hirdetés

BUDAPEST

Zöld utat kapott a gellérthegyi sikló terve

Korábban akadtak környezetvédelmi és „negatív táji” aggályok, de ezek már nem szerepelnek a most kiadott engedélyben.

Link másolása

hirdetés

Megkapta a környezetvédelmi engedélyt, ezzel megnyílt az út a Tabánból a Gellérthegyig épülő sikló megépítése előtt – tudta meg a Népszava.

A lap információi szerint nem támasztott ellenvetést a projekttel szemben sem a fővárosi, sem az I. kerületi önkormányzat. Beleegyezett továbbá a vasútüzem létesítésébe a katasztrófavédelem, az örökségvédelmi és természetvédelmi hatóság, valamint a területért felelős Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság is.

Az engedély kiadására most azután került sor, hogy korábban a környezetvédelmi eljárásához készült hatástanulmány kimondta, hogy az új sikló

„a főváros több nézőpontjából, így például a történelmi belvárosból, a Dunáról, a pesti rakpartról is látható lesz” és „jelentősen megváltozik a gellérthegyi tájkép”.

Mindössze annyi feltételt szabtak a beruházó, a 25 százalékban fővárosi, 75 százalékban magántulajdonban lévő Rác Sikló Kft.-nek, hogy a felső állomás épületét a „táji háttér színvilágához és anyagaihoz történő minél teljesebb illeszkedéssel” valósítsák meg.

Bár a fentiek miatt többen aggályosnak tartják a projektet, az előzetes régészeti dokumentációt a Budai Vár átépítését szervező Várkapitányság készíti el, az örökségvédelmi engedélyt a fővárosi kormányhivatal adja ki. Az I. kerület azt válaszolta, hogy a benyújtott tervlapok megfelelnek a helyi építési szabályzatnak. A fővárosiaknak meg nem sok lehetőségük nyílt a beleszólásra, lévén a közmeghallgatást a pandémiás veszélyhelyzet miatt „az érintettek személyes megjelenése nélkül” tartották meg.

hirdetés

Az engedélyben, illetve indoklásában szó sem esik a korábbi környezetvédelmi hatástanulmányban emlegetett „negatív táji hatásokról”, így a hegy oldalában több méter szélesen kivágott fákról, illetve az építendő sikló és állomásainak "markáns művi elemként” való megjelenéséről – írja a lap.

A korábbi dokumentáció szerint a pályavonalon 12 méter szélességben nem lehet fa, az építkezés idején pedig 20 méter szélesen kell kivágni, csonkolni a fák lombkoronáját és eltüntetni a bokrokat. Azt ugyan a friss engedélyben sem tagadják, hogy a „tervezett beruházás miatt jelentős számú fa kivágását tervezik”, de az alsó épület és az alagútban vezetett szakasz nem jelenik meg markáns elemként, a magas vezetésű rész pedig „a környezetében lévő fák takarása következtében elviselhető táji hatást jelent”.

A felső szakaszon lábakra állított acélszerkezeten, a felszín felett 3,6-4,5 méter magasan halad majd a két 52 személyes kabin. A felső állomás 150 négyzetméteres, de több szintes épülete és félköríves kilátóterasza miatt jóval nagyobbnak tűnik majd. A sikló nyomvonala a Hegyalja út és a Citadella között húzódik, a terület nagy része közpark. Az alsó állomás, üzletekkel és kávézóval közvetlenül a Rác fürdő mellett épülne meg. Innen egy 100 méter hosszú alagútban futna. A kabin az Orom utcánál bukna ki a felszínre, ahonnan 190 méter hosszan átlag négy méter magasan haladna a Citadella-sétány alatti végállomásig, ahol a Citadella rekonstrukciója miatt némiképp eleve módosul a sétautak vonalvezetése. Azokról közvetlenül be lehet majd jutni a sikló peronjaira.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: