Szenzációs fényfestők
A dubai Pálmafa-szigetek megnyitóján vetített animációjukat 700 millió néző követte nyomon a CNN-en. Olyasmit találtak ki, ami az egész világot lenyűgözte. A nagysikerű Paint Up! épületfestő versenyek társszervezőivel, Bordos L. Zsolttal és Kovács Ivóval beszélgettünk, és elkísértük őket Temesvárra is.
Az interjút és a fényképeket készítette: Bódis Krisztián
- Mit is jelent pontosan az architekturális épületvetítés?
- Videóprojektorokkal animációt vetítünk, csak vászon helyett az épületeket használjuk. Bármilyen épületet videókijelzővé tudunk alakítani, de tulajdonképpen ezzel a módszerrel bármilyen tárgyra képesek vagyunk animációt vetíteni. Egy kiterjesztetett valóság, amit láthattok.
- Mennyi munka áll emögött és mégis hogyan készül egy ilyen vetítés?
- A legutóbbi Temesvári projektünk egy 7 perces animáció volt, aminek elkészítésére 3 hét állt rendelkezésünkre. Ezalatt 6 fő éjjel-nappal dolgozott. Először is szükségünk van egy nagyon pontos lézeres épületfelmérésre, ezután építjük meg az adott épület 3D modelljét számítógépen, majd animációt készítünk az épület elemeit felhasználva. A helyszínen végzünk egy próbavetítést, hogy később élesben minden simán menjen. Általában 2-3 vetítőállásból dolgozunk, vetítőállásonként két projektorral.
- Ezek speciális eszközök?
- Igen, egy ilyen projektor 35 millió Ft, ezért nincs is hazánkban sok belőle. Az MTA-s fényfestéshez például Bécsből kellett hozatnunk. Igazi kihívás az is, hogy a vetített kép pontosan illeszkedjen. Az ilyen vetítések egyszeri alkalmak, nincs második esély, ezért fontos hogy mindig nagyon precízen dolgozzunk.
- Ez egy igen új művészeti irányzat. Hogyan csöppentetek bele?
- Mindketten festőszakon végeztünk a Képzőművészeti Egyetemen, ott lettünk barátok. Magyarországon manapság festőként nehéz kifejezni kortárs gondolatokat. Arra gondoltunk, ha már festünk egy képet, mennyivel látványosabb lenne, ha az térben jelenne meg... és akkor már miért is ne mozduljon el? 1420-ban foglalkoztak először a vetített kép fogalmával, most már megvan hozzá a technológia is. Ez egy olyan műfaj, ami végre képes új értékeket közvetíteni és a közönséget kicsit visszavezeti a vizuális művészetek irányába.
- Hogyan kezdtetek neki?
- Kezdetben VJ-zéssel (video jockey), majd színházvetítéssel foglalkoztunk. A 2006-os Szigeten egy teljes héten át minden nap a főfellépők után megkaptuk a nagyszínpadot, a Radiohead koncertje alatt a közönségre is vetítettünk képsorokat. Párizsban volt az első igazi architekturális vetítésünk, ott figyeltek fel ránk. Az Eurodisneyland panoráma mapping-jére kaptunk megbízást, innen egyenes út vezetett a dubai Pálma-szigetek megnyitójára. Itt egy 300 méter hosszú épületsorra kreáltunk animációt.
- Ez hozta meg az igazi áttörést?
- Igen, ez nemcsak a nemzetközi és hazai rendezvényszervező szakma elismerése miatt volt fontos számunkra, innentől mindenhol szabad kezet kaphattunk. 2010-ben a MüPa belső terét vetítettük körbe, ezt követte a shanghaj-i magyar kulturális nap az EXPO-n. Ami itthon leginkább ismertté tett minket, az a Múzeumok éjszakájának záróünnepsége volt, a Paint Up! verseny. Ez volt a világ első épületfestő versenye, mely lehetőséget adott fiatal művészeknek, hogy kipróbálhassák magukat a nagyfényerejű épületvetítések műfajában. A soros magyar EU elnökség nyitó- és záróünnepségére is felkértek minket. A mostani temesvári vetítésünk is csak pozitív kritikát kapott.
- Mi a következő állomás?
- Jereván. A nemzeti ünnepük napjára futurisztikus műsorszámot kértek, igyekszünk kielégíteni a vágyaikat! Aztán jön Moszkva, Szentpétervár, majd Lökösháza. A lökösházi Bréda Kastély produkciónk Magyarországon, de talán Európában is az első állandó vetítés lesz (ez minden nap, egy adott időpontban egy egész órás mappinget jelent majd). Már nagyon várjuk!
- Merre tovább?
- Úttörőkként minőséget és irányt kell mutatnunk a leendő művészeknek. Nehéz mindig megújulni és kizárni a kliséket. Ezen felül két dolog mozgatja a fantáziánkat: egyrészt várjuk, hogy a lökösházin kívül mikor indulnak be az állandósult video mappingek, illetve nagy kihívást jelent az interaktív vetítés is. A közönség így aktív részesévé válna az eseménynek, például kézmozdulatokkal képesek lennének mozgatni az épület elemeit.
- Ha szabadon választhatnátok egy épületet…
- Akkor az Eiffel-tornyot választanám! Egyszer már lehetőségünk nyílt egy kisebb tesztvetítésre az Öreg hölgy lábain, de reméljük a jövőben kapunk majd megbízást a teljes toronyra.
A honlapjukat ITT TALÁLJÁTOK
Ha tetszik, amit Zsolt és Ivó csinálnak, nyomj egy lájkot! :)