„Azért járok a Werkbe, mert gondolkodni tanít”
Használható, piacképes ismeretek különleges, ám nem túl extrém szakmákban – a nyelvtudáson kívül ma leginkább ezzel lehet érvényesülni, ha valaki szeretne elhelyezkedni, állást változtatni vagy teljesen új területen dolgozni. Ezzel párhuzamosan egyre többen ismerik fel például az előadóművészek közül, hogy talpraesett menedzser nélkül képtelenség kitűnni az erős versenyben.
Ez a kettős igény hívta életre az olyan képzéseket, amelyek egy-egy speciális területtel foglalkoznak: színházi menedzser, gasztronómus, a hazai rendezvényszakma hátterét is jól ismerő rendezvényszervező vagy éppen enteriőr stylist.
VIDEÓ: Czutor Zoltán a Zenei menedzser képzésről
Mitől más?
Felnőttoktatással foglalkozó iskolákat százával lehet találni. Speciális képzéseket hirdető intézményekben sincs hiány. Azokból a műhelyekből azonban csak kevés akad, amelyekben az elmélet nem megy a gyakorlat rovására, és ahol a hallgatók megkapják a kezdő lendületet ahhoz, hogy a saját útjukra lépjenek és akár saját vállalkozást indítsanak. A Werk Akadémiának éppen ez a célja.
„Nem szeretem ezt a szót, de vállalom, hogy trendérzékenyek vagyunk” - mondja Vándor Ágnes, a Werk Akadémia szakmai vezetője.
„A Werk 2007-es indulása óta minden évben új iránnyal bővült. A második évben, 2008-ban jött a filmes szak, a harmadik évben az író szak, a negyedikben a gasztrowerk, 2010-től 3 féle művészeti menedzserképzés forrta ki magát, és most, a hetedik évben a rendezvényszervezés lesz az új, választható szakirány. Minden képzésünk a jelenlegi magyar piaci igényekre reagál. Bármely képzésünkre iratkozik be valaki, arról a területről aktuális és nagyon korrekt, átfogó képet kap, rengeteg gyakorlattal.”
A rendezvényszervező szakirány indítását részben az a sok „gagyi rendezvény, konferencia” hívta életre, melyeken Vándor Ágnes az elmúlt években részt vett.
„Nem a pénz, sokkal inkább a kreativitás hiánya miatt igénytelenek, unalmasak és rutinszerűek az eseményeink. Ez már a helyszínválasztásból, vagy akár a catering összeállításából is kiderül. Pogácsa, szendvics, rántott hús, vegetáriánusoknak rántott sajt – ez az átlagos menüsor, pedig nagyon sok és változatos a lehetőség, és rendezvény akár egy tüntetés, vagy egy meglepetés-parti is.
Az esküvő is rendezvény, ráadásul prosperáló terület. A rendezvényszervező szakunk képzési vezetőjével megbeszéltük, hogy az a lényeg, hogy minden fontos eseményen ott legyünk, mindenhová eljussanak a hallgatóink a backstage-be, élesben lássák a folyamatokat, mert annak van igazán tapasztalati értéke.”
VIDEÓ: Ex-Werkesek a Werkről - Udvardy Dávid, Művészeti menedzser
"Azért, mert szabad szellemű, egyedi és gondolkodni tanít. Nem szokványos kontextusba helyezi a tudást."
"Az első és a legfontosabb dolog, amit megtanítottak a múlt félévben, az volt, hogy próbálj meg a dobozon kívül gondolkodni. Ha van egy probléma, soha ne a dobozban keresd a megoldását, hanem helyezkedj külső álláspontra, és úgy oldd meg. Ne a szokásos és járt utat járd, ne kövess trendeket, hanem te légy a trend maga. Ezt elképesztően jól kommunikálja az Akadémia a hallgatók felé. Arra is megtanítanak, hogy önállóak legyünk.”
Váczi Laci, színházi menedzser szakos hallgató, a Sanyi és Aranka Színház valamint a KV társulat produkciós vezetője.
Nem ritka, hogy olyanok iratkoznak be a Werk Akadémia képzéseire, akik valami miatt váltani szeretnének. Magas pozícióban dolgozó banktisztviselő, aki mondjuk a vendéglátásban lát fantáziát, multinacionális cég alkalmazottja, aki új területen szeretné kipróbálni magát vagy pályakezdő, aki keresi a helyét.
Sokaknak kedvét szegheti, hogy úgy gondolják, már "öregek" a tanfolyamokhoz. Felső korhatár azonban nincsen a Werk Akadémián. A legidősebb hallgató hatvan év feletti volt, stylist szakra járt.
Mint arra Balogh Máté a művészeti menedzser szak referense felhívta a figyelmet, egyáltalán nem számít extrém esetnek, hogy negyvenesek, ötvenesek, hatvanasok a jelentkezők, mert akiknek felnőtt gyermekeik vannak, szabaddá tudják tenni magukat ahhoz, hogy új dolgokat, új szakmát tanuljanak.
VIDEÓ: Ex-Werkesek a Werkről - Dr. Biczi Tamás, Kreatív szépírás szak
"Mi, hallgatók a Werkben egy keretet kapunk, egy alapot a legjobb oktatókkal és az itt szerzett kapcsolatok révén lehetőséget. Az előző félévben a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban jártunk, megnéztünk egy előadást, utána volt egy találkozó az alkotókkal. Voltunk a Trafóban is, a MÜPÁ-ban pedig Káel Csaba tartott órát. Ebben a félévben a Vígszínházban lesz kihelyezett óránk.
Családias a légkör a Werkben, még az előadásokat sem úgy kell elképzelni, mint a hagyományos oktatásban, ahol az előadó csupán leadja az anyagot: például körbeülünk egy óriási asztalt, a tanároktól folyamatosan lehet kérdezni, kétirányú a kommunikáció. Az oktatók egyfajta mentori szerepet is felvállalnak, megadják az elérhetőségüket és gyakorlatilag bármivel lehet hozzájuk fordulni. Aztán már csak rajtunk múlik, hogy tudunk-e élni a lehetőségekkel.
Mennyibe kerül?
A magániskoláknak rendszerint az a hírük, hogy drágák, sőt, van, aki szerint a Werk képzései is azok.
„Nem tudom, ez miért terjedt el. 2007-ben kifejezetten bevezető árakkal indultunk, arra gondoltunk, hogy tapasztalatokat szerzünk, meglátjuk, hogyan működünk, és majd árat emelünk” - magyarázza Vándor Ágnes. „Aztán jött a válság, és nem tudtunk árat emelni. Ráadásul az elején úgy döntöttünk, maximalizáljuk a hallgatói létszámot.
A válság előtt háromszor annyi hallgatót is felvehettünk volna, annyian jelentkeztek, ám nálunk lényeges szempont az oktatás minősége. Félév végén a hallgatók értékelik a tanárokat, és aki négyes alát ér el, az a következő félévben már nem taníthat nálunk. Az egyik kritérium az oktatóinkkal kapcsolatban, hogy szakmájuk legjobbjai közé tartozzanak. A másik, hogy képesek legyenek élményszerűen átadni a tudásukat. A harmadik, hogy legyen bennük egyfajta szakmai alázat, az legyen a céljuk, hogy átadják a tudásukat."
Szakok és képzési díjak:
A Werk Akadémiára részletfizetéssel is járhatsz
VIDEÓ: Ex-Werkesek a Werkről - Fülöp Luca, Kurátor szak
Váczi Laci úgy véli, az a legjobb, ha a beiratkozók a Werk képzésére fordított összeget befektetésnek tekintik.
„Egyrészt az oktatás ár-érték arányos. Másrészt arra biztatnám a leendő hallgatókat, hogy legyenek annyira kreatívak, hogy maguk menjenek a munkák után, azon a területen, ahol dolgozni szeretnének. Ebben is legyünk kreatívak. Azt gondolom, akkor végezzük a legjobban a munkánkat, ha visszajön a tandíj ára. Az én befektetésem már megtérült.”
További infókért KATT IDE