BUDAPEST

„Ez volt az utolsó normális kocsma a környéken” – így búcsúzik a törzsközönség a Wichmanntól

Elmentünk a 32 év után bezáró legendás helyre, ahol a tömeg alapján úgy tűnt: még egyszer utoljára mindenki be akar nézni.
Láng Dávid - szmo.hu
2018. június 15.


Link másolása

Kedden söpört végig a neten a hír, hogy nagyjából egy hónap múlva végleg lehúzza a rolót a Kazinczy és a Király utca sarkán található Wichmann, a bulinegyed talán utolsó igazi kocsmája.

A bejelentés másnapján annyian voltak a helyen, hogy már közvetlenül az este 6 órai nyitás után alig lehetett szabad asztalt találni. Fél 8 táján pedig teljesen elfogytak a helyek, a későn érkezők az ajtóban álldogálva várták, hogy leülhessenek.

A hely védjegyének számító rántotthúsos szendvicsből több száz fogyott az este folyamán – amikor mi is rendeltünk volna, éppen 40 darab körül tartott a várólista.

„Hallottuk, persze, épp ezért vagyunk itt” – feleli kérdésemre egy 7-8 fős asztaltársaság egyik tagja. Egyetemista korukban ez volt a törzshelyük, de időről időre azóta is szívesen töltötték itt az estéiket.

Jó néhány sztorit fel tudnának idézni, bár mint mosolyogva hozzáteszik, a legjobbakat ezek közül inkább megtartják maguknak. De emlékezetes volt például, amikor csőtörés miatt az egész helyiséget elöntötte a víz, aznapra be is kellett zárni.

„Volt egy középiskolai matek-fizika tanárom, aki rendszeresen ide hirdetett meg kihelyezett fogadóórát. Bármelyik diákja leülhetett vele beszélgetni egy sör és egy rántotthúsos szendvics mellett” – veszi át a szót egy másik srác.

Egy gyors körkérdés alapján úgy tűnt, mindenki a bezárás hírére jött el aznap este még egyszer utoljára, hogy elbúcsúztassa a helyet. Az is elég egyértelműen kirajzolódott a válaszokból, mit szerettek benne.

„Manapság már csak olyan kocsmákat találsz a környéken, amik olcsók, de cserébe kritikán aluliak, vagy nagyon fancy helyeket, amik szintén rosszak, és még megfizethetetlenek is”

– vázolta a helyzetet a fentebb említett társaság egy másik tagja.

Bárkit szólítottam meg, ugyanez a vélemény köszönt vissza. Egységesen úgy jellemezték a Wichmannt, mint egy utánozhatatlan hangulatú utolsó bástyát a kerületben, ami még nem a turistáké.

A képet némileg árnyalja, hogy ottjártamkor több asztalnál is külföldiek ültek, de az tény, hogy a közeli Gozsdu-udvarban tobzódó legénybúcsús hordákat itt elég nehezen lehetne elképzelni.

Ellenben a hely hírnevét jól mutatja, hogy az egyik magyar társaság asztalához épp egy olyan ázsiai turista ült oda, akit a New York kávéházból küldtek ide, mondván itt van a legjobb a rántotthús a városban.

A bejáratnál található emléktáblát felállító Pató Pál Párt tagjai is eljöttek búcsúzni. Ők 1996 óta minden évben itt ünnepelték a magyar kártya napját, eddig 21 alkalommal.

„Nekünk ez egy tragédia, idén is jöttünk volna december 29-én, de úgy tűnik, erre már nem kerül sor” – mondta a párt elnöke, Bera István, hozzátéve: nagyon aggódnak a tábla miatt, de reménykednek benne, hogy megmaradhat mostani formájában.

Mint a Forrest Gumpban

Wichmann Tamást a hatalmas forgalom miatt szerdán este nem is sikerült megszólaltatnunk, csak a másnapi nyitás után, az áru berakodása közben tudtunk pár percet beszélgetni, mielőtt nekiállt a hússütésnek.

„Most jött el a pillanat, amikor úgy éreztem, hogy nem bírom tovább. 32 éve gyakorlatilag minden este itt vagyok, csak edzőtáborozások alatt hagytam ki rövidebb időszakokat. Beleadtam mindent a legjobb tudásom szerint, most szeretnék kicsit magammal is foglalkozni”

– magyarázta.

Az egykori kenus leginkább Forrest Gumppal szereti párhuzamba állítani az életét: hozzá hasonlóan ő is sokáig járógéphez volt kötve gyerekkorában. És a mostani döntésben is ott a közös pont. Emlékezetes jelenet, ahogy a címszereplő keresztülfutja egész Amerikát, a végén már egész tömeg követi, majd egyszer csak megáll, és azt mondja: „Elég volt, elfáradtam.”

„Én is valami ilyesmit érzek – mondja Wichmann. – Most persze beindult a katasztrófaturizmus, olyanok is jönnek, akiknek a világon semmi közük nem volt a helyhez, de a bezárás hírére hirtelen érdekes lett nekik”.

Azért hozzáteszi: rengeteg jó fej törzsvendége is van, akik szomorúan, sőt egyenesen szemrehányással fogadták a döntését.

Bár átadhatta volna másnak azokat a feladatokat, amiket eddig ő végzett, annyi negatív tapasztalata van ezzel kapcsolatban, hogy nem szívesen bízná senkire. Ezért inkább eladja a kocsmát.

Még nem tudja, melyik lesz az utolsó nyitvatartási nap, de valószínűleg nem is hirdeti majd ki előre – ha úgy érzi, hogy eljött az ideje, egyszerűen csak nem nyit majd ki többet.

A vevők már megvannak, egy átalakítás után jó eséllyel megmarad kocsmának a hely, de persze a név mellett valószínűleg a szellemisége sem lesz már ugyanaz. A Pató Pál Párt aggodalmait viszont eloszlatta: az emléktáblát nem kell félteniük, biztosan nem esik bántódása.

És hogy neki személy szerint hogyan tovább?

„Megpróbálom az életem hátralévő részét hasznos tevékenységgel tölteni. Szeretnék a szabadidős sportágak mellett maradni, ahogy már eddig is tettem időnként.”

Arra a kérdésre pedig, hogy nem lesz-e nagyon éles a váltás így, hogy egyik napról a másikra szűnik meg a három évtizedes rutinja, csak annyit felel: "Inkább ez szűnjön meg, mint az élet."

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Bajban van a BKV, rengetegen mondanak fel, és már a menetrendet sem tudják tartani
Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából

Link másolása

A buszsofőrök és trolivezetők soha nem látott ütemben mondanak fel a cégnél, gyakorlatilag lehetetlenné vált a menetrendi igények kiszolgálása - értesült a Világgazdaság.

A lap úgy tudja, hogy először idén májusban, aztán rögtön júniusban is rekordot döntött a járművezetői létszám csökkenése: tavasz végén 48, a nyár első hónapjában 55 sofőr hagyta ott a BKV-t. A csökkenés 2021 óta tapasztalható.

Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából.

A járművezetők száma mostanra a 2017-es szintre zuhant vissza. Miközben 2021 elején a 2700-at közelítette a munkavállalók száma, ma már 2400-an sem dolgoznak a BKV-nál.

A kialakult helyzetet már az utasok is megérezhetik. Az alacsony létszámot valameddig túlórával, illetve a pihenőnapok elvonásával lehetett ellensúlyozni, de a kieső járművezetők miatt az ígért menetrend már nem teljesíthető hiánytalanul.

A Világgazdaság úgy tudja, hogy júliustól jelentősen megszaporodtak a személyzeti okokra visszavezethető kimaradások.

Átlagosan napi 50-60 esetben történt meg, hogy a BKV nem tudott járművezetőt biztosítani. Ezek az autóbuszok értelemszerűen kiestek a menetrendből, és a telephelyeken maradnak.

A lap információi szerint a kilépő BKV-s sofőrök háromnegyede öt éven belül hagyta ott a céget, az összes távozó járművezető negyede pedig már egy éven belül felmondott, ami az alacsony béreknek és a járműpark állapotának is köszönhető.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
A Rovatból
Új Kolodko-szobor Budapesten: Az oroszok már a spájzban vannak
A szobrász videón mutatta meg, hogyan készült az új alkotás, és néhány fotón pedig közelről is megcsodálható az újabb mestermű.

Link másolása

Újabb miniatűr szobrot készített Kolodko Mihály. Ezúttal Budapesten, a Duna partján kell keresni. Annyit elárulunk, hogy a budai oldalon. A pontos helyszín is gyorsan kideríthető a szobrász filmjéből, ha alaposan figyelsz.

Kolodko Mihály egy videón megmutatja azt is, hogyan készült el az újabb miniszobor.

VIDEÓ: Az oroszok már spájzban vannak

És néhány fotón pedig közelről is szemügyre vehető az alkotás, melyhez Kolodko Mihály - ismét csak A Tizedes meg a többiek című filmre utalva - annyit írt:

"Nincs kompót".

A lelkes Kolodko-rajongók pedig megnézhetik azt a pillantot is, amikor a szobrocska elfoglalja helyét:

Bár a fotók és a videók csak nemrégiben kerültek ki a közösségi oldalra, máris többen fotókkal is igazolták, hogy rábukkantak a spájzban keresgélő orosz katonára.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
A Rovatból
Hétfőtől drágább lesz a parkolás Budapesten
A főváros belső részein hatszáz forintot kell majd fizetni óránként, reggel 8 és 22 óra között.

Link másolása

A Fővárosi Közgyűlés még június 29-én döntött arról, hogy a 27 féle parkolási zóna helyett átlátható, világos, négy zónatípusból álló, egységes parkolási rendszert vezetnek be, és megemelik a parkolási díjakat.

Az A-jelű zónában 600 forintba kerül majd óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni, a B-jelűben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között, a C-zónában 300 forint, 8-18 óra között, a D-zónában pedig 200 forint, 8-18 óra között. Az A-B-C zónákban legfeljebb három órát lehet parkolni, a D-zónában ez nincs korlátozva.

Parkolási zónák a fővárosban szeptember 5-től

Az új parkolási rendszer részeként egységes információs táblák is megjelennek az utcákon, amelyek egyértelművé teszik az egyes parkolási zónák jellemzőit. Emellett körülbelül 10 százalékkal nő a parkolási díjas zónák területe.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
Tűzfalra került Szinyei Merse Pál Léghajó című festménye Budapesten
Nemcsak a fővárosban, de országosan is egyedülálló, hogy egy híres festmény hiteles reprodukciója kerüljön fel egy tűzfalra. Az alkotók elárulták, hogyan készítették és honnan jött az ötlet.

Link másolása

Az idén 125. tanévét kezdő Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjai mostantól a névadó egyik legismertebb alkotásának hatalmas méretű változatát láthatják majd nap, mint nap.

„A léghajó szimbóluma az emberi gondolatok szárnyalásának és a művészi szabadságnak, mely mégsem távolodik el kozmikus magasságokba, hanem az emberiség élettere, a föld közelében marad”

– olvasható Szinyei Merse Anna, a dédnagyapja életét és munkásságát feldolgozó könyvében a művész „talán legeredetibb, hetyke-tréfás”, 1882-ben készült festményéről.

A középiskola vezetősége régóta fontolgatta a belső udvaron lévő óriási tűzfal felület megfestését, dekorálását, amire a kerek évforduló tökéletes alkalmat adott. A VI. kerületi Önkormányzattal folyatott egyeztetések után pedig zöld utat kapott az elképzelés megvalósítása.

A Neopaint csoport festőművészei egyértelmű ajánlása volt a Léghajó megjelenítése. Ezt megelőzően több ötlet is volt arra vonatkozóan, hogy mi kerüljön fel a falra, de végül az iskola vezetősége teljes egyetértésben döntött a Léghajó mellett.

Óriási kihívás volt a 42x39,3 cm-es festmény megjelenítése egy ekkora felületen, mert az amúgy kisméretű kép számtalan apró részletet tartalmaz, amelyek felnagyítva előkerülnek, illetve Szinyei egyedi ecsetvonásait is ábrázolni kellett úgy, hogy az óriás festmény végül visszaadja a Léghajó valódi hangulatát.

Első ránézésre nem tűnik egy bonyolult alkotásnak, de jobban megvizsgálva láthatjuk, hogy egy igen aprólékos és teljesen egyedi ábrázolású képről van szó.

Az 500 m2-es falfestmény 2 hét alatt készült el a legnagyobb kánikula közepette, 5 festőművész közreműködésével.

A Neopaint Works csoport tagjai bíznak benne, hogy ez egy jó példa lehet arra vonatkozóan, hogy még több hasonló jellegű alkotás készülhessen országszerte, hiszen egy-egy ilyen falfestmény nemcsak turisztikai látványossággá, de egyfajta kultúrmisszióvá is válhatna.

„Ha tehetnénk, mi csak ilyen képeket festenénk, mert ennek célja és értelme van. Számunkra a legnagyobb dicséret az lenne, ha Szinyei láthatná, és azt mondaná rá: Ez igen, szép munka!”

– mondta el a Neopaint vezetője, Jankovits Barnabás.

A Neopaint Works csoport:

A festőcsoport 17 éves fennállása óta több 10.000 m2 falfelületre készített dekoratív falfestményeket, megteremtve ezzel hazánkban a tűzfalfestészet, a legális köztéri falfestészet kultúráját.

Az olyan monumentális alkotások, mint a Rubik-kocka, a 6:3 - Az Évszázad mérkőzése, a Sissy, Róth Miksa emlékfal, a Nemzet Színészei vagy a Klauzál téren lévő „zöldséges” mára Budapest nevezetességeivé és turisztikai célpontjaikká váltak, számuk meghaladja a 60 darabot. A grafikák témaköreinek megválasztásánál fontos szempont, hogy a vizuális élmény mellett a festménynek legyen tartalma is, hiszen így lesz teljes egy városdíszítő faldekoráció. Tevékenységük tehát nem sorolható be sem a graffiti sem a street art kategóriákba, mert nem saját stílusukat akarják megjeleníteni falfestményeinken, hanem figyelembe véve a felület környezetét, elhelyezkedését alakítják ki koncepcióikat majd legálisan, engedélyezések után valósítják meg terveiket.

Számtalan felkéréseik közül a Léghajó volt a legnagyobb megtiszteltetés és egyben a legnagyobb kihívás is, mert egy olyan projektet bíztak rájuk, ami nem mindennapi: egy kivételes festőművész alkotását lemásolni, megjeleníteni nagy kihívás, amihez maximális bizalom szükséges a megrendelők részéről.

A sok száz kisebb-nagyobb munka alatt szerzett tudásnak és gyakorlatnak, valamint az egyedi technikának köszönhetően jóformán bármilyen elképzelést, grafikai tervet meg tudnak valósítani.

A festőcsoport elsődleges célja, hogy minél több minőségi falfestmény készülhessen országszerte köztereken, valamint különböző közintézményekben.

VIDEÓ: A Léghajó készítéséről

Még több információ ITT

Íme egy régebbi alkotásuk:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk