfogadták a Budapest-Belgrád vasútfejlesztést elősegítő törvényt is. Egyszerűsödhetnek a Budapest-Belgrád vasútfejlesztés hatósági jóváhagyási folyamatai, így csökkenhet a projekt tervezési és kivitelezési ideje annak a törvénynek köszönhetően, amelyet 133 igen szavazattal, 58 nem és 3 tartózkodás mellett fogadott el a Ház. A jogszabály biztosítja, hogy a projekt magyarországi szakaszához szükséges források rendelkezésre álljanak - írta az MTI.
A kiemelten közérdekű beruházás Budapest-Kelebia közti szakaszát 15 százalékban a magyar fél finanszírozza, 85 százalékban a kínai biztosítja a forrásokat.
A hitelt a Kínai Export Import Bank folyósítja, ennek a hitelszerződésnek a megkötését teszi lehetővé a törvény.
A jogszabály rendelkezik a környezeti védettség garanciájáról is, mert kimondja, hogy a projekt kivitelezése során a környezet és a természeti területek védettsége nem sérülhet.
Az Országgyűlés 2016-ban foglalta törvénybe a Magyarország és Kína között aláírt egyezményt a vasútfejlesztésről, a keleti nyitás stratégia részeként. A beruházás által Magyarország a régió első számú logisztikai központjává válhat.
A vasútvonal az európai törzshálózatnak is része, ezért kötelezettség is azt 2030-ig korszerűsíteni. A fejlesztés után a vonal kétvágányú lesz, azon 160 kilométer/óra sebességet engedélyeznek majd, terhelhetőbb lesz a pálya, és korszerű kommunikációs és irányító rendszerekkel is ellátják a vonalat - áll a közleményben.
Mint arról korábban mi is beszámoltunk,
a több százmilliárdos projektet Mészáros Lőrinc cége nyerte el. Ez lesz a magyar vasúttörténet egyik legnagyobb beruházása.
A kormány korábban azt javasolta, hogy valamennyi iratot, amely a szerződés előkészítésével, megkötésével kapcsolatos, valamint az ezekkel összefüggő döntések megalapozását szolgáló iratokat is, tíz évre titkosítsák.