Idén 100 éves a Coca-Cola legendás Télapója – tudtad, hogy nézett ki régen?
A száz év alatt sokat változott a legendás kólás Télapó figurája. De hogyan kezdődött az egész? Azt például tudtad, hogy nem mindig volt a Mikulásnak piros kabátja, és annyira jó kedélye sem, mint amilyennek most ismerjük? És azt, hogy mi köze van George Lucas-nak a karácsonyi karavánhoz? Következzen hét érdekesség, amit eddig nem sejtettél a Coca-Cola Télapóról!
1. Nem mindig volt pufók piros ruhás öregúr
Az angolszász országok karácsonyi reklámjai és filmjei mind ugyanúgy ábrázolják az éj leple alatt ajándékot hozó Télapót: pocakos, nagyszakállú vidám, ősz öregúrnak, piros ruhában és sapkában.
De nem nézett ki mindig így: 1931 előtt a legkülönfélébb formákban jelent meg, volt, aki magas, sovány figuraként rajzolta le, mások kísérteties külsejű manóként.
Hol püspöki öltözékben, hol állatbőrből készült ruhában jelenítették meg, kabátja a korai ábrázolásokon még bőrszínű, később már a ma megszokott piros lett.
2. Szigorú Télapó
A Coca-Cola reklámjaiban 1920 óta szerepel a Télapó figurája. Az első reklámokban azonban még nyoma sincs a ma ismert figura vidámságának, inkább szigorúan néz ki, ahogy Thomas Nast, az „amerikai karikatúra atyja” megalkotta.
3. Nem a Coca-Cola miatt piros a kabátja, de az üdítőcég nélkül lehet, hogy máshogyan nézne ki
A Coca-Cola 1931-ben kezdett el népszerű magazinokban hirdetéseket elhelyezni. A céget képviselő reklámügynökség a karácsonyi kampányban egy újszerű kinézetű Télapó-figurát szeretett volna szerepeltetni. Miután többször megpróbáltak rátalálni egy olyan illusztrátorra, aki meg tudja ragadni a Télapó valódi lényegét, végül a michigani származású Haddon Sundblomot választották a feladatra. Sundblom egy 1822-es versből inspirálódva melegszívű, barátságos és pufók emberként rajzolta meg a Coca-Cola Télapót. Nagy lépés volt ez a korábbi reklámokhoz képest, ugyanis ezelőtt mindig csak Télapónak öltözött emberek szerepeltek a reklámokban, nem „maga a Télapó”. 1930-ban például még egy áruházi Télapó egy üveg Coca-Colát iszogatva szerepel az üdítő reklámjában. Az viszont tévhit, hogy a Coca-Cola miatt lenne piros a kabátja: már azelőtt piros kabátban ábrázolták, mielőtt Sundblom megfestette volna őt.
4. Az eredeti Coca-Cola Télapó komoly művészeti értéket képvisel
Az új Coca-Cola Télapó 1931-ben debütált, a reklámok a játékok kiszállítása közben, karácsony éjszakáján a miatta ébren maradó gyerekeket köszöntve, neki szóló leveleket olvasva jelenítik meg a kedves piros ruhás öregurat, aki természetesen mindig Coca-Colával frissíti fel magát munka közben (ha úgy adódik, akkor a megajándékozott családok hűtőjéből kiszolgálva magát).
Sundblom a reklámok eredetijét mindig olajfestményként készítette el, majd a képek sokszorosítva óriásplakátokra, naptárakra, poszterekre, bolti reklámtáblákra kerültek, volt, amikor a képek szereplőiből plüssfigura is készült. Ezek a darabok most komoly gyűjtői relikviáknak számítanak.
Az eredeti olajfestmények pedig olyan híres múzeumok kiállításain voltak már láthatók, mint a párizsi Louvre vagy a Royal Ontario múzeum Torontóban, és számos műalkotás otthona a World of Coca-Cola múzeum Atlantában.
5. Mi történt a Télapó feleségével?
Sundblom több modellt is használt karácsonyi képeihez: a Télapót eleinte nyugdíjas kereskedő barátjáról, Lou Prentiss-ről mintázta, Prentiss halála után pedig saját tükörképét festette le. A reklámokban megjelenő gyerekek a művész szomszédai, a kutya pedig a környékbeli virágboltosé. Az emberek imádták a karácsonyi képeket, és ha egyik évről a másikra változott valami rajtuk, azonnal levelet írtak a Coca-Colának. Az egyik évben például arra hívták fel a cég figyelmét, hogy a képen fordítva viseli a Télapó az övét (valószínűleg ez abban az időszakban történt, amikor Sundblom a tükörben állt modellt saját magának),
egy másik évben pedig a Télapó nem viselt karikagyűrűt, ezért a rajongók aggódva kérdezték, mi történt a Télapó feleségével.