hirdetés

David Attenborough új filmjétől szégyelljük, hogy emberek vagyunk

A világ kedvenc természettudósa szerint csak és kizárólag rajtunk áll, hogy elpusztítjuk-e a bolygót, vagy megmentjük. David Attenborough új filmje, az Egy élet a bolygónkon a Netflixen debütált.
Szerző: Polák Zsóka, fotó: Netflix - szmo.hu
2020. október 06.



hirdetés

David Attenborough nem éppen az az ember, aki ücsörög a tornácon, mereng a régi időkön, majd néha pedig köp egyet: régen minden jobb volt. Márpedig ha valaki, ő az életútjával, eredményeivel és a 94 éves korával aztán igazán megtehetné, azonban pont ebből fakadóan most is azért pattant fáradhatatlanul a kamera elé, hogy elmondja: az ember a saját intelligenciájának köszönhetően egyre inkább megállíthatatlanul robog saját veszte felé.

Az Egy élet a bolygónkon (A Life on Our Planet) című új dokumentumfilmje már márciusban debütált volna, ha a járvány nem szól közbe, azt viszont a második hullám sem akadályozhatta meg, hogy a sürgető üzenet elérjen az emberekhez: a film október 4-től elérhető a Netflixen.

VIDEÓ: Az előzetes

A világ első számú természettudósa ezúttal nem az élővilág újabb csodáit mutatja be, hanem azt a fajt, aki pont ezt készül lehúzni a vécén: az embert. Azt az embert, aki kizárólagosan felel az ajtónkon egyre inkább kopogtató klímakatasztrófáért. És azt az embert, aki megmentheti az emberiséget a végső pusztulástól, ha időben és bölcsen cselekszik.

„Ez az én tanúvallomásom” – mondja Sir David a kamerába, majd leül egy székbe, és belekezd monológjába. Nem védőbeszéd ez, amelyben az embert mentegetné.

hirdetés

Csupán a létező leghitelesebb tanú vallomása, aki megszólalhat a témában, azé, aki immár a tizedik évtizede nézi végig a bolygó pusztulását, ebből az elmúlt 70 évet pedig azzal töltötte, hogy az első sorból tudósított a természetről. Ha valaki, ő aztán tudja, hogyan tűntek el az őserdők, miként halt ki több állatfaj, hová lett a jégtakaró. Évtizedeken keresztül az ő természetfilmjei által ismerte meg a világ az addig eldugott természeti csodákat, ám az utóbbi időben sokkal fontosabb küldetése van a matuzsálemnek: ha nem emel szót a környezetvédelem mellett, akkor hamarosan már nem lesz nagyon mit bemutatni.

Attenborough nemcsak leül egy székre, és elmondja az ezredik klímablablát. A tőle megszokott lehengerlő stílusban, kellő alázattal, ám mérhetetlen szomorúsággal a szemében meséli el saját életútján keresztül, hogy értsük: ő valóban az első sorból nézi végig a Föld pusztulását.

A filmnek nagyon hatásos keretet választott: mivel lehetne jobban illusztrálni az ember kezéből kicsúszó, tomboló veszélyt, ha nem Csernobillal? Sir David mászkál a rohadó falak és a málló tapéta között, majd belekezd a meséjébe, amelyet emberként nagyon nehéz szégyenérzet nélkül végighallgatni.

Attenborough ugyanis nagyon szemléletesen, számokkal és saját élményeivel alátámasztva mutatja be, hogy mit tett az ember intelligenciája és tudása a bolygóval. Teszi mindezt úgy, hogy nem az ujját lengetve ejnyebejnyézik a csúnya gyárak és kapzsi kapitalisták felé. Nem helyezkedik a mindenttudó "én megmondtam"-típusú okoskodások mögé: bevallja, hogy neki is meg kellett vénülnie ahhoz, hogy észrevegye: az emberi leleményesség és a technika vívmányai ugyan hihetetlen magasságokba emelték az emberiséget, közben azonban visszafordíthatatlan károk keletkeztek a bolygóban, míg az ember az uralma alá hajtotta azt.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
dr-toth-tamas-alarcos-enekes-kaktusz.jpg

Álarcos énekes: a Kaktusz lepleződött le

Egyedül Hargitai Bea találta el, kit rejtett a jelmez.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 08.



hirdetés

Az Álarcos énekes vasárnapi adásában végül az Egér és a Kaktusz között dőlt el, ki esik ki. A nyomozók úgy döntöttek, hogy az Egér folytathatja tovább a versenyt, így vele még biztosan találkozunk.

A nagy pillanat így a Kaktuszra várt, aki egyébként nemrég átesett egy műtéten, így mankóval lépett színpadra.

Végső tippént Hargitai Bea dr. Tóth Tamást, Gáspár Laci Krasznai Zsoltot mondta, Csodot Adél Hajdú Stevere tippelt, Sebestyén Balázs pedig Hajós Andrásra.

Végül kiderült, hogy

a Kaktusz jelmez dr. Tóth Tamást rejtette.

hirdetés

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
berkes-Copy.jpg

Új klip: Balázs Fecó egyik legszebb szerelmi balladáját Berkes Olivér és DR BRS gondolta újra

'Megtisztelő, hogy a mai napig ennyien ismerik és szeretik, és boldog vagyok, hogy Olivér és Attila ezt a szerzeményt választotta, ebben a formában pedig már a legfiatalabbak is megismerhetik és szerethetik - mondta Fecó az Évszakok új verziójáról.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 09.



hirdetés

Balázs Fecó 1987-es szerelmi balladája a mai napig kitörölhetetlen, generációkon átívelő, kortalan sláger, az egyik legszebb és legismertebb lírai dal a magyar poptörténelemben. Közel 25 év után pedig elérkezett az idő, hogy a klasszikus új köntöst kapjon.

A friss változat először a Sztárban Sztár döntőjében csendült fel vasárnap este, ahol Berkes Olivér mellett Balázs Fecó is színpadra lépett.

Sajnos DR BRS élőben nem lehetett ott, mert a múlt héten pozitív lett a koronavírus tesztje, így ő csak a kivetítőről vett részt a produkcióban.

„Mindketten rajongunk Fecó munkásságáért, ez a dal pedig az egyik kedvencünk. Hatalmas élmény és egyben megtiszteltetés volt az eredeti refrént belefűzni a saját zeneiségünkbe”

- mesélte Berkes Olivér.

hirdetés

„Már régóta kerülgettük egymást Olivérrel, de valamiért a közös projekt váratott magára. Kellett hozzá a tökéletes dal és időzítés. A csillagok most végre összeálltak, így tető alá tudtuk hozni az „Évszakok”-at. Álomszerű volt Olivérrel együtt dolgozni” - tette hozzá DR BRS.

A felvétel új részeihez a dallamot Berkes Olivér írta, DR BRS és az Artisjus-díjas Hujber Szabolcs pedig közösen egy aktuális, 2020-as szövegkörnyezetbe tették azt. A hangszerelést Szabó Zé készítette, aki számára fontos volt, hogy az „Évszakok” magával ragadó világát megtartsa, ugyanakkor egy friss, igazán mai hangzást adjon a dalnak.

„Óriási öröm számomra, hogy ez a dal évtizedeken át meghatározó eleme lehetett a lejátszási listáknak. Nagyon megtisztelő, hogy a mai napig ennyien ismerik és szeretik, és boldog vagyok, hogy Olivér és Attila éppen ezt a szerzeményt választotta,

ebben a formában pedig már a legfiatalabbak is megismerhetik és szerethetik”

- mondta az újdonsárról Balázs Fecó.

A LeHoDaNel által rendezett klipben Frindik Nóra táncművész gyönyörű mozdulatait láthatjuk.

VIDEÓ: DR BRS X Berkes Olivér - Évszakok

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
nyito.jpg

Klippremier: Újjászülettek a legnépszerűbb, tradicionális karácsonyi dalok

Patocska Olivér, Barabás Dávid dalát Kovács Gyopár színésznő énekli, a történetben egy kisangyal és egy kisördög egy-egy ember mellé szegődik, és azon versenyeznek, hogy közel tudják-e őket hozni vagy távol tudják-e őket tartani egymástól.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 11.



hirdetés

Egyedülálló zenei projektet hozott létre az OliverFromEarth, vagyis Patocska Olivér és állandó zenésztársa, Barabás Dávid.

Újraértelmezték és swing stílusban áthangszerelték Magyarország kedvenc, tradicionális karácsonyi dalait,

egyebek mellett a Pásztorok, pásztorok, a Mennyből az angyal vagy éppen a Kiskarácsony, nagykarácsony című dalokat. Ilyen album korábban nem készült Magyarországon.

"A legnagyobb magyar internetes dalszöveg adatbázis, a zeneszoveg.hu statisztikái alapján választottuk ki a dalokat, hiszen ezek pontos választ adnak arra, hogy mely tradicionális karácsonyi dalok szövegére keresnek rá a legtöbben. Ezek a közkedvelt szerzemények sokféle változatban meghallgathatóak az interneten, de tapasztalataim szerint sokszor rossz minőségben vagy nem éppen ünnepi hangszerelésben.

Mi a swing stílust éreztük a karácsonyi hangulathoz méltónak, ezért big band hangszereléssel, kreatív módon gondoltuk újra a dalokat.

hirdetés

Úgy érezzük, hogy ez lehetőséget ad egy kicsit nemzetközibb megközelítésre, ugyanakkor mindenképpen a hagyományokat tisztelő, de hozzáadott értéket nyújtó, igényes kulturális tartalmat szerettünk volna készíteni. Akkor lennénk boldogok, ha az újraértelmezett dalok is helyet kaphatnának az emberek otthonaiban a karácsonyi ráhangolódás, készülődés közben"

- mondta Patocska Olivér.

A Karácsony című lemezen a két fiatalemberhez Kovács Gyopár színésznő csatlakozott, aki énekesként közreműködik a dalokban.

"Gyopárral régóta ismerjük egymást személyesen, és tudom róla, hogy hatalmas tehetség. Játszik a Puskás, a musicalben, a Sztárcsinálókban, illetve a Játékszínben a Legénybúcsúban és a közelmúltban bemutatott Nagyvárosi fények című darabokban. Bár elsősorban színésznőként ismert, fantasztikus énekesnő is. Azért őt kértük fel, mert tudtuk, hogy őszintén tudja képviselni azt a karácsonyi hangulatot, az örömöt és szeretetet, amit ezek a dalok hordoznak és amit ezzel a lemezzel mi is szeretnénk átadni. Bár Gyopár a Rising Star című tévés tehetségkutatóban vált közismertté, nem bulvárarc, hanem egy értékes puzzle darabka a magyar kulturális térképen, aki megérdemli, hogy minél többen megismerjék és a “helyére kerüljön” – fogalmazott Patocska Olivér.

A Karácsony című lemez a Zeneszöveg.hu gondozásában jelent meg CD-én és az online boltokban. Az album Mennyből az angyal dalához tavaly télen a budapesti Vörösmarty téren forgattak videóklipet a karácsonyi egymásra találásról szól.

A történetben egy kisangyal és egy kisördög egy-egy ember mellé szegődik, és azon versenyeznek, hogy közel tudják-e őket hozni vagy távol tudják-e őket tartani egymástól.

VIDEÓ: Mennyből az angyal - Kovács Gyopár & OliverFromEarth

Patocska Olivért a nagyközönség 2013-ban az X-Faktor negyedik évadában, a ByTheWay fiúcsapat tagjaként ismerte meg, amellyel második helyezést értek el a versenyben és Bravo OTTO-díjat nyertek. Olivér 2014-ben vált ki a csapatból és OliverFromEarth néven kezdett zenélni. Állandó alkotótársával, Barabás Dáviddal szerzőként, producerként is tevékenykednek, illetve videóklipeket forgatnak. Patocska Olivér az elmúlt években dalszerzőként számos előadóval, például Vastag Csabával, Vastag Tamással, Wolf Katival és Hevesi Tamással dolgozott együtt, illetve ő írta és adta elő a Mintaapák című tévésorozat főcímdalát is, színészként pedig láthatták a nézők a Holnap tali! és a Mintaapák című sorozatokban. Olivér karitatív munkát is végez, hiszen minden évben országos adománygyűjtő körutat szervez, amellyel rászoruló családokat támogat.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
1-3.jpg

A Forrest Gumptól A sebhelyesarcúig - A legnagyobb férfi színészalakítások - 1. rész

Listánkból persze nem hiányozhat Jack Nicholson és Robert de Niro sem.
Szajki-Vörös Adél, fotó: YouTube - szmo.hu
2020. november 09.



hirdetés

Már a színésznős listánál is megállapítottuk, hogy lehetetlen megállni tíznél, így hamarosan újabb listát olvashattok tőlünk. Addig is lássuk, kik mutatták meg a filmvilágnak és a nézőknek a férfi színészek közül, milyen mélységekbe és magasságokba tud elmenni egy művész a kamera előtt. Cikkünknek folytatása is lesz, a teljesség igényére törekedve.

Dustin Hoffman - Esőember, 1988

Az ikonikus Dustin Hoffman legszebb megnyilvánulása a vásznon, igazi átalakulás: ilyenkor az eredeti személy teljesen eltűnik és egy teljesen másik személyiséget látunk a filmben, egy totálisan új személyiséget. Ezeket a szerepeket nevezzük a legnehezebb színészi munkának, hiszen még csak nem is a saját gesztusait használja ilyenkor a színész, hanem egy teljesen újonnan felépített gesztusrendszerrel létezik a vásznon. Erre csak a legnagyobbak képesek. Ezt az alakítást nem lehet könnyek nélkül megúszni, hátborzongató és szívet melengető Hoffman jelenléte és örökre emlékszik a néző rá.

Tom Hanks - Forrest Gump, 1994

Tom Hanksnek valószínűleg mindig is ez marad a leghíresebb alakítása, nem is lehet elmenni mellette. Hanks annyira összetett játékot produkál, amihez foghatót keveset találunk: egyszerre gyerek és felnőtt, a legmélyebb gyermeki érzelmeket jelenítette meg, egy felnőtt testében. Ezt a jelenet, amikor megpillantja a saját gyermekét, nagyon nehéz könnyek nélkül végignézni, még tizedszerre is (és nagyon kevés ilyen jelenet van a filmtörténetben, pedig próbálkoztam), annyira letisztultan mutatja meg az érzelmeket. Hanks közvetlenül a Philadelphia Oscar-díja után évben érdemelte ki ezért a filmért is a szobrot.

hirdetés

Robert De Niro - Taxisofőr, 1976

Robert De Niro is olyan színész, aki önmagában egy intézmény. Nehéz kiválasztani, hogy melyik is az az alakítása, amit a legnagyobbnak látunk. Talán a legikonikusabb szerepe, a Taxisofőr. De Niro játéka általában nem attól jó, hogy a filmben van egy nagyjelenet, ahol aztán apait-anyait belepakol és mi szájtátva bámulunk, hanem összességében a játéka hitelessége, az erőteljes jelenléte mélyen megmarad az emberben és az egész filmet sokkal erősebben tudjuk átélni, mintha más játszaná el. Természetessége és a belőle áradó energia lemi erővel hat a vásznon. Így van ez a Taxisofőrrel is, aki látta, sosem felejti el De Niro játékát.

Jack Nicholson - Ragyogás, 1980

Minden idők egyik legrémisztőbb horrorfilmjében mindössze egyetlen gyilkosság történik, az sem a főszereplőket érinti, mégis van valami, amitől végig a hideg futkos a hátunkon - ez pedig Jack Nicholson alakítása. A színész olyan hévvel vetette bele magát a Stephen King-adaptáció főszerepébe, hogy nem tudunk nála tökéletesebbet elképzelni a bezártságtól lassanként megőrülő, agressziókezelési problémákkal és az általa gondnokként vállalt hotel szellemeivel küzdő családapa szerepére.

Marlon Brando - A vágy villamosa, 1951

Ebben az 1951-es moziban Brando épp szexszimbólum-korszakában volt és tökéletes volt erre a szerepre – a castinghoz és a színészvezetéshez egyébként nagyon értett Elia Kazan rendező, aki Tenessee Williams drámáját dolgozta fel. Az alkoholista, lecsúszott tanárnő (Vivien Leigh) New Orleansba költözik a  húgához, ahol sógora, az agresszív és erőtől sugárzó Stanley (Brando) között azonnal feszült dinamika alakult ki. Amit Brando ebben a filmben csinál, az maga az őserő robbanása, az igazi Sztanyiszlavszkij-féle iskolás alapuló method acting.

Matthew McConaughey - Mielőtt meghaltam, 2013

Valószínűleg sok ilyen listáról lefelejtenék McConaughey alakítását, de aki látta filmet, valószínűleg nem értene egyet. A mozi nem szólt akkorát a nagyközönség előtt, mint mondjuk a Forrest Gump, de az Oscar-díjat megkapta a színész, és nem lehet elfelejteni, ahogy csont-bőrre fogyva játssza a bunkó, meleggyűlölő fazont, aki aztán AIDS-es lesz, és kénytelen az általa utált embereket a szívébe fogadni. Ennek a játéknak megvan a gyönyörű csúcspontja, amit McConaughey perzselő hitelességgel éli át, mintha csak egy dokumentumfilmet néznénk.

Humphrey Bogart - Casablanca, 1942

Ha van valami, amihez Bogart nagyon értett, az az érzelmek olyasfajta ábrázolása volt, ami az amerikai filmekben az 1940-es években egészen egyedinek számított. Különösen a Casablanca volt kiemelkedő filmjei sorában, melyben érzelmek egész skáláját játszotta el, mint élete szerelmétől (Ingrid Bergman) utoljára búcsúzó macsó, érzelmeit éveken át pókerarc mögé rejtő bártulajdonos. Ahogy megjelenik a nő, úgy bújik elő Bogart kemény arcán is a múlt, az ábrázolt szerelem pedig a filmtörténet egyik legszebbike. Ráadásul külön büszkék is lehetünk a filmre, hiszen a magyar származású rendező, Kertész Mihály rendezte.

James Dean - Édentől keletre 1955

Meggyőződésem, hogy James Dean - aki a tragikusan fiatalon, 24 évesen halt meg - a filmtörténet egyik, ha nem "A" legfantasztikusabb színésze volt, aki rövid pályája alatt óriási sikert élt meg, és aztán nem is tudta feldolgozni. Gyorsan és szenvedélyesen élt, mint amilyen szenvedélyt és életet és hitelességet tett az alakításaiba is. Mindössze három nagyjátékfilmben szerepelt, mégis két Oscar-jelölése volt. Eliah Kazan John Steinbeck epikus regényét filmesítette meg 1955-ben, s ebben is olyan pillanatai vannak melytől összeszorul a torkunk. Egy apa és két nem egyenlően szeretett gyermeke történetét meséli el a film, Dean az elhanyagolt fiút játssza, aki hiába küzd az apai elismerésért.

Al Pacino - A sebhelyesarcú, 1983

Pacino, akárcsak De Niro, Hollywood nagy alakjai közé tartozik, aki nemcsak ezzel a kultfilmmel írta be magát a filmtörténetbe, noha a Sebhelyesarcú morális romlásának történetét gyönyörűen jeleníti meg. Egyébként pedig ez - a "Say hello to my lil' friend" az egyik legtöbbet idézett - filmekben is lépten-nyomon hallható - mondat a filmtörténetből.

Leonardo DiCaprio - Gilbert Grape, 1993

Lasse Hallström gyönyörű drámájában a vidéki Amerika egy szeglete, egy kisváros és egy itt lakó furcsa család élete elevenedik meg. Itt él bátyjával, a főszereplő Johnny Deppel Arnie (Leonardo DiCaprio), az értelmileg visszamaradott kamasz, aki rebellis viselkedése ellenére csupa szeretetet visz mindenki életébe. Ez volt DiCaprio egyik legnagyobb alakítása számomra -, és az első Oscar-jelölését is ezért kapta. Teljesen eltűnik a szerepben.

hirdetés
KÖVESS MINKET: