EGÉSZSÉG

Konzervált napfény, avagy hogyan működik a D-vitamin

Végre megjött a tavasz, vagyis itt a D-vitamin sugárzás szezonja. De mirt érdemes tudni róla? Dr. Pallós Júliát, az OGYÉI Farmakovigilancia Főosztályának vezetőjét kérdeztük.

Link másolása

A vitaminok többségét az emberi szervezet nem képes előállítani, a D-vitamin azonban kivétel, ugyanis napfény hatására a bőrben keletkezik a vegyület, - amely még biológiai szempontból inaktív - majd a májban alakul át aktív D-vitaminná.

Az élelmiszerek közül csak kevés tartalmazza, ha azonban táplálékkal és napozással nem kerül elegendő D-vitamin a szervezetbe, akkor a hiányzó mennyiség tablettával pótolható.

Az immunrendszerre való jótékony hatása miatt a pandémiának köszönhetően egyre többen szedik ilyen formában. Különbség a természetes D-vitamin bevitel szervezetre gyakorolt hatása, illetve a tabletta között nincsen.

Hatásai

A D-vitamin jelentős szerepet játszik a kalcium-háztartás szabályozásában és a csontanyagcserében.

“Gyermekkorban kifejezetten nélkülözhetetlen, hiszen hiányától kialakulhat az úgynevezett angolkór (rahitisz), amely betegség a világ nagy részében még ma is probléma. Hiánya felnőttekben csontlágyulás kialakulásához vezethet, valamint minél előbbi pótlása hozzájárul a csontritkulás megfékezéséhez.” - mondta a Szeretlek Magyarországnak Dr. Pallós Júlia, az Országos Gyógyszerészeti Intézet Farmakovigilancia Főosztályának vezetője.

Fontos tudni, hogy a D-vitamin nagyon jelentős hatású a csontrendszeren kívül is, hiszen különféle sejtek normális működését segíti.

“Hiánya esetében izomgyengeség alakulhat ki, az immunrendszer nem megfelelően működik, gyakoribbak lehetnek a fertőzések. Klinikai vizsgálatok utalnak a D-vitamin és cukorbetegség összefüggésére, továbbá az idegrendszeri-pszichés funkciók is károsodhatnak. De a megfelelő D-vitamin ellátottság elengedhetetlen egy egészséges terhességhez is.”

Kutatások

A legegyszerűbb beviteli út a napfény, amelynek hatására a bőrben alakul ki a  D-vitamin, de azt sem kell túlzásba vinni.

“Spanyol kutatók kiszámolták, hogy tavasszal-nyáron 10-20 perces napozás is fedezi a napi szükségletet, télen viszont két óra is szükséges. A földrajzi elhelyezkedés is befolyásolja, mennyi időt érdemes napon tölteni. Erre nagyon oda kell figyelni, ugyanis a túlzott napozásnak is megvannak a ma már jól ismert hátrányai, a bőr gyors öregedésétől elkezdve a festékes daganatok kialakulásának kockázatáig. A hatékony napvédelem, magas faktorú napozókrémek használatakor azonban azt is figyelembe kell venni, hogy ezek meggátolják a D-vitamin képződését is. Valamint fontos tudni, hogy az idősebbek bőre már nem képes olyan mértékben D-vitamint előállítani, mint a fiataloké. Ezért is magasabb a számukra ajánlott napi D-vitamin bevitel.”

Számos megfigyeléses kutatásban vizsgálták a vér D-vitamin szintje és az egyes ráktípusok közötti összefüggéseket.

“Az alacsony D-vitamin szint összefüggést mutatott például a vastagbélrákkal, valamint a menopauzában jelentkező mellrákkal. A D-vitamin rákmegelőző hatása azonban még nem bizonyított.”

- mondja Dr. Pallós Júlia.

A kutatások, klinikai és megfigyeléses vizsgálatok nélkülözhetetlenek az emberi szervezet működésének megismeréséhez. Ugyanakkor mindegyiknek megvannak a korlátai, amiket az eredmények értékelésekor figyelembe kell venni. Gyakran egy vizsgálat újabb megválaszolandó kérdéseket vet fel, amelyek mentén tovább kell haladni.

“Egy dán vizsgálatban 40.000 emlőrákos beteg adatait vizsgálták és megállapítottak, hogy 17%-kal kisebb az emlőrák kialakulásának esélye azoknál a nőknél, akik legalább 20 évet a szabad levegőn dolgoztak. E váratlan eredményt azzal magyarázták, hogy a napfény miatt magasabb D-vitamin szintjük csökkenthette a mellrák kockázatát, noha az egyéni vérszinteket, a személyenkénti D-vitamin bevitelt nem mérték. Ez az egyik lehetséges magyarázat. Ugyanakkor például az is bizonyított, hogy a megfelelő mozgás a jótékony kardiovaszkuláris hatásai mellett szerepet játszik egyes daganatos betegségek kockázatának csökkentésében is. Feltehetően a szabadtéren dolgozók aktívabbak, mint akik munkaidejüket zárt helyen, esetleg irodákban töltik.”

D-vitamin túladagolás

A D-vitamin pótlásának hagyománya van. Kezdetben csukamájolajat adtak, elsősorban a gyermekeknek, de ma már sokféle gyógyszerben és étrend-kiegészítőben, dúsított élelmiszerekben is megtalálható.

„Napi ajánlott adagja 600-800 NE (nemzetközi egység), de ezt befolyásolják még az életkori és egyéb olyan tényezők is, amelyben a D-vitamin szükséglet megnőhet, mint például a terhesség vagy a szoptatás.”

Elméletileg azonban lehetséges a túladagolás, elsősorban a szájon át beadott készítmények használatakor. A túladagolást a vér D-vitamin szintjének ellenőrzésével lehet igazolni.

„Egy nemzetközi szervezet a napi 4000 NE bevitelt tekinti a tolerálható felső napi bevitelnek 9 évesnél idősebb gyermekek és egészséges felnőttek számára."

„Akiknél felszívódási problémák vannak, természetesen magasabb bevitelre van szükség, akár 10.000-50.000 NE-re is. Ezeket a betegeket szorosan ellenőrizni kell, hogy ne alakuljon ki túl magas D-vitamin szint, ami már klinikai tüneteket okoz. Heveny túladagolás tünete a zavartság, a túlzott folyadékfogyasztás és gyakori vizelés, hányinger és izomgyengeség. Idült túladagolás vesekövességet, a csontok ásványianyag-vesztését és fájdalmat okozhat.”

Legújabb nézetek

Minél jobban feltárja a tudomány az emberi szervezet működését, annál inkább megismeri, hogyan lehetne támogatni azt.

„A legújabb nézetek nem abból fakadnak, hogy teljesen új és váratlan területen lehet bebizonyítani a D-vitamin hasznát, hanem a kutatásokban világossá válik, hogy a csontanyagcserén kívül számos egyéb betegség megelőzésében is szerepet játszik a szervezet megfelelő D-vitamin ellátottsága. Ezek többek között a daganatos betegségek, valamint a cukorbetegség. A D-vitaminnak fontos szerepe van a megfelelő izomerő fenntartásában és az agy fejlődésében, ezért a születés előtti alacsony D-vitamin ellátottság összefüggésben állhat a későbbiekben a neuropszichiátriai zavarok kialakulásával. Epidemiológiai adatok például arra utalnak, hogy összefüggés állhat fenn a D-vitamin szint és a halandóság (mortalitás) között. D-vitamin pótlással a mortalitás csökkenthető abban az esetben, ha nem kritikus állapotú, D-vitamin hiányban szenvedő betegeknek adagolják. Ezzel szemben a kritikus állapotú vagy nem vitamin-hiányos betegek esetében a D-vitamin pótlás nem javítja a halálozási mutatókat.”

A normális D-vitamin szint fenntartása minden emberben szükséges. A D-vitamin zsíroldékony, ezért a szervezet el tudja raktározni, azonban ha a napi szükségletet nem pótoljuk, akkor a vérben csökkenhet a szintje. Különösen tél végén kell erre odafigyelnünk, de egy kora márciusi séta már hozzájárulhat a szervezet D-vitamin pótlásához.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


EGÉSZSÉG
A Rovatból
Mi az az afázia, ami miatt Bruce Willis felhagy a színészettel?
Sokakat sokkolt a hír, hogy Bruce Willisnél afáziát állapítottak meg. Kulka János szintén ezzel a betegséggel küzd. Mit lehet tudni a kialakulásáról és a kezeléséről?

Link másolása

Sokakat sokkolt a hír, hogy Bruce Willisnél afáziát állapítottak meg. A betegség miatt a színész úgy döntött, hogy abbahagyja a művészi pályáját.

A szomorú hírt a korábbi és mostani felesége írta meg a közösségi oldalon.

Kulka Jánosnál, a sztrókja után szintén hasonló betegséget diagnosztizáltak.

Az afázia egy összefoglaló elnevezése azoknak a nyelvi zavaroknak, amelyek organikus agyi sérülés (agyi érkatasztrófa, tumor, traumatikus agysérülés, degeneratív betegségek) következtében jönnek létre és a már kialakult nyelvi képességet érintik. A szó görög eredetű, jelentése „beszédtelenség” - írja a betegségről a Wikipédia.

Az afáziával küzdők számos tünetet tapasztalhatnak, de ezek egy része kapcsolódó problémaként vagy kísérő jelenségként is megjelenhet.

Az afáziai tünetei a sérülés helyétől függően változóak lehetnek. Erősségük és jellegük is eltérő lehet. Sok beteg gyakran úgy próbálja leplezni a bajt, hogy a szavak megnevezése helyett körülírja a fogalmat.

A tünetek lehetnek például:

• A nyelv megértésének képtelensége

• A kiejtés képtelenség

• A szavak formálásának képtelensége

• A tárgyak megnevezésének képtelensége

• Gyenge kiejtési képesség

• A mondatok megismétlésének képtelensége

• Parafrázisok (betűk, szótagok vagy szavak behelyettesítése)

• Agrammatizmus (nyelvtanilag helyes beszéd képtelensége)

• Befejezetlen mondatok

• Olvasás képtelensége

• Írás képtelensége

• Megnevezési nehézségek

• Beszéd rendellenesség

• Egyszerű utasítások megértésének, követésének képtelensége

Az afázia kialakulásának leggyakoribb oka a sztrók, vagy az agy egyes részeinek egyéb betegségei, sérülései, melyek a nyelvi kontroll funkciókkal állnak kapcsolatban. Ritkán előfordul, hogy herpeszes agyhártyagyulladás következménye az afázia. Az afázia oka ezen felül lehet a bal féltekében észlelhető mélyszöveti sérülés. Az epilepszia szintén időszakos afáziával járhat együtt.

Az afáziából való felépülés gyakori. Sok afáziás beteg felépülésében a megmaradt agyterületek átveszik a károsodott agyterületek funkciójának egy részét. A felépülésnek azonban vannak korlátjai. A felépülést továbbá befolyásolják az olyan tényezők, mint a nem, a kor, a nyelvi lateralitás, a kezesség és nem utolsósorban a sérülés kiterjedtsége és elhelyezkedése.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

EGÉSZSÉG
Háború dúl a szomszédban, teljesen természetes, hogy félünk – pszichológus mondja el, mit tehetünk
Knapek Éva szerint érdemes nyíltan beszélni a szorongásainkról, figyelni kell rá, hogy tartsuk a napi ritmusunkat, és a testmozgás sem árthat. Lelkileg sokat segíthet az is, ha bekapcsolódunk valamelyik adománygyűjtő akcióba.
Címkép: pixabay.com - szmo.hu
2022. február 27.


Link másolása

Napok óta tart az orosz-ukrán háború a határianktól pár száz kilométerre, katonák vonultak a magyar határra, menekültek tízezrei szorulnak segítségre, folynak a gyűjtések, mindenki a weboldalakat böngészi, mik az új információk... Ennek a másfél sornak az elolvasása is elég arra, hogy szorongani kezdjünk, ezért Knapek Éva pszichológust kértük meg arra, segítsen eligazodni az érzelmi kavalkádban, amit most valamennyien megélünk.

- A földrajzi közelség és az érintettség okán minden magyarban ott a félelem, mindenki tudni szeretné, mi történik Ukrajnában. Mit tudunk tenni?

- Természetes igény és törekvés bennünk, hogy megpróbálunk megfelelő kontrollérzetet kialakítani saját magunkban, aminek az egyik legkönnyebb módja, hogy minél több információt gyűjtünk. Egy másik természetes törekvés pedig az, hogy szeretnénk elterelni figyelmünket ezekről a nehézségekről. Sokan azért kezdenek el sorozatokat nézni, vagy online játszani, hogy ne kelljen a háborún gondolkodni. Mindkét esetben azt javaslom, hogy legyünk mértéktartóak. Ezek jó eszközök arra, hogy megküzdjünk a nehézségekkel, de ha túlhasználjuk őket, akkor saját magunknak is árthatunk vele.

- Előbb a pandémia, most meg a háború. Mit tehetünk, hogy kevésbé viseljen meg bennünket a stressz?

- Nagyon fontos egy normál ritmust tartani az életünkben. Ha folyton feszültséget élünk meg, kibillenünk.

Ebben nagy segítségünkre lehet a napirend tudatos betartása. Próbáljunk meg magunknak kis feladatokat adni, és előbb-utóbb oldódni fog a gombóc a torkunkban, mert egyre több sikerélményünk lesz.

Ha folyamatosan ki vagyunk téve az információdömpingnek, az növeli a stressz-szintünket. Ha viszont valaki elnyomni próbálja, az sem jó, mert előbb-utóbb máshol fog kijönni. A leghelyesebb az, ha megosztjuk a környezetünkkel félelmeinket, aggályainkat, de próbáljuk meg ugyanakkor tartani a napi ritmusunkat is.

- A félelmeink kezelésében szerintem elképesztően fontos, hogy milyen szerepet töltünk be éppen. Ha mondjuk szülők vagyunk, akkor hogyan fejezzük ki az érzéseinket úgy, hogy mondjuk a gyerekekre ne hozzuk rá a frászt? Hiszen ők azért még nem feltétlenül tudják, mi történik... 

- Szerintem gyerek előtt sose nézzünk híradót, vagy olvassunk olyan témájú cikkeket, amik ezekkel a dolgokkal foglalkoznak. Természetesen nem letagadni kell, kell róla beszélni, de meg kell válogatnunk, mit és hogy mondunk.

Jó, ha nem mondjuk nekik például, hogy a szomszédban van a háború,

mert jelentheti azt is a számukra, hogy a mellettünk lévő házban, és akkor még inkább megijednek.

- Egy háború ennyire közel az időseket is nagyon megviselheti.

- Őket azért érintheti még érzékenyebben, mert lehet, hogy maguk is éltek át hasonlót, és feljöhetnek olyan traumák, amelyek nem feltétlenül tudatosak, ezért erre a korosztályra is nagyon kell figyelnünk.

- Amikor úgy érezzük, hogy már nem tudjuk magunkat tartani, mit tehetünk?

- A testmozgás például segíthet. Az izmainkban is megjelenik az a feszültség, amit most átélünk, és nagyon sokat tudnánk magunkért tenni, ha ezt legalább napi 15 percben egy kis izommunkával levezetnénk.

- Ha felnőttek beszélgetnek a témáról, előfordulhatnak viták, még feszültebbé tehetjük egymást. Arra is van példa, hogy valaki egyáltalán nem akar erről beszélni. Ezeket a helyzeteket hogyan kezeljük?

- Azt mindenképpen fontos tiszteletben tartani, ha valaki nem akar erről beszélni. Semmit sem kellene igazából egymásra kényszerítenünk ebben a témában sem. Azt gondolom, hogy a társas támasz nagyon jó egészségvédő hatású megküzdési mód, tehát jó, ha megosztjuk egymással a félelmeinket.

Ha valamennyire ki tudjuk adni magunkból, adhat némi megkönnyebbülést, jó érzés tudni, hogy nem vagyunk egyedül.

A beszélgetésnek nem az a funkciója, hogy megnyugodjunk, hiszen nem biztos, hogy válaszokat kapunk, de támogathatjuk és erősíthetjük egymást, jelezhetjük, hogy itt vagyunk a másiknak. Ez már nagyon sokat segíthet.

- Aki viszont egyedül él, jobbik esetben egy kutyus és egy macska várja csak haza, nekik mit javasolna?

- Igen, ők még inkább ki vannak téve ennek. Ha tudjuk, hogy valamelyik ismerősünk, barátunk, ilyen helyzetben van, akkor mindenképpen igyekezzünk vele többet beszélgetni, keressük a társaságát. Nekik is azt javaslom, hogy keressék a barátaik társaságát. Ha nincs kihez fordulniuk, akkor a pandémia alatt kialakult online közösségek erre nagyon jók lehetnek. Új közösségeket fel lehet fedezni ott is, mi több, rengeteg adománygyűjtő akció is elindult, vegyünk részt önkéntesként, vagy adományozóként egy ilyen akciókban, azonnal a helyünkre kerülünk érzelmileg.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


EGÉSZSÉG
A Rovatból
Újfajta szívbillentyűműtétet végeztek el Szegeden
A beavatkozás után a mitrális billentyű súlyos elégtelensége megszűnik. Így a beteg jobban terhelhető, a jelentős fulladást előidéző tüdővizenyő esélye jelentősen csökken.

Link másolása

Új, a mellkas nagy kockázattal járó megnyitását kiváltó szívbillentyűműtétet végeztek el két alkalommal az elmúlt hetekben a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Invazív Kardiológiai Részlegén - közölte a felsőoktatási intézmény közkapcsolati igazgatósága.

A kéthegyű szívbillentyű - mitrális billentyű - elégtelensége, a vitorlák nem megfelelő záródása jelentősen megterheli a tüdő keringését és hozzájárul a tüdővizenyő felszaporodásához, amely fulladással járó, súlyos kórképhez vezethet. Az ebben az esetben szükséges eljárást,

egészen a legutóbbi időkig, csak óriási megterheléssel és kockázattal járó, nyitott szívműtéttel lehetett megvalósítani.

Az egyetem orvosai

egy speciális eszköz segítségével, a mellkas megnyitása nélkül, katéteres úton szüntették meg a rendellenességet.

Az SZTE technológiai fejlesztéseinek köszönhetően, a combhajlati visszér felől a szív bal pitvarába juttatott eszközzel, folyamatos szívultrahangos ellenőrzés mellett, a mitrális billentyű két, rosszul záródó vitorláját összefogták, így csökkentve, illetve megszüntetve a kamrából a pitvar felé kórosan visszaáramló vér mennyiségét - mondta el Ruzsa Zoltán. A részlegvezető főorvos Jambrik Zoltánnal közösen, idén tavasszal már a második ilyen műtétet hajtotta végre. A szegedi orvosi csapatot Gellér László, a Semmelweis Egyetem professzora segítette tapasztalatával az intervenció során.

A beavatkozás után a mitrális billentyű súlyos fokú elégtelensége megszűnik, így a beteg ezt követően jobban terhelhető lesz, a jelentős fulladást előidéző tüdővizenyő fenyegetése nagymértékben csökken. Hasonló beavatkozást korábban Magyarországon mindössze három helyen - a Semmelweis Egyetem, a Gottsegen György Országos Kardiológiai és Vaszkuláris Központban és a Debreceni Egyetemen - végeztek.

A technológia fejlődésével egyre több olyan szívbetegség katéteres módszerrel történő gyógyítására nyílik mód, amely miatt korábban nyitott szívműtétet kellett végezni. Az aortabillentyű szűkületének katéteres kezelése már a mindennapi rutin része az SZTE-en, míg a kéthegyű billentyűn végzett ilyen beavatkozások száma a közelmúltban kezdett növekedni világszinten. A katéteres technikák alkalmazása azonban nem minden betegnél és szívbetegség esetén lehetséges, annak kiválasztása jelentős tapasztalatot igénylő, orvosi feladat - magyarázta Varga Albert, az SZTE Belgyógyászati Klinika Kardiológiai Centrumának vezetője.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


EGÉSZSÉG
A Rovatból
Elképesztő mennyiségű mikroműanyag kerül be a szervezetünkbe egy tanulmány szerint
Érdemes átállni a csapvíz fogyasztására. Már ezzel felére csökkenthető a folyadékkal a bevitt mikroműanyagok mennyisége.

Link másolása

Csaknem évi 100 ezer mikroműanyag részecskét fogyasztanak el azok, akik napi másfél liter palackozott vizet isznak, írja a Futurism. A Bécsi Orvostudományi Egyetem tanulmányából az is kiderül, hogy élethelytől függően a csapvíz fogyasztásával mindez a felére csökkenthető.

Ezek a mikroműanyagok nem egyforma méretűek. Akad köztük szabad szemmel láthatatlan, 0,001 milliméter nagyságú, de olyan is, melynek átmérője eléri az 5 millimétert.

A mikroműanyagok emberi szervezetre gyakorolt hatásáról még elég kevés információval rendelkezik az orvostudomány. Feltételezések szerint a krónikus betegségekben szenvedőknek nagyobb kockázatot jelet a fogyasztásuk, mint akiknek egészséges a bélrendszere.

A bécsi kutatók szerint a műanyagok fogyasztását muszáj lenne kordában tartani, de ez egy elég bonyolult feladatnak tűnik. A szerzők szerint aggodalomra ad okot, hogy még azt sem lehet pontosan tudni, honnan származik a szervezetbe jutó műanyagok többsége. Kérdéses továbbá, hogy ezek mennyi idő alatt ürülnek ki, ahogy az is, hogy képesek vagyunk-e részben vagy egészben a megemésztésükre.

Az osztrák tudósok úgy vélik, minél gyorsabban el kell kezdeni a mikroműanyagok szervezetre gyakorolt hatásainak tanulmányozását, mert az elfogyasztott mennyiség hihetetlen tempóban emelkedik.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: