Már 12,4 milliárd forintot követel a BKV a metrókocsik orosz felújítójától
Ismét ülésezett a korrupciós ügyeket vizsgáló fővárosi bizottság, az orosz metrókocsi-felújítás volt terítéken – írja a Népszava. A testület leginkább arra kíváncsi, miért kellett a "moszkvai kényszerpályát" választani az M3-as vonal rekonstrukciójakor.
A meghívást élből elutasította Juhász Béla, az orosz Metrowagonmash (MWM) magyarországi képviseletét ellátó Inter-line kft. ügyvezetője. Mint mondta, „semminemű rálátásom nem volt a hármas metró felújításához kapcsolódó beruházásokra”. Szeneczei Balázs, volt főpolgármester-helyettes még csak nem is válaszolt az invitálásra.
„Sokat beszéltek már a hármas metró kocsibeszerzéséről, de még mindig nem tudjuk, hogy Orbán Viktor miért vett nekünk elavult, klíma nélküli szerelvényeket, ahogy azt sem, hogy az előző városvezetés miért nem vizsgált meg más lehetőségeket”
– mondta el az ülésen Élő Norbert, bizottság Demokratikus Koalíció által delegált tagja.
A lap információi szerint az MWM 219,2 millió euróért szállította le a kocsikat (akkori árfolyamon 68 milliárd forint), ehhez jön az utólagos klimatizálás, ami legalább 10 milliárdba kerül, miközben az Alstom és más nyugat-európai gyártók 79 milliárdra tették az új járművek árát. Élő azt is megjegyezte, hogy a kocsikról időközben ugyan kiderült, hogy nem a régiek felújított változatai, hanem újak, nagyon sok a hiba. Sok más mellett az inverterek felfüggesztése gyenge, így az áramátalakítók leszakadhatnak, a fékeket tehervonatra tervezték, a valóban korszerű hajtásrendszert le kellett butítani, mivel az irányításrendszert nem cserélték le, az akkumulátorok töltése pedig annyira gyenge, hogy vészhelyzetben sötétben kell menekíteni az embereket.
Bagdy Gábor a vizsgálóbizottság fideszes tagja, Tarlós István korábbi pénzügyi helyettese minderre azzal válaszolt, hogy már eltelt két év, de Karácsony Gergely még mindig nem teljesítette választási ígéretét, miszerint klimatizálják a kocsikat. Tarlós egykori jogi tanácsadója, Szegvári Péter pedig visszakérdezett: mi mást tehetett volna a főváros, ha egyszer a kormány másként döntött?
Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója pedig azt állította:
Hozzátette: a BKV a kötbér és a rendelkezésre állási átalány egyetlen fillérjéről se fog lemondani, és a követelést a most folyó perben vagy peren kívüli alku keretében érvényesítik. Az MWM lassan két éve alatt a periratokat se volt hajlandó átvenni.
A BKV követelése már 35 millió eurónál tart, ami jelen árfolyamon nagyjából 12,4 milliárd forint.