hirdetés

CÍMLAPFOTÓK
A Rovatból
hirdetés

Ilyen a Hűvösvölgyi Gyermekvasút egy gyerekvasutas szemével

Képriportunk főszereplője a 13 éves Bernadett, aki beavatott minket a gyermekvasút működésébe.

Link másolása

hirdetés

Töredelmesen bevallom, hogy gyerekkorom óta rajongok a vonatokért. Olyannyira komolyan gondoltam tinédzserként specifikusan a mozdonyvezetői álmokat, hogy az érettségi évében még a leendő vasútgépészeknek tartott nyílt napon is lelkesen részt vettem, de a jövőmet végül a művészet iránt érzett olthatatlan szeretetem vitte el hivatásszerűen egy másik vágányra.

Bár a vasút iránti rajongás leginkább gyerekkoromban tombolt igazán, és mára már nem tudom például betéve az országos vasúti menetrendet, nem bámulom már oly hosszan a kanizsai gyorsokat minden nyáron Széplakon, vagy Gárdonyban a tóban fürdések helyett, de a szerelem a vasút világa iránt egy élethosszig tartó vonzalom maradt, így - művészet kontra vasút - két hű szeretővel is büszkén rendelkezem.

Emiatt is gyerekkoromban mindig irigykedtem a Gyermekvasúton dolgozó pajtásokra, hogy bárcsak én is a csapatuk tagja lehetnék, de sajnos ez a vágy, leginkább a felvételhez nem elegendő általános iskolai jegyeim miatt, sosem valósulhatott meg.

Így még nagyobb nosztalgiával jártam a Hűvösvölgyi Gyermekvasúton, immáron 32 éves fejjel, fotós mivoltomban, bekukkantani ebbe a rendkívül bájos, gyermekek uralta vasúti univerzumba.

Ehhez az élményhez kaptam segítségül aznapi kis kollégámat, a 13 éves Puskás Bernadettet, aki már 3 éve van a Gyermekvasút szolgálatában, most végezte a 7. osztályt.

Jelenleg a Hűvösvölgyi Gyermekvasúton megközelítőleg 600 fiatal vasutas szolgál, akik heti egy alkalommal, 4 hónapig tartó tanfolyamon sajátítják el a világ leghosszabb, 11 km hosszú gyermekvasútjának összes fortélyát. A gyermekvasutasok általános iskola negyediktől nyolcadik osztályig bezárólag dolgozhatnak a vasúton.

hirdetés
A képriportban szereplő Bernadett bevallása szerint nagyon jó volt a járvány okozta 7 hónap szünet után ez év májusában végre ismét találkozni az ott megismert barátaival.

Bernadett megmutatta nekem, milyen a Gyermekvasút belső működése, miközben számos kis pajtással, vagy épp szakmai vezetőjükkel, Szente Dáviddal, illetve a kisvasút felnőtt mozdonyvezetőivel elegyedtem rövidebb beszélgetésekbe.

A hűvösvölgyi állomás forgalmi irodájában üzemelő, 1970-ben kifejlesztett Domino 70-es típusú biztosító berendezés a magyar vasút ikonikus készülékének számít, ezen tudják Bernadették a különböző fényjelzéseket, vágányutakat megadni, nem egy nagyvasúti állomás évekkel ezelőtt még ezzel a rendszerrel üzemelt.

Az 1948-ban épített Széchenyi-hegyi végállomáson található váróteremben tökéletesen visszaköszönnek a korabeli államvasúti nagyállomások építészeti jegyei.

Széchenyi-hegy forgalmi irodájának a hangosbemondója egy korabeli fülkében van elkülönítve: a szűk helyiség falait a bemondásokhoz szükséges kötelezően megadott szövegek poszterei borítják.

A fiatal lány bátyja is a Gyermekvasúton dolgozik, 8. osztályosként, az utolsó évét befejezve a vasúton, így nem volt kérdés Bernadett számára sem, hogy testvérét követve ő is jelentkezik a nagy kalandra.

Széchenyi-hegy végállomás az ország legmagasabban fekvő, 465 méter tengerszint feletti magassággal rendelkező állomása.

Virágvölgy állomás váltórendszere egy nagyon egyedi típus, a váltóállításhoz először egy speciális kulccsal lehet a készüléket feloldani.

A gyermekvasúton nosztalgiamenetben közlekedő C50-es típusú, 1952-ben gyártott dízelmozdonya az ország legöregebb, máig működőképes gépe a fordából, Makhajda Attila mozdonyvezető a fotó készítésekor épp a második szolgálatát töltötte ezen a mozdonyon.

Az úttörő hagyományoknak megfelelően a fiatal vasutas kollégák egymásnak szalutálnak minden be-ill. kijáró szerelvény elhaladásakor, a képen épp Széchenyi-hegy bakterháza, a „Torony” előtt.

Bernadett néhány perccel az indulás előtt beszélget a Gyermekvasúton 1,5 éve dolgozó, MK-45 ös dízelt vezető mozdonyvezetőjével, Nagy Gáborral a Széchenyi-hegyi végállomáson.

Bernadett szerint a legfontosabb dolog, amit kaphatott a Gyermekvasúttól, az maga a közösség, és a számos barátság, ami ide fűzi őt.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
CÍMLAPFOTÓK
Havas esti varázslat: ilyen mesés lett Szeged és Csongrád a télies időben
A keleti országrészt beborító hólepelben a két Tisza-parti város úgy néz ki, mint egy mesefilm díszlete.

Link másolása

hirdetés

A szombati hóesés sokfelé mesés téli tájjá változtatta a vidéket. Az ország keleti felén volt ahol 10-15 centis hótakaró is kialakult. Az esti fények pedig varázslatossá tették Szeged és Csongrád belvárosát. Tarts velünk egy kis esti didergős virtuális sétára:

Szeged

Csongrád

Még több havas képet itt láthatsz:

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
CÍMLAPFOTÓK
Elhagyott gyártelep, amely volt sörgyár, konzervgyár és itt forgatták a Valami Amerika 3. egyes jeleneteit is
„A hatalmas csarnokok, terek impozáns minimalista színvilága nagyon el tudja vinni az ember képzeletét. A serfőző rész viszont valami fantasztikus látvány” – meséli a fotós.
Fotók: Salamon Zsolt - szmo.hu
2021. december 04.


Link másolása

hirdetés

Lehet-e sejtelmesebb egy elhagyott gyárépületnél, ahol az üres csarnokok, lépcsőházak, ásító ablakok között csak a levegő jár? Nos igen: ha mindezt sejtelmes ködben derítik fel az elhagyott helyekre vadászó fotósok.

Salamon Zsolt Budapest egyik legszebb régi gyárépületét fedezte most fel.

A kőbányai gyártelep eredetileg sörgyárnak épült 1912-ben, falai között a Fővárosi Serfőző működött sokáig. Később, 1943-ban vásárolta meg a Dreher Sörgyárak Zrt., majd pedig a mai Globus Konzervipari Rt.-hez került az épület.

A termelés 2009-ben szűnt meg, mikor a Globus eladta védjegyeit egy csehországi cégnek és bezárta a gyárat. A Globus székháza ugyanakkor továbbra is a telep területén van.

A telep épületein jól látható az építtető Fővárosi Serfőző védjegye, egy kör alakú eozinmázas koszorúban „Véd-jegy Mátyás király” feliratú, Mátyás királyt ábrázoló profilkép, amit a pécsi Zsolnay porcelángyárban készítettek 1914 körül.

A fotós elárulta a Szeretlek Magyaroszágnak, hogy a nem használt gyár le van kerítve, de azért át lehet rajta jutni. Az épületrészek közti átjárás csak a padláson lehetséges, de az nagyon nem ajánlott senkinek, mert hiányos a tetőszerkezet, és az épület is megviselt állapotban van.

hirdetés
"A hatalmas csarnokok, terek, impozáns minimalista (szürke-fehér) színvilága nagyon el tudja vinni az ember képzeletét. A serfőző rész viszont, valami fantasztikus látvány.

A képek talán nem is képesek annyira visszadni, amikor ott állva belegondolunk, hogy itt valaha munka folyt, megfeszített munka, és nem csak a Valami Amerika 3. forgatása" - mesélte.

Az elhagyott épületek engedély nélküli felkeresését nem ajánljuk senkinek sem, mert a terület veszélyes.

Építésekor ez a gyár volt akkor már a hatodik sörgyár Kőbányán. A bankoknak jó befektetés volt egy ilyen üzem, amelyet 1913-ban terveztettek a német Zimmermann építészprofesszorral. A pompás gyárépület hónapok alatt elkészült, és az átadásakor 1914. március 15-én már a gyárban főzött sörrel koccintottak.

A gyártáshoz malátaüzemet és sörpalackozót is építettek. A vöröstéglás épületen Mátyás király nagyméretű, Zsolnay cég által készített mozaikdísze látható manapság is. Ez volt a gyár védjegye is, hiszen itt gyártották a Mátyás sört.

A gyár az első világháború elején épült, így hamarosan a Mátyás sör mellett megjelent a Hősök söre is. A gyárat 1943-ban vásárolta meg a Dreher cég.

A II. világháború után államosították a gyárat, és 1948-tól a Fővárosi Konzervipari Nemzeti Vállalat üzemét helyezték ide. 1958-tól Budapesti Konzervgyár néven üzemelt, majd a privatizáció után 1991-tól Globus Konzervgyár néven működött tovább.

A konzervgyár 2009-ig üzemelt, ekkor bezárták a gyárat, a Globus ugyanis eladta védjegyeit, de a cég irodái továbbra is itt működnek. A gyár épületeit pedig raktáraknak, üzemeknek adják ki - írja a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum honlapján.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
CÍMLAPFOTÓK
Vérfarkas macska, macskaszépségverseny és ketrecdekorációs verseny – a Nemzetközi Macskakiállításon jártunk
Közel 120 külföldi és hazai tenyésztő vett részt az eseményen, a kiállításon összesen 300 macskából 28 különböző fajtát csodálhattak meg a látogatók.

Link másolása

hirdetés

Huszonegyedik alkalommal rendezték meg a hétvégén a Nemzetközi Macskakiállítás és kisállat bemutatót Budapesten.

Közel 120 külföldi és hazai tenyésztő vett részt az eseményen, a kiállításon összesen 300 macskából 28 különböző fajtát csodálhattak meg a látogatók.

A Macskamánia Egyesület szervezésében létrejött kétnapos program keretein belül macskaszépségversenyt is tartottak, ahol az idén a Lettországból, Görögországból, Németországból érkező nemzetközi zsűri tagjai az adott macska fajtájának megfelelően rengeteg szempont alapján értékelték a legszebb cicákat, a szőrzetüktől egészen az orrukig.

A szépségversenyen kívül ketrecdekorációs versenyt is rendeztek, a karácsony közeledtével stílszerűen többjük díszítése is a decemberi ünnepekre reflektált.

Számos közkedvelt, illetve kevésbé ismert macskafajta is megtalálható volt a kiállításon: a különlegességnek számító Vérfarkas (Lykoi) macskáktól a közkedvelt brit rövidszőrű cicákon át egészen a Maine Coon fajtáig tartalmas körképet lehetett kapni a különböző fajtájú házikedvencekből az érdeklődőknek.

A macskákon kívül többek között hüllőkkel, pókokkal, tengerimalacokkal is megismerkedhettek a látogatók, ahogy a táp- és felszerelésgyártókkal, illetve a házikedvencek arcaival ellátott, elmaradhatatlan ajándéktárgyakat árusítók termékeivel is.

Helyszíni fotóriportunk a hétvégi eseményről:

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
CÍMLAPFOTÓK
Fotók: Csongrádot is jégpáncélba burkolta a hétfői ónos eső
Mintha egy nagy tükör lenne, olyan volt az út, az utcákon pedig mindenfelé jégcsapok lógtak.
Fotók: Révész Gábor - szmo.hu
2021. december 27.


Link másolása

hirdetés

Mint arról mi is beszáltunk, ónos eső zárta jégbe az ország déli felét vasárnap és hétfőn.

Csongrádon is tükörjég borította az utat, a szobrokról, ereszekről, padokról, ágakról jégcsapok lógtak. Napközben az ónos eső miatt piros figyelmeztetés volt érvényben - a képeket elnézve nem véletlenül. Ilyen volt a jégbe burkolt város:

Még több jeges fotót itt találsz:

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: