BUDAPEST

Végre sétálhattok majd a Duna-part pesti oldalán

Sokan felháborítónak tartják, hogy a legszebb Duna-menti városban a Korzót kivéve nem lehet sétálni a parton, de autózni annál inkább.

Link másolása

Sokan vannak, akik abszurdnak tartják, hogy Európa egyik (ha nem "a") legszebb Duna-parti városában, Budapesten a Korzót kivéve szinte nem lehet sétálgatni a folyó partján - bezzeg autózni annál inkább. Az Urbanista cikke szerint 2-3 éven belül ez a helyzet gyökeresen megváltozhat, és, ha minden jól megy, akár 6 és fél kilométer hosszan kiépülhet egy, a gyalogosok - és kerékpárosok - számára is hívogató part menti sétány. De hogyan is fog ez megvalósulni?

Először is, a Szabadság híd és a Kossuth tér között a forgalomcsillapításról már döntött a fővárosi közgyűlés, nemsokára a tervpályázatot is kiírják. Ezen a szakaszon (a térképen lilával, zölddel és pirossal jelölve) - bár megmaradna a kétirányú autóforgalom az alsó rakparton -, sebességkorlátozást vezetnének be, és az autóforgalom csökkenését tervezik. (Az Urbanista szerint egyelőre nem világos, hogyan és miért is csökkenne az autóforgalom ezen a szakaszon).

Eltűnnének a szalagkorlátok, egy szintbe kerülne az úttest a sétánnyal, bővítenék a zöldfelületeket, és kerékpárutat is kialakítanának.

A pontos részletek egyelőre homályosak, ezek csak akkor derülnek ki, ha majd a tervpályázatokat értékelik. Az Urbanista szerint ugyanakkor ezek az elképzelések megvalósíthatók, lehetséges mindennek "helyet csinálni" a rakpart ezen szakaszán.

Térkép: Urbanista / Google

Másodszor, a 2017-es úszó vb miatt a gyalogos- és biciklisbarát parti sétányt a Kossuth tértől egészen a vb helyszínéig, illetve a Dagály fürdőig meghosszabbítják (a térképen naranccsal, sárgával és bordóval jelölve). Ráadásul erre már a pénz is megvan: a kormány által a vb-re szánt 49 milliárdban ez is benne foglaltatik. Így valószínű, hogy ez a szakasz hamarabb készülhet el, mint a fentebb említett. A cikk szerint a Kossuth tér és a Margit híd között (narancs szín) kevés a hely, itt a rakpart szélesítése várható (ami a Parlament Duna felőli oldalán nemrég megtörtént).

A Margit híd és a Dráva utca közötti rész már jóval tágasabb, de érdemes lenne megfontolni az ezen a szakaszon lévő parkoló megszüntetését. A Dráva utca és a Dagály között (bordóval a térképen) csak egy keskeny ösvény kanyarog, így itt van a legkevesebb akadálya egy 6 méter széles gyalogos-kerékpáros sétány megépítésének - ami szerepel is a tervekben.

duna-mervai

Fotó: Mervai Márk; Következő kép: Zsebedits Patrik

duna-zsebeditsp

Egyelőre a folyamat kezdetén tartunk, tehát még semmi sem biztos. Azt az egyet kivéve, hogy egy gyalogos- és kerékpáros központú Duna-partnak vitathatatlanul több értelme lenne Budapesten, mint a jelenlegi, az autókat előnyben részesítő struktúrának. Nem kétséges, hogy a fővárosiak és a turisták is elözönlenék a Duna partját, ha azt a fenti tervek szerint átalakítanák.

Ha te is szívesen sétálnál egy gyalogosbarát Duna-parton, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Látványtervek: ilyen lehet az új Nyugati pályaudvar
Egy háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugati pályaudvart.

Link másolása

Fürjes Balázs, a Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár posztolta a Facebookra a Nyugati pályaudvar látványterveit. Korábban kiírtak egy pályázatot a Nyugati felújítására, amit a brit Grimshaw Architects építésziroda nyert meg. Terveztek már pályaudvart Londonnak, New Yorknak és Melbourne-nek is, tehát az egész világon elismert cégről van szó.

"Egy 21. századi, háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezzük újjá a Nyugati pályaudvart.

Az új terv tiszteli a múltat, Budapest építészeti örökségét, és jól illeszkedik a környező városrész szövetébe. Az Eiffel-csarnok mögött a felszínen egy új vasúti csarnok, a föld alatt 6 vágányos mélyállomás épül. Így a pályaudvar jóval több vonatot tud fogadni. A belváros bezöldül: a Nyugati környezetében egy zöld, parkosított, átjárható új városrész születik" - írta Fürjes.

Az államtitkár hét pontban szedte össze, milyen lesz a felújított Nyugati pályaudvar

  • Több vonatot tud majd fogadni,
  • a Nyugati mellett megépül az Eiffel-csarnok, ami Budapest építészeti öröksége előtt is tiszteleg,
  • megépül egy minden irányból könnyen megközelíthető pályaudvar és városi tér,
  • bezöldülnek a vasúti üzemi területek: egy új, hosszú, zöld parkot hoznak létre a Nyugatitól a Városligetig,
  • a Westend elől elköltözik a lerobbant parkoló és a buszpályaudvar, helyükön egy barátságos zöld tér születik,
  • elbontják a felüljárót.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
BKV: száz új busz érkezik a fővárosba, az idősebb buszokat végleg kiváltják
A cég vezérigazgatója számolt be a fejlesztésről, amely igencsak szükséges volt már, hiszen 30 éves buszok is használatban vannak még Budapesten.

Link másolása

Száz új Mercedes-Benz Conecto Next Generation típusú autóbusz érkezik a BKV Zrt. részére bérleti konstrukcióban - közölte a vállalat az MTI-vel.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója szerdán írta alá azt a szerződést az Omnibus Hungária Kft. és az Inter Tan-Ker City Kft. által alkotott konzorcium képviselőivel, amely keretében az új buszok megérkezhetnek - tudatta a közlekedési cég.

Hozzátették: a várhatóan még idén forgalomba álló buszok több idősebb - akár 30 éves - járművet váltanak ki.

Közölték azt is, várhatóan a negyedik negyedévben további 35 saját tulajdonú új autóbusz is forgalomba állhat majd.

Ezzel egy időben vidéken, a Volánbusz-flotta korszerűsítése is elkezdődik: 7 megyében összesen 32 új, Mercedes-Benz Intouro M típusú autóbuszt adnak majd át.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Látványtervek: így néznek ki az M3-as metró felújított állomásai
Májusban adják át a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomásokat.

Link másolása

Karácsony Gergely főpolgármester a Facebook-oldalán közölt látványterveket az M3-as metró felújításáról. Májusban egy újabb szakaszt vehetnek birtokba az utasok: a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák kerülnek átadásra majd.

„Gőzerővel folytatódik Budapest leghosszabb metró szakaszának felújítása, amelynek középső szakaszát az utasok májusban már használhatják is. A Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák hamarosan elkészülnek.

A látványterveken pedig most megnézhetitek, hogyan fognak kinézni az új, akadálymentesített állomások. Az M3-as metró felújítása nehéz öröksége volt a városvezetésnek, de büszke vagyok rá, hogy hamarosan újabb állomásokat adhatunk át a városlakóknak” - írta Karácsony Gergely bejegyzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Miyawaki-koncepció szerinti erdőket telepítettek Budapesten
A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük.
MTI - szmo.hu
2022. március 30.


Link másolása

Három, Miyawaki-koncepció szerinti erdőt ültetett a Főkert a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában - tájékoztatott a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. Főkert Kertészeti Divíziója.

A Miyawaki-koncepció egy olyan erdőtelepítési forma, amelynek alapja a facsemeték természetes versengése. A módszert Miyawaki Akira tavaly elhunyt japán növényökológus fejlesztette ki.

A koncepció lényege, hogy a kis erdőfoltok fajösszetétele megegyezik az adott területen őshonosan megtalálható hazai erdők fajösszetételével. A telepítés különlegessége az, hogy az erdészeti facsemetéket igen sűrűn ültetik egymás mellé, véletlenszerű elrendezésben. Ezek a növények gyorsabban növekednek, mert a fényért és a tápanyagokért való versengés erősebben érvényesül, mint egy magában álló díszfa esetén.

A Főkert Budapesten 2021 júniusában, a Tabánban hozta létre az ország első Miyawaki-koncepció szerinti erdőjét. A szakemberek 2022 tavaszán a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában folytatták a "minierdősítést", ahol három foltban 240 facsemetét ültettek el.

A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük. Az állományalkotó fafajokon kívül kiegészítő cserjék is kerültek a minierdőbe, főként bibircses kecskerágó és közönséges fagyal.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: