hirdetés

GASZTRO
A Rovatból
hirdetés

Soha nem olvasod el az élelmiszerek címkéjét? Nagyon rosszul teszed!

Nem minden esetben jársz jól olcsó termékekkel - sok végzi a kukában.

Link másolása

hirdetés

Néhány éve egy uniós vizsgálatból megdöbbentő dolgok derültek ki. Több mint 17 ezer embert kérdeztek meg az élelmiszer-vásárlási szokásaikról.

Csak 18 százalékuk olvasta el rendszeresen bevásárláskor a megvásárolt élelmiszerek címkéit vagy a csomagoláson található leírást.

A többséget ezek szerint szerint nem izgatta a lejárati idő, az összetevők listája vagy éppen az, hogy mennyire cukros vagy zsíros az élelmiszer. A vizsgálatról a Corriere della Sera számolt be.

Pedig az élelmiszeripar számos trükköt alkalmaz. Olyanokat, amik a címkéket olvasva és a termékeket kicsit alaposabban megvizsgálva te is kiszúrhatsz.

hirdetés

Egyes élelmiszerek imitációja

Mire ügyelj? Hogy ne frissfölt/finomfölt vegyél a tejföl helyett, esetleg pizzafeltétet a sajt helyett. A tejtermékek imitátumai vagy tejipari mellékterméktermék, vagy olcsó növényi alapanyag (jellemzően szója) felhasználásával készülnek. Ha figyelmesen elolvasod a tejtermékek címkéjét is, a növényi zsír és ehhez hasonló kifejezések alapján nagy biztonsággal szúrod ki az utánzatokat.

Hasonlóan megtévesztő, amikor garnélaként értékesítenek halnyesedékből készült terméket, színezett tőkehal-filét kapsz lazac helyett vagy a tengeri nyúlhal ikráját veszed meg kaviárt helyett. Voltaképpen a felvágottak egy része is "átverés", hiszen senki nem gondolhatja komolyan, hogy a gépsonka azonos azzal a finom, gusztusos, színhúsból készült valódi élelmiszerrel, amit húsvétkor olyan élvezetes felszeletelni és tojással, tormával, ropogós héjú kenyérrel elfogyasztani. Amit szójával dúsítanak, az igazából nem sonka.

Tipp: Vásárolj csupán annyit, amennyit egészen biztosan megeszel. Vegyél kevesebbet, de az legyen jó minőségű és valódi élelmiszer. Akkor ugyanott vagy árban, mintha silányabb minőségű, olcsóbb termékből vásárolnál be, aztán később a felét a szemétbe dobnád.

A nátrium-glutamát

Rengeteg élelmiszerben található ez az adalékanyag, annak ellenére, hogy sok ember szervezete nehezen vagy egyáltalán nem tolerálja. Gyakran okozhat fejfájást, rosszullétet, szapora szívverést, bőrproblémákat.

Miben találod? A porlevesektől kezdve az ázsiai ételekig egy sor élelmiszerben.

Gyümölcsös élelmiszerek

Mindig gondosan ellenőrizd, ugyan emekkora százalékban tartalmazza a csomagoláson feltüntetett, gusztusosan ábrázolt gyümölcsöket az adott élelmiszer. A lekváros esetén például a túl magas pektin- és cukortartalom, illetve az alacsonyabb gyümölcstartalom árulkodó lehet, miként az is, ha túlságosan élénk egy dzsem vagy lekvár színe. A hétköznapi, otthon készült lekvárok ugyanis gyakran sötétebbek, tompább árnyalatúak.

Az is árulkodó, ha egy-egy drágább, egzotikus gyümölcs szerepel a névben és a csomagoláson, ám az összetevők között például almát, répát vagy narancsot találsz. Ilyenkor a drágább gyümölcs csak kis mennyiségben, az íze kedvéért található az élelmiszerben. De ez kiderül, ha gondosan elolvasod a termék címkéjét, illetve az összetevőket tartalmazó listát.

Szép, vörös színű, frissnek látszó húskészítmények

A védőgázas csomagolás, illetve a lámpák színe miatt ilyen. Mindig olvasd el a címkéket. Ha a felvágottas pultnál bizonytalan vagy, kérd meg az eladót (egészségügyi okokra hivatkozva), hogy olvassa fel az összetevőket. Ha megtagadja, ne vásárolj. (Eddig még senki nem utasította vissza ezt a kérésemet.)

Lé, ital, nektár

Gyümölcslé vagy lé: száz százalékban tartalmaz gyümölcsöt. Ha az összetevők között a cukor is szerepel, akkor az már nem lehet lé! Ilyenkor egyébként egyes gyártók "nagyvonalúan" lefelejtik a megnevezést (lé/nektár/ital) a csomagolásról, és csak a gyümölcs nevét láthatod. Leveszed a polcról, hazaviszed, és csak otthon derül li, hogy cukrozott lötty. Ezért ellenőrizd, mit írnak az apró betűs részben a csomagoláson!

Nektárnak azt nevezik, amelynek a gyümölcs- (gyümölcsvelő-, gyümölcslé-) tartalma 25-40 százalékos, az ital pedig csupán 12-25 százalékos gyümölcstartalommal bír. Mindkét innivaló tartalmazhat cukrot és adalékanyagokat. Az üdítőital elnevezés a 12 százaléknál alacsonyabb gyümölcstartalmat jelöli.

Mi derült még ki az élelmiszer-címkékkel kapcsolatos vizsgálatból?

A felmérésben annak idején Lengyelország, Németország, Magyarország, Franciaország, Svédország és az Egyesült Királyság vett részt.

Azok között, akik elmondták hogy rendszeresen ellenőrzik az összetevőket, a németek, magyarok, svédek és lengyelek a klasszikus összetételi listát említették. A brit válaszadók 53 százaléka és a svéd fogyasztók 44 százaléka azt mondta, hogy jobban figyel a javasolt napi bevitellel kapcsolatos információkra.

A briteket a kalóriánál jobban érdekelte az élelmiszerekben található zsír mennyisége, ők ezt ellenőrzik először a címkén.

A svédeket a cukor és zsír mennyisége is érdekli, és számít nekik az élelmiszerek rost- és vitamintartalma is.

A fogyasztói szokásokat is vizsgálták felmérésben részt vevő országokban. A vásárlóknak három ugyanolyan termék közül ki kellett választaniuk azt, amelyik szerintük a legegészségesebb. A németek, franciák és britek 70 százaléka helyesen választott. A magyarok, a lengyeleknek és a svédeknek 50 százaléka találta el, melyik a legegészségesebb termék.

Sokan nem tudták értelmezni a telített zsír kifejezést.

Az is kiderült, hogy általánosságban a fiatalabb válaszadók voltak képesek a leginkább arra, hogy a legegészségesebb termékeket ismerjék fel az élelmiszerek közül. Akik jobb anyagi és társadalmi háttérrel rendelkeztek, biztosabb kézzel választották ki a jobb minőségű élelmiszereket.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
GASZTRO
Bocuse d'Or: Franciaország nyerte a világversenyt, fotókon a magyar csapat menüje
Az idei legnagyobb változás az volt, hogy a csapatoknak a szokásos tányértéma helyett elviteles menüt kellett készíteniük, három fogást, amelyek közül mindegyikben kötelező alapanyag volt a paradicsom.

Link másolása

hirdetés

Franciaország nyerte a világ legrangosabb szakácsversenye, a Bocuse d'Or fődíját, amelyet hétfő este hirdettek ki a franciaországi Lyonban. A második helyezett Dánia, a harmadik Norvégia lett, a magyar csapat a 11. helyen végzett.

A verseny legjobb commis-jének járó díjat a svájci csapat segítője nyerte, a legjobb elviteles téma különdíját Svédország, a legjobb hústálnak járó elismerést Izland kapta.

A vasárnap és hétfőn Lyonban, a SIRHA kiállítás keretein belül megtartott döntőben összesen 21 nemzet csapata készíthette el fogásait, a magyar csapatot vezető Veres István séf hétfőn versenyzett. A csapat tagja Molnár Bence commis (segéd) és Széll Tamás coach, a csapat elnöke ezúttal is Hamvas Zoltán, a Magyar Bocuse d'Or Akadémia elnöke volt.

Idén első alkalommal adták át a Bocuse d'Or Social Commitment Awardot, vagyis a társadalmi felelősségvállalást díjazó elismerést: a díjat Kolumbia kapta. A díjat az a csapat kaphatta meg, amely a legelkötelezettebbnek találtatott az olyan témákban, mint az élelmiszersegély, élelemosztás, a pazarlás elleni küzdelem, a fenntartható termesztés.

Ilyen hosszúra nyúlt felkészülés még sosem fordult elő a Bocuse d'Or, világ legnagyobb presztízsű szakácsversenyénektöbb mint három évtizedes történetében. A szinte zárt kapuk mögött, tavaly októberben megrendezett tallinni európai válogató után a lyoni világdöntőt többször is elnapolták, így most kivételesen nem január, hanem szeptember végére tolódott.

hirdetés

A koronavírus-járvány hatására nemcsak az időpontot, hanem a versenyfeladatot tekintve is történt változás, hiszen a Bocuse d'Or verseny híres arról, hogy szinkronban van a világban zajló eseményekkel és az aktuális kulináris trendekkel.

A legnagyobb változás, hogy a csapatoknak a szokásos tányértéma helyett elviteles menüt kellett készíteniük, három fogást, amelyek közül mindegyikben kötelező alapanyag volt a paradicsom.

A magyar csapat előételként ratatouille tarte-ot készített konfitált paradicsommal, paradicsom vinaigrette-tel és petrezselyem olajjal, főételként garnélával töltött derelyét grillezett paradicsommal, garnéla-bisque-kel és fehérparadicsom szósszal tálalva. A desszert paradicsom-eper-bodzavirág baba, egy klasszikus francia desszert volt, eredetileg egy rumos szirupba áztatott tészta.

A korábbi évekkel ellentétben az egyik leglátványosabb és legizgalmasabb versenyfeladat, a hústéma prezentálásához a csapatok ezúttal nem önállóan tervezték és készítették el tálaikat, hanem mindenki egyforma tálat kapott. Ez egészült ki egy fém edénnyel, melyben egy ragut kellett bemutatni. Ez a hús harmadik köreteleme, melynek zöldségekből és magvakból kellett készülnie.

Veres István és csapattársai brezírozott marhastefániát és fűszervajjal töltött "madelaine-t" készítettek. A hústál elemei között kétféle vegán burgonyaköret jelent meg: konfitált burgonya hagymalekvárral, savanyított kaprilevéllel és kakukkfűvel, valamint ropogós burgonyapuffancs burgonyapürével. A ragutálban krémes zöldségragut tálaltak sajtszósszal, emellett brokkoli és sült cékla salátát is bemutattak tormával és almával.

A Bocuse d'Or versenyeken a végső pontszámok tekintetében mindig fontos szerepet kap a fenntartható gondolkodás, a pazarlás redukálása. Így a 2021-es lyoni döntőn is

nagy szerepet kaptak a fenntarthatósági szempontok.

Az elviteles ételek csomagolásával kapcsolatban elvárás volt, hogy azok újrahasznosíthatók legyenek. Ezen kívül pedig a konyhai zsűri idén a szelektív hulladékgyűjtés mellett a fel nem használt nyersanyagok mennyiségére is nagy figyelmet fordított.

Mivel a világdöntőre több mint fél évvel a szokott időpont után került sor, közben a Magyar Bocuse d'Or Akadémia gőzerővel készült a következő versenyre is, és október 21-én már le is bonyolítja a magyar döntőt, amelyen Adamek Balázs, Dalnoki Bence, Huszár Tibor, Kelemen Roland és Veres István méri össze tudását. A tét óriási, hiszen a nyertes képviselheti Magyarországot a 2022. márciusában megrendezésre kerülő európai válogatón, amelynek 2016 után ismét Budapest ad majd otthont.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
GASZTRO
Szilveszteri süti, ami garancia lehet a sok pénzre is
Tökéletes szilveszteri bulisütemény. Ráadásul leveles is, ami azt jelenti, jövőre sok papírpénzetek lesz.

Link másolása

hirdetés

Ezzel a finom, roppanós pereccel kívánok minden kedves olvasómnak békés, boldog új esztendőt - írja bloggerünk.

hirdetés

Hozzávalók

1 csomag leveles tészta

12,5 dkg liszt

7,5 dkg vaj

7,5 dkg cukor

2,5 dkg keserű kakaópor

1 tojás fehérje

1 csomag vaníliás cukor

1 kanál tej

1 csipet só

lekenéshez:

1 tojás sárgája

1 kávéskanál tej

valamint mandula forgács a szóráshoz

Elkészítés

A leveles tésztát kinyújtjuk kb. 25 x 40 cm-es lappá. A kakaós tészta hozzávalóit tálba tesszük és kemény tésztát gyúrunk belőle. Kinyújtjuk fele akkorára, mint a leveles tésztánk. Rátesszük a leveles tészta egyik felére, a másik leveles részt pedig ráhajtjuk.

Éles késsel felcsíkozzuk a réteges tésztát, majd a csíkokat becsavarjuk és a két végét összecsippentve, karikákat alakítunk ki belőlük. A kész karikákat sütőpapírral bélelt tepsibe rakosgatjuk, a tejjel kikevert tojássárgájával lekenjük őket és egy kevés mandulaforgáccsal megszórjuk.

Előmelegített sütőben, 175 °C-on pirulásig sütjük a pereceket. Kihűtjük őket, majd porcukorral meghintve tálaljuk.

Ha pedig nem szeretnéd, hogy a buli tönkremenjen, fogadd meg tanácsainkat – kellő iróniával!

Még több hasonló receptért, keresd a ILLÉSKRISZ KONYHÁJA blogot!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
GASZTRO
A legkülönlegesebb töltött káposzta karácsonyra
Ha már meguntátok a töltött káposztát, de mégsem szeretnétek az ízét hiányolni, ne féljetek az újítástól!

Link másolása

hirdetés

Mindig készül nálunk karácsonykor töltött káposzta, természetesen abalében. De mivel nagyon szeretem a savanyú káposztából a rakott változatot, idén inkább azt készítek.

S ha már ünnep, arra gondoltam, mért ne lehetne szép formát adni neki, és úgy elkészíteni, hogy dísze legyen a terített asztalnak. Hát íme a próbaváltozat!

Drága kisfiam, mikor meglátta, kedvesen megjegyezte:

mi akkora parasztok vagyunk, hogy nálunk még a szülinapi torta is káposztából készül.

hirdetés
Hozzávalók

1 kg savanyú káposzta (Kovászolt káposztából is készíthető.)

8-10 savanyított levél (nagy)

1 kg darált hús

6 db 1 cm vastag füstölt sonka szelet

3 fej vöröshagyma apróra vágva

2 kanál mangalica zsír

1 evőkanál pirospaprika

1 tojás

kapor

bors

20 dkg főtt rizs

petrezselyem levelek

tejföl

Elkészítés

A sonka szeleteket kiklopfoljuk. A darált húst alaposan összekeverjük a tojással, 1 fej összevágott vöröshagymával, kaporral, sóval, borssal.

2 fej összevágott vöröshagymát üvegesre párolunk a zsiradékon, belekeverjük a paprikát, és az alaposan kinyomkodott káposztával összedolgozzuk. Kissé megpároljuk. (Ha nagyon savanyú a káposzta, ki kell mosni vízben.)

Egy magas falú, edényt kizsírozunk- az enyém 20x30 centis ovális forma), majd kibélelünk kb. 4 nagy levéllel, úgy, hogy túllógjon a peremen. A rétegek a következők: sonka, káposzta, darált hús, káposzta, rizs, tejföl, káposzta, sonka.

Mindegyik réteget alaposan ledöngölünk. Az utolsót beborítjuk a maradék káposzta levéllel. Az edényt lefóliázzuk, és lefedjük. 180 fokos sütőben két órán át sütjük, ha kész tálra borítjuk, tetejét petrezselyemmel és tejföllel díszítjük.

Mielőtt nekiálltok, ajánlunk egy különleges előételt is:


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
GASZTRO
Teljesen átalakul és új nevet kap a NetPincér
Néhány héten belül teljesen megújul a 22 éves márka, amely foodpanda néven működik tovább.

Link másolása

hirdetés

22 éves fennállásának eddigi talán legnagyobb mérföldkövéhez érkezett a NetPincér: néhány héten belül teljesen új arculattal, foodpanda néven működik tovább. A cég a globális kiszállítási piacon trenddiktálónak számító, és ugyanúgy a Delivery Hero cégcsoporthoz tartozó foodpanda család tagjává válik, így a technológiai újítások még hamarabb érkeznek majd Magyarországra, illetve a magyar felhasználók országokon átívelően használhatják ugyanazt a megszokott mobilalkalmazást. Tulajdonosváltás azonban nem történik és a lényegi elemek is változatlanok maradnak: a foodpanda ezentúl is olyan tech-alapú gyorskereskedelmi tevékenységet folytat országszerte, ami képes kiszállítani szinte bármit, amire a megrendelőknek szüksége lehet, akár 30 percen belül.

1999 óta működik hazánkban a magyar alapítású NetPincér, amely 2016-ban a világszerte több, mint 50 országban jelenlévő Delivery Hero vállalatcsoport tagja lett. Az elmúlt években rengeteget fejlődött a márka, ennek köszönhetően pedig mára a NetPincér több, mint egy ételrendelő platform - hiszen már szinte bármit kiszállítanak, amire a vásárlóknak rövid időn, akár 30 percen belül szüksége lehet. Részben ennek is köszönhető, hogy a márka újrapozícionálása mellett döntött a vállalat.

Egy másik, ezzel párhuzamos törekvés, hogy a Delivery Hero cégcsoporton belül szeretnék egységesíteni a márkákat Európában, ennek első lépéseként a kontinensen Németország után Magyarországon vezetik be elsőként az új foodpanda márkát. Ezzel pedig olyan előnyöket is élvezhet a magyar közönség mostantól, mint az új szolgáltatások gyorsabb bevezetése, vagy a megszokott applikáció országokon átívelő használata.

A foodpanda a nemzetközi háttérnek és a márkaváltásnak köszönhetően az eddigieknél is gyorsabb innovációra készül, a cég azonban ugyanaz marad. Szó sincs tulajdonoscseréről, hiszen a foodpanda a Delivery Hero cégcsoport márkája, amelyet már eddig is több ázsiai és európai országban használtak. Azt azonban jelzi a márkaváltás is, hogy a magyar piac kiemelten fontos számukra és a vállalat 22 év után is még sok évre tervez Magyarországon. A foodpandával megmarad a cég csaknem 6000 éttermi és üzleti partnere, és továbbra is együtt dolgoznak majd a több, mint 4300 szerződött futárpartnerükkel, hogy kiszolgálják a most már több mint 2 milliós megrendelői bázisukat.

A felhasználóknak nincs oka aggodalomra, hiszen ugyanúgy működik tovább a tavaly bevezetett webes és mobilapp platform is, amely szeptember végétől elsődlegesen a foodpanda.hu felületen és foodpanda appon keresztül lesz elérhető, de egyelőre NetPincérként is ugyanúgy megtalálják a felhasználók. A felületek megjelenése átalakul az új márkának megfelelően, de az oldal és a mobilalkalmazás is a megszokott módon működik tovább.

“Ugyanolyan gyorsan és megbízhatóan működünk majd, ahogyan eddig, sőt, hatékonyságunk csak erősödni fog a jövőben. A márkaváltás hozzásegít minket az eddigieknél is gyorsabb fejlesztésekhez és új szolgáltatások bevezetéséhez a lehető legjobb ügyfélélmény érdekében. A Delivery Hero európai foodpanda országaiban egy kis idő múlva mindenhol azonos lesz az alkalmazás, ami azt is jelenti, hogy mindegyik fogyasztónk külföldön is ugyanúgy tudja használni a foodpanda applikációt étel-vagy például élelmiszer-rendelésre, mint itthon. Azzal pedig, hogy szolgáltatásunk tovább bővül és fejlődik, a foodpanda növekedni és terjeszkedni fog a jövőben Magyarországon: több száz új munkahelyet tervezünk létesíteni és több ezer új futárpartnernek kívánunk munkát biztosítani a beütemezett több milliárd forintos befektetéseinknek köszönhetően” - mondta el Patai Zoltán, a Delivery Hero Hungary Kft. ügyvezető igazgatója a bejelentés kapcsán szervezett sajtóeseményen, ahol azt is hozzátette, hogy a márkaváltás természetesen a partnereiket is csak pozitív irányban érinti.

hirdetés

A foodpanda márkát 14 országban (pl.: Japán, Taiwan, Németország, Szingapúr) több millió ember ismeri, szereti és bízik benne, így partnereik mostantól egy nemzetközileg ismert márkához csatlakozhatnak. A velük kötött szerződések ugyanazok maradnak, sem a jutalékok, sem az egyéb szolgáltatásaik árában nem várható változás az éttermi és üzleti partnerek tekintetében. Ugyanez igaz a szerződött futárpartnerekre is: az ő szerződéseiket sem befolyásolja a márkaváltás.

Az új márka bevezetésére a tervek szerint szeptember végén kerül majd sor, addig még NetPincérként vehető igénybe a szolgáltatás.

A foodpanda márkaernyő alatt a cég saját, ma már 7 raktárból szállító élelmiszerüzlet-hálózata, a NetPincér market is átalakul, és a továbbiakban panda market néven működik tovább, sőt erős vidéki terjeszkedésbe fog ezzel párhuzamosan.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: