BUDAPEST

Népsziget: nincsen még egy ilyen bájosan lepukkant, szilajul vadregényes hely Budapesten

Úgy szeretjük, ahogy van. A hibáival és a csúfságaival együtt.
My Secret Budapest, Fotó: Mervai Márk - szmo.hu
2019. július 24.


Link másolása

Semmi máshoz nem hasonlít a Népsziget Budapesten, csak önmagához. Kevés ilyen akad, amelyik ennyire nyers, vad és mégis vonzó. Amelyik a lepukkantságában is ilyen hangulatos. 2004-ben voltam itt először egy buliban, és azóta nem tudok szabadulni a varázsától.

A Népsziget egy másik dimenzió. Külön világ Budapesten belül. Végső menedék, ha elborult helyre vágysz, ami azért nincsen annyira távol a civilizációtól, és nem olyan elhagyatott, hogy ne lehessen hol sörözni, fröccsözni vagy hekkezni nyáron.

A Népsziget egyszerre él a múltban és a jelenben. A jövőre – amely félő, hogy a beépítésével járna – gondolni sem akar. Sokan úgy tekintenek rá, mint a Római part pesti változatára, pedig A Dunán és azon kívül, hogy egyikről a másikra átlátni és egyikről a másikra át lehet menni, nem sok közös van bennük.

Ha ki akarsz törni a mókuskerékből és jót akarsz magadnak, akkor egy napot rászánsz a szigetre. Érdemes plédet is hoznod, mert lesz olyan pontja, ahol szívesen leheveredsz és csak bámulod az eget meg a vizet.

Hat évvel ezelőtt a munkatársam már megírta a Népsziget történetét. Most arra voltam kíváncsi, mi változott azóta és azt szeretném megmutatni, mi mindent lehet csinálni a Népszigeten.

Két helyről is megközelítheted. Vagy a Gyöngyösi utcai metrómegállótól, a Duna Pláza mögött sétálsz be a hetvenes években épült impozáns gyaloghídon, vagy Újpest Városkapu megállónál az újpesti vasúti hídon mégy be. Mi az utóbbit választottuk, mostanában ez a sziget mozgalmasabb része.

Már a vasúti hídnál külön látványosság fogad: balra a kajakosok, jobbra az Újpesti Hajójavító – utóbbinál kicsit szemlélődünk a hídról.

A híd alatt az első izgalmas hely Vasmacska, ami már vagy húsz éve megvan, és a legenda szerint nem a Rómain, hanem itt kapható a város legjobb hekkje.

A hely egyszerű, mint egy faék, teljesen hagyományos, és azt adja, amit elsőre kinézel belőle, és amit itt a Népszigeten egy ilyen sörözőben keresnél: sört és hekket egyszerű abrosszal leterített asztaloknál ülve.

A túloldalon a híres kecskefarm. Több évtizede megvan ez is, egyszerre bájos és rémisztő. A gyerekek szeretik, a több családot is láttunk a kerítéshez zarándokolni kecskelesre.

Kik járnak a Népszigetre?

Horgászok, bringások, kutyások. Újpestiek, akikhez közel van a sziget.

Szerelmesek.

Születésnaposok.

Azok, akik nem a belvárosi fancy helyekre vágynak, és akiknek a Római is túl forgalmas.

Családok, akik unják a szokványos és zsúfolt játszótereket.

Fotósok, a téma miatt.

Kezdő urbexesek.

Azok, akiknek van itt kint nyaralója.

Sportolók.

A legenda szerint az újpestiek Szúnyog-szigetnek hívják. Én nem vagyok újpesti, nem nevezem így.

A vasúti híd alatt a parton két hely közül is választhatsz: bal oldalon a Wasser, jobb oldalon a Kabin működik. Az egész a régi Zöld Pardonra emlékeztet, amikor 1999-ben a semmi közepén, a Petőfi híd lábánál egy lakókocsi volt- vagy pult -, néhány asztal, napernyő, sört ittunk, tűzött a nap, és ennyi volt a Zöld Pardon. Nem volt túlgondolva, túltervezve, sem túlhájpolva. Az ment oda, akit amúgy is érdekelt.

A Wasser és a Kabin is azért kellemes, mert ahhoz, hogy kényelmes legyen, megfelelően kialakították, de nem építették/dizájnolták agyon. Hasonló a hangulatuk, mint a Rómain a nap bácsinak vagy a Fellininek – és a hasonlóság nem véletlen, a Kabint a Fellini tulajdonosa indította el pár éve. Fröccs, sör, nachos, grilles melegkonyhai finomságok – ezt a Kabin és a Wasser is tudja. 11 körül nyitnak, hétvégén kicsit később, úgy tervezd ide a programodat.

Beljebb, a Népsziget egyetlen betonútján andalogva a régi Ganz hajógyárhoz érünk – az elmúlt 5 évben tovább pusztult. És mielőtt az egykori bejárathoz megyünk, egy nagy szemétkupac mellett kell elmennünk. (Eddig azt hittem, nem lehet autóval sunnyogni, de az illegális szemétlerakók ottjártunkkor tökéletesen bemutatták, hogyan megy ez.)

A dark és gót szubkultúra izgalmas központja lehetne az omladozó, rozsdás épületegyüttes. Így is fantasztikus látványt nyújtanak, képzelem, milyenek lehetnek rossz időben és télen. De egyáltalán nem a horrorfilmek jutnak róla eszembe, és képtelen vagyok a rozsdaverte oszlopok láttán borongani. A Népsziget összességében nem elborult, szomorú hely; van benne valami abszurd derű.

Viccből megfogjuk a zárnak látszó kaput – és az szinte magától kitárul.

Két lépést beljebb megyünk, hogy körülnézzünk, aztán nem feszegetjük a határokat, hanem visszafordulunk, és inkább megnézzük, az elmúlt 5 év alatt mi változott a sziget belsejében.

Örömmel állapítjuk meg, hogy a szintén legendás és a Vasmacskához hasonlóan retró söröző, a Sziget Büfé is még mindig áll. És ami a legdurvább, kiderül, hogy akad, aki kifejezetten úgy szervezi a kirándulásait a Népszigetre, hogy leülhessen itt hekkezni vagy sült kolbászt enni sült krumplival és savanyú uborkával. Családok is járnak ki, és a környékbeli, még használatban lévő nyaralókból is érkeznek a Sziget Büfébe.

Az egykor népszerű és valószínűleg népes üdülők ma lehangoló látványt nyújtanak. A régi BM üdülőt, amit Nagy Szabi 6 éve még le tudott fozózni úgy, hogy az épület látsszon, most szinte a tetőig takarja a burjánzó növényzet, az út pedig már kivehetetlen a gaztól.

A többi elhagyott nyaraló sem nyújt szebb látványt. Itt egy málladozó tábla, ott egy üres medence, pattog le róla a festék.

Viszont még mindig akadnak, akik kijönnek a hétvégi házaikba, működik a kajakos-kenus tábor és a gyermeküdülő is – ők nyaranta élettel töltik meg a szigetet.

Mi a legjobb a Népszigetben? Mire megfogalmaztam magamnak, rájöttem, hogy más már leírta előttem. A Kocsmaturista szerint: „Még ott tart, hogy az emberek kiválasztották és nem kialakították maguknak. Meg kell becsülni, amíg ilyen! Minden, ami népszerű lesz, gyorsan veszélyeztetetté lesz attól, hogy hamarosan megcsinált lesz, mesterkélt, komfortos, túl kereskedelmi. Nagyon jó aranyközépút a Népszigeten 2018-as nyara, amikor még alig érintett a környezet varázsa, de már “buli van a parton, a szabad strandon.” A mostani helyek ugyanis lazán, tisztelettel illeszkednek még a környezetükbe, nem építik át, nem dominálják le, de életet adnak hozzá.”

A Népsziget olyan, mint a szocialista Kuba. Addig nézd meg, amíg ilyen vadregényes, romantikus. Amíg le nem dózerolják a bungalókat és be nem építik lakóparkokkal.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Bajban van a BKV, rengetegen mondanak fel, és már a menetrendet sem tudják tartani
Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából

Link másolása

A buszsofőrök és trolivezetők soha nem látott ütemben mondanak fel a cégnél, gyakorlatilag lehetetlenné vált a menetrendi igények kiszolgálása - értesült a Világgazdaság.

A lap úgy tudja, hogy először idén májusban, aztán rögtön júniusban is rekordot döntött a járművezetői létszám csökkenése: tavasz végén 48, a nyár első hónapjában 55 sofőr hagyta ott a BKV-t. A csökkenés 2021 óta tapasztalható.

Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából.

A járművezetők száma mostanra a 2017-es szintre zuhant vissza. Miközben 2021 elején a 2700-at közelítette a munkavállalók száma, ma már 2400-an sem dolgoznak a BKV-nál.

A kialakult helyzetet már az utasok is megérezhetik. Az alacsony létszámot valameddig túlórával, illetve a pihenőnapok elvonásával lehetett ellensúlyozni, de a kieső járművezetők miatt az ígért menetrend már nem teljesíthető hiánytalanul.

A Világgazdaság úgy tudja, hogy júliustól jelentősen megszaporodtak a személyzeti okokra visszavezethető kimaradások.

Átlagosan napi 50-60 esetben történt meg, hogy a BKV nem tudott járművezetőt biztosítani. Ezek az autóbuszok értelemszerűen kiestek a menetrendből, és a telephelyeken maradnak.

A lap információi szerint a kilépő BKV-s sofőrök háromnegyede öt éven belül hagyta ott a céget, az összes távozó járművezető negyede pedig már egy éven belül felmondott, ami az alacsony béreknek és a járműpark állapotának is köszönhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
Új Kolodko-szobor Budapesten: Az oroszok már a spájzban vannak
A szobrász videón mutatta meg, hogyan készült az új alkotás, és néhány fotón pedig közelről is megcsodálható az újabb mestermű.

Link másolása

Újabb miniatűr szobrot készített Kolodko Mihály. Ezúttal Budapesten, a Duna partján kell keresni. Annyit elárulunk, hogy a budai oldalon. A pontos helyszín is gyorsan kideríthető a szobrász filmjéből, ha alaposan figyelsz.

Kolodko Mihály egy videón megmutatja azt is, hogyan készült el az újabb miniszobor.

VIDEÓ: Az oroszok már spájzban vannak

És néhány fotón pedig közelről is szemügyre vehető az alkotás, melyhez Kolodko Mihály - ismét csak A Tizedes meg a többiek című filmre utalva - annyit írt:

"Nincs kompót".

A lelkes Kolodko-rajongók pedig megnézhetik azt a pillantot is, amikor a szobrocska elfoglalja helyét:

Bár a fotók és a videók csak nemrégiben kerültek ki a közösségi oldalra, máris többen fotókkal is igazolták, hogy rábukkantak a spájzban keresgélő orosz katonára.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
Tűzfalra került Szinyei Merse Pál Léghajó című festménye Budapesten
Nemcsak a fővárosban, de országosan is egyedülálló, hogy egy híres festmény hiteles reprodukciója kerüljön fel egy tűzfalra. Az alkotók elárulták, hogyan készítették és honnan jött az ötlet.

Link másolása

Az idén 125. tanévét kezdő Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjai mostantól a névadó egyik legismertebb alkotásának hatalmas méretű változatát láthatják majd nap, mint nap.

„A léghajó szimbóluma az emberi gondolatok szárnyalásának és a művészi szabadságnak, mely mégsem távolodik el kozmikus magasságokba, hanem az emberiség élettere, a föld közelében marad”

– olvasható Szinyei Merse Anna, a dédnagyapja életét és munkásságát feldolgozó könyvében a művész „talán legeredetibb, hetyke-tréfás”, 1882-ben készült festményéről.

A középiskola vezetősége régóta fontolgatta a belső udvaron lévő óriási tűzfal felület megfestését, dekorálását, amire a kerek évforduló tökéletes alkalmat adott. A VI. kerületi Önkormányzattal folyatott egyeztetések után pedig zöld utat kapott az elképzelés megvalósítása.

A Neopaint csoport festőművészei egyértelmű ajánlása volt a Léghajó megjelenítése. Ezt megelőzően több ötlet is volt arra vonatkozóan, hogy mi kerüljön fel a falra, de végül az iskola vezetősége teljes egyetértésben döntött a Léghajó mellett.

Óriási kihívás volt a 42x39,3 cm-es festmény megjelenítése egy ekkora felületen, mert az amúgy kisméretű kép számtalan apró részletet tartalmaz, amelyek felnagyítva előkerülnek, illetve Szinyei egyedi ecsetvonásait is ábrázolni kellett úgy, hogy az óriás festmény végül visszaadja a Léghajó valódi hangulatát.

Első ránézésre nem tűnik egy bonyolult alkotásnak, de jobban megvizsgálva láthatjuk, hogy egy igen aprólékos és teljesen egyedi ábrázolású képről van szó.

Az 500 m2-es falfestmény 2 hét alatt készült el a legnagyobb kánikula közepette, 5 festőművész közreműködésével.

A Neopaint Works csoport tagjai bíznak benne, hogy ez egy jó példa lehet arra vonatkozóan, hogy még több hasonló jellegű alkotás készülhessen országszerte, hiszen egy-egy ilyen falfestmény nemcsak turisztikai látványossággá, de egyfajta kultúrmisszióvá is válhatna.

„Ha tehetnénk, mi csak ilyen képeket festenénk, mert ennek célja és értelme van. Számunkra a legnagyobb dicséret az lenne, ha Szinyei láthatná, és azt mondaná rá: Ez igen, szép munka!”

– mondta el a Neopaint vezetője, Jankovits Barnabás.

A Neopaint Works csoport:

A festőcsoport 17 éves fennállása óta több 10.000 m2 falfelületre készített dekoratív falfestményeket, megteremtve ezzel hazánkban a tűzfalfestészet, a legális köztéri falfestészet kultúráját.

Az olyan monumentális alkotások, mint a Rubik-kocka, a 6:3 - Az Évszázad mérkőzése, a Sissy, Róth Miksa emlékfal, a Nemzet Színészei vagy a Klauzál téren lévő „zöldséges” mára Budapest nevezetességeivé és turisztikai célpontjaikká váltak, számuk meghaladja a 60 darabot. A grafikák témaköreinek megválasztásánál fontos szempont, hogy a vizuális élmény mellett a festménynek legyen tartalma is, hiszen így lesz teljes egy városdíszítő faldekoráció. Tevékenységük tehát nem sorolható be sem a graffiti sem a street art kategóriákba, mert nem saját stílusukat akarják megjeleníteni falfestményeinken, hanem figyelembe véve a felület környezetét, elhelyezkedését alakítják ki koncepcióikat majd legálisan, engedélyezések után valósítják meg terveiket.

Számtalan felkéréseik közül a Léghajó volt a legnagyobb megtiszteltetés és egyben a legnagyobb kihívás is, mert egy olyan projektet bíztak rájuk, ami nem mindennapi: egy kivételes festőművész alkotását lemásolni, megjeleníteni nagy kihívás, amihez maximális bizalom szükséges a megrendelők részéről.

A sok száz kisebb-nagyobb munka alatt szerzett tudásnak és gyakorlatnak, valamint az egyedi technikának köszönhetően jóformán bármilyen elképzelést, grafikai tervet meg tudnak valósítani.

A festőcsoport elsődleges célja, hogy minél több minőségi falfestmény készülhessen országszerte köztereken, valamint különböző közintézményekben.

VIDEÓ: A Léghajó készítéséről

Még több információ ITT

Íme egy régebbi alkotásuk:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
A Rovatból
Hétfőtől drágább lesz a parkolás Budapesten
A főváros belső részein hatszáz forintot kell majd fizetni óránként, reggel 8 és 22 óra között.

Link másolása

A Fővárosi Közgyűlés még június 29-én döntött arról, hogy a 27 féle parkolási zóna helyett átlátható, világos, négy zónatípusból álló, egységes parkolási rendszert vezetnek be, és megemelik a parkolási díjakat.

Az A-jelű zónában 600 forintba kerül majd óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni, a B-jelűben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között, a C-zónában 300 forint, 8-18 óra között, a D-zónában pedig 200 forint, 8-18 óra között. Az A-B-C zónákban legfeljebb három órát lehet parkolni, a D-zónában ez nincs korlátozva.

Parkolási zónák a fővárosban szeptember 5-től

Az új parkolási rendszer részeként egységes információs táblák is megjelennek az utcákon, amelyek egyértelművé teszik az egyes parkolási zónák jellemzőit. Emellett körülbelül 10 százalékkal nő a parkolási díjas zónák területe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk