BUDAPEST

Titkos alagutak Budapest alatt

Ha Budapest és alagút, akkor mindenki a budai Váralagútra gondol. De vajon találunk-e a városban máshol is föld alatti utakat?

Link másolása

S ha igen, hogy lehet, hogy alig ismerjük ezeket az izgalmas helyeket? “Budapest abc” cikksorozatunkban hétről hétre betűnként árulunk el egy-két izgalmas dolgot Budapestről.

Tartsatok velünk a cseppet sem iskolás felfedezőúton!

A, mint alagút

Amikor 1856 tavaszán hivatalosan és ünnepélyesen is megnyitották a Várhegy alatt fúrt alagutat, Buda és Pest alatt már régóta számtalan föld alatti járat húzódott. Kőbányától Budafokig, a Gellérthegytől a Rózsadombig rengeteg természetes és mesterségesen kialakított barlang és bánya létezett, melyek egy részét a leleményes városlakók átépítették, megerősítették, hogy jófajta bor és egyéb termények tárolására használhassák. Persze, ezek a többnyire több kijárattal rendelkező alagutak a legtöbb esetben inkább tekervényes labirintusok voltak, semmint két pont közötti nyílegyenes járatok. Létrejöttük pedig sokszor évtizedeken, sőt évszázadokon át fokozatosan történt.

A 19. század azonban szó szerint is áttörést hozott a föld alatti építkezések tekintetében.fortepan_9106

Fotó: Fortepan / UVATERV

A technikai fejlődés lehetővé tette, a város növekedése pedig megkívánta, hogy Pest-Buda több pontján fúrjanak alagutat: így keletkezett a Várhegy alatti “nagy” alagút után a Déli Vasút szolgálatába állított 362 méter hosszú, két vágányos vasúti járat a Kis-Gellért-hegy alatt 1861-ben, melyen átvonatozva a sötétben ma is “szabad a csók”.

De az “alagútépítési láz” folytatódott - igaz, csak kisebb léptékben. Pecz Samu alagutat tervezett a Fővám téri vásárcsarnok alsó szintjétől a Dunáig, hogy azon keresztül csónakkal vihessék be az árut a kofák (ez is megvan még, igaz, most a rakpartra fut ki, és szemetet mozgatnak rajta keresztül), s hasonló, a szállítást megkönnyítő alagút kötötte össze a hatalmas őrlési kapacitású Hungária gőzmalom épületegyüttesét is a folyóval, a Soroksári úton. Építettek alagutat a Parlament fűtésének megoldására egy, az országháztól távolabb eső épület udvaráig, ahol a kazánház (és annak ronda, a Parlamenthez nem illő kéménye) feltűnés nélkül elfért,

de alagútnak hívjuk a kisföldalatti vasút két irányból fúrt, három kilométernél is hosszabb járatát, mely szintén még a 20. század beköszönte előtt lett készen…fortepan_26968

Fotó: Fortepan / UVATERV

A következő száz évben - a metróalagutakon kívül - csak a Gyermekvasút 1950-ben átadott rövidke alagútja kapott igazi publicitást, pedig a háborús idők igencsak meghozták a kedvet a járatépítésekre, igaz, leginkább azért, hogy legyen hová rejtőzni a vészterhes években.

A bunkereken kívül azonban épült más céllal is föld alatti alagút.

Ilyen például az az egy kilométernél is hosszabb járat, mely a budai rakparton a Gellért fürdő, a Rudas és a Rácz fürdő között fut. Az alagút kiépítését a hatvanas években hajtották végre, amikor is a Dunába szökő hévízbefolyásokat “befogták”, hogy azokat a fürdőkben tudják hasznosítani. A forrásfoglaláskor úgy készült el a járat, hogy benne síneket fektettek le, a kitermelt földet pedig csillék segítségével juttatták ki az alagútból. Az alagút ma is megvan, és többfajta hasznosítási ötlet is készült rá: a járatban uralkodó magas páratartalom és a gyógyvizek kipárolgása például remek lehetőséget adna arra, hogy gyógyvonat járjon a fürdők között, melyen utazva a légzőszervi betegségekben szenvedők gyógyulhatnának.fortepan_70335_úttörővasút

Fotó: Fortepan / Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény

Ismerd meg Budapest láthatatlan arcát!

Ha érdekelnek még ehhez hasonló történetek, hogy miként nézett ki Budapest egykor és hogyan alakult ki a mai városkép, szeretnéd tudni milyen történeteket mesélnek el egyes épületek és hol találsz rejtett kincseket, akkor az ImagineBudapest sétáit neked találták ki. Több tucat séta közül válogathatsz, a barangolások közben pedig feltárul előtted Budapest ismeretlen arca. A sétákról bővebben itt olvashatsz.

Azt sem gondolnánk sokan, hogy a metróalagutak mellett máshol is át lehet sétálni a Duna alatt száraz lábbal. Pedig van ilyen! Az 1940 és 1942 között épült kábelalagút a Déli vasúti összekötő híddal párhuzamosan fut a folyómeder alatt mintegy 8 méterrel. Az egykori építtető Budapest Székesfőváros Elektromos műve volt, s ma is elektromos kábeleket rejt a vasbeton szerkezetű járható közműalagút.

Van persze olyan alagút is a Budapesten, melynek létezése sokkal inkább városi legenda, mint valóság. Ilyen például az egykori Fehér Házat a közeli pártétkezdével összekötő föld alatti járat. A Belügyminisztérium, majd az MSZMP Központi Bizottságának székhelyéül szolgáló épület a Jászai Mari téren - egyes források szerint - azonban nem csak az étkezdével, hanem a Parlamenttel is közvetlenül kapcsolódott a föld alatt egy autóközlekedésre is alkalmas méretű alagúton keresztül, mely azonban szintén inkább a képzelet szüleménye, semmint valódi építmény.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Látványtervek: ilyen lehet az új Nyugati pályaudvar
Egy háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugati pályaudvart.

Link másolása

Fürjes Balázs, a Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár posztolta a Facebookra a Nyugati pályaudvar látványterveit. Korábban kiírtak egy pályázatot a Nyugati felújítására, amit a brit Grimshaw Architects építésziroda nyert meg. Terveztek már pályaudvart Londonnak, New Yorknak és Melbourne-nek is, tehát az egész világon elismert cégről van szó.

"Egy 21. századi, háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezzük újjá a Nyugati pályaudvart.

Az új terv tiszteli a múltat, Budapest építészeti örökségét, és jól illeszkedik a környező városrész szövetébe. Az Eiffel-csarnok mögött a felszínen egy új vasúti csarnok, a föld alatt 6 vágányos mélyállomás épül. Így a pályaudvar jóval több vonatot tud fogadni. A belváros bezöldül: a Nyugati környezetében egy zöld, parkosított, átjárható új városrész születik" - írta Fürjes.

Az államtitkár hét pontban szedte össze, milyen lesz a felújított Nyugati pályaudvar

  • Több vonatot tud majd fogadni,
  • a Nyugati mellett megépül az Eiffel-csarnok, ami Budapest építészeti öröksége előtt is tiszteleg,
  • megépül egy minden irányból könnyen megközelíthető pályaudvar és városi tér,
  • bezöldülnek a vasúti üzemi területek: egy új, hosszú, zöld parkot hoznak létre a Nyugatitól a Városligetig,
  • a Westend elől elköltözik a lerobbant parkoló és a buszpályaudvar, helyükön egy barátságos zöld tér születik,
  • elbontják a felüljárót.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
BKV: száz új busz érkezik a fővárosba, az idősebb buszokat végleg kiváltják
A cég vezérigazgatója számolt be a fejlesztésről, amely igencsak szükséges volt már, hiszen 30 éves buszok is használatban vannak még Budapesten.

Link másolása

Száz új Mercedes-Benz Conecto Next Generation típusú autóbusz érkezik a BKV Zrt. részére bérleti konstrukcióban - közölte a vállalat az MTI-vel.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója szerdán írta alá azt a szerződést az Omnibus Hungária Kft. és az Inter Tan-Ker City Kft. által alkotott konzorcium képviselőivel, amely keretében az új buszok megérkezhetnek - tudatta a közlekedési cég.

Hozzátették: a várhatóan még idén forgalomba álló buszok több idősebb - akár 30 éves - járművet váltanak ki.

Közölték azt is, várhatóan a negyedik negyedévben további 35 saját tulajdonú új autóbusz is forgalomba állhat majd.

Ezzel egy időben vidéken, a Volánbusz-flotta korszerűsítése is elkezdődik: 7 megyében összesen 32 új, Mercedes-Benz Intouro M típusú autóbuszt adnak majd át.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Látványtervek: így néznek ki az M3-as metró felújított állomásai
Májusban adják át a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomásokat.

Link másolása

Karácsony Gergely főpolgármester a Facebook-oldalán közölt látványterveket az M3-as metró felújításáról. Májusban egy újabb szakaszt vehetnek birtokba az utasok: a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák kerülnek átadásra majd.

„Gőzerővel folytatódik Budapest leghosszabb metró szakaszának felújítása, amelynek középső szakaszát az utasok májusban már használhatják is. A Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák hamarosan elkészülnek.

A látványterveken pedig most megnézhetitek, hogyan fognak kinézni az új, akadálymentesített állomások. Az M3-as metró felújítása nehéz öröksége volt a városvezetésnek, de büszke vagyok rá, hogy hamarosan újabb állomásokat adhatunk át a városlakóknak” - írta Karácsony Gergely bejegyzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Miyawaki-koncepció szerinti erdőket telepítettek Budapesten
A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük.
MTI - szmo.hu
2022. március 30.


Link másolása

Három, Miyawaki-koncepció szerinti erdőt ültetett a Főkert a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában - tájékoztatott a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. Főkert Kertészeti Divíziója.

A Miyawaki-koncepció egy olyan erdőtelepítési forma, amelynek alapja a facsemeték természetes versengése. A módszert Miyawaki Akira tavaly elhunyt japán növényökológus fejlesztette ki.

A koncepció lényege, hogy a kis erdőfoltok fajösszetétele megegyezik az adott területen őshonosan megtalálható hazai erdők fajösszetételével. A telepítés különlegessége az, hogy az erdészeti facsemetéket igen sűrűn ültetik egymás mellé, véletlenszerű elrendezésben. Ezek a növények gyorsabban növekednek, mert a fényért és a tápanyagokért való versengés erősebben érvényesül, mint egy magában álló díszfa esetén.

A Főkert Budapesten 2021 júniusában, a Tabánban hozta létre az ország első Miyawaki-koncepció szerinti erdőjét. A szakemberek 2022 tavaszán a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában folytatták a "minierdősítést", ahol három foltban 240 facsemetét ültettek el.

A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük. Az állományalkotó fafajokon kívül kiegészítő cserjék is kerültek a minierdőbe, főként bibircses kecskerágó és közönséges fagyal.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: