hirdetés

FELFEDEZŐ

Hajmeresztő repülési rekordot döntött Besenyei Péter tanítványa

Dario Costa alagút-átrepüléssel írta be magát a rekordok könyvébe.

Link másolása

hirdetés

Szeptember 4. csodás nap volt a műrepülés és a rekorddöntés számára: ezzel minden bizonnyal Dario Costa is egyetért. A Red Bull Air Race olasz származású profi pilótája egy lélegzetelállító mutatványt hajtott végre, ami könnyedén az életébe kerülhetett volna.

A Törökországban található Çatalca alagútban mintegy 245 km/órás sebességgel döntötte meg az alagútrepülés világrekordját.

Felkészülését mentora, a legendás magyar műrepülőbajnok, Besenyei Péter segítette.

A 41 éves Dario Costa volt annak idején az első olasz pilóta, aki nemcsak kvalifikálni, de győzedelmeskedni is tudott a Red Bull Air Race-en. Több mint két évtizednyi tapasztalattal, 5000 óra levegőben töltött idővel a háta mögött, most egy példátlan kihívás elé állította magát. A Çatalca-alagút átrepülésének egy évig tartó előkészületét a feladat összetettsége miatt egy 40 főből álló stáb segítette, melynek oszlopos tagja a magyar repülés koronázatlan királya.

Az olasz pilóta mentora nem más, mint Besenyei Péter. A magyar műrepülő legenda az alábbiakat nyilatkozta tanítványa kihívása kapcsán:

Egy alagútban repülni közel sem normális szituáció. A fontos, hogy mi jár az ember fejében közben. Mert a földtől egy méter magasan egyenesen repülni és követni a középvonalat még nem olyan nehéz, amennyiben egy kifutópálya felett vagy. De egy sötét alagútból kijönni a fényre, majd vissza egy másik sötét alagútba, már más. Emellett számolni kell a repülést befolyásoló léghullámokkal és néhány bukkanóval is. Fejben nehéz, mert tudod, hogy ha hibázol, akkor a fal keményen visszaüt.

A helyszínül szolgáló, 2020 márciusában átadott korszerű duplaalagút Isztambul mellett, az észak-marmarai autópályán található. Mondani se kell, hogy gépkocsiforgalomra és nem repülőgépekre tervezték. Dario Costa törökországi idő szerint szeptember 4-én 6:43-kor szállt fel az első alagútban, majd 245 km/órás sebességgel suhant végig mindkettőn, mindössze alig egy méter magassággal a talaj felett.

hirdetés
A Guinness-rekordok könyvben a leghosszabb alagút, melyen repülőgéppel repültek át, 1,61 kilométeres volt – most a Çatalca-alagút 2,26 kilométeres távjával sikerült megduplázni az eredményt. Az áthaladás mindössze 43,44 másodpercig tartott.

„Minden olyan gyorsan történt, viszont amikor kijöttem az első alagútból, a keresztszél miatt a gép kicsit jobbra vitt. Akkor számomra minden lelassult egy pillanatra. Reagáltam, igyekeztem a repülőgépet újra megfelelő irányba tenni mire átérek a második alagútba. Onnantól ismét felgyorsultak az események” – számolt be élményéről Dario Costa, aki a sikeres rekorddöntése és landolása közt egy ünnepi hurokrepülést is beiktatott.

Dario Costa lélegzetelállító alagútrepülése



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
„Együtt élünk a legjobb barátnőmmel, a férjeinkkel, és együtt neveljük a gyerekeinket - ez eddig a legjobb évem!”
A két barátnő két baráthoz ment férjhez, majd a gyerekeikkel összeköltöztek, és roppant jól érzik magukat!

Link másolása

hirdetés

Madison és Curstin barátnők, akik 13 éves koruk óra sülve-főve együtt voltak, sőt, ahogy az sok barátnőnél szokás, megfogadták, hogy sosem hagyják el egymást, bármi is történjék. Ilyenkor persze nem szokott semmi különleges történni, családjuk lesz, gyerekeik, és ez már elég ahhoz, hogy lazuljon a kamaszkori barátság. Náluk azonban nem így történt - írta meg a Mirror.

Szintén még kamaszként ismerkedtek meg két sráccal, Zach-kel és Carterrel, akik szintén jó barátok voltak. Össze is jött a két pár, máig együtt vannak, össze is házasodtak, gyerekeik lettek.

De a szokatlan rész a mesében most jön: pár hét különbséggel adott életet a két nő a gyerekeiknek, Curstinnek egy fia lett, Cade, Madison pedig ikreket szült, Jenningset és Evie-t.

hirdetés
Majd tavaly év elején meghozták azt a döntést, hogy a két család összeköltözik. Az apropó az volt, hogy Zach, aki katona volt, leszerelt, és úgy gondolták, hogy a visszailleszkedés így könnyebben fog menni. Először arra gondoltak, csak ideiglenesen költözik egybe a két család, de aztán annyira bejött nekik, hogy úgy döntöttek, együtt is maradnak.

"Együtt neveljük a gyerekeinket mint egy nagy család. A babáinknak jobb gyerekkora lesz így, mint amilyen nekünk volt. A legjobb barátok vagyunk, akik valószínűleg a legjobb barátokat nevelik. Ez volt az eddigi legboldogabb évem - mondta Madison egy TikTok-videóban.

@thetwinpletfamily toxic is so 2010 #dobetter #twinplets #unconditionallove #MyPlayoffPicks #fypシ #4lifers #fyp #bff #mombestfriend #familyischosen #doingbetter #foryou ♬ Pope Is a Rockstar - Sales

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
FELFEDEZŐ
Türkmenisztán elnöke elrendelte, hogy oltsák el a „Pokol Kapujában” évtizedek óta égő tüzet
Az égő krátert máig rejtélyek övezik, az elnök már 2010-ben is utasítást adott a tűz eloltására.

Link másolása

hirdetés

Türkmenisztán elnöke elrendelte, hogy zárják be az országban található "Pokol Kapuját", és "találjanak megoldást" a hatalmas sivatagi gázkráterben évtizedek óta égő tűz eloltására - írja a BBC.

Gurbanguli Berdimuhamedov elnök a döntést környezetvédelmi és egészségügyi okokkal magyarázta, valamint a gázkitermelésbe is bekapcsolnák a jelenleg turistaattrakcióként funkcionáló területet a jövőben. "Értékes természeti erőforrásokat veszítünk el, amelyekből jelentős hasznot tudnánk termelni, és népünk jólétének javítására fordítani" - mondta az elnök.

Berdimuhamedov 2010-ben egyszer már elrendelte a tűz eloltását. 2013-ban aztán mégis inkább természetvédelmi területté nyilvánította.

Sokak szerint a tűz úgy keletkezett, hogy 1971-ben egy szovjet fúrási művelet során a fúrótorony alatt beomlott a föld, és a helyén egy körülbelül 70 méter átmérőjű és 20 méter körüli mélységű kráter maradt. A mérgező gázkibocsátás megelőzése érdekében a geológusok úgy döntöttek, hogy a földgázt meggyújtják. Azt remélték, hogy a tűz néhány napon belül elemészti a barlangban található összes földgázt, majd kialszik. A földgáz azonban még mindig ég, lassan 50 éve folyamatosan, így a helyiek elnevezték a barlang maradványát "a Pokol Kapujának".

George Kourounis kanadai felfedező, aki 2013-ban leereszkedett a kráter mélyébe és megvizsgálta azt, arra jutott, valójában nem lehet tudni, hogyan keletkezett. A helyi türkmén geológusok szerint ugyan a hatalmas kráter az 1960-as években alakult ki, de csak az 1980-as években kezdett el égni.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
FELFEDEZŐ
Nagyon valószínűtlen, hogy két perc után is ezen a gépen leszel – a világ legrövidebb menetrend szerinti repülőútja
A naponta kétszer-háromszor induló járatra nyolc utas fér fel, a repülőjegyért pedig átlagosan 15 fontot (6-7 ezer forintot) kérnek el.

Link másolása

hirdetés

Nyolc utas zsúfolódik be egy Volkswagen-lakókocsi méretű kabinba. A motorzaj fülsiketítő. WC-re nem lehet elmenni. Mégis van valami különleges a Loganair LM711-es járatában, amire maximum két perc után rá is jössz. Ez ugyanis a világ legrövidebb, menetrendszerinti repülőútja, amelyről a CNN számolt be.

A Skócia északi részén fekvő Orkney-szigetcsoport szélén elhelyezkedő Westray szigetet a még kintebb lévő Papa Westray szigettel összekötő járat a Guinness Rekordok Könyve szerint a világ legrövidebb menetrend szerinti légi járata. Ami nem is csoda hiszen a mindössze 2,7 kilométeres távolságot kevesebb idő alatt éri el, mint amennyi idő alatt a legtöbb utasszállító az utazómagasságot.

Ha jó napot fogunk ki, kedvező széllel és könnyű poggyászokkal mindössze 53 másodpercig tart az út – ez egyben az eddigi rekord is.

A járatot leginkább a mintegy nyolcvan fős helyi lakosság használja. Nyáron turisták, főleg kirándulók és a repülés szerelmesei is megfordulnak a gépen. A naponta kétszer-háromszor induló járatra nyolc utas fér fel, a repülőjegyért pedig átlagosan 15 fontot (6-7 ezer forintot) kérnek el.

A legjobban azok járnak, akiknek sikerül az első sorba ülniük – innen ugyanis a pilótát közvetlen közelről figyelhetjük vezetés közben. Nem választhatjuk azonban meg, hogy hova ülünk. A biztonság érdekében a kiosztás a súly egyenletes eloszlásán alapul a repülőgépen.

Videó: A repülőút

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
FELFEDEZŐ
A Rovatból
hirdetés
Befagyott hattyúkhoz riasztották a madármentőket, videó is készült a kiszabadulásukról
Bár nem volt egyszerű, a két madár végül szerencsésen ki tudott menekülni a szorult helyzetből.

Link másolása

hirdetés

A téli hideg miatt elkezdett befagyni Kistokajon a tó. Két hattyú azonban a jég fogságába esett. A szorult helyzetüket látók a madármentőket hívták segítségül.

A Madármentő Állomás Mályi - Bird Rescue közösségi oldalán számoltak be az esetről. Mint írják:

"Befagyott hattyúkhoz riasztottak minket Kistokajból. Ma érkezett a hívás, hogy a kistokaji tavon látnak két hattyút, amik nem mozdulnak és lehet, hogy belefagytak a tóba.

Kimentünk és ezeket a képsorokat készítettük" - áll a bejegyzésben. A feltöltött videó alapján azonban szerencsére jó vége lett a történetnek.

Bár nem volt egyszerű, de megérte a madarak küzdelme, saját erőből ki tudtak menekülni szorult helyzetükből.

VIDEÓ: A hattyúk megmeneküléséről

hirdetés

Az egyik kommentelő megírta, hogy a kiérkező madármentők elmondták, hogyan lehet hasonló helyzetben segíteni:

"ilyenkor köréjük kell dobálni ágakat vagy kavicsokat, hogy megtudjuk, tudnak-e mozdulni".

Mályi Természetvédelmi Egyesület mentési és tanácsadási céllal működik. Az állomás Miskolc vonzáskörzetében, 30-40 km körzetben tud rászoruló madarakon vagy vad kisemlősökön segíteni, vagy a megfelelő helyre továbbjuttatni. Sérült madár bejelentése: 06 30 689 2727

Mályi Természetvédelmi Egyesület Számlaszáma: 11600006-00000000-63004951

Bővebb információk ITT


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: