/budapest/szabadsag-hid-a-szerelem/
NULL
hirdetés

BUDAPEST

A Szabadság híd hídmestere: Fábián Ferenc

Mi a dolga a hídmesternek, mikor dolgozik és milyen kalandjai voltak? Interjú a Szabadság hidat felügyelő Fábián Ferenccel.
Illés Brigitta írása, fotók: Rizsavi Tamás - szmo.hu
2013. december 17.

hirdetés

Fábián Ferenc több mint 3 éve dolgozik a Szabadság híd hídmestereként, vele jártuk be fővárosunk egyik legszebb hídját.

- Milyen indíttatásból lett hídmester?

- Igazából mindig is érdekeltek a hidak, a hidakhoz hozzá tartozó víz, ami nekem lételemem és a hobbim is. De a híd szépségei vonzottak erre a különleges hivatásra.

- Miért szereti ezt a hidat?

hirdetés

- Szerintem az egyik legszebb hidunk, bár elfogult vagyok, hiszen én vagyok a Szabadság híd hídmestere. Szerintem a Szabadság híd szebb, mint a Lánchíd.

- Milyen emlékek fűzik a hídhoz?

- A híd a nevében is hordozza a szabadság szót, és a hídon lévő turul madár is a szabadság jelképe. Sajnos sok öngyilkosjelölt is megfordul a hídon. Bennem ezek az élmények hagynak mély nyomot. Egyszer fordult elő, hogy személyesen is közbeavatkoztam. Egy hölgy akart a szerkezetre fölmászni. Odamentem hozzá és mondtam neki, hogy ne másszon fel, mert tél van, csúszik, véletlenül is beeshet az autók közé és meghalhat. Kissé illuminált állapotban volt, de sikerült lesegítenem, majd a hölgy elindult a járdán Pestről Budára. Később láttam, hogy a hölgy le akar ugrani. Gyorsan lerohantam, visszarántottam a korlátról, ekkor mondta el, hogy munkahelyi és szerelmi bánat miatt van elkeseredve. Ezt követően persze értesítettem a hatóságokat, akik rövid időn belül megérkeztek.

IMG_4448s

IMG_4202s

IMG_4140s

IMG_4111s

- Hogy telik egy hídmester átlagos napja?

- Megérkezés után elsőnek végigsétálok a hídon fönt, átmegyek Budára a déli oldalon, visszajövök az északi oldalon. Megnézem a járdát, a korlátokat, a szerkezeti elemeket, az úttestet, nem ment-e valaki neki a hídnak. Eléggé szűk a Szabadság híd - az egyik legszűkebb a Lánchíddal együtt - és hiába van kitéve a teherautóval behajtani tilos tábla, elég sokszor találkoztam velük a hídon. Sőt volt olyan is, hogy egy konténerszállító éppen előttem ment neki a kapuzatnak és törte le a díszeket. Vannak heti ellenőrzések is, ekkor a kezelőjárdákon megyünk végig. A híd minden elemét átnézzük, de a turulra még én sem megyek föl.

- Meddig tart a munkaidejük?

- Reggel 7:30-tól délután 16:15-ig, pénteken 14 óráig. Mikor leadjuk a délutáni műszakot, az ügyeletes hídmesterek veszik át a terepet. Nekik nem kell éjjel-nappal itt tartózkodniuk. Az ügyeleti ládában megvan az összes híd kulcsa, van telefon közvetlenül bekötve a központba, és kiépített értesítőrendszer van probléma esetére.

IMG_4158

IMG_4162s

- Civilként tudja-e csodálni a Szabadság hidat?

- Sajnos nem. Mikor este megyek hazafelé a rakparton, akkor is az az első, hogy megnézem működnek-e a hajójelző- és díszvilágítások. Nem tudok úgy átmenni a hídon, hogy ne nézzem meg, minden rendben van-e. Ezt nevezik szakmai ártalomnak.

- Ha valaki azt mondja Önnek, Szabadság híd, mi jut róla eszébe először?

- Az, hogy az ENYÉM.

IMG_4201s

IMG_4288s

IMG_4347os

IMG_4243s

- Melyik hídnak még a hídmestere?

- A Petőfi hídnak. Én vagyok az első olyan hídmester, amióta létezik ez a hivatás, akinek egyszerre több hídja is volt. Eddig a 7 hídnak 7 hídmestere volt, most négyen vagyunk a 7 hídra.

- Melyik hidat tartja szebbnek a régit vagy az újat?

- Az új határozottan szebb, mint a régi, és a felújítás is tökéletesre sikerült, semmi probléma nem volt vele. A díszvilágítás is sokat „dobott” rajta.

Mikor felújították a hidat, olyan festéket kapott, ami graffiti-álló, van hozzá egy speciális festékeltávolító is. A rongálás sajnos rendszeres, beszélgetésünk reggelén Ferenc 8-10 firkát tüntetett el.

Mostanában egyre népszerűbb a szerelemlakatok elhelyezése a hidakon. Ez azonban a súlyeloszlását befolyásolja, így a hídmester kénytelen levágni őket...

IMG_9975s

IMG_9982s

Tudnivalók a Szabadság hídról:

1896-ban Ferenc Józsefről nevezték el Budapest harmadik közúti közlekedésre használatos hídját. A híd építése már 1894-ben kezdődött, az alapokat légnyomásos módszerrel építették, de a pillérek és a hídfők csak 1895. decemberére készültek el.

A hidat 1945. január 16-án a Gellért szállóban állomásozó német robbantó alakulat felrobbantotta, ennek következtében a detonációkor nemcsak a befüggesztett tartórész, hanem a konzolos tartó egy része is a vízbe esett, illetve megsérült.

A híd további rongálódása ellenére végül a pillérek felhasználásával ideiglenes pontonhíd készült, mely 1945. március 15-től 1946. január 10-éig szolgálta az átkelést.

Az újjáépítés Sávoly Pál terveinek felhasználásával 1946 tavaszán kezdődött el. Helyreállították a villamosvágányokat, a kiskocka pályaburkolatot, valamint a járdákat is. A régi díszes korlátokat egyszerűbb kivitelű szerkezettel pótolták. Az eredeti korlát csak a szélső hídnyílásokban és a pillérek fölötti kiugrásokban maradt meg. Az újjáépített hidat 1946. augusztus 20-án adták át a forgalomnak. Ekkor kapta a ma ismert Szabadság híd nevet.

Forrás: sulinet.hu



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


NULL
hirdetés
BUDAPEST

Kísértetvárosra emlékeztetett Budapest szilveszter éjjelén

Üresen járt a metró és üresek voltak az utcák is. Soha nem volt még ilyen szilveszterünk.
Láng Dávid - szmo.hu
2021. január 01.

hirdetés

Az este nyolc órás kijárási tilalom alól a szilveszter sem volt idén kivétel. Éjszaka bejártuk a máskor legforgalmasabb utcákat, amelyeken az elmúlt években hömpölygött a tömeg.

a taxisokon, rendőrökön és futárokon kívül alig volt valaki odakinn.

Rendőr viszont érezhetően több volt, 6-7 rendőrkocsit is láttunk bő fél órán belül, egyszer igazoltattak is bennünket.

Az ablakokból elég sok helyen szűrődött ki házibuli hangja, de az utcák olyan kihaltak voltak, mintha nem is szilveszter lenne. Az év utolsó éjszakája pont olyan volt, mint 2020 maga.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

NULL
hirdetés
BUDAPEST

Megnéztük, mit csinálnak a rendőrök éjszaka az utcán a kijárási tilalom alatt

A Budapesti Rendőr-főkapitányság segítségével az éjszakai rendőri munkát követhettük egyik este a két ünnep között.
Szegedi Éva, Fotó: Markovics Z. Kristóf - szmo.hu
2021. január 05.

hirdetés

„Már mindenkinek elege van ebből a baromságból!” „Nekem aztán senki se mondja meg, hogy hova mehetek és mikor!” „A boltok tele vannak, az nem gond, de én este 8 és reggel 5 között nem mehetek mehetek ki az utcára, na menjetek a büdös francba!”

Részben az ezekhez hasonló kommentek, részben pedig amiatt lettünk kíváncsiak arra, hogy mit és hogyan csinálnak a rendőrök a kijárási tilalom alatt, mert a hatóságok munkáját erőteljesen torzítva állította be egy-két bejegyzés, ami szembejött velünk az üzenőfalon. A közösségi oldalakon megosztott, fegyveres katonákat vagy rendőröket ábrázoló képek egy részét negatív kommentárral látták el.

Úgy látom, bárhol és bármikor megjelenik egy, a kijárási tilalommal foglalkozó hír vagy poszt Facebookon, az alatta megjelenő hozzászólások egy részéből sugárzik a feszültség. Szinte tapintani lehet.

A csúcs talán az volt, amikor olyan kommentbe botlottam, ami azt taglalta, hogy a kijárási tilalom alkotmánysértő, mert nincs is semmiféle vészhelyzet, nincs is semmiféle járvány, koronavírus nem létezik, ezért sem a korlátozásra, sem a rendőri jelenlétre nincsen szükség.

Ezek után még inkább érdekelt bennünket, mit csinálnak az utcán a rendőrök este 8 után? Milyen eseteknél intézkednek? Mennyire jellemző a szabályok megszegése a Budapesten élőkre? November 11-én, a kijárási tilalom elrendelése után már végigkövettük fotós kollégámmal, Markovics Z. Kristóffal, hogyan ürülnek ki a város utcái. Arról is készítettünk riportot, hogyan befolyásolja a korlátozás a hajléktalanok jelenlétét. Most a Budapesti Rendőr-főkapitányság és Csécsi Soma, a Budapesti Rendőr-főkapitányság szóvivőjének segítségével az éjszakai rendőri munkát követhettük egyik este a két ünnep között.

Az Erzsébet térről indultunk, először a Vörösmarty tér felé fordulunk. Csodaszép a karácsonyi díszvilágítás fényeiben pompázó tér a Gerbeaud épületével és a századfordulós bérpalotákkal. De kérdés, hogy kinek ilyen gyönyörű, amikor rajtunk kívül egy teremtett lélek nem jár, nem is járhat erre.

hirdetés

Egyébként az, hogy télen milyen szép a Vörösmarty tér, eddig fel sem tűnhetett. Első pillantásra nem tudtam megfogalmazni, mi ilyen furcsa ebben az egészben, és miért ennyire szokatlan a csend, a nyugalom.

Nincsen adventi vásár. Máskor egész decemberben itt állnak a bódék, a tömegben lépni sem lehet.

Nem mintha hiányozna a sokféle étel szaga és a (túlárazott) forralt bor illata; inkább azért szomorú, mert a járvány miatt nincsenek turisták, sem belföldiek, sem külföldiek, szinte minden zárva van, és akaratlanul is átgondolja az ember, hogy ez az egész milyen gazdasági következményekkel jár.

Ugyanez az érzés kerít hatalmába a Deák Ferenc utcán gyalogolva. Csak az zökkent ki, amikor a hátam mögött nyílik egy ház kapuja. Hátrafordulok, mire a férfi a rendőröket megpillantva már húzódik is vissza a kapualjba, és csak kapu hangos csattanását hallom.

Még néhány ehhez hasonló jelenet tanúja lehetek az éjszaka során. A Király utcán, amíg egy ittas férfivel szemben intézkednek a rendőrök, a szemközti járdán egy fiatal pár tűnik fel, csupán a szemem sarkából látom őket. Ahogy meglátják, mi történik, elbújnak egy oszlop mögött.

Kisvártatva taxi áll meg a közelben, fiatal lány száll ki belőle vihorászva, maszk nélkül, puha nyuszis papucsban, rövid kabátkában, legginsben, kezében nagyobb papírzacskóval.

Mintha étterembe ugrott volna el ezzel a fuvarral a kijárási tilalom alatt. Villámgyorsan üti be a kapukódot és már el is nyeli alakját a sötét lépcsőház.

Sétánk alatt csak néhány alkalommal kellett intézkedniük a rendőröknek.

Rögtön az első ember, akit megállítottak, három szabálysértést is elkövetett: maszk nélkül volt az utcán, olyan időpontban, amikor nem tartózkodhatott volna kint, és közterületen, a tiltás ellenére, alkoholt fogyasztott.

Egy pár teljesen szabályosan sétáltatott kutyát, az irataik rendben voltak, esetükben mindössze rutinellenőrzés folyt.

Ugyancsak maszk nélkül sétált engedély nélkül egy férfi, az ő adatait is felírták a rendőrök, ő is szabálysértés miatt felel.

A következő szabálysértő pedig erősen ittas állapotban volt, karjaival hadonászva próbálta megfenyegetni a rendőröket (sikertelenül), esetében még a holmiját is átvizsgálták, mint megtudtuk, amiatt, hogy esetleg van-e nála bármilyen veszélyes tárgy.

Ám nem ez a jellemző jelenet. Ennek az estének a nagy részében legtöbbször kutyasétáltatókat, taxisokat és pizzafutárokat, valamint üresen vagy majdnem üresen futó buszokat, trolikat, villamosokat látunk. Az Erzsébet téren zárjuk a kört.

Amikor hazametrózom, eszembe jut, hogy beigazolódott, amit előzőleg gondoltam: azok, akik a hozzászólásaikban kikérik maguknak a kijárási tilalmat, és azon háborognak, hogy nekik senki ne mondja meg mit csináljanak, zömében otthon ülnek. Különben nem lennének éjjelente ennyire kihaltak Budapest utcái.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


NULL
hirdetés
BUDAPEST

A budai rakparton a Rákóczi-hídig fog járni a villamos

Már alá is írták: bővül a budapesti villamoshálózat. Hét új megálló épülhet a Szent Gellért tértől a Kopaszi gátig a budai fonódó projekt II. ütemében.
Forrás:Indóház közlekedési portál - szmo.hu
2020. december 31.

hirdetés

Vitézy Dávid Facebook-oldalán tették közzé csütörtök délelőtt az örömhírt: az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent a közbeszerzési felhívás a Budai Fonódó villamoshálózat következő ütemének teljes körű engedélyes és kiviteli terveinek elkészítésére, miután Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója aláírta a projekt fővárostól való átvételét a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa októberi javaslata alapján.

A BFK-nál a fák és az akadálymentes kerékpárutak és járdák érdekében finomhangolták az eredeti terveket. Az átépülő Déli összekötő vasúti híd új hídfője jóval tágasabb lesz, így az új terveket már ezt figyelembe véve készítették el.

A 2010-ben elkezdett fonódó projekt most dél felé folytatódhat: a Szent Gellért térről a Műegyetem rakparton át éri el a Pázmány Péter sétányt, onnan pedig a Kopaszi gátat és az épülő új lakó- és irodai negyedet tárja fel az új villamos, hogy végül a Budafoki útnál, fontos belvárosi járatokhoz kapcsolódva érkezzen meg a végállomásra. A villamosvonalat részben füvesítik majd: a 2,8 kilométeres új pályából legalább 1,2 kilométer lesz füves.

Hét pár akadálymentes megálló létesül:

Szent Gellért téren

hirdetés

Műegyetem rakparton, a Bertalan Lajos utcánál

Petőfi híd budai hídfőjében

Pázmány Péter sétányon, az ELTE déli tömb vonalában

Rákóczi híd budai hídfőjében

Nádorkert vasútállomásnál

Budafoki/Dombóvári út végállomás

A budai fonódó villamos új szakaszáról kapcsolat nyílik északra a 19-es, 41-es és 56-os vonalak felé, illetve Pestre a 47-es és 49-es vonalak irányába. A viszonylatok megszervezése a BKK feladata lesz, de az előzetes elképzelések szerint a Szent Gellért tértől mind Budán, a rakparton, mind a Szabadság hídon át Pestre, a Deák Ferenc tér felé érdemes lesz járatokat indítani, így az érintett lágymányosi egyetemi, irodai és lakónegyedekből az összes metróvonal elérhető lesz villamossal – írja Vitézy.

Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az INDÓHÁZ oldalát!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


NULL
hirdetés
BUDAPEST

Lebontják a Wichmann kocsma épületét

Budapest belvárosának egyik ikonikus épülete helyén hotelt építenek.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. január 06.

hirdetés

Meg vannak számlálva a Kazinczy utca 55. alatt található épület napjai, amely többek közt arról nevezetes, hogy a földszinten kapott helyet a két és fél éve bezárt legendás hírű kocsma, a Wichmann - írja a Falanszter Blog.

2018 júniusa szomorú hírt hozott a budapesti éjszakai élet történetébe: 32 év után bezárt a városrész egyik ikonikus helye, Wittman Tamás olimpiai ezüstérmes kenus kocsmája. Ezt követően pizzéria nyílt a helyen, ám mivel nem ment úgy az üzlet, ahogy azt az új tulajdonos várta, túladott az ingatlanon. A blog értesülései szerint már megvan, mi lesz az épület sorsa:

lebontják, és egy ötemeletes szállodát építenek a helyére.

Ahogy írják, a környéken nem ez az egyetlen régi épület, aminek mennie kell.

A Kazinczy utca 55. mellett a Király utca 23, 25, 27 és 29 számon elterülő műemléknek számító bérházak helyén lesz az új épület.

Azaz egy játszótér, a műemléknek számító Dirnbacher-Fluck-bérház, a korábban Magyarország első mozijaként funkcionáló – korlátkerítésén még korabeli, az itt működő szállóhoz címzett német szöveget (Zur Stadt Pest) is felvonultató – Hugmayer-Michalovits-bérház és a Puphka-Hohlfeld-bérház helyén fog megépülni a gigaszálloda.

Az épületnek a kocsma előtt is komoly múltja volt: a kerület mai napig legkisebb alapterületű házában mindig történt valami izgalmas.

hirdetés
1836-ban például Schneider József kártyafestő itt álmodta meg kártyafestő műhelyében a 36 lapos magyar kártyacsomagot

- ezért helyeztek el egy piros nyolcast az ajtó mellett. Az épületben később bordélyház működött, ahol – többek között – Ady Endre, Krúdy Gyula vagy Jókai Mór is gyakran megfordult. Ezt követően a Magyar Teozófiai Társaság székhelye volt, a 20. században pedig 50 évig tejcsarnok is működött a házban. 1986-ban Wichmann Tamás magyar kenus legenda vette meg, és az addig étkezdeként is működő ház alsó szintjét kocsmává alakította. A hely nagyon hamar a budapesti élet fontos helyszínévé vált, amely elsősorban a sportoló alakjáról, két barátságos németjuhászáról és természetesen a hely specialitásáról, a rántott húsos szendvicsről lett ismert a budapestiek körében. A szocializmus alatt a kocsma fölötti lakásban ráadásul kalózrádió és egy szamizdat szerkesztőség is működött a sportoló tudomásával és anyagi támogatásával.

Egy ideig még arról is szó volt, hogy a kocsma falára az azóta elhunyt Wichmann Tamás sportolói és politikai ellenzéki munkája tiszteletére dombormű kerül majd, ám úgy fest, hogy ez nem fog megvalósulni.

 

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: