hirdetés

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Népbetegség a fogzománckopás

Ezt megelőzni leginkább a megfelelő fogkrémmel lehet, de kerülni kell a savas ételeket és italokat is.

Link másolása

hirdetés

A legfrissebb Pronamel - Fogkopás kutatásának eredményei szerint leginkább a 30 évnél fiatalabb korosztály érintett a savas ételek és italok fogyasztása miatt fellépő saverózió okozta fogzománckopás problémában.

A megkérdezett mintegy félszáz fogorvos egybehangzó véleménye szerint manapság a fogzománckopást okozó saverózió tünetei csaknem minden olyan embernél tetten érhetők, akinek természetes foga van. A saverózió megfordíthatatlan folyamat: ha a fogzománc elkopik, soha nem fog újraképződni. A fogorvosok véleménye szerint a fogkopás megelőzésének egyik legfontosabb módszere, hogy megfelelő fogkrém használatával étkezések után erősítsük a fogzománcot.

A kutatásból kiderült, hogy a kétezres évek elején a magyar fogorvosok praktizálásuk során tíz páciensből csupán kettőnél találkoztak a saverózió tüneteivel, mára azonban ez a szám megduplázódott és átlagosan minden negyedik betegnél észlelik a problémát.

A Magyar Fogorvosok Egyesület kutatásában az egyesület tagjai, több mint 20 település, közel 50 fogorvos vett részt. A felmérés legfőbb célja az volt, hogy a táplálkozási szokások és a saverózió okozta zománckopás közötti összefüggést feltárja és megtalálja azt a korosztály, akik leginkább érintettek a saverózió okozta fogkopás problémájával.

A jelenség leginkább, korunkra jellemzően a felgyorsult életmóddal járó, megváltozott táplálkozási szokásokra vezethető vissza a legjobban. Ugyanis a kialakult népbetegség a fogzománc eróziója (fogkopás) elsősorban a magas savtartalmú ételek és italok gyakori fogyasztásából ered. Ha a fogak gyakran vannak kitéve savas hatásnak, a fogzománc nem tud regenerálódni, és elindul a saverózió visszafordíthatatlan folyamata.

hirdetés

14106026886_649ec06c04_b

A saverózió legvalószínűbb okai az étrend, és az a mód, ahogy a savas ételeket is italokat fogyasztjuk. A fogorvosok közel 90 százaléka egyetért abban, hogy legtöbb esetben a szénsavas üdítőitalok fogyasztása az erózió oka. A válaszadók fele a citrusféléket is igen károsnak ítélte meg. Az alma, a bor és a kávé szintén eróziót okoz. Fogeróziót okozhat a szájba kerülő gyomorsav is, amely betegségből adódhat: ilyen például a bulimia, az emésztési zavarok vagy a reflux.

„Kizárólag a fogászati szakemberek képesek a saverózió korai jeleinek azonosítására: ilyenkor a fogzománc vékonnyá, áttetszővé vagy majdnem átlátszóvá, sárgává vagy tompává válik. A fogéleknél apró repedések és érdesség jelentkezhet, esetleg bemélyedések jelentkeznek a rágófelületeken. A fog érzékennyé válik, ami súlyos fájdalmakat okozhat. Félévente panasz nélkül is javasolt fogorvoshoz menni éppen azért, mert amit a laikus még nem lát, azt a fogorvos kiszűri, legyen az rosszindulatú elváltozás, vagy a népbetegségnek számító fogszuvasodás, ínygyulladás. Fogorvosi közreműködéssel lassítható az eróziós folyamat is. Olykor az erózió más lappangó betegségre is felhívja a szakember figyelmét, és így nyílik lehetőség korai kivizsgálásra és gyógykezelésre” – ismertette Dr. Gera István a Magyar Fogorvosok Egyesületének elnöke.

14129488784_0334c5cc33_b

A kutatásban megkérdezett fogorvosok többsége szerint a páciensek egyáltalán nincsenek tisztában a savas ételek-italok fogzománcra gyakorolt hatásával. A már bekövetkezett károsodás visszafordíthatatlan, ezért különösen fontos, hogy a lakosság a problémával tisztában legyen, és megtegye a megfelelő óvintézkedéseket.

A négy legfontosabb fogkopás-megelőzési szabály:

1. Naponta kétszer mossunk fogat olyan jól beépülő fluoridot tartalmazó fogkrémmel, amely segít visszakeményíteni a felpuhult fogzománcot és megelőzni a fogzománc további kopását.

2. Az egészséges ételek, különösen a gyümölcsök, saláták fogyasztását nem szabad abbahagyni, de változtatni kell az evési szokásokon: csökkenteni kell azt az időtartamot, amikor az ételekben található savak közvetlen kapcsolatban vannak a fogakkal, valamint meg kell próbálni elkerülni a savas italokkal való öblögetést és kortyolgatást – lehetőleg szívószálat használjunk - és a lehető leghamarabb nyeljük le őket.

3. Közvetlenül étkezés és ivás után lehetőleg ne mossunk fogat, és lágy sörtéjű fogkefét használjunk.

4.A még hatékonyabb védelem érdekében a fluoridtartalmú fogkrémmel történő fogmosás mellett használjunk fluoridtartalmú szájvizet is.

Ha hasznos volt a cikk, nyomj egy lájkot!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
Nyolc fia van 29 évesen, és úton a következő baba - elmondta, miért nehéz főállású anyának lenni
Az amerikai nő sokszor hallja azt, hogy otthon lenni a gyerekekkel nem nehéz, pedig szerinte valójában igenis kemény feladat.

Link másolása

hirdetés

Még csak 29 éves, de már nyolc gyermeke van egy amerikai nőnek, és a szíve alatt hordja a kilencediket. Ráadásul mindegyik gyerkőc fiú, így aztán pláne nem unatkozik otthon. A legnagyobb, Jamel 12 éves, a legkisebb, Gimani pedig csak öt hónapos, de a legfiatalabb bátyja is csak egy éves - írja a Sun.

A Dallasban élő Yalancia Rosario mindig is nagy családról álmodott, egészen pontosan tízfős családot szeretne. Neki is hat testvére van, ő a legidősebb.

Azt gondolhatnánk, hogy a nyolc fiú nevelése mellett nem igazán van ideje másra, de otthonról is dolgozik, saját vállalkozását viszi a gyerekek mellett. Ugyanakkor azt tapasztalja, hogy sokak szerint könnyű főállású anyaként otthon lenni a gyerekekkel, és ez nem ér fel egy munkával. Erre egy videóban cáfolt rá, amit a TikTokon és az Instagramon is megosztott.

"Az emberek szerint főállású anyának lenni nem lehet olyan nehéz. Próbálj egyszerre könyvelő, játszótárs, titkárnő, mosónő, házvezetőnő, terapeuta, tanár, szakács, sofőr és ápolónő lenni"

- sorolja a videóban.

hirdetés

Instagram-oldalán ezt fűzte hozzá: "Nyolc fiúval és egy úton lévő babával úgy érzem, mintha beragadtam volna a baba-, a kisgyerek és a gyerekszakaszban. De nem cserélném el a világért sem!"

Rengetegen kommenteltek a posztja alá, többen további elemekkel egészítették ki a felsorolást, mint például edző, fodrász, bíró. Valaki azt írta, hogy egy nő munkája valójában sosem lesz kész, míg egy másik anya azt emelte ki, hogy az anyaságban nincs se szabadnap, se betegszabadság, se ebédidő, és a műszak sem jár le soha.

A TikTokon és a YouTube-on is népszerű Yalancia viszont nemcsak támogató, hanem kritikus kommentekkel is gyakran találkozik.

Sokan azzal vádolják őt és a férjét, hogy csak a gyerekek után járó támogatások és adókedvezmények miatt vállalnak ennyi utódot. De olyan kérdéseket is írnak neki, mint hogy "hallottál már a fogamzásgátlóról?", vagy "hány apuka van?". Mégis azt mondja, hogy a pozitívumok felülmúlják a negatívumokat.

Mint mondja, úgy érzi, neki az volt megírva, hogy anya legyen, mivel nagyon gondoskodó és türelmes. A nehézségek ellenére szereti, hogy nagy családja van, és egyáltalán nem bánja, hogy ennyi gyereket szült.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
ÉLET-STÍLUS
5 kérdés, amit tegyél fel magadnak, ha elmúltál 40!
Valahogy kikívánkozik az emberből negyven körül, vagy néhány évvel később egy röpke számvetés, hogy mit ért el az életében, mennyire jött be az a taktika, praktika, amivel éli az életét.

Link másolása

hirdetés
Azon embereket várjuk ide és az Instagramra, akik közelednek a negyven felé, vagy épp már elhagyták azt. Ahogy a Szex és New York-ban hallottuk: A negyven az új harminc. Bármit is jelentsen ez. Mármint a kor csak egy szám, a napunk meg olyan, amilyenné tesszük.

Biztos nem hat rád újdonságként, de a negyvenes lét egy egészen más dekád, mint a harmincas éveinket taposni. Más feladatok, más kérdéskörök, más kétségek és félelmek jellemzik ezt az időszakot. Valahogy kikívánkozik az emberből negyven körül, vagy néhány évvel később egy röpke számvetés, hogy mit ért el az életében, mennyire jött be az a taktika, praktika, amivel éli az életét.

Hoztam öt kérdést, amit feltettem a napokban magamnak és arra bíztatlak, hogy válaszold meg ezeket te is egy kis tisztánlátás érdekében.

1.

A munkámmal kapcsolatban arra voltam kíváncsi, hogy vajon azt csinálom-e, amit szeretek és meg tudok-e élni belőle azon a színvonalon, amin szeretnék élni, vagy legalábbis, amivel elégedett vagyok.

2.

A párkapcsolatot illetően azt vizsgáltam meg, hogy vajon több vagyok-e a házasságom által, vagy csak gyengít engem, vagy esetleg gyengítjük egymást.

hirdetés
3.

A barátságot illetően arra kerestem választ, hogy megvan-e az a kapcsolati hálóm, ami meg tud tartani, ha elesnék.

4.

Az élet-halál témakörében azon gondolkoztam, hogy ha ma jönne el az utolsó órám, akkor mit bánnék, hogy kihagytam, tudom-e azt pótolni esetleg, míg élek. Az is foglalkoztatott, hogy vajon kimaxoltam-e azt a tehetséget, adottságot, amivel megszülettem, vagy amit az éveim alatt megtanultam a tapasztalataimból.

5.

Az egészségemmel, a testemmel és a lelkemmel törődöm-e annyit, mint amennyi szükséges lenne. Ha nem, akkor miként tudnék másként hozzáállni, és mit tudnék másként tenni, mint eddig.

A kérdésekre leírtam a válaszaimat, mert úgy tapasztalom, hogy sokkal jobban látjuk magunkat, ha nem szállnak el a szavak a térben. Amikor papírra vetem a fontos kérdéseimet és válaszaimat, akkor kevésbé kozmetikázom a feleletemet. (Ha mégis megtenném, akkor azonnal nyakon tudom csípni magam, és visszaolvasva képes vagyok belátni, hogy egy kicsit gyáva voltam a válaszadáskor.)

Szóval, ülj le egy meleg, téli ízvilágú teával, vegyél elő egy füzetet, írd le az 5 kérdést, majd jegyzeteld fel a válaszaidat.

A 40 múltam ...és élvezem blogon olyan interjúkat olvashatsz, amikből kiderül, hogy 40 év fölött sem áll meg az élet. SŐT! Akkor kezdődik igazán. Ha pedig szeretnéd te is megosztani a 40 feletti tapasztalataidat, kattints ide és jelentkezz!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
Hetente hányszor és mennyi ideig eddzünk, hogy elérjük a kitűzött céljainkat?
Egy személyi edző adott tippeket és irányelveket, amelyek segítségével összeállíthatjuk a megfelelő edzéstervet.

Link másolása

hirdetés

Az egészség megőrzéséhez kiemelten fontos a rendszeres, aktív testmozgás. Nehéz azonban belőni, hogy mennyi időt és milyen rendszerességgel érdemes edzeni. Ennek járt utána az Independent, amely Tom Mans személyi edzőt kérdezte a témában.

"Az, hogy milyen típusú edzést végzel, végső soron a képességeidtől, a céljaidtól, a preferenciáidtól, a rendelkezésre álló felszereléstől, az esetleges sérülésektől és attól függ, hogy mennyi időd van rá"

- magyarázta a szakember.

Bár nem létezik egy mindenre érvényes megközelítés, vannak olyan tippek és irányelvek, amelyek segítségével kiegyensúlyozott, hatékony, biztonságos és élvezetes edzéstervet tudsz összeállítani magadnak.

Hány napot eddz hetente?

Hacsak nem vagy fitneszőrült, valószínűleg a lehető legkevesebb időt szeretnéd az edzőteremben tölteni ahhoz, hogy elérd a kitűzött céljaidat. Mans szerint azonban a heti egyszeri vagy kétszeri edzés csak minimális fittséget tud biztosítani. Hetente legalább háromszor érdemes edzeni ahhoz, hogy ésszerű időn belül elérjük a kitűzött céljainkat, hangsúlyozta.

hirdetés
A heti négy- vagy ötszöri edzés az ideális, de a legtöbb embernek erre nem lesz ideje, ezért a legjobb, ha három alkalomra törekszünk.

Mennyi ideig tartson az edzés?

Vannak, akik szerint fél óra alatt is hatékony és eredményes edzést lehet végezni. Mans azonban úgy véli,

ha valódi fejlődést akarsz elérni, akkor 45-60 percet érdemes edzeni.

10 percet töltsünk bemelegítéssel, 30-40 percet súlyemeléssel, és 5-10 percet nyújtással és a levezetéssel - javasolta.

Lehet két vagy három egymást követő napon is edzeni?

Két edzés között érdemes tartani egy pihenőnapot.

"Két napot még edzhetsz egymás után, de mindenképpen próbáld meg elkerülni a három napot"

- magyarázta. Ha nem adsz időt az izmaidnak a regenerálódásra, túlterheled őket, ami fájdalmakkal is járhat, figyelmeztetett. Az azonban rendben van, ha egymást követő napokon más testrészeket edzel.

Mennyire fontos az alvás?

Röviden: nagyon fontos. A személyi edző szerint:

"Mindenki, de különösen a rendszeresen edző emberek számára kiemelten fontos, hogy éjszakánként meglegyen az átlagosan hét-nyolc órányi alvás."

"Miután napközben edzettél, a szervezet aztán alvás közben erősödik, zsírt éget és újjáépíti a sérült izomszövetet" - tette hozzá.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
8 tipp arra, hogyan spórolj hatékonyan az új évben
Ha az újévi fogadalmad az, hogy több pénzt akarsz megtakarítani, segítünk néhány szakértői tanáccsal.

Link másolása

hirdetés

Ismét eltelt egy év, ami azt jelenti, hogy jön az új, ilyenkor pedig szeretünk mindenfélét megfogadni, amit aztán vagy betartunk, vagy nem. Azt valószínűleg sokan tűzik ki célul, hogy többet spóroljanak az új évben, főleg ha a sok kiadással járt, magunk mögött hagyott decemberi hónapra gondolnak. Ha te is szeretnéd, hogy jövőre több pénz maradjon minden hónapban a pénztárcádban, vagy a bankszámládon, ezeket a pénzügyi szakértők által adott tanácsokat érdemes megfogadni.

1. Fizesd ki először a kötelezőket!

Ne várj hónap végéig, hogy kiderüljön, mennyi pénzed maradt. A fizetést villámgyorsan el lehet költeni, és a végén már nem biztos, hogy marad annyi, amennyit a megtakarításhoz lehet tenni. Ha biztosra akarsz menni, válasz a csoportos beszedési megbízást, amely arra jó, hogy a szolgáltató minden hónapban automatikusan levonja a bankszámládról a fizetendő összeget. Meg fogsz lepődni, mennyivel másképp fogsz gazdálkodni a pénzzel.

2. Legyen az a célod, hogy a fizetésed egyharmadát (vagy valahányad részét) félreteszed!

Már a fizetés egytizedének félrerakása is óriási lélektani lökést jelent majd a további spóroláshoz. Nem baj, ha nem mindig sikerül, de törekedj arra, hogy legalább a minimum összeget hozzá tudd tenni a megtakarításodhoz.

3. Spórolj szórakoztató dolgokra is!

Ahhoz, hogy ne érezzük magunkat pénzügyi csődtömegnek, kell, hogy olyan dolgokra is költsünk, amelyek élvezetet okoznak. Ahelyett, hogy egy vészhelyzetre tennéd félre a pénzt, valamilyen szórakozásra, kikapcsolódása vagy akár egy ünnepnapra is spórolhatsz. A lényeg, hogy konkrét célok is lebegjenek a szemed előtt, ne csak "mi lesz, ha" helyzetekre koncentrálj.

4. Nézd át az előfizetéseidet!

Úgy megy le pénz a bankszámládról, hogy észre sem veszed? Fizetsz olyan dolgokért, amelyek valójában nem is kellenek neked?

hirdetés

Az év eleje jó alkalom arra, hogy átgondold, mi mindenre érdemes előfizetned, és melyek azok a meglévők közül, amelyekre már nem akarsz többet költeni.

5. Vess véget a gondolkodás nélküli költekezésnek!

Az érintésmentes fizetés sokkal jobban elősegíti az impulzív vásárlást és a túlköltekezést, és ez igaz az internetes rendelésre is, pláne ha az oldal már megjegyezte az adataidat és nem kell többször beírni.

Az új évben igyekezz gátat szabni az ilyesfajta költekezésnek, és add meg a lehetőséget magadnak az átgondolásra. Apróságnak tűnhet, de pl. ha nem engeded a rendszernek megjegyezni az adataidat a webshopoknál, máris tovább tart a rendelés folyamata, ez idő alatt pedig akár meg is gondolhatod magad.

6. Készíts listát arról, mire költöttél a hónapban!

Néha jó, ha látod a kemény valóságot, vagyis hogy mi mindenre költesz. Ha látod magad előtt a kiadásaidat, észreveheted azt is, hogy vannak dolgok, amikre teljesen fölöslegesen szórtál el pénzt, és azt is megfigyelheted, hol, min tudsz többet spórolni.

7. Nézd át a háztartási számlákat is!

Túl sokat fizetsz az alapszolgáltatásokért? Ha kell, válts szolgáltatót, ahol kevesebb az ár. Vannak olyan weboldalak, amelyek segítenek abban, hogy hol mennyit kellene fizetned, és érdemes-e váltanod.

8. Tanulj ingyen a pénzügyekről!

Használd ki az internet adta lehetőségeket, és tájékozódj a pénzügyekről online. Csatlakozz Facebook-csoportokhoz, kövess pénzügyi szakértőket, iratkozz fel hírlevelekre, ha többet akarsz megtudni bizonyos dolgokról, vagy átfogóan a személyes pénzügyekről.

Forrás: Metro


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: