BUDAPEST

Fellázadt egy erzsébetvárosi vendéglátóhely, amiért nem engedik, hogy terasza legyen – népszavazás jöhet a kérdésről

A Szabad Bisztró több mint egy éve harcol azért, hogy teraszt nyithasson az előtte lévő parkolóhelyeken, az önkormányzat azonban ellenáll. Egy hónap alatt 6 ezer aláírást kell összegyűjteniük ahhoz, hogy a helyi lakosok dönthessék el az ügyet.
Láng Dávid - szmo.hu
2022. május 28.


Link másolása

A magát vegán gasztrokocsmaként meghatározó Szabad Bisztró és az erzsébetvárosi önkormányzat vitája 2021 tavaszáig nyúlik vissza. A hely egyik tulajdonosa, Kiripolszky Csongor ekkor szerzett tudomást arról, hogy a VII. kerületnek van egy olyan, már az ellenzéki vezetés által elfogadott rendelete, amely tiltja, hogy parkolósávba adjanak ki vendéglátóteraszra szóló engedélyt.

Ekkoriban kezdett lecsengeni a járvány 3. hulláma, már tudni lehetett, hogy először a vendéglátóhelyek teraszai nyithatnak majd meg. A Szabad Bisztró esetében ezt viszont ellehetetlenítette a fenti rendelet, mivel előttük annyira szűk a járda, hogy csak parkolóhelyek elfoglalásával tudnak teraszt kialakítani.

Kiripolszky úgy döntött, beleáll az ügybe: minden önkormányzati képviselőnek levelet küldött, amelyben azt kérte, hogy a pandémiára való tekintettel gondolják újra a szabályozást. Választ azonban senkitől nem kapott.

Három hét várakozás után nyílt levélként is közzétette kérését, ami elég nagy hírverést ért el, így végül megérkezett az önkormányzat válasza. Nemet mondtak, ráadásul Kiripolszky szerint téves érveléssel, mivel arra a kormányrendeletre hivatkoztak, amelyik ingyenessé tette a teraszokat. Szerintük ez tiltja, hogy parkolókból alakítsanak ki teraszt, Kiripolszky szerint viszont valójában nem tiltja, csak az szerepel benne, hogy parkolókra nem vonatkozik.

Az önkormányzat érveit tételesen cáfolták, de erre sem kaptak semmilyen reakciót. Közben ugyanakkor látták, hogy a saját közterületein az összes szomszédos kerület (VI., VIII., IX.), valamint a főváros is engedélyezte, hogy parkolókban nyissanak teraszokat. Erzsébetváros viszont tartotta magát ahhoz, hogy annyira rossz a parkolási helyzet a kerületben, ami egyszerűen nem teszi lehetővé, hogy vendéglátóhelyek kedvéért tovább csökkentsék a parkolók számát.

A Szabad Bisztró nem nyugodott bele ebbe, nyáron petíciót indítottak, amit több mint 1200-an írtak alá, köztük a hely feletti társasház lakóinak többsége is. Átadták az önkormányzatnak, akik közölték, hogy nem változtatnak az álláspontjukon, de fontosnak tartják a párbeszédet, ezért meghívják Kiripolszky Csongort a belső-erzsébetvárosi munkacsoportba.

Ez azért volt furcsa, mert a Szabad Bisztró Középső-Erzsébetváros külső szélén található, nem a bulinegyedben, így nem értették, miért abban a munkacsoportban tárgyalnának velük. Ennek ellenére örültek a lehetőségnek, de a gyakorlatban ezután sem történt semmi, a meghívás puszta ígéret maradt. Mint később kiderült, azért, mert rájöttek, hogy valóban nem Belső-Erzsébetvárosban van a hely.

Kiripolszky Csongor

A petíció átadásával párhuzamosan egy figyelemfelkeltő akciót is szerveztek, amit Szabad nemTerasznak neveztek el. Ennek keretében egy vendégük beállt a hely elé egy platós teherautóval és megengedte, hogy erre asztalokat rakjanak fel, amelyeknél a vendégek fogyaszthatnak.

A jármű parkolási díja folyamatosan fizetve volt, tehát elméletileg szabályosan állt ott, az önkormányzat ennek ellenére hozott egy határozatot, miszerint jogszerűtlen az akció, és felszólították a Szabad Bisztrót, hogy azonnal szüntessék meg. Emellett még egy 2 millió forintos bírságot is belengettek közterület nem rendeltétésszerű használatára hivatkozva.

A határozatot a hely megtámadta a bíróságon azonnali jogvédelmet kérve, amelyet jóvá is hagytak nekik, így a végleges ítélet megszületéséig az önkormányzat nem tehet semmit a teherautó ellen. Az ügy még folyamatban van, a Szabad nemTerasz pedig a téli hónapok elmúltával, április vége óta újra üzemel.

Tavaly decemberben Kiripolszky elment Niedermüller Péter fogadóórájára érdeklődni, jutottak-e valamire a témával kapcsolatban. A polgármester itt már jobban hajlott a kompromisszumra, de hozzátette, hogy kizárólag a kerület körúton kívüli részén tudják elképzelni a parkolóban létesített teraszokat, és ott is egy helyiek körében végzett közvélemény-kutatáshoz kötnék.

Ennek eredményét Niedermüller februárra ígérte, de nem történt semmi, ahogy márciusban sem. Április 10-e óta viszont újra lehet helyi népszavazást kezdeményezni, ezért alig pár nappal később Kiripolszky beadott egy kezdeményezést.

A kérdés, amelyet nemrég jóvá is hagyott a kerületi választási bizottság, így szól: "Egyetért-e Ön azzal, hogy a gépjármű várakozóhelyéül szolgáló, kerületi tulajdonban álló közterület vendéglátási célú használatához is kiadható legyen közterülethasználati engedély?"

„Tisztában vagyunk vele, hogy a népszavazás nem a legmegfelelőbb módja az ügy rendezésének, mivel az összetettebb annál, hogy szimplán igent vagy nemet lehessen mondani rá” – mondja Kiripolszky. Ezért a legideálisabbnak azt tartananák, ha társadalmi párbeszéd kezdődne a témáról, de ha ezt nem sikerül elérniük, végig fogják vinni a kezdeményezést

Hogy bizonyítsák megegyezési szándékukat, több javaslatot is megfogalmaztak. Azt szeretnék, ha szeptember végéig kísérleti jelleggel engedélyezné az önkormányzat a parkolóhelyeken való terasznyitást, majd ősszel a tapasztalatokat levonva, széleskörű egyeztetés után alakítanák ki a végleges szabályozást. Még azt is vállalnák, hogy kifizetik a közterület-használati díjat (amit ugyebár sehol máshol nem kell), ha az önkormányzat a kerület fejlesztésére fordítja.

Mint írják, megértik az érvelést, miszerint Belső-Erzsébetváros különösen leterhelt parkolás terén, de ezzel együtt úgy gondolják, hogy az ottani vendéglátóhelyek is megérdemlik a terasznyitás lehetőségét.

A dilemmát úgy oldanák meg, hogy minden hely eldönthetné, éjfél után is nyitva szeretne-e tartani, vagy inkább teraszt létesítene az előtte található parkolóhelyeken. Kiripolszky szerint ez egyfajta értékválasztás is, ami jó kompromisszum lehetne.

A javaslatokat a Szabad Bisztró tulajdonosa a napokban Niedermüller Péterrel is megosztotta, miután a polgármester egy újabb nyílt levélre reagálva találkozóra hívta őt.

„Nem zárkózott el az ötlettől, de azt mondta, nem sok esélyt lát arra, hogy átmegy a testületen. Egyébként jó hangulatú beszélgetés volt, abban maradtunk, hogy néhány héten belül szervezünk egy nyilvános fórumot, ahol mindenki elmondhatja a véleményét” – mesélte Kiripolszky.

Némi előrelépés tehát történt az ügyben, de a népszavazási kezdeményezést ettől még viszik tovább. Nagyjából 6 ezer aláírást kellene összegyűjteniük 30 nap alatt, „tisztában vagyunk vele, hogy ez nem kevés, de érezzük magunk mögött a támogatást.”

Kiripolszky egyelőre magányos harcosként képviseli az ügyet, más vendéglátóhelyek aktívan nem csatlakoztak hozzá, annak ellenére sem, hogy csak a Lövölde tértől a körútig legalább három másik helyet érint a szabályozás. Bízik benne, hogy ha elindul az aláírásgyűjtés, abba már többen besegítenek majd.

Mindemellett egészen az aláírások leadásáig vissza tudják vonni a kezdeményezést, így továbbra is nyitottak egy esetleges megegyezésre a kerület vezetésével.

A témával kapcsolatban kérdéseket küldtünk az erzsébetvárosi önkormányzatnak, de cikkünk megjelenéséig nem reagáltak. Amennyiben később megteszik, arról is beszámolunk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Bajban van a BKV, rengetegen mondanak fel, és már a menetrendet sem tudják tartani
Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából

Link másolása

A buszsofőrök és trolivezetők soha nem látott ütemben mondanak fel a cégnél, gyakorlatilag lehetetlenné vált a menetrendi igények kiszolgálása - értesült a Világgazdaság.

A lap úgy tudja, hogy először idén májusban, aztán rögtön júniusban is rekordot döntött a járművezetői létszám csökkenése: tavasz végén 48, a nyár első hónapjában 55 sofőr hagyta ott a BKV-t. A csökkenés 2021 óta tapasztalható.

Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából.

A járművezetők száma mostanra a 2017-es szintre zuhant vissza. Miközben 2021 elején a 2700-at közelítette a munkavállalók száma, ma már 2400-an sem dolgoznak a BKV-nál.

A kialakult helyzetet már az utasok is megérezhetik. Az alacsony létszámot valameddig túlórával, illetve a pihenőnapok elvonásával lehetett ellensúlyozni, de a kieső járművezetők miatt az ígért menetrend már nem teljesíthető hiánytalanul.

A Világgazdaság úgy tudja, hogy júliustól jelentősen megszaporodtak a személyzeti okokra visszavezethető kimaradások.

Átlagosan napi 50-60 esetben történt meg, hogy a BKV nem tudott járművezetőt biztosítani. Ezek az autóbuszok értelemszerűen kiestek a menetrendből, és a telephelyeken maradnak.

A lap információi szerint a kilépő BKV-s sofőrök háromnegyede öt éven belül hagyta ott a céget, az összes távozó járművezető negyede pedig már egy éven belül felmondott, ami az alacsony béreknek és a járműpark állapotának is köszönhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
Új Kolodko-szobor Budapesten: Az oroszok már a spájzban vannak
A szobrász videón mutatta meg, hogyan készült az új alkotás, és néhány fotón pedig közelről is megcsodálható az újabb mestermű.

Link másolása

Újabb miniatűr szobrot készített Kolodko Mihály. Ezúttal Budapesten, a Duna partján kell keresni. Annyit elárulunk, hogy a budai oldalon. A pontos helyszín is gyorsan kideríthető a szobrász filmjéből, ha alaposan figyelsz.

Kolodko Mihály egy videón megmutatja azt is, hogyan készült el az újabb miniszobor.

VIDEÓ: Az oroszok már spájzban vannak

És néhány fotón pedig közelről is szemügyre vehető az alkotás, melyhez Kolodko Mihály - ismét csak A Tizedes meg a többiek című filmre utalva - annyit írt:

"Nincs kompót".

A lelkes Kolodko-rajongók pedig megnézhetik azt a pillantot is, amikor a szobrocska elfoglalja helyét:

Bár a fotók és a videók csak nemrégiben kerültek ki a közösségi oldalra, máris többen fotókkal is igazolták, hogy rábukkantak a spájzban keresgélő orosz katonára.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
Tűzfalra került Szinyei Merse Pál Léghajó című festménye Budapesten
Nemcsak a fővárosban, de országosan is egyedülálló, hogy egy híres festmény hiteles reprodukciója kerüljön fel egy tűzfalra. Az alkotók elárulták, hogyan készítették és honnan jött az ötlet.

Link másolása

Az idén 125. tanévét kezdő Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjai mostantól a névadó egyik legismertebb alkotásának hatalmas méretű változatát láthatják majd nap, mint nap.

„A léghajó szimbóluma az emberi gondolatok szárnyalásának és a művészi szabadságnak, mely mégsem távolodik el kozmikus magasságokba, hanem az emberiség élettere, a föld közelében marad”

– olvasható Szinyei Merse Anna, a dédnagyapja életét és munkásságát feldolgozó könyvében a művész „talán legeredetibb, hetyke-tréfás”, 1882-ben készült festményéről.

A középiskola vezetősége régóta fontolgatta a belső udvaron lévő óriási tűzfal felület megfestését, dekorálását, amire a kerek évforduló tökéletes alkalmat adott. A VI. kerületi Önkormányzattal folyatott egyeztetések után pedig zöld utat kapott az elképzelés megvalósítása.

A Neopaint csoport festőművészei egyértelmű ajánlása volt a Léghajó megjelenítése. Ezt megelőzően több ötlet is volt arra vonatkozóan, hogy mi kerüljön fel a falra, de végül az iskola vezetősége teljes egyetértésben döntött a Léghajó mellett.

Óriási kihívás volt a 42x39,3 cm-es festmény megjelenítése egy ekkora felületen, mert az amúgy kisméretű kép számtalan apró részletet tartalmaz, amelyek felnagyítva előkerülnek, illetve Szinyei egyedi ecsetvonásait is ábrázolni kellett úgy, hogy az óriás festmény végül visszaadja a Léghajó valódi hangulatát.

Első ránézésre nem tűnik egy bonyolult alkotásnak, de jobban megvizsgálva láthatjuk, hogy egy igen aprólékos és teljesen egyedi ábrázolású képről van szó.

Az 500 m2-es falfestmény 2 hét alatt készült el a legnagyobb kánikula közepette, 5 festőművész közreműködésével.

A Neopaint Works csoport tagjai bíznak benne, hogy ez egy jó példa lehet arra vonatkozóan, hogy még több hasonló jellegű alkotás készülhessen országszerte, hiszen egy-egy ilyen falfestmény nemcsak turisztikai látványossággá, de egyfajta kultúrmisszióvá is válhatna.

„Ha tehetnénk, mi csak ilyen képeket festenénk, mert ennek célja és értelme van. Számunkra a legnagyobb dicséret az lenne, ha Szinyei láthatná, és azt mondaná rá: Ez igen, szép munka!”

– mondta el a Neopaint vezetője, Jankovits Barnabás.

A Neopaint Works csoport:

A festőcsoport 17 éves fennállása óta több 10.000 m2 falfelületre készített dekoratív falfestményeket, megteremtve ezzel hazánkban a tűzfalfestészet, a legális köztéri falfestészet kultúráját.

Az olyan monumentális alkotások, mint a Rubik-kocka, a 6:3 - Az Évszázad mérkőzése, a Sissy, Róth Miksa emlékfal, a Nemzet Színészei vagy a Klauzál téren lévő „zöldséges” mára Budapest nevezetességeivé és turisztikai célpontjaikká váltak, számuk meghaladja a 60 darabot. A grafikák témaköreinek megválasztásánál fontos szempont, hogy a vizuális élmény mellett a festménynek legyen tartalma is, hiszen így lesz teljes egy városdíszítő faldekoráció. Tevékenységük tehát nem sorolható be sem a graffiti sem a street art kategóriákba, mert nem saját stílusukat akarják megjeleníteni falfestményeinken, hanem figyelembe véve a felület környezetét, elhelyezkedését alakítják ki koncepcióikat majd legálisan, engedélyezések után valósítják meg terveiket.

Számtalan felkéréseik közül a Léghajó volt a legnagyobb megtiszteltetés és egyben a legnagyobb kihívás is, mert egy olyan projektet bíztak rájuk, ami nem mindennapi: egy kivételes festőművész alkotását lemásolni, megjeleníteni nagy kihívás, amihez maximális bizalom szükséges a megrendelők részéről.

A sok száz kisebb-nagyobb munka alatt szerzett tudásnak és gyakorlatnak, valamint az egyedi technikának köszönhetően jóformán bármilyen elképzelést, grafikai tervet meg tudnak valósítani.

A festőcsoport elsődleges célja, hogy minél több minőségi falfestmény készülhessen országszerte köztereken, valamint különböző közintézményekben.

VIDEÓ: A Léghajó készítéséről

Még több információ ITT

Íme egy régebbi alkotásuk:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
A Rovatból
Hétfőtől drágább lesz a parkolás Budapesten
A főváros belső részein hatszáz forintot kell majd fizetni óránként, reggel 8 és 22 óra között.

Link másolása

A Fővárosi Közgyűlés még június 29-én döntött arról, hogy a 27 féle parkolási zóna helyett átlátható, világos, négy zónatípusból álló, egységes parkolási rendszert vezetnek be, és megemelik a parkolási díjakat.

Az A-jelű zónában 600 forintba kerül majd óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni, a B-jelűben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között, a C-zónában 300 forint, 8-18 óra között, a D-zónában pedig 200 forint, 8-18 óra között. Az A-B-C zónákban legfeljebb három órát lehet parkolni, a D-zónában ez nincs korlátozva.

Parkolási zónák a fővárosban szeptember 5-től

Az új parkolási rendszer részeként egységes információs táblák is megjelennek az utcákon, amelyek egyértelművé teszik az egyes parkolási zónák jellemzőit. Emellett körülbelül 10 százalékkal nő a parkolási díjas zónák területe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk