hirdetés

GASZTRO

Ezek lesznek 2016 legtrendibb kajái

Idén ez a 16 étel vagy élelmiszer szerepel a superfood listán. A véres hurka is közöttük van. Elmondjuk, miért.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2016. január 11.

hirdetés

Minden évben új divatirányzat határozza meg már az egészséges táplálkozást is. A Daily Mail szerint 2016-ban minden eddiginél furcsább ételek kerülhetnek a figyelem középpontjába. Míg 2015-ben a kókuszolaj, az avokádó, a fodros kel, az acai bogyó és az agavé állt a népszerűségi lista élén, idén egy fa nedve veszi át a kókuszvíz helyét és egy nem igazán ismert dél-amerikai gyökér hozzáadásával készíthetjük a turmixokat és a süteményeket.

De a szupermarketek polcait elárasztó egzotikus hozzávalók mellett néhány rég feledésbe merült kedvenc jótékony hatása is előtérbe kerül. Az idei listán szereplő ételek nagy része az angol cikk írója szerint már most is fellelhető egy átlagos konyhában. Az avokádó olaj, a teff és a nyírvíz (a nyírfa törzsének megcsapolásakor kifolyó édes nedv - a Szerk.) népszerűsége folyamatosan növekszik. Könnyen lehet, hogy a jövőben édesburgonya lisztet használunk majd főzéshez, és több levest készítünk.

kaja1

Darren Beale a MuscleFood.com-tól a következőket mondta: "2015-ben az egészséges táplálkozás új szintre lépett és idén ez a trend minden bizonnyal tovább erősödik majd. Érdekes, hogy az emberek milyen rugalmasan változtatják étkezi szokásaikat attól függően, hogy éppen milyen divatőrület üti fel a fejét. Az avokádó olaj és a maca gyökér már eddig is nagy népszerűségnek örvendett, de például a gomba és a véres hurka térhódítása még számunkra is nagy meglepetés. Az új kutatásoknak köszönhetően felfedhetjük az élelmiszerek rejtett értékeit, tulajdonságait és már alig várjuk, hogy mivé növik ki magukat ezek az új trendek.”

kaja2

hirdetés

Az alábbi lista az idei év 16 legtrendibb szuperélelmiszereit mutatja be:

Fekete bab: ez az energiadús hüvelyes a latin-amerikai konyha kedvelt hozzávalója. Tele van ásványi anyagokkal, vitaminokkal és kiváló növényi fehérjeforrás. A cikk szerint szinte mindenhez használható a burritótól kedve egészen a brownie-ig. (Magyarországon az étkezési szokásokat figyelembe véve inkább köretként, saláták, főzelékek alapanyagaként tudjuk elképzelni.)

bab

Tengeri alga: ez a tengeri "szuperélelmiszer" több C-vitamint tartalmaz, mint a narancs, és rendkívül magas a kalciumtartalma. Állítólag vírusölő, antibakteriális és gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkezik. Jamie Oliver is ódákat zengett erről a zöld finomságról: „Azt hittem, a tengeri alga új, világhódító dolog, de már az őseink is ettek algát. Jódban gazdag és a legtáplálóbb zöldség az egész világon... olyan akár a dinamit. Rostban, tápanyagokban, ásványi anyagokban gazdag és még az emésztést is segíti – elképesztő.”

alga

Levesek: ami az év folyadék divathóbortját illető, a gyümölcscentrifugálást a leves készítés váltja majd fel. A fitness rajongók körében egyre nagyobb divattá vált az egyes nemzetek kedvenc leveseinek letisztultabb, fehérjedús változatának az elkészítése. Jo Travers táplálkozási szakértő és dietetikus elmondta, hogy „az előrecsomagolt levesek tele vannak sóval és tartósítószerekkel. A túlzott melegítés következtében a tápanyagtartalmuk jelentősen csökken, ezáltal egy egészséges ételből egy sokkal kevésbé egészséges étel lesz. Ha saját magunk készítjük a levest, mi szabhatjuk meg, hogy mi kerül bele és mi nem.”

Madeleine Shaw táplálkozási szakértő a következőket mondta: „A leves különösen jólesik az év ezen szakaszában. Melenget, tápláló és ízletes.” (A magyar konyha ebben évezredek óta élen jár, leveseket már a vándorló magyar törzsek is készítettek. A magyar gasztronómia ma is elképzelhetetlen levesek nélkül - a Szerk.)

leves1

Avokádó olaj: úgy tűnik, a kókuszolaj helyett az avokádó olaj lesz az idei év közkedvelt egészséges olaja. Egyszeresen telítetlen olajsav tartalmának köszönhetően, rendkívül szívbarát. Az olajsav, más egészséges olajjal ellentétben, ellenáll az oxidációnak, ezért hosszabb ideig is eltartható.

Keri Gans, a „The Small Change Diet” szerzője szerint „az avokádó olajban lévő E-vitamin erősíti a bőrt és az immunrendszert és ugyanúgy használható ételek készítéséhez, mint az olívaolaj. Ha a tápanyagtartalmat nézzük a kókuszolaj kapcsán számos megválaszolatlan kérdés merül fel, az avokádó olaj esetébe viszont egy sem.”

avokado

Természetes édesítőszerek: az elmúlt évben a cukor első számú közellenséggé vált. Sokan, akik igyekeznek egészséges életmódot folytatni, inkább a mesterséges édesítőszerekre tették le a voksukat. Azonban a szakértők úgy vélik, jobb lenne, ha természetes édesítőszereket használnánk, például mézet és agavé szirupot.

A feldolgozatlan élelmiszerek és az egészségtudatos életmód hívei fogyaszthatnak nyers mézet, steviát, lukumát vagy szerzetesek körtéjét is (Siraitia grosvenorii), ami még kevesebb feldolgozást igényel. Ezekre az alternatívákra először nehéz lehet rábukkanni, de ha nyitva tartjuk a szemünket, a boltok polcain találhatunk alacsony kalóriatartalmú és alacsony glikémiás indexű yacon szirupot, amit az Andokban található yacon gyökérből vonnak ki. A kókusznektárt a kókuszvirágból nyerik. A lukuma fa gyümölcse Peruban, Chilében és Ecuadorban őshonos.

stevia

Gombák: a szerény gomba idén reflektorfénybe kerül. D-vitaminban gazdag, és sokan kedvelik, mert - a Daily Mail cikke szerint - só hozzáadása nélkül képes ízesíteni az ételt. "Kiváló B-vitamin forrás. Segíti az energiaellátást, lebontja a fehérjéket, a zsírokat és a szénhidrátokat és kulcsfontosságú szerepet játszik az idegrendszer megfelelő működésében is. A gombákban található béta-glükán erősíti az immunrendszert és ellenállóvá teszi a szervezetet az allergiákkal szemben. A szelén és az ergotionein segít megvédeni a sejtjeinket a krónikus betegségeket kiváltó károsodástól. A shiitake gomba kedvelt az íze és a hússzerű textúrája miatt, de emellett olyan vegyületeket is tartalmaz, mint az AHCC, az eritadenin és a lentinán, melyek hozzájárulnak az immunrendszer erősítéséhez és a koleszterinszint csökkentéséhez."

shiitake

Növényi eredetű fehérjék: jó hír a vegetáriánusoknak! 2016 olcsó alternatívákat kínál a fehérje utánpótlására. Ilyen a lencse, a mungóbab és a földimogyoró.

mogyi

Véres hurka: az állítják a cikkben, hogy valóságos szupersztár lesz 2016-ban. Fehérjében gazdag és gyakorlatilag szénhidrátmentes. Remek fehérje-, kálium-, kalcium- és magnéziumforrás. Továbbá magas a vas- és a cinktartalma: ez a két ásványi anyag gyakran hiányzik a modern étrendből. A vas a vérképzéshez szükséges és segít megelőzni a vérszegénység kialakulását. Vashiány miatt fáradékonyabbak lehetünk és a koncentráció képesség csökken. Az alábbi fotón szalonnával látható, anélkül képzeljétek el.

asp_620_hurka2

Csíráztatott magvak: ez ugyan nem új, de most ismét reflektorfénybe került. A kicsírázott magvak könnyebben emészthetőek. Tele vannak kulcsfontosságú tápanyagokkal, B-vitaminokkal, C-vitaminnal, folsavval, rosttal és esszenciális aminosavakkal. A kicsírázott magvak kevésbé váltanak ki allergiás reakciót azoknál, akik gabonafehérjére érzékenyek. Többféle formában elérhető: kenyerekben, reggeli gabonapelyhekben és lisztekben.

voroshagymacsiras_falatok02

Maca gyökér: más néven perui ginzeng a ’szuperélelmiszer csoport’ legújabb tagja. A gyökérrel leggyakrabban por formában találkozhatunk. Viharként söpört végig a fitness világon. Turmixokhoz, gyümölcslevekhez és pudingokhoz is kiváló. A porított maca íze a Horlicks malátás tejitaléhoz hasonló. Található benne B1-, B2-, C-, és E-vitamin, valamint kalcium, magnézium, foszfor, kálium, kén és vas. Olyan nyomelemeket tartalmaz, mint a cink, a jód, a réz, a szelén, a bizmut, a mangán és a szilícium-dioxid.

gyoker

Karalábé: kivételesen gazdag C-vitaminforrás. Magas C-vitamin és rosttartalma mellett a szépségre gyakorolt hatása is jelentős. Kimberly Snyder, a „The Beauty Detox Foods” szerzője szerint „a karalábé magas káliumtartalmának köszönhetően segít szabályozni a folyadékszintet. A túl sok nátrium és túl kevés kálium duzzanatokat okozhat, különösen a szem alatti területen.” Mivel a magyar konyha levesekhez, sültekhez, főzelékekhez is használ karalábét, és nyersen is szoktuk rágcsálni, ezzel sem lesz gond.

karalabe

Teff: ez az egy évezred óta termesztett, etiópiai gluténmentes gabonaféle várhatóan felülmúlja a mindeddig töretlen népszerűségnek örvendő quinoa-t vagy más néven rizsparéjt. Apró magjainak kalcium-, vas-, fehérje és aminosav tartalma rendkívül magas. Bármilyen recepthez használható a búzaliszt helyettesítéseként, legyen szó pizzáról vagy gofriról. A magok mérete a mákéhoz hasonló. A gluténmentes gabonák közül talán a treff a leglenyűgözőbb, ami a tápanyagtartalmat illeti. Sokkal több kalciumot, rezet, élelmi rostot, vasat, mangánt, tiamint, K-vitamint és cinket tartalmaz, mint a quinoa. Rezisztens keményítőtartalma hozzájárul a vastagbél egészségének megőrzéséhez, segíti a vércukorszint szabályozását, a súlykontrollt. Albumint tartalmaz, amely a vérplazma elsődleges fehérjéje, emiatt remek alternatíva a tojás helyett a vegetáriánusok és a vegán étrendűek számára.

teff

Fekete rizs: A fekete rizs tele van antioxidánsokkal és B1-vitaminnal, ráadásul sokkal több rostot tartalmaz, mint a fehér rizs. Rajongói a mogyorós, diós íze és a különleges textúrája miatt kedvelik. Cy Lee a Cornell Egyetem professzora szerint „a fekete ételek több antioxidáns tartalmaznak, mint a világos színűek, mivel több pigmentet tartalmaznak. Egy japán kutatók által nemrégiben elvégzett kutatás során 21 fekete rizs fajta genomját vizsgálták és arra jutottak, hogy a fekete rizs a japán rizstől eredeztethető, azonban egy bizonyos gén módosult a fekete rizsben. Ennek köszönhetően a növény nagy mennyiségű antocianint termel.

Nyírvíz: a fa nedve nagyszerű elektrolit forrás és kiváló szomjoltó. A szüretelést tavasszal végzik, amikor a tápanyagokban gazdag nedv a fa gyökerétől az ágakon át a levelekig „utazik”. Joanne Reid táplálkozási szakértő szerint, „a nyírfanedv C-vitamint, szaponint és glutationt tartalmaz. Ezek az antioxidánsok az oxidáció gátlása révén védik sejtjeinket a károsodástól.” Azonban felhívja a figyelmet, hogy a kereskedelemben kapható termékek tartalmazhatnak cukrot, ezért válasszuk a hozzáadott cukor nélküli üveges termékeket.

nyirviz

nyirviz2

Édesburgonya liszt: Gluténmentes, paleo, az édesburgonya minden kedvező tulajdonságával. Jól tartja a nedvességet és kellemes, édeskés ízt ad minden péksüteménynek. Az édesburgonya liszt rendkívül sokoldalú. Készíthető belőle kenyér, keksz, muffin, palacsinta, torta és fánk is. Levesekhez, mártásokhoz, szószokhoz is használható sűrítőként, valamint halpanírozáshoz is kiváló. A liszt rostban, A-vitaminban, vasban és kalciumban gazdag és stabilizálja a vércukorszintet.

Marhalapocka: 2016-ban a séfek egyik nagy kedvence lesz - állítólag. "Sovány hús, állaga a bélszínéhez hasonló, az ára viszont a töredéke a bélszínének" írja a Daily Mail.

lapocka

Fotók: Pixabay.com, Szeretlek Magyarország


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
GASZTRO

Íme a tökéletes rántott csirke receptje: a megszokott hozzávalókon kívül kell hozzá egy kis fizika is

Bárki elkészítheti otthon, csak pár apróságra kell nagyon odafigyelni.
A címkép illusztráció: Unsplash/Gabe Pierce - szmo.hu
2020. szeptember 19.

hirdetés

Ropogós panír, puha bőr és szaftos hús - nagyjából ez a jó rántott csirke titka. De vajon hogyan lehet egy mezei jó rántott csirke helyett tökéletes rántott csirkét készíteni? A Popular Science szerint a megszokott hozzávalókon kívül szükség lesz egy kis fizikára is, hogy minden idők rántott csirkéjét elkészítsük.

Ahány ország, annyi rántott csirke recept: a koreaiak például az édes és fűszeres kocshudzsang szószban kétszer is átsütött csirkére esküsznek, míg a hawaii szakácsok rizslisztbe vagy édesburgonya keményítőbe forgatják a combokat és szárnyakat. Izraelben ehhez képest egy jókora darab kicsontozott rántott csirkemell a kedvenc, amit vékonyra klopfolnak, majd a magyarokhoz hasonlóan lisztben, tojásban és zsemlemorzsában megforgatva sütnek ki.

A lap szerint a tökéletes rántott csirkéhez nyolc egyszerű lépésen át vezet az út. Ezek pedig sorrendben:

1. Fűszerezzük a lisztet!

Adjunk bátran sót és borsot a liszthez. Míg a legtöbb esetben a fűszereket legkorábban a zsemlemorzsához adják, ne habozzunk ízesíteni már a lisztet is. Fontos lépés lehet a liszt sózása ahhoz, hogy a végén kellően lédús és finom legyen a csirkehús.

hirdetés

2. Megfelelő olajat válasszunk!

Lehetőleg semleges ízű és magas füstölési pontú olajban süssük ki a rántott csirkét. Amint az olaj ugyanis eléri a füstölési pontot, elkezd bomlani, és ez hatással lehet a csirke ízére. Mivel a jó rántott csirkét nagyjából 160 fok körüli hőmérsékleten sütik, lehetőleg olyan olajat válasszunk, aminek a füstölési pontja 200 fok felett van. Így marad kellő játékterünk, ha véletlenül túlhevítenénk az olajat.

3. Csak szobahőmérsékletű húst süssünk!

Nagyjából 20-30 percig hagyjuk állni a húst szobahőmérsékleten, mielőtt nekilátunk a panírozásnak és a sütésnek. Ezzel megakadályozzuk, hogy a panír jóval előbb készre süljön, mint a hús, vagyis ezzel a trükkel sokkal egyenletesebben tudjuk majd sütni a csirkét.

4. Közvetlenül a sütés előtt panírozzunk!

Ha jóval a serpenyőbe kerülés előtt panírozzuk a csirkét, a liszt könnyen nyúlóssá, gumiszerűvé válhat. Igazítsunk mindent az olajhoz: ha már forrón rotyog, akkor mártsuk a húst előbb a tojás és a tej keverékébe, majd utána a lisztbe. Mielőtt a serpenyőbe kerülne, okvetlenül rázzuk le a felesleges lisztet a csirkéről, hogy ne gyűljön és égjen össze a massza az olajban.

5. Ne zsúfoljuk tele a serpenyőt!

A túl sok egyszerre sütött húsdarabtól a forró olaj hőmérséklete csökken, ez pedig befolyásolja a sütési időt, összességében pedig a végeredményt is. Kényelmes távolságra helyezzük el egymástól a combokat, szárnyakat vagy mellcsíkokat. Ha nagyon sietünk, inkább állítsunk hadrendbe egy második serpenyőt is.

6. Mindig tartsuk szemmel a serpenyőt!

A rántott csirke nagyjából 15-20 perc alatt elkészül, de ez nem azt jelenti, hogy az olajba áztatás után ott is lehet hagyni a serpenyőt. Aki tökéletes rántott csirkét szeretne, folyamatosan ellenőrizze az olaj hőmérsékletét, és ha szükséges, időnként állítson a tűzhely lángján.

7. Azonnal tálaljuk!

Amikor a panír aranybarna, a csirke átfőtt, tegyük egy papírtörlővel bélelt edénybe a kész húst. Tálalás előtt hagyjuk 5 percet állni: ettől leülepszik a szaft és befejeződik a fehérjék főzése, végeredményben pedig puha, omlós lesz a csirke.

8. Extrák

Ha nem egyszerre faljuk fel az összes rántott csirkét, érdemes a felmelegítésnél is betartani néhány aranyszabályt. Miután kivesszük a hűtőből, hagyjuk állni szobahőmérsékleten 30 percig. Ezután helyezzük egy 200 fokra felmelegített sütőben rácsra, amíg kellően át nem melegszik. Ez csirkemell esetében nagyjából 14-18 perc, ha szárnyat és combot melegítünk, akkor elég 8-12 perc is. Persze aki teheti, vissza is dobhatja az olajba egy kicsit a csirkét.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
GASZTRO

Mind rosszul sütjük a bacont II. Erzsébet séfje szerint

A mesterszakács szerint a legtöbben elkövetnek egy óriási hibát baconsütés közben.
Fotó: Illusztráció (Pexels) - szmo.hu
2020. december 12.

hirdetés

Ha valaha is foglalkoztatott a gondolat, hogyan is eszi egy királynő a bacont, akkor íme a válasz: II. Erzsébet korábbi séfje most elárulta, milyen a bacon királynő módra, azaz tökéletesen ropogósra sütve.

Jeff Baker díjnyertes szakács, aki korábban magának II. Erzsébetnek is főzött most a tökéletes baconről rántotta le a leplet. Tapasztalatai szerint a legtöbb ember rosszul süti, egy lényeges körülményt ugyanis elront: túl sok zsírban, hideg serpenyőben és túl sokáig sütik.

Márpedig a tökéletes bacont rendkívül forró serpenyőben kell sütni nagyon rövid ideig, 1-1 percig oldalanként.

Ettől lesz tökéletesen ropogós, a magas hőfoktól pedig kicsit karamellizálódik is, így sokkal ízesebb lesz a bacon. Alá csupán egy kevés zsiradékot kell tenni, a többi úgyis kisül majd a szeletekből. A túl sok zsírral csak megszívja magát, lassú sütéssel és nem megfelelő hőfokú serpenyővel pedig nem fog ropogósra sülni a bacon, inkább zsírban tocsogó és puha lesz.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
GASZTRO

A Disney nyilvánossá tette kedvelt édességük receptjét

A fagyasztott desszert elkészítése könnyebb, mint azt gondolnánk.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. április 12.

hirdetés

Ha valaha is jártál Disneyland-ben, akkor nagy esély van rá, hogy már kóstoltad a nagy népszerűségnek örvendő „Dole Whipet”. A Dole Whip a Disney hivatalos fagyasztott desszertje, ami csak a meseparkokban és a cég által üzemeltetett üdülőhelyeken kapható – írja a Mirror.

Először 1986-ban mutatták be Disneyland Adventureland részén egy Tiki bárban, és mivel hatalmas sikert aratott, a mai napig fent van az étlapon.

Ha még nem volt lehetőséged megkóstolni, akkor itt a lehetőség, hogy megtedd. A Disney először tette nyilvánossá a receptet, amit otthon is könnyedén elkészíthetünk.

Rendkívül egyszerűen elkészíthető, mindössze három összetevőre van szükségünk. A hagyományos ízvilág eléréséhez a Disney szerint egy nagy gombóc vanília fagyi, 120 ml ananászlé és két csésze fagyasztott ananász kell.

Az összes hozzávalót egy turmixgépbe kell tenni, majd addig kell keverni, míg krémes állagot nem kapunk.

hirdetés

Lapozz a posztért:

Az eredmény attól függ, hogy mennyire követjük az előírt mennyiségeket. Kedvünkre variálhatjuk a hozzávalók mértékét, és akár kanalazhatós fagyi-szerű masszát, avagy jó sok ananászlével hígítva smoothie állagú italt is kaphatunk.

Az eredetit -, ahogy a parkokban is – a felnőttek részére meg lehet bolondítani egy kis rummal. És így együtt élvezheti az egész család Disneyland ízeit a kanapén.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
GASZTRO

Elárulta a titkos receptjét az igazi bolognai spagettinek egy olasz séf

Az egyik legfontosabb tanács, hogy soha ne adjunk olajat a főzővízhez.
képünk illusztráció, fotó: Pixabay/RitaE - szmo.hu
2020. december 08.

hirdetés

A világ talán legnépszerűbb konyhája az olasz, de mégis sokan hibásan készítenek el olyan látszólag egyszerű ételeket is, mint például a pizza vagy a spagetti. Azért, hogy a házilag készített bolognai spagetti olyan legyen, mintha egy olasz étteremben készítették volna el, néhány apró, de fontos lépést mindenképp be kell tartani, árulta el a Daily Starnak Roberto Bassi.

Az olasz séf az autentikus bolognai spagetti receptjét rögtön egy jókora meglepetéssel kezdi: a tészta ne spagetti, hanem tagliatelle (metélt) legyen.

Ezután kitér a ragura is, aminek titka a hús-zöldség arány helyes megtalálásában rejlik.

Lapozz a részletekért:

hirdetés

Bassi ezek után ismerteti a tökéletes bolognai spagettit eredményező, mégis kevesek által ismert recept lépéseit:

1. Pirítsuk meg a kiválasztott zöldségeket (sárgarépa, szárzeller - szerk.) extra szűz olívaolajon.

2. Adjuk hozzá a húst. A hagyományos receptben marha-disznó keveréket használnak, de ízlés szerint lehet csak marha is.

3. Addig pirítsuk, amíg a hús egyenletesen barna nem lesz. Ez az egyik legfontosabb lépés.

4. Engedjük fel borral a serpenyő aljára ragadt pörzsanyagot, mely a hús pirítása közben rakódott le.

5. Végül ízlés szerint fűszerezzük, és adjuk hozzá a paradicsompürét és némi vizet. A készülő ragut óvatosan forraljuk néhány órán keresztül.

Léteznek ugyanakkor tipikus hibák is, amiket sokan elkövetnek a spagetti elkészítése közben.

A szakács szerint a két legjellemzőbb tévedés, hogy sokan olajat adnak a tészta főzővizéhez, majd a már készre főzött tésztát végül vízzel átöblítik.

Bassi szerint ha megfelelő minőségű tésztát választottunk, akkor csak kevés keményítő szabadul fel a főzés során, ez pedig megakadályozza a tészta összetapadását.

Szintén a keményítővel van összefüggésben, hogy miért nem érdemes az elkészült tésztát vízzel átöblíteni. Bassi szerint ugyanis ilyenkor a víz lemossa azt a vékony keményítő-réteget, ami elősegíti a tészta és a mártás megfelelő összeragadását.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: