BUDAPEST

Miért emeltek meg 140 centivel egy budapesti templomot?

És kik tették ezt? És mikor? Elmondjuk.
SzE - szmo.hu
2017. december 27.


Link másolása

Kedves, hangulatos kis barokk templom áll a budai retró Bambi presszótól nem messze, a Király fürdő szomszédságában. A Szent Flórián görögkatolikus plébániatemplom. Korábban már láthattátok nálunk egy fotósorozaton, itt tartotta ugyanis az egyik jótékonysági esküvőn az ifjú pár az egyházi szertartást.

Sokan nem tudják, hogy ez a templom egyrészt hosszas elemzésre is alkalmas izgalmas helyszín, másrészt fontos dolog történt vele 80 évvel ezelőtt.

A Szent Flóriánt ugyanis 1937-ben magyar szabadalmi elven működő hidraulikus emelővel, 117 munkással emelték meg, hogy 140 centivel magasabb legyen. Mi volt az oka? Elmondjuk.florian196178836

Az épület elődjét 1754-ben adták át, akkor még torony nélkül. Egy bajor származású budai polgár, Christ Antal adományából húzták fel. A kápolna a közeli katonai kórházhoz tartozott – az oda vezető kapu még ma is látható, bár befalazva.

Mivel a XVIII. században gyakran ütött ki tűz, és akkor még nem épült ki korszerű tűzoltóság, nem volt mai értelemben vett korszerű tűzoltás sem, az emberek szentekhez fordultak oltalomért. A tűzvész és árvíz ellen védő szent Flórián volt (egy, a III., században élt és 304-ben kivégzett keresztény vértanú.)

Így a budai vízivárosban épülő templomot is Flóriánnak szentelték. Mivel a templomot gyorsan kinőtték a hívek, és és eredetileg is szerepelt a tervek közt a bővítése, újabb építkezés következett 1759 és 1760 között. Ekkor nyerte el jelenlegi formáját. Az építőmester Nepauer Máté (más források szerint Nöpauer Máté vagy Nepauer Mátyás) volt, az a szakember, akinek az Országúti Ferences Plébánia (a Margit-körúti katolikus templom) és a Batthyány téri Szent Anna Plébániatemplom is köszönhető.florian5florian8florian9

Bár 1760. november 15-én elkészült a Szent Flórián, a belső terének kialakítása még jó ideig folyt, a főoltárkép 1770-ben készült el. A XIX. század közepén pedig új toronysisakot kapott az épület.

Az 1800-s évek második felében a kórházból laktanya lett, majd a kápolna gazdátlanná vált. Az első világháború alatt leszedték a torony sisak réz borítását – hadi célokra öntötték be.

Az 1920-as években a modernizáció jegyében a templom barokk berendezésének nagy részét eltávolították, a belsőt átalakították – a kidobott tárgyak nagy része ma a budapesti Történeti Múzeum Kiscelli Múzeumában látható. Ugyancsak az 1920-as években restaurálták a templomot, és 90 éve új harangot is kapott.florian4florian1florian2florian3

Az 1930-as években pedig rendkívüli és valóban szenzációs dolog történt a templommal. Ekkor emelték fel csaknem másfél méterrel? Miért volt erre szükség?

Azért, mert Budán a Fő utcát folyamatosan feltöltötték. Az út és a környező házak közti szintkülönbség egyre nagyobb volt. Ezt jól láthatjátok akár a Király Fürdőnél, akár a Batthyány téren a Casanova-háznál. A feltöltés és a szintkülönbség azzal járt, hogy

a templomot elöntötte és veszélyeztette a talajvíz, áztak a falak. Megoldást kellett találni.

Mint azt a Budai Polgár írja: "A templom állagának megóvására és eredeti szépségének visszaállítására Fridrich Lajos székesfővárosi műszaki tanácsos terveit fogadták el. A nem hétköznapi beavatkozás alapos előkészületet igényelt. A speciális eljárásról és a templom felemeléséről maga a mérnök is írt a Technika című lap 1937. márciusi számában. A műszaki ismertetésben megemlítette, hogy épületet már korábban is meg tudtak emelni, de a fal mellé állított bakokra helyezett, emelőgépes megoldásban az egyenlőtlen talajsüllyedés miatt nem bízott, és költséges is lett volna.

Fridrich Lajos megoldása nyolcvan évvel ezelőtt ezzel szemben világújdonság volt: az egész templomot vízszintesen elvágták az alapok felett, majd vasgerenda-koszorút építettek be kívül és belül egyaránt.

A falban számos ponton fülkéket vágtak az emelőgépek számára, így az épület saját, erős alapfalairól indulhatott az emelés olcsóbb és biztonságosabb kivitelezéssel.

A mintegy 1700 tonnás templom felemelését 92 darab különböző teherbírású, amerikai csigás, illetve víznyomásos – 10, 20, 100, 180 és 200 tonnás – szerkezetekre bízták.”

A gondos tervezésnek és előkészületnek köszönhetően 1937. február 8-tól csupán tizenegy munkanap alatt, állandó napi aláfalazással sikerült az épületet 140 cm-rel felemelni. Ezután újra felújították a templomot.

Mivel a II. világháború idején Budapest ostroma alatt maga az épület hála Istennek nem szenvedett nagy károkat, csak kisebb sérüléseket, megmaradt. (Ez, ha belegondolunk, valóságos csoda, ahhoz képest, milyen borzalmas pusztítással járt az ostrom. Hiszen a közelben egy egész háztömb semmisült meg – annak a helyén épült a Fő utcai toronyház.) Sajnos a templom berendezését, felszerelését sem a német, sem az orosz katonák nem kímélték...

Újabb felújítás az 1980-as évek végén következett, az 1990-es években pedig a belső festést és a faliképeket is restaurálták.

A templomkert két érdekességet is tartogat. Az egyik a szomorú sorsú ukrán költő, Tarasz Sevcsenko szobra, a másik az 1978-ban készült feszület a zománcozott corpussal.florian10florian11

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Látványtervek: ilyen lehet az új Nyugati pályaudvar
Egy háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugati pályaudvart.

Link másolása

Fürjes Balázs, a Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár posztolta a Facebookra a Nyugati pályaudvar látványterveit. Korábban kiírtak egy pályázatot a Nyugati felújítására, amit a brit Grimshaw Architects építésziroda nyert meg. Terveztek már pályaudvart Londonnak, New Yorknak és Melbourne-nek is, tehát az egész világon elismert cégről van szó.

"Egy 21. századi, háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezzük újjá a Nyugati pályaudvart.

Az új terv tiszteli a múltat, Budapest építészeti örökségét, és jól illeszkedik a környező városrész szövetébe. Az Eiffel-csarnok mögött a felszínen egy új vasúti csarnok, a föld alatt 6 vágányos mélyállomás épül. Így a pályaudvar jóval több vonatot tud fogadni. A belváros bezöldül: a Nyugati környezetében egy zöld, parkosított, átjárható új városrész születik" - írta Fürjes.

Az államtitkár hét pontban szedte össze, milyen lesz a felújított Nyugati pályaudvar

  • Több vonatot tud majd fogadni,
  • a Nyugati mellett megépül az Eiffel-csarnok, ami Budapest építészeti öröksége előtt is tiszteleg,
  • megépül egy minden irányból könnyen megközelíthető pályaudvar és városi tér,
  • bezöldülnek a vasúti üzemi területek: egy új, hosszú, zöld parkot hoznak létre a Nyugatitól a Városligetig,
  • a Westend elől elköltözik a lerobbant parkoló és a buszpályaudvar, helyükön egy barátságos zöld tér születik,
  • elbontják a felüljárót.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
BKV: száz új busz érkezik a fővárosba, az idősebb buszokat végleg kiváltják
A cég vezérigazgatója számolt be a fejlesztésről, amely igencsak szükséges volt már, hiszen 30 éves buszok is használatban vannak még Budapesten.

Link másolása

Száz új Mercedes-Benz Conecto Next Generation típusú autóbusz érkezik a BKV Zrt. részére bérleti konstrukcióban - közölte a vállalat az MTI-vel.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója szerdán írta alá azt a szerződést az Omnibus Hungária Kft. és az Inter Tan-Ker City Kft. által alkotott konzorcium képviselőivel, amely keretében az új buszok megérkezhetnek - tudatta a közlekedési cég.

Hozzátették: a várhatóan még idén forgalomba álló buszok több idősebb - akár 30 éves - járművet váltanak ki.

Közölték azt is, várhatóan a negyedik negyedévben további 35 saját tulajdonú új autóbusz is forgalomba állhat majd.

Ezzel egy időben vidéken, a Volánbusz-flotta korszerűsítése is elkezdődik: 7 megyében összesen 32 új, Mercedes-Benz Intouro M típusú autóbuszt adnak majd át.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Látványtervek: így néznek ki az M3-as metró felújított állomásai
Májusban adják át a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomásokat.

Link másolása

Karácsony Gergely főpolgármester a Facebook-oldalán közölt látványterveket az M3-as metró felújításáról. Májusban egy újabb szakaszt vehetnek birtokba az utasok: a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák kerülnek átadásra majd.

„Gőzerővel folytatódik Budapest leghosszabb metró szakaszának felújítása, amelynek középső szakaszát az utasok májusban már használhatják is. A Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák hamarosan elkészülnek.

A látványterveken pedig most megnézhetitek, hogyan fognak kinézni az új, akadálymentesített állomások. Az M3-as metró felújítása nehéz öröksége volt a városvezetésnek, de büszke vagyok rá, hogy hamarosan újabb állomásokat adhatunk át a városlakóknak” - írta Karácsony Gergely bejegyzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Miyawaki-koncepció szerinti erdőket telepítettek Budapesten
A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük.
MTI - szmo.hu
2022. március 30.


Link másolása

Három, Miyawaki-koncepció szerinti erdőt ültetett a Főkert a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában - tájékoztatott a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. Főkert Kertészeti Divíziója.

A Miyawaki-koncepció egy olyan erdőtelepítési forma, amelynek alapja a facsemeték természetes versengése. A módszert Miyawaki Akira tavaly elhunyt japán növényökológus fejlesztette ki.

A koncepció lényege, hogy a kis erdőfoltok fajösszetétele megegyezik az adott területen őshonosan megtalálható hazai erdők fajösszetételével. A telepítés különlegessége az, hogy az erdészeti facsemetéket igen sűrűn ültetik egymás mellé, véletlenszerű elrendezésben. Ezek a növények gyorsabban növekednek, mert a fényért és a tápanyagokért való versengés erősebben érvényesül, mint egy magában álló díszfa esetén.

A Főkert Budapesten 2021 júniusában, a Tabánban hozta létre az ország első Miyawaki-koncepció szerinti erdőjét. A szakemberek 2022 tavaszán a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában folytatták a "minierdősítést", ahol három foltban 240 facsemetét ültettek el.

A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük. Az állományalkotó fafajokon kívül kiegészítő cserjék is kerültek a minierdőbe, főként bibircses kecskerágó és közönséges fagyal.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: