hirdetés

GASZTRO
A Rovatból
hirdetés

A hús és a zöldség új szintézise, a steaksaláta

A vékony szeletekre vágott steak megkoronázza a salátát, épp annyi nehézkességet adva a saláta könnyedségéhez, amennyi kell.

Link másolása

hirdetés

Szeretem a salátákat, mondom ezt, mind gyógyíthatatlan húsevő. De épp emiatt, elvárom, hogy a salátákban legyen valami izmosabb – értsd húsos – alkatrész is, az se baj, ha abszolút kisebbségbe szorul a salátaalkatrészek arányához képest, de azért legyen. Mivel odavagyok a steakért, és szeretem a salátát is, összehoztam a kettő kombinációját. Nem túl bonyolult ötvözetről van szó.

A steaksaláta akkor született meg, amikor egy laza délutánra három vendéget vártam, ami velem együtt négy adagnyi könnyű kései ebédet feltételezett. Azonban csak a tárgynapot megelőző késő este döbbentem rá, hogy csupán egy szelet marhahátszín van a fagyasztóban, másnap pedig nemzeti ünnep, ergo minden zárva van, ami meg netán nyitva, ott legfeljebb kisüveges kevertet lehet venni, marhahátszínt viszont fölöttébb ritkán, mert a törzsközönség ezt nemigen igényli.

15.Steaksaláta4

Lázas töprengésbe kezdtem, és azonnal sutba vágtam a zelleres krumplipüré ötletét, és terveket szőttem, hogy miként vendégeljek meg három embert, amúgy bibliai módra, ahol egy egész sokaság lakott jól egy kenyérből és két halból. Abban az időben hemzsegtek a csodatevők, manapság rájuk nem lehet számítani, de egy Jézushoz mint a legfőbb illetékeshez elsuttogott rövid fohász eredményeképp meglett a megoldás. Saláta-alapanyag volt bőven a hűtőben, csak a húst kellett valahogy sokszorosítani.

hirdetés

Mivel három hölgy jött vendégségbe, bíztam benne, hogy nem keményvonalas steakfogyasztók, ugyanis azt már napokkal előbb belengettem előttük, hogy remek argentin steaket fogok felszolgálni, a hátraarc komoly presztízsveszteséggel járt volna, így viszont mindössze azt kockáztattam, hogy a hús mérete alapján fösvénynek tartanak. Bár ezt könnyen ki lehet magyarázni az egészséges étrenddel, meg ilyesmivel. Szerencsére salátaöntetben jó vagyok, a nagymesteri fokozat előtt állok, s ez talán feledteti a húshiányt.

A megoldás kulcsa egyébként csak annyi, hogy egy igazi steak poivre-t, azaz borsos steaket kell készíteni, sok-sok durvára tört borssal – ehhez mozsarat kell használni, mert a daráló még a nagyobb fokozaton is túl finomra darál, attól meg kellemetlenül csípős lesz a steak, mivel a bors csak durvára törve lesz szelíd-édeskés sütés közben. A vékony szeletekre vágott steak megkoronázza a salátát, épp annyi nehézkességet adva a saláta könnyedségéhez, amennyi kell. A citrom és a hússzaft pedig minden hiányt elfed.

De miért is lenne itt bármiféle hiány?!

15.Steaksaláta2

Hozzávalók:

1 szelet marhahátszín (kb. 15-20 dkg)

1 citrom

1 evőkanál szemes feketebors

1 fej bármilyen saláta

10-15 szem koktélparadicsom

2 “tv” paprika

0,5 dl olívaolaj

2 fehérborecet

1 kiskanál reszelt parmezán

kevés só

1. Egy kevés olívaolajjal vagy vajjal kenjünk ki egy vastag aljú (legjobb, ha öntöttvas) serpenyőt, és forrósítsuk fel, míg szinte füstöl. A páraelszívót kapcsoljuk be vagy nyissuk ki az ablakot. Legjobb, ha mindkettőt.

2. A hússzeletet forgassuk bele alaposan a durvára tört borsba, mintha paníroznánk. Fektessük a forró serpenyőbe, és egyik oldalán 3, a másikon 2 percig süssük. Ezzel közepesre sütjük, de a sütési idő függ a serpenyőtől és a hús vastagságától is, ezért érdemes nyomogatni: ha kezd keményedni, azonnal kapjuk ki a serpenyőből.

A steaket csomagoljuk alufóliába, locsoljuk meg fél citrom levével, hintsük meg kevés sóval, s pihentessük 10 percet, hogy a nedvek jól átjárják, közben meg készítsük el a salátát.

15.Steaksaláta1

3. A saláta elkészítése lényegében a vinaigrette megalkotását jelenti, mert a koktélparadicsomok kettészelése, a salátalevelek összetépkedése és a paprika felkarikázása nem igényel komoly munkát. A vinaigrette jelentőségét azonban nem szabad lebecsülni, mert ettől lesz saláta a saláta, különben csak egy tál aprított zöldséget csócsálunk.

A parmezános-citromos öntet úgy készül, hogy a merülőmixer keverőpoharába öntöm az olívaolajat, a fehérborecetet, a másik fél citrom átszűrt levét és a parmezánt, majd a mixerrel homogénre turmixolom az egészet. Matt sárga színű, sajtos-citromos illatú öntet keletkezik így, amelybe még tehetünk kevés fehérborecetet, attól függően, hogy mennyire szeretjük savanykásan. Érdemes megjegyezni, hogy az öntet akkor jó, ha önmagában kóstolva kissé savanykásabbnak érezzük a kelleténél, mert a salátával együtt fogyasztva épp így lesz tökéletes.

4. A salátát csak találás előtt keverjük össze az öntettel, a húst vékonyan szeleteljük fel, osszuk szét a négy tányér salátán, és a fóliában összegyűlt levet is bátran locsoljuk rá. Ha friss bagettet törünk mellé, senki sem marad éhen. Főleg akkor nem, ha csokitortát is tálalunk utána, de az már egy másik ételmese.

15.Steaksaláta3

(Mivel ez a bizonyos ebéd ünnepnapon zajlott, friss bagettet sem tudtam venni, de van egy jó módszer a bagett életre keltésére, hiszen tudjuk, hogy a bagett kérészéletű; ha nem esszük meg frissen, akkor nemsokára morzsálódik és porlik, galambeleséggé alakul át. Az egynapos bagett viszont újra fogyaszthatóvá válik, amennyiben hosszában felmetsszük, de nem vágjuk teljesen át, a résbe vajdarabkákat teszünk, aztán jól becsomagoljuk alufóliába, és 5-6 percre betesszük 150 fokos sütőbe. A vaj elolvad, a bagett felfrissül, s ha nem is lesz éppen olyan, mint újkorában, bőven átlépi az élvezhetőség küszöbét.)

Ha megkóstolnád, nyomj egy lájkot!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
GASZTRO

Hamarosan érkezhet a McDonald's műhúsból készült hamburgere

A McPlant kísérleti jelleggel már forgalomba is került Ausztriában.

Link másolása

hirdetés

Állítólag épp olyan lesz az íze és a textúrája a McDonald's hamarosan forgalomba kerülő húsnélküli húsból készült új szendvicsének, mintha a megszokott marhahúsból készült volna, írja a Daily Mail. A McPlant (McNövény) lehet az első zöldségalapú hamburgere az amerikai gyorsétteremláncnak.

Az új szendvicset a műhúsos termékeiről ismert Beyond Meattel közösen készíti a Meki. A Beyond Meat korábban sárgaborsó, kókusz, burgonya és cékla felhasználásával állított elő hamburgerpogácsát. A tervek szerint a McPlanttel elsősorban a flexitaristákat, vagyis azokat a vegetáriánusokat célozzák meg, akik időnként fogyasztanak húst is.

A McPlant kísérleti jelleggel már forgalomba is került Ausztriában. A szendvicset sajtot és tojás alapú majonéz dobja fel, ráadásul ugyanazon a rácson sütik, ahol a húst tartalmazó húspogácsákat is. A McPlantről már egy rövid videó is megjelent a McDonald's hivatalos osztrák YouTube-csatornáján:

Nem a McDonald's lesz az első gyorsétterem-hálózat, amely húsnélküli húsból készült hamburgereket kínál vendégeinek. Korábban már a Burger King, a KFC és a Greggs is bevezette hasonló termékét. A fast food cégek azért kísérleteznek a műhúsokkal, mert a kutatások szerint az üvegházhatású gázkibocsátás egynegyede az élelmiszeriparhoz köthető. A tenyésztett állatok közül pedig a szarvasmarha- és a bárányhús előállítása felelős a legtöbb káros anyag légkörbe jutásáért, vagyis hosszú távon a jelenlegi üzletpolitika és termékkínálat fenntarthatatlan.

hirdetés

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
GASZTRO

Bocuse d'Or: Franciaország nyerte a világversenyt, fotókon a magyar csapat menüje

Az idei legnagyobb változás az volt, hogy a csapatoknak a szokásos tányértéma helyett elviteles menüt kellett készíteniük, három fogást, amelyek közül mindegyikben kötelező alapanyag volt a paradicsom.

Link másolása

hirdetés

Franciaország nyerte a világ legrangosabb szakácsversenye, a Bocuse d'Or fődíját, amelyet hétfő este hirdettek ki a franciaországi Lyonban. A második helyezett Dánia, a harmadik Norvégia lett, a magyar csapat a 11. helyen végzett.

A verseny legjobb commis-jének járó díjat a svájci csapat segítője nyerte, a legjobb elviteles téma különdíját Svédország, a legjobb hústálnak járó elismerést Izland kapta.

A vasárnap és hétfőn Lyonban, a SIRHA kiállítás keretein belül megtartott döntőben összesen 21 nemzet csapata készíthette el fogásait, a magyar csapatot vezető Veres István séf hétfőn versenyzett. A csapat tagja Molnár Bence commis (segéd) és Széll Tamás coach, a csapat elnöke ezúttal is Hamvas Zoltán, a Magyar Bocuse d'Or Akadémia elnöke volt.

Idén első alkalommal adták át a Bocuse d'Or Social Commitment Awardot, vagyis a társadalmi felelősségvállalást díjazó elismerést: a díjat Kolumbia kapta. A díjat az a csapat kaphatta meg, amely a legelkötelezettebbnek találtatott az olyan témákban, mint az élelmiszersegély, élelemosztás, a pazarlás elleni küzdelem, a fenntartható termesztés.

Ilyen hosszúra nyúlt felkészülés még sosem fordult elő a Bocuse d'Or, világ legnagyobb presztízsű szakácsversenyénektöbb mint három évtizedes történetében. A szinte zárt kapuk mögött, tavaly októberben megrendezett tallinni európai válogató után a lyoni világdöntőt többször is elnapolták, így most kivételesen nem január, hanem szeptember végére tolódott.

hirdetés

A koronavírus-járvány hatására nemcsak az időpontot, hanem a versenyfeladatot tekintve is történt változás, hiszen a Bocuse d'Or verseny híres arról, hogy szinkronban van a világban zajló eseményekkel és az aktuális kulináris trendekkel.

A legnagyobb változás, hogy a csapatoknak a szokásos tányértéma helyett elviteles menüt kellett készíteniük, három fogást, amelyek közül mindegyikben kötelező alapanyag volt a paradicsom.

A magyar csapat előételként ratatouille tarte-ot készített konfitált paradicsommal, paradicsom vinaigrette-tel és petrezselyem olajjal, főételként garnélával töltött derelyét grillezett paradicsommal, garnéla-bisque-kel és fehérparadicsom szósszal tálalva. A desszert paradicsom-eper-bodzavirág baba, egy klasszikus francia desszert volt, eredetileg egy rumos szirupba áztatott tészta.

A korábbi évekkel ellentétben az egyik leglátványosabb és legizgalmasabb versenyfeladat, a hústéma prezentálásához a csapatok ezúttal nem önállóan tervezték és készítették el tálaikat, hanem mindenki egyforma tálat kapott. Ez egészült ki egy fém edénnyel, melyben egy ragut kellett bemutatni. Ez a hús harmadik köreteleme, melynek zöldségekből és magvakból kellett készülnie.

Veres István és csapattársai brezírozott marhastefániát és fűszervajjal töltött "madelaine-t" készítettek. A hústál elemei között kétféle vegán burgonyaköret jelent meg: konfitált burgonya hagymalekvárral, savanyított kaprilevéllel és kakukkfűvel, valamint ropogós burgonyapuffancs burgonyapürével. A ragutálban krémes zöldségragut tálaltak sajtszósszal, emellett brokkoli és sült cékla salátát is bemutattak tormával és almával.

A Bocuse d'Or versenyeken a végső pontszámok tekintetében mindig fontos szerepet kap a fenntartható gondolkodás, a pazarlás redukálása. Így a 2021-es lyoni döntőn is

nagy szerepet kaptak a fenntarthatósági szempontok.

Az elviteles ételek csomagolásával kapcsolatban elvárás volt, hogy azok újrahasznosíthatók legyenek. Ezen kívül pedig a konyhai zsűri idén a szelektív hulladékgyűjtés mellett a fel nem használt nyersanyagok mennyiségére is nagy figyelmet fordított.

Mivel a világdöntőre több mint fél évvel a szokott időpont után került sor, közben a Magyar Bocuse d'Or Akadémia gőzerővel készült a következő versenyre is, és október 21-én már le is bonyolítja a magyar döntőt, amelyen Adamek Balázs, Dalnoki Bence, Huszár Tibor, Kelemen Roland és Veres István méri össze tudását. A tét óriási, hiszen a nyertes képviselheti Magyarországot a 2022. márciusában megrendezésre kerülő európai válogatón, amelynek 2016 után ismét Budapest ad majd otthont.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
GASZTRO

Teljesen átalakul és új nevet kap a NetPincér

Néhány héten belül teljesen megújul a 22 éves márka, amely foodpanda néven működik tovább.

Link másolása

hirdetés

22 éves fennállásának eddigi talán legnagyobb mérföldkövéhez érkezett a NetPincér: néhány héten belül teljesen új arculattal, foodpanda néven működik tovább. A cég a globális kiszállítási piacon trenddiktálónak számító, és ugyanúgy a Delivery Hero cégcsoporthoz tartozó foodpanda család tagjává válik, így a technológiai újítások még hamarabb érkeznek majd Magyarországra, illetve a magyar felhasználók országokon átívelően használhatják ugyanazt a megszokott mobilalkalmazást. Tulajdonosváltás azonban nem történik és a lényegi elemek is változatlanok maradnak: a foodpanda ezentúl is olyan tech-alapú gyorskereskedelmi tevékenységet folytat országszerte, ami képes kiszállítani szinte bármit, amire a megrendelőknek szüksége lehet, akár 30 percen belül.

1999 óta működik hazánkban a magyar alapítású NetPincér, amely 2016-ban a világszerte több, mint 50 országban jelenlévő Delivery Hero vállalatcsoport tagja lett. Az elmúlt években rengeteget fejlődött a márka, ennek köszönhetően pedig mára a NetPincér több, mint egy ételrendelő platform - hiszen már szinte bármit kiszállítanak, amire a vásárlóknak rövid időn, akár 30 percen belül szüksége lehet. Részben ennek is köszönhető, hogy a márka újrapozícionálása mellett döntött a vállalat.

Egy másik, ezzel párhuzamos törekvés, hogy a Delivery Hero cégcsoporton belül szeretnék egységesíteni a márkákat Európában, ennek első lépéseként a kontinensen Németország után Magyarországon vezetik be elsőként az új foodpanda márkát. Ezzel pedig olyan előnyöket is élvezhet a magyar közönség mostantól, mint az új szolgáltatások gyorsabb bevezetése, vagy a megszokott applikáció országokon átívelő használata.

A foodpanda a nemzetközi háttérnek és a márkaváltásnak köszönhetően az eddigieknél is gyorsabb innovációra készül, a cég azonban ugyanaz marad. Szó sincs tulajdonoscseréről, hiszen a foodpanda a Delivery Hero cégcsoport márkája, amelyet már eddig is több ázsiai és európai országban használtak. Azt azonban jelzi a márkaváltás is, hogy a magyar piac kiemelten fontos számukra és a vállalat 22 év után is még sok évre tervez Magyarországon. A foodpandával megmarad a cég csaknem 6000 éttermi és üzleti partnere, és továbbra is együtt dolgoznak majd a több, mint 4300 szerződött futárpartnerükkel, hogy kiszolgálják a most már több mint 2 milliós megrendelői bázisukat.

A felhasználóknak nincs oka aggodalomra, hiszen ugyanúgy működik tovább a tavaly bevezetett webes és mobilapp platform is, amely szeptember végétől elsődlegesen a foodpanda.hu felületen és foodpanda appon keresztül lesz elérhető, de egyelőre NetPincérként is ugyanúgy megtalálják a felhasználók. A felületek megjelenése átalakul az új márkának megfelelően, de az oldal és a mobilalkalmazás is a megszokott módon működik tovább.

“Ugyanolyan gyorsan és megbízhatóan működünk majd, ahogyan eddig, sőt, hatékonyságunk csak erősödni fog a jövőben. A márkaváltás hozzásegít minket az eddigieknél is gyorsabb fejlesztésekhez és új szolgáltatások bevezetéséhez a lehető legjobb ügyfélélmény érdekében. A Delivery Hero európai foodpanda országaiban egy kis idő múlva mindenhol azonos lesz az alkalmazás, ami azt is jelenti, hogy mindegyik fogyasztónk külföldön is ugyanúgy tudja használni a foodpanda applikációt étel-vagy például élelmiszer-rendelésre, mint itthon. Azzal pedig, hogy szolgáltatásunk tovább bővül és fejlődik, a foodpanda növekedni és terjeszkedni fog a jövőben Magyarországon: több száz új munkahelyet tervezünk létesíteni és több ezer új futárpartnernek kívánunk munkát biztosítani a beütemezett több milliárd forintos befektetéseinknek köszönhetően” - mondta el Patai Zoltán, a Delivery Hero Hungary Kft. ügyvezető igazgatója a bejelentés kapcsán szervezett sajtóeseményen, ahol azt is hozzátette, hogy a márkaváltás természetesen a partnereiket is csak pozitív irányban érinti.

hirdetés

A foodpanda márkát 14 országban (pl.: Japán, Taiwan, Németország, Szingapúr) több millió ember ismeri, szereti és bízik benne, így partnereik mostantól egy nemzetközileg ismert márkához csatlakozhatnak. A velük kötött szerződések ugyanazok maradnak, sem a jutalékok, sem az egyéb szolgáltatásaik árában nem várható változás az éttermi és üzleti partnerek tekintetében. Ugyanez igaz a szerződött futárpartnerekre is: az ő szerződéseiket sem befolyásolja a márkaváltás.

Az új márka bevezetésére a tervek szerint szeptember végén kerül majd sor, addig még NetPincérként vehető igénybe a szolgáltatás.

A foodpanda márkaernyő alatt a cég saját, ma már 7 raktárból szállító élelmiszerüzlet-hálózata, a NetPincér market is átalakul, és a továbbiakban panda market néven működik tovább, sőt erős vidéki terjeszkedésbe fog ezzel párhuzamosan.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
GASZTRO

Két újabb budapesti étterem nyerte el a Michelin-csillagot

Az Essencia és a Salt a két új csillagos hely. A Michelin-kalauz kritikusai hat új étteremmel egészítették ki az ajánlott Michelin Plate helyek listáját.
MTI, fotó: Essencia - szmo.hu
2021. szeptember 02.


Link másolása

hirdetés

Két újabb étterem, az Essencia és a Salt is Michelin-csillagot nyert a budapesti Michelin-kalauz csütörtöktől elérhető, legfrissebb kiadása szerint, amelynek kritikusai hat új étteremmel egészítették ki az ajánlott helyek listáját is.

Az Essencia és a Salt is első alkalommal szerepel a kalauzban, ezzel Budapesten már a Babellel, a Borkonyha Winekitchennel, a Costesszel, a Costes Downtownnal és a Standdal együtt összesen hét Michelin-csillagos étterem működik - közölte Michelin Hungária Kft.

A közlemény szerint az Essencia éttermet Tiago és Éva Sabarigo vezeti: Tiago séf portugál származású, míg felesége, Éva magyarországi születésű. Az egyszerre stílusos és családias étterem menüje mindkét kultúra önfeledt ünneplését ötvözi.

Mint emlékeztetnek, a Salt Budapest Tóth Szilárd séf-tulajdonos ötletéből született. Az okosan felépített és kreatív menü számos technikát alkalmaz, mint például az erjesztés és pácolás folyamata. A séf-tulajdonos fenntartható gasztronómia iránti elköteleződésének köszönhetően az étterem zöld jelölést is kapott.

"Mindkét étterem csodálatos példája Budapest dinamikus éttermi szférájának. Nemcsak kiváló fogásokat kínálnak, hanem valami extrát is, miközben tiszteletben tartják a magyar konyha hagyományait" - méltatta a két éttermet Gwendal Poullennec, a Michelin-kalauz nemzetközi igazgatója.

hirdetés
A Michelin-kalauz kritikusai hat új étteremmel egészítették ki az ajánlott Michelin Plate helyek listáját.

Ezek között megtalálható a Hoppá! Bistro számos törzsvendéggel; a Felix, amely ötvözi a kifinomult főzési technikákat és a feltűnő építészeti elemeket; a Stand25 Bisztró (a Stand kistestvére), amely új helyszínnel újra felkerült a listára; az elegáns Spago by Wolfgang Puck, ahová mindenki kiöltözik; a Rumour, ahol a kreatív menüt a konyha körül kialakított nyílt pultnál szolgálják fel; valamint az elegánsan modern Pasztell, ahol a legmodernebb konyhában kísérhetjük figyelemmel a séfek munkáját - áll a közleményben.

A Michelin Plate helyek listáján ezzel már tizennyolc budapesti étterem szerepel.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: