BUDAPEST

Sosem gondolnád, hol van az ország legalacsonyabb hegycsúcsa

Magyarországon a Duna legkisebb vízállását a Szabadság híd tövében található Ínség-szikla jelzi.

Link másolása

Forrás: dunaiszigetek.blogspot.hu

Ha a Dunán kisvízi helyzet van, akkor a hírekben rendre felbukkan az Ínség-szikla. Amiről sokan azt sem tudják, hogy létezik, még azok sem, akik ott üldögélnek fölötte a Szent Gellért rakparton, sörrel a kezükben. Miközben a Tiszán megvan a rekord kisvíz, addig a Dunán legfeljebb az volt kérdés, hogy kibukkan-e a habokból Magyarország legalacsonyabb hegycsúcsa, az Ínség-szikla?

Utoljára 2011. novemberében volt látható ez a lapos szikla, ekkor sikerült megmászni, köszönhetően a 70 cm körüli vízállásnak. Két cikk is készült róla a Dunai Szigetek blogon, egy általánosabb és egy földtanos, melyben Palotai Márton beszámolt arról az érdekes felfedezésről, miszerint az Ínség-szikla anyaga nem egyezik a Gellért-hegyével (és nem is egy ottfelejtett betontömb).

insegszikla1

2015. augusztus 14-én reggel hétkor még semmi sem látszott...

2015. augusztus 15-én fodrozódott a víz és mintha a hajók keltette hullámok is máshogy törtek volna meg

insegszikla2

2011-ben nem sikerült megfigyelni azt a pontos vízállást, amikor előbukkant, majd ismét elmerült. Ha ezt a vízállást meg tudnánk határozni, egyfelől át lehetne írni a Wikipédia ide vonatkozó cikkét, mely 90-100 centiméteres vízállás-intervallumot közöl, másfelől meg lehetne határozni a szikla tengerszint feletti magasságát. Ehhez nem is kellene más, mint egy jó adag szerencse és olyan vízállás, ami éppen elborítja az Ínség-sziklát. Ha másra nem, a Wikipédia szócikke arra jó volt, hogy 100-110 centiméteres budapesti vízállás felett nem is nagyon érdemes ezzel próbálkozni, 90 alatt pedig valószínűleg várhatnánk a következő árhullámot.

2015. augusztus 14-én reggel hétkor mentem ki először, miután az előző napi 106 centiméteres minimum után ismét 113 centiméterre emelkedett a vízszint. Sem a hídról, sem a helyszínen nem lehetett látni a nyomát sem az Ínség-sziklának a kissé szürkésbarna vízben. Egy árva fodor sem volt a vízfelszínen, ami a szikla helyéről árulkodott volna.

insegszikla3

insegszikla4

A vizugy.hu honlapon közölt vízállás-előrejelzés másnapra további apadást jósolt, ezért 2015. augusztus 15-én ketten ismét elzarándokoltunk a Szabadság híd tövébe. Ekkor már örömteli látványban volt részünk, a partra vetett fa fölött pár méterrel fodrozódott a víz és mintha a hajók keltette hullámok is máshogy törtek volna meg azon a szakaszon.

A kövek ezen a szakaszon egy, a folyással ellentétes irányú ívet rajzolnak a folyóban, amelyen be lehet gyalogolni az Ínség-sziklához. Az este hét órakor mért 104 centiméter azt jelentette, hogy kb. térdig érő vízben kellett gyalogolni 4-5 métert, hogy eljussunk a víz alatt bálnaként rejtőző lapos (és csúszós) sziklához. Nem tudom mit gondolhattak rólunk a hídon mászkáló turisták, de amúgy is félénkek lettünk volna megkérdezni őket. Mindenesetre a hullámzás ellenére igyekeztünk a bokáig érő vízben egy vízszintező segítségével legalább megsaccolni mekkora lehet a vízborítás a legmagasabb pontján. Eltartott egy darabig, de végül lett eredménye, a vízborítás körülbelül 10-11 centiméter lehetett.

insegszikla5

insegszikla6

Mivel másnapra további apadást (és egyben zivatarokat) jósoltak, néhány búcsúfotó elkészítése után hazatértünk, hogy másnap jó lenne még egyet mérni, remélhetőleg még kisebb vízben. 2015. augusztus 16-án vasárnap délután öt órakor átlépte a "lélektani" 100 centiméteres vízállást a Duna, egészen pontosan 98 centimétert mutatott a sziklától 2,2 kilométerrel feljebb lévő Vigadó téri vízmérce. Már a hídról nagyszerű látvány tárult elém, egy elhaladó nagyobb hajó keltette hullámvölgyekben előbukkant az Ínség-szikla!

A parton üldögélő emberek érdeklődve figyelték mit keres a fiatalember a Dunában, vasárnap este, ezért igyekeztem a leggyorsabban lemérni a vízszintet majd távozni. Hat centiméter ugyan nem túl sok, egy gyűrűsujjnyi vízmélység, de ebben az esetben éppen elég volt, hogy viszontláthassam ezt a ritka tüneményt, mely csak sokévente mutatja meg magát az embereknek, mint Vineta kereskedővárosa Nils Holgersson meséjében.

insegszikla7

insegszikla8

Hosszas méricskélés után, hullámokkal övezve körülbelül 5-6 centiméteres vízmélységet sikerült megállapítani, ami szerencsére egyezett az előző napi méréssel. Még sikeresen elszalasztottam a lehetőséget, hogy lefotóztassam magam a sziklán állva a parton odagyűlt érdeklődő párral, majd búcsút intettem a sziklának. Aki szeretne találkozni ezzel az érdekes geológiai-hidrológiai jelenséggel, talán 2015.08.17. hétfő reggelén, munka előtt még megteheti. Érdemes nézni a vízállás-előrejelzést a vizugy.hu honlapon!

Az Ínség-szikla - vagyis Magyarország legkisebb hegye - tengerszint feletti magassága

Az Ínség-szikla méréseink alapján 113-10/11 cm és 98-5/6 cm = 92-93 centiméteres vízállás esetén bukkan elő a Dunából, de mint láttuk a hullámzásnak hála, ez már 98 centiméternél is előfordul.

Innen már csupán azt kellene pontosan meghatározni, hogy a Vigadó tér és a Szabadság híd között mekkora az esése a Dunának és megkaphatjuk az Ínség-szikla, azaz Magyarország legalacsonyabb hegycsúcsának (és legkisebb szigetének) tengerszint feletti magasságát. Nyers adatokkal dolgozva a Vigadó téri vízmérce 0 pontja 94,97 méteren van a Balti-tenger szintje fölött, erre jön még rá a 92-93 centis vízállás, amit még korrigálni kell a vízszint esésével, ami ebben az esetben kb. 8-15 centiméter kilométerenként, de ez mindig más érték, áradástól, apadástól ill. stagnáló vizállástól függően.

Egyszóval az Ínség-szikla magassága a vízszíneséstől függően 95,74-95,6 méter között változhat.

Ha érdekes volt a cikk, ajánld másoknak is!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Látványtervek: ilyen lehet az új Nyugati pályaudvar
Egy háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugati pályaudvart.

Link másolása

Fürjes Balázs, a Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár posztolta a Facebookra a Nyugati pályaudvar látványterveit. Korábban kiírtak egy pályázatot a Nyugati felújítására, amit a brit Grimshaw Architects építésziroda nyert meg. Terveztek már pályaudvart Londonnak, New Yorknak és Melbourne-nek is, tehát az egész világon elismert cégről van szó.

"Egy 21. századi, háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezzük újjá a Nyugati pályaudvart.

Az új terv tiszteli a múltat, Budapest építészeti örökségét, és jól illeszkedik a környező városrész szövetébe. Az Eiffel-csarnok mögött a felszínen egy új vasúti csarnok, a föld alatt 6 vágányos mélyállomás épül. Így a pályaudvar jóval több vonatot tud fogadni. A belváros bezöldül: a Nyugati környezetében egy zöld, parkosított, átjárható új városrész születik" - írta Fürjes.

Az államtitkár hét pontban szedte össze, milyen lesz a felújított Nyugati pályaudvar

  • Több vonatot tud majd fogadni,
  • a Nyugati mellett megépül az Eiffel-csarnok, ami Budapest építészeti öröksége előtt is tiszteleg,
  • megépül egy minden irányból könnyen megközelíthető pályaudvar és városi tér,
  • bezöldülnek a vasúti üzemi területek: egy új, hosszú, zöld parkot hoznak létre a Nyugatitól a Városligetig,
  • a Westend elől elköltözik a lerobbant parkoló és a buszpályaudvar, helyükön egy barátságos zöld tér születik,
  • elbontják a felüljárót.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
BKV: száz új busz érkezik a fővárosba, az idősebb buszokat végleg kiváltják
A cég vezérigazgatója számolt be a fejlesztésről, amely igencsak szükséges volt már, hiszen 30 éves buszok is használatban vannak még Budapesten.

Link másolása

Száz új Mercedes-Benz Conecto Next Generation típusú autóbusz érkezik a BKV Zrt. részére bérleti konstrukcióban - közölte a vállalat az MTI-vel.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója szerdán írta alá azt a szerződést az Omnibus Hungária Kft. és az Inter Tan-Ker City Kft. által alkotott konzorcium képviselőivel, amely keretében az új buszok megérkezhetnek - tudatta a közlekedési cég.

Hozzátették: a várhatóan még idén forgalomba álló buszok több idősebb - akár 30 éves - járművet váltanak ki.

Közölték azt is, várhatóan a negyedik negyedévben további 35 saját tulajdonú új autóbusz is forgalomba állhat majd.

Ezzel egy időben vidéken, a Volánbusz-flotta korszerűsítése is elkezdődik: 7 megyében összesen 32 új, Mercedes-Benz Intouro M típusú autóbuszt adnak majd át.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Látványtervek: így néznek ki az M3-as metró felújított állomásai
Májusban adják át a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomásokat.

Link másolása

Karácsony Gergely főpolgármester a Facebook-oldalán közölt látványterveket az M3-as metró felújításáról. Májusban egy újabb szakaszt vehetnek birtokba az utasok: a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák kerülnek átadásra majd.

„Gőzerővel folytatódik Budapest leghosszabb metró szakaszának felújítása, amelynek középső szakaszát az utasok májusban már használhatják is. A Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák hamarosan elkészülnek.

A látványterveken pedig most megnézhetitek, hogyan fognak kinézni az új, akadálymentesített állomások. Az M3-as metró felújítása nehéz öröksége volt a városvezetésnek, de büszke vagyok rá, hogy hamarosan újabb állomásokat adhatunk át a városlakóknak” - írta Karácsony Gergely bejegyzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Miyawaki-koncepció szerinti erdőket telepítettek Budapesten
A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük.
MTI - szmo.hu
2022. március 30.


Link másolása

Három, Miyawaki-koncepció szerinti erdőt ültetett a Főkert a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában - tájékoztatott a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. Főkert Kertészeti Divíziója.

A Miyawaki-koncepció egy olyan erdőtelepítési forma, amelynek alapja a facsemeték természetes versengése. A módszert Miyawaki Akira tavaly elhunyt japán növényökológus fejlesztette ki.

A koncepció lényege, hogy a kis erdőfoltok fajösszetétele megegyezik az adott területen őshonosan megtalálható hazai erdők fajösszetételével. A telepítés különlegessége az, hogy az erdészeti facsemetéket igen sűrűn ültetik egymás mellé, véletlenszerű elrendezésben. Ezek a növények gyorsabban növekednek, mert a fényért és a tápanyagokért való versengés erősebben érvényesül, mint egy magában álló díszfa esetén.

A Főkert Budapesten 2021 júniusában, a Tabánban hozta létre az ország első Miyawaki-koncepció szerinti erdőjét. A szakemberek 2022 tavaszán a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában folytatták a "minierdősítést", ahol három foltban 240 facsemetét ültettek el.

A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük. Az állományalkotó fafajokon kívül kiegészítő cserjék is kerültek a minierdőbe, főként bibircses kecskerágó és közönséges fagyal.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: