A Teslánál feltalálhatták a szuperakkumulátort, ami másfél millió kilométer után is működik
Elon Musk még valamikor tavasszal mondta egy sokak által még igencsak futurisztikusnak ható bejelentést.
A hallgatóság a zártkörű előadáson azért lehetett szkeptikus, mert az elektromos autók fejlesztésének eddig az akkumulátorok voltak a leginkább kritikus része. Több dolog is fontos: milyen távolságot lehet egy töltéssel megtenni, milyen gyorsan lehet feltölteni, és nem mellesleg: milyen gyorsan használódik el.
Nos, az utóbbira tett egy célzást akkor a Tesla főnöke, hogy már fejlesztik az új akkumulátort, amellyel mintegy 1,6 millió kilométert lehet megtenni anélkül, hogy szervizelésre szorulna.
Most a kanadai Dalhousie-i Egyetem tudósa – aki egyben vezeti a Tesla akkumulátorokat fejlesztő csapatát is –, Jeff Danh egy szakcikket tett közzé a Journal of the Electrochemical Society című tudományos lapban, és amit ír, az már eléggé közel van Musk céljaihoz - írja a hvg.hu.
Danh és társai azt állítják, hogy már tesztelték is az akkumulátort, amellyel több mint 1 millió mérföldet sikerült megtenni úgy, hogy annak teljesítménye lényegesen romlott volna.
Dahn most már azt mondja, hogy közel vannak egy olyan aksi piacra dobásához, amely évtizedekig is kibírja szerviz nélkül, vagyis legalább olyan hosszú életű lehet, mint maga az autó.
Ez roppant vonzó ehet nemcsak az átlag autós számára, hanem olyanoknak, akiknek munkaeszköz a gépjármű, elektromos taxik, teherautók működhetnének akkumulátorcsere nélkül akár egész élettartamuk során.
Még az is lehetséges, hogy megoldják az is, hogy az akkumulátor segítségével visszatáplálják az energiát a hálózatba.
David Bailey, a Birminghami Egyetem kutatója a Wired magazinnak arról beszélt, hogy
az autónál is hosszabb ideig életképes akkumulátor kifejlesztése nagymértékben növelheti az elektromos autók iránti bizalmat is.
A Dahnék által tesztelt, grafitot is tartalmazó lítium-ion akkumulátor 20 Celsius-fokon alig 4 százalékát veszítette el kapacitásának azután, hogy 2,25 év alatt mintegy 3400 alkalommal töltötték fel teljesen. Ezen a hőmérsékletem 1,3 év alatt egyetlen százalékot sem romlott a kapacitás, 40 Celsius-fokon is csak 3 százalékos volt a "romlás" ugyanennyi idő alatt.
A cél az, hogy minél tovább tartsák ilyen ideális hőmérsékleten az aksit, hiszen ezzel növelhetik a teljesítményét.