Érthetetlen dolgok történnek a kánikulai Budapest tömegközlekedési eszközein
Forróság van, a nappali hőmérséklet 30 fok feletti, és egy darabig így is marad.
Napon szinte kibírhatatlan a meleg, de árnyékban sem könnyű. Milyen ebben az időben a közeledés?
Tavaly már leteszteltük a BKK-buszokat, a HÉV-et és a metrót, mert évek óta állandó beszédtéma - már májustól -, hogy milyen meleg van Budapesten a közösségi közlekedési eszközökön. Igaz, ami igaz, pár évvel ezelőtt tényleg forróság volt egyes buszokon, és sajnos akadtak olyan járművek, ahol az azokat üzemeltető alvállalkozók utasítására kapcsolták ki a legnagyobb melegben a légkondikat.
Elindultunk hát a városban 2016 nyarán a gyerek által összefirkált ronda, régi higanyos hőmérővel, hogy utánajárjunk, tényleg +40 fok van-e a buszokon, mint azt páran állították. Akkor többszöri tesztelés után azt állapítottuk meg, hogy a buszok többségén semmi gond, megy a klíma, teljesen korrekt a hőmérséklet, és utazás is elviselhető -
sőt, van, amelyiken kifejezetten kellemes.
Az azonban minden évben feltűnik, és minden évben kellemetlen, hogy a hármas (kék) metró vonalán lent, a föld alatt is ugyanolyan meleg van, mint kint, rendszerint simán megvan a 30-31 fok, a HÉV pedig, különösen a kora délutáni órákban, maga a síneken járó mobil pokol.
2016. 07. 30. Csak 27 fok volt, az ég felhős, és nem tűzött hétágra a nap, de a HÉV-en már 31 fok volt.
Idén is elindultunk Budapesten, és a tavalyi tapasztalatokhoz hasonlóan megállapítottuk: a 4-es metró vonalán, ahol jár a levegő, a klímás buszokon és a légkondis villamosokon semmi különös gond nincsen.
A 3-as metrón azonban változatlan a helyzet. És hiába panaszkodtak sokan a melegre, arra, hogy miylen korszerűtlen a vonal, és mennyi hiba fordul elő, a főpolgármester a HVG-nek adott interjúban a hvg.hu kérdésére azt válaszolta:
"A hibákba és kudarcokba könnyen bele lehet kapaszkodni. Elismerem, hogy nem semmitmondók, de könnyen kijavíthatók, és eleve elkerülhetők lettek volna. Ezek egyszer csak véget érnek. Akkor mit kérdeznek majd a 3-as metróról? Hogy miért nincs klíma? Mikor volt a metrón klíma? A metró más, mint a villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap, miért lenne feltétlenül szükség klímára akkor is, ha nincs rá pénz? (...) Nekünk arról kellett döntenünk, hogy egyáltalán fel merjenek-e szállni majd arra a 3-as metróra, vagy ne.
Lehet ilyeneken szórakozni, hogy legyen klíma, azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is.
2017 - kánikulai fotók a 3-as metrón, régi kocsikban. A képek a reggeli csúcs után, a délelőtti órákban készültek.
2017 - kánikulai fotók a 3-as metrón, régi kocsikban. A képek a reggeli csúcs után, a délelőtti órákban készültek.
Mint a fenti képek mutatják, hiába megy a 3-as vonalán a metrókocsi 25 méterrel a föld alatt, hiába nem tűzi nap, meleg van. Izzasztó meleg. Mire bárki beér munkába, már reggel beleizzad a ruhájába.
Gyerekkel pedig kész rémálom melegben az utazás.
Különösen, hogy ezek a nyarak már nem a 30-40 évvel ezelőttiek.
Az egyik érthetetlen dolog az, hogy ha régen nem is volt a metrókocsikban légkondicionálás, mert akkor arra még nem volt igény, illetve senkinek eszébe sem jutott, hogy legyen, ma miért kell elviselni nap mint nap a forróságot.
A másik érthetetlen dolog BKK közlekedési eszközein az utasok egy részének viselkedése. A 4-es/6-os villamos vonalán ugyanis VAN LÉGKONDI, MŰKÖDIK IS. És tábla is figyelmeztet arra, hogy a jármű klímás, és hogyan működik.
Ennek ellenére mindennapos az, hogy tárva-nyitva vannak az ablakok kánikula idején. Megy a légkondi, mégsincs olyan hűvös, mert kintről, a nyitott ablakokon át dől be a forróság.
Az sem ritka látvány, hogy amint felszáll egyutas, már tépi is fel a csukott ablakot.
Tényleg érthetetlen, hogy ha már direkt ki van írva a figyelmeztetés, miért kell nyitogatni és nyitva hagyni forróság idején a villamos ablakait. Arról már nem is beszélve, hogy ha valaki akár csak minimális szinten is tisztában van a klímaberendezések működésével, tudja, hogy az csak zárt ablakok mellett működik.