hirdetés

BUDAPEST

Ilyen is volt Budapest: Ferenciek tere

A napokban adták át a felújított Ferenciek terét, ami 140 év alatt sokféle arcát mutatta.
Forrás: Ilyen is volt Budapest - szmo.hu
2014. január 31.

hirdetés

A pár napja átadott Ferenciek tere az elmúlt 140 év alatt rengeteget változott. Ennek a változásnak az állomásait mutatjuk meg nektek az Ilyen is volt Budapest blog szerkesztőjének segítségével.

Nem csak a tér arculata, hanem a neve is változott az évtizedek során, melyet mindig a kor szelleme határozott meg. A 16. századtól Platea dominorum (Urak utcája), Szent Péter utca, 1690-től Herrngasse (Úri utca), A 18. századtól Mönchengasse (Barátok utcája), Mönchenplatz (Barátok tere), Franziskanerplatz neveken említették. 1921-ig Kígyó térnek hívták. Ekkor Gróf Apponyi Albert születésének 75. évfordulójától Apponyi térnek nevezték. 1951-től 1991-ig csak Felszabadulás tér volt a neve, de mindenki "Felszab"-nak becézte.

A közlekedés szempontjából is sokszor változtattak a téren összefutó utcákon. Ilyen jelentős változás volt az Erzsébet híd megépítése, a villamosforgalom megszüntetése vagy éppen a Kígyó utca és a Váci utca sétálóutcává építése. Nézzétek meg a változásokat szebbnél-szebb képeken!

Névjegy: Ilyen is volt Budapest blog

A szerkesztő, Popovics András 14 éves kora óta járja Budapest utcáit. Akkor, 1970-ben kapott szüleitől egy Verhovina motort, amit régesrég autó váltott fel, hiszen András taxisként dolgozik. Ő a City Taxi 424-es munkatársa és tulajdonostársa, aki Budapestet örökre a szívébe zárta.

hirdetés

Eleinte csak gyűjtötte a fotókat, majd szenvedélyévé vált, hogy minden képről, minél több információt szerezzen. Innen pedig már csak egy ugrás volt, hogy gyűjteményét nagyon sok Budapest rajongóval megossza, és ezekkel a szavakkal ajánl a figyelmetekbe:

"az oldalamat nem csak a nosztalgiázni vágyóknak ajánlom, hanem azoknak is akik szeretnék tudni, szeretnék látni, hogy milyen is volt Budapest egyik-másik pontja, tere, útja, utcája, kereszteződése, háza, hídja, épülete, egyéb nevezetessége, stb. 20,30,50,70,100, vagy akár 130 évvel ezelőtt!"

Ebből a fantasztikus és kiapadhatatlan gyűjteményből válogatunk mi is és portálunkon időről időre találkozhattok majd a különböző válogatásokkal.

1870, Belváros, Ferenciek tere

1870

A Pesti Ferences templom, avagy más néven az Alkantarai Szent Péter Templom. A hintók és a konflisok ezen a képen is mintha "taxiállomást" képeznének.

1902, Kígyó tér 1., a Királyi bérpalota

kigyo_1902

Előtte a régi Magyar királyi kúria és a magyar állam igazságügyi osztályának épületei voltak a helyén. 1899. október 26. kezdődött meg a tervezés. A tervezők: Korb Flóris és Giergl Kálmán voltak. Az ő nevükhöz fűződik a tér másik két meghatározó épületének, a Klotild Palotáknak megtervezése is

A befejezési határidő az épület lakható állapotban történő átadására 1901. október 15. volt. Ma lakóház, irodákkal és (sok minden egyéb után) egy CBA üzlettel az aljában.

Fotó: kep-ter.blogspot.hu, Fortepan.hu, www.berpalota.hu

1903-1914, Kígyó tér

kigyo_1903

Még, ha csak egy képeslapon is. A háttérben a Régi Erzsébet híd és a Klotild Paloták, de a Pázmány szobor még sehol.

A közlekedés balos. Az Álmos Könyv szerint egy jó focista onnan ismerszik meg, hogy ezen pontról is képes gólt rúgni az ellenfél kapusának!

1926-1928, Apponyi tér

apponyi_26_28

Beküldte: Gyökhegyi Bánk

Egy kicsit szűkebben, de jobb minőségben. A villamos nyitott peronú és 60-as. Már felsőszedős. Rövid működése alatt a Keleti pályaudvartól a Délivasútig (Déli pályaudvar) közlekedett. A háttérben a régi Erzsébet híd. A sapkás motoros és mögötte az autó jól néznek ki, bár a típus mindkét edetben még megfejtendő! A kandeláberek csodálatosak.

1938, Eskü út

esku_1938

Fotó: Dr. Sevcsik Jenő

A Szabad sajtó út régebbi neve. Háttérben és a Régi Erzsébet híd, egy míves kandeláber és a Belvárosi plébániatemplom. A közlekedés természetesen balos. Az előtérben egy jóképű gázlámpa, a derekán az utcákra évtizedekig jellemző fém szemétgyűjtővel.

1942, Belváros és a Klotild paloták

Az egyik előtt a Pázmány szobor. Na de mi az a Lipcsey sorsjegy? Az "ERKA"-ról már nem is szólva!

És a községi takarék? És hol van most a Pázmány szobor, és mióta? És ki vagyok én? És hol vagyok egyáltalán? Ez most egy (több!) költői kérdés volt, amiket egy Leslie Nielsen filmből idéztem!

apponyi_1942

Fotó: Fortepan

De a megfejtés (egyik-másik kérdésre) természetesen megtalálható itt is, ott is, vagy valahol máshol... az Ilyen is volt Budapest oldalak valamelyikén! A háttérben felfedezhető kandelábert (szőröstől-bőröstől) szívesen elhelyezném a házam udvarán. Bár nem tudom, mit szólnának hozzá a szomszédok a 3 emeletes bérház lebetonozott udvarának közepén. A hölgy mellett látható kovácsoltvas kerítést tenném köré. Egyébként jól vagyok. :)

1945-1949, Apponyi tér

1945-49

Fotó: Fortepan

Oldalt a Kígyó utca. A háttérben a Klotild paloták egyike, ami ma már a vadonatúj ötcsillagos Buddha Bar Hotel. A Pázmány szobor ma a Horváth Mihály téren a Szent József plébánia előtt található.

1950-es évek eleje

1950 -es évek. A Felszabadulás téren nyüzsög a felszíni forgalom nyitott peronú villamosokkal, járdaszigettel, valamint, hoppá: egy rendőrbódéval a Petőfi Sándor utca sarkán! A teherautó vajh mely típusú?

50_eleje

Fotó: Fortepan

A Pesti Ferences templom és környéke. Baloldalt a Brudern-ház, avagy IBUSZ-palota az aljában a Párizsi udvarral és a Jégbüfével, ami ekkor még JÉGBÜFFÉ... egy speciális felülnézetből. Ugye, milyen furcsa a tér az aluljáró nélkül? A kutyafáját: mintha csak néhány éve lett volna. Nagyon úgy néz ki a helyzet, hogy valami hasonló lesz a környék hamarosan...

1951, Ferenciek tere

bp_1951

Beküldte: Gyuris Tibor

A háttérben a Királyi bérpalota. Az előtérben látható taxi az 1947-es Opel Olympia. Vagy esetleg az első Moszkvics 401-es. Vagy egy Renault BFK4??? Ez itt a kérdés: nem pedig az, hogy: lenni, vagy nemi lenni?! Ugyan már!

1955, Felszabadulás tér

Leghátul a régi Erzsébet híd, egészen pontosan annak a megmaradt pesti pillére. Mellette a Belvárosi plébániatemplom. Kicsit közelebb a Klotild Paloták egyike, aminek a mai neve már nem is hasonlít, vagy emlékeztet az eredetiére...Azért ez egy kicsit (nagyon) szomorú...

A tér közepén természetesen járdasziget. A járdasziget mellett természetesen egy középperonos 68-as villamos, aminek ekkortájt talán épp itt volt a végállomása. Ami szinte biztos a kikandikáló vezetőből ítélve. Nem tudom, nevezhetem-e "Bukfencnek"? Mögötte egy 67-es villamos, amivel hasonló lehetett a helyzet.

1955

Fotó: Fortepan

Az előtérben a délceg, aktatáskás gyalogos az 1953-tól kísérleti fázisban lévő (most éppen pöttyökből álló későbbi) "zebrán" halad át igen büszkén. A háttérben lévő autóbuszokat Tr 3.5-ösnek vélem. Vagy tr 5-ös? Még fejlődnöm kell!

De a két ászt a végére hagytam. Az első személyautót egy BMW-nek vélem, vagy esetleg EMW. A mögötte lévő pedig talán egy Zisz? Majd el felejtettem az egyik kedvencemet: a fém szemétgyűjtőt...

1962, A Felszabadulás tér

A Klotild Paloták előtt nem is oly rég még ott állott szobrok (Werbőczi, Pázmány) már valahol máshol. Hol is?

A középperonos "bukfenc" még a régi osztott szélvédővel a tér közepén! Mellette nem sokkal a járdasziget pontosan ott, ahol ma a nagy munkával megépített közúti aluljárót éppen manapság (2013.02.23.) teszik a történelem részévé.

Még egy apró érdekesség: még nincs lánckorlát a járdasziget szélén és a járdák szélén sem. A szemétgyűjtő még csikktartó nélkül való (Arany János sem fogalmazhatta szebben). :)

felszab_1962

Fotó: Fortepan

A járművek mindenhonnan mindenhova haladhatnak és haladnak is! A Klotild paloták kissé romosan. A két "Varsó" a Kígyó utca sarkán parkol. Nagyon durva szabálysértés, skandallum!

A Duna utcából a Veres Pálné utcánál lehet balra kanyarodni az Erzsébet híd pesti hídfője felé. A háttérben egy toronydaru dolgozik, ami azt jelzi, hogy már épül az új Erzsébet híd. Ilyen is volt Budapest!

1970-es évek eleje, Felszabadulás tér

A háttérben a Brudern-ház, avagy , az aljában a Párizsi udvarral és a Jégbüfével. Előtte egy Ikarus 180-as a 7-es járaton, ami szerintem 1979-ben már nem valószínű. Az időpont a forrás szerint 1979, de én (önkényesen) felülbíráltam. Minden köszönet a Fortepané, de az 1979-es évszám nem valószínű. Tudomásom szerint az új Ikarus 180-as járt errefelé 1971 után. A többi autó is inkább 1979 előtti.

fortepan_1970

Fotó: Fortepan

A Veres Pálné utcából még minden irányba lehetett haladni.

Az aluljáró ekkor még sehol, napjainkban (2014.01.29.) pedig már sehol! Még felfedezhető a fém szemétgyűjtő is, bár igen furcsa színben.

1973, Az Erzsébet híd és a Szabad sajtó út

A háttérben a Felszabadulás tér még az aluljáró nélkül! (És nem sokára megint!) Villamos már sehol, sínek sehol, gyalogos lejáró sehol, BUSZ sáv sehol!

1973

Fotó: retronom.hu

2 X 3 sáv, az viszont van. Érdekesség talán, hogy a hídon a közvilágítási lámpák még az eredetiek!

Felfedezhető még a Belvárosi plébániatemplom, Ikarus 180-as, no meg a többi autó, amit jómagam nem ismerek fel.

1975, Felszabadulás tér

Azt a közúti aluljárót kezdik itt fúrni-faragni-építeni, amit manapság (2013) tűzzel-vassal irtanak ki! Háttérben a Szabad sajtó út a Klotild Palotákkal, 7/A járat-jelzésű Ikarus 280-asokkal, a Belvárosi plébániatemplommal.

1975

Fotó: egykor.hu

Ha egy kicsit jobb lenne a kép, akkor mazsolázhatnánk a kor divatján is...! Az aluljárót megszüntetik és valami lesz itt, de az már nagyon nem biztos, hogy megyen is valahová! (Bízom benne, hogy sokan ismerik eme utóbbi Moldova-idézetet!)

1980, Felszabadulás tér

A kész Mű! Zebrák (gyalogos átkelőhelyek) megszüntetve. Gyalogosok a föld alá dugva: stimt. Aluljáró a járműveknek: kész. Villamos-vágányok és maga a villamos megszüntetve. Járdaszigetek megszüntetve. Busz-sáv felfestve. Az Ikarus 280-as autóbusz ekkor már 10 éve szállítja az utasokat...

felszab_1980

Fotó: retronom.hu

Mi több: még ma is (2013.12.28.), legfeljebb nem ugyanezen útvonalon.

Az aluljárónak annyi! A világ minden pontján a közlekedést igyekeznek a föld alá gyűrni. De Mi Magyarországon vagyunk, itt más a módi!

Majd mi megmutatjuk! De mit is?

Ferenciek tere 2013-ban

ferenciek_2013

Fotó: Ruff István

A Pesti Ferences templom, avagy más néven az Alkantarai Szent Péter Templom. Kattintsatok ide és nézzétek meg, milyen lett a Ferenciek tere 2014. január végén.

Ha pedig ellátogattok az Ilyen is volt Budapest oldalra, a fotókat kinagyítva, minden apró részletet szemügyre vehettek.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
BUDAPEST

Kísértetvárosra emlékeztetett Budapest szilveszter éjjelén

Üresen járt a metró és üresek voltak az utcák is. Soha nem volt még ilyen szilveszterünk.
Láng Dávid - szmo.hu
2021. január 01.

hirdetés

Az este nyolc órás kijárási tilalom alól a szilveszter sem volt idén kivétel. Éjszaka bejártuk a máskor legforgalmasabb utcákat, amelyeken az elmúlt években hömpölygött a tömeg.

a taxisokon, rendőrökön és futárokon kívül alig volt valaki odakinn.

Rendőr viszont érezhetően több volt, 6-7 rendőrkocsit is láttunk bő fél órán belül, egyszer igazoltattak is bennünket.

Az ablakokból elég sok helyen szűrődött ki házibuli hangja, de az utcák olyan kihaltak voltak, mintha nem is szilveszter lenne. Az év utolsó éjszakája pont olyan volt, mint 2020 maga.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
BUDAPEST

Megnéztük, mit csinálnak a rendőrök éjszaka az utcán a kijárási tilalom alatt

A Budapesti Rendőr-főkapitányság segítségével az éjszakai rendőri munkát követhettük egyik este a két ünnep között.
Szegedi Éva, Fotó: Markovics Z. Kristóf - szmo.hu
2021. január 05.

hirdetés

„Már mindenkinek elege van ebből a baromságból!” „Nekem aztán senki se mondja meg, hogy hova mehetek és mikor!” „A boltok tele vannak, az nem gond, de én este 8 és reggel 5 között nem mehetek mehetek ki az utcára, na menjetek a büdös francba!”

Részben az ezekhez hasonló kommentek, részben pedig amiatt lettünk kíváncsiak arra, hogy mit és hogyan csinálnak a rendőrök a kijárási tilalom alatt, mert a hatóságok munkáját erőteljesen torzítva állította be egy-két bejegyzés, ami szembejött velünk az üzenőfalon. A közösségi oldalakon megosztott, fegyveres katonákat vagy rendőröket ábrázoló képek egy részét negatív kommentárral látták el.

Úgy látom, bárhol és bármikor megjelenik egy, a kijárási tilalommal foglalkozó hír vagy poszt Facebookon, az alatta megjelenő hozzászólások egy részéből sugárzik a feszültség. Szinte tapintani lehet.

A csúcs talán az volt, amikor olyan kommentbe botlottam, ami azt taglalta, hogy a kijárási tilalom alkotmánysértő, mert nincs is semmiféle vészhelyzet, nincs is semmiféle járvány, koronavírus nem létezik, ezért sem a korlátozásra, sem a rendőri jelenlétre nincsen szükség.

Ezek után még inkább érdekelt bennünket, mit csinálnak az utcán a rendőrök este 8 után? Milyen eseteknél intézkednek? Mennyire jellemző a szabályok megszegése a Budapesten élőkre? November 11-én, a kijárási tilalom elrendelése után már végigkövettük fotós kollégámmal, Markovics Z. Kristóffal, hogyan ürülnek ki a város utcái. Arról is készítettünk riportot, hogyan befolyásolja a korlátozás a hajléktalanok jelenlétét. Most a Budapesti Rendőr-főkapitányság és Csécsi Soma, a Budapesti Rendőr-főkapitányság szóvivőjének segítségével az éjszakai rendőri munkát követhettük egyik este a két ünnep között.

Az Erzsébet térről indultunk, először a Vörösmarty tér felé fordulunk. Csodaszép a karácsonyi díszvilágítás fényeiben pompázó tér a Gerbeaud épületével és a századfordulós bérpalotákkal. De kérdés, hogy kinek ilyen gyönyörű, amikor rajtunk kívül egy teremtett lélek nem jár, nem is járhat erre.

hirdetés

Egyébként az, hogy télen milyen szép a Vörösmarty tér, eddig fel sem tűnhetett. Első pillantásra nem tudtam megfogalmazni, mi ilyen furcsa ebben az egészben, és miért ennyire szokatlan a csend, a nyugalom.

Nincsen adventi vásár. Máskor egész decemberben itt állnak a bódék, a tömegben lépni sem lehet.

Nem mintha hiányozna a sokféle étel szaga és a (túlárazott) forralt bor illata; inkább azért szomorú, mert a járvány miatt nincsenek turisták, sem belföldiek, sem külföldiek, szinte minden zárva van, és akaratlanul is átgondolja az ember, hogy ez az egész milyen gazdasági következményekkel jár.

Ugyanez az érzés kerít hatalmába a Deák Ferenc utcán gyalogolva. Csak az zökkent ki, amikor a hátam mögött nyílik egy ház kapuja. Hátrafordulok, mire a férfi a rendőröket megpillantva már húzódik is vissza a kapualjba, és csak kapu hangos csattanását hallom.

Még néhány ehhez hasonló jelenet tanúja lehetek az éjszaka során. A Király utcán, amíg egy ittas férfivel szemben intézkednek a rendőrök, a szemközti járdán egy fiatal pár tűnik fel, csupán a szemem sarkából látom őket. Ahogy meglátják, mi történik, elbújnak egy oszlop mögött.

Kisvártatva taxi áll meg a közelben, fiatal lány száll ki belőle vihorászva, maszk nélkül, puha nyuszis papucsban, rövid kabátkában, legginsben, kezében nagyobb papírzacskóval.

Mintha étterembe ugrott volna el ezzel a fuvarral a kijárási tilalom alatt. Villámgyorsan üti be a kapukódot és már el is nyeli alakját a sötét lépcsőház.

Sétánk alatt csak néhány alkalommal kellett intézkedniük a rendőröknek.

Rögtön az első ember, akit megállítottak, három szabálysértést is elkövetett: maszk nélkül volt az utcán, olyan időpontban, amikor nem tartózkodhatott volna kint, és közterületen, a tiltás ellenére, alkoholt fogyasztott.

Egy pár teljesen szabályosan sétáltatott kutyát, az irataik rendben voltak, esetükben mindössze rutinellenőrzés folyt.

Ugyancsak maszk nélkül sétált engedély nélkül egy férfi, az ő adatait is felírták a rendőrök, ő is szabálysértés miatt felel.

A következő szabálysértő pedig erősen ittas állapotban volt, karjaival hadonászva próbálta megfenyegetni a rendőröket (sikertelenül), esetében még a holmiját is átvizsgálták, mint megtudtuk, amiatt, hogy esetleg van-e nála bármilyen veszélyes tárgy.

Ám nem ez a jellemző jelenet. Ennek az estének a nagy részében legtöbbször kutyasétáltatókat, taxisokat és pizzafutárokat, valamint üresen vagy majdnem üresen futó buszokat, trolikat, villamosokat látunk. Az Erzsébet téren zárjuk a kört.

Amikor hazametrózom, eszembe jut, hogy beigazolódott, amit előzőleg gondoltam: azok, akik a hozzászólásaikban kikérik maguknak a kijárási tilalmat, és azon háborognak, hogy nekik senki ne mondja meg mit csináljanak, zömében otthon ülnek. Különben nem lennének éjjelente ennyire kihaltak Budapest utcái.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

A budai rakparton a Rákóczi-hídig fog járni a villamos

Már alá is írták: bővül a budapesti villamoshálózat. Hét új megálló épülhet a Szent Gellért tértől a Kopaszi gátig a budai fonódó projekt II. ütemében.
Forrás:Indóház közlekedési portál - szmo.hu
2020. december 31.

hirdetés

Vitézy Dávid Facebook-oldalán tették közzé csütörtök délelőtt az örömhírt: az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent a közbeszerzési felhívás a Budai Fonódó villamoshálózat következő ütemének teljes körű engedélyes és kiviteli terveinek elkészítésére, miután Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója aláírta a projekt fővárostól való átvételét a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa októberi javaslata alapján.

A BFK-nál a fák és az akadálymentes kerékpárutak és járdák érdekében finomhangolták az eredeti terveket. Az átépülő Déli összekötő vasúti híd új hídfője jóval tágasabb lesz, így az új terveket már ezt figyelembe véve készítették el.

A 2010-ben elkezdett fonódó projekt most dél felé folytatódhat: a Szent Gellért térről a Műegyetem rakparton át éri el a Pázmány Péter sétányt, onnan pedig a Kopaszi gátat és az épülő új lakó- és irodai negyedet tárja fel az új villamos, hogy végül a Budafoki útnál, fontos belvárosi járatokhoz kapcsolódva érkezzen meg a végállomásra. A villamosvonalat részben füvesítik majd: a 2,8 kilométeres új pályából legalább 1,2 kilométer lesz füves.

Hét pár akadálymentes megálló létesül:

Szent Gellért téren

hirdetés

Műegyetem rakparton, a Bertalan Lajos utcánál

Petőfi híd budai hídfőjében

Pázmány Péter sétányon, az ELTE déli tömb vonalában

Rákóczi híd budai hídfőjében

Nádorkert vasútállomásnál

Budafoki/Dombóvári út végállomás

A budai fonódó villamos új szakaszáról kapcsolat nyílik északra a 19-es, 41-es és 56-os vonalak felé, illetve Pestre a 47-es és 49-es vonalak irányába. A viszonylatok megszervezése a BKK feladata lesz, de az előzetes elképzelések szerint a Szent Gellért tértől mind Budán, a rakparton, mind a Szabadság hídon át Pestre, a Deák Ferenc tér felé érdemes lesz járatokat indítani, így az érintett lágymányosi egyetemi, irodai és lakónegyedekből az összes metróvonal elérhető lesz villamossal – írja Vitézy.

Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az INDÓHÁZ oldalát!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

Lebontják a Wichmann kocsma épületét

Budapest belvárosának egyik ikonikus épülete helyén hotelt építenek.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. január 06.

hirdetés

Meg vannak számlálva a Kazinczy utca 55. alatt található épület napjai, amely többek közt arról nevezetes, hogy a földszinten kapott helyet a két és fél éve bezárt legendás hírű kocsma, a Wichmann - írja a Falanszter Blog.

2018 júniusa szomorú hírt hozott a budapesti éjszakai élet történetébe: 32 év után bezárt a városrész egyik ikonikus helye, Wittman Tamás olimpiai ezüstérmes kenus kocsmája. Ezt követően pizzéria nyílt a helyen, ám mivel nem ment úgy az üzlet, ahogy azt az új tulajdonos várta, túladott az ingatlanon. A blog értesülései szerint már megvan, mi lesz az épület sorsa:

lebontják, és egy ötemeletes szállodát építenek a helyére.

Ahogy írják, a környéken nem ez az egyetlen régi épület, aminek mennie kell.

A Kazinczy utca 55. mellett a Király utca 23, 25, 27 és 29 számon elterülő műemléknek számító bérházak helyén lesz az új épület.

Azaz egy játszótér, a műemléknek számító Dirnbacher-Fluck-bérház, a korábban Magyarország első mozijaként funkcionáló – korlátkerítésén még korabeli, az itt működő szállóhoz címzett német szöveget (Zur Stadt Pest) is felvonultató – Hugmayer-Michalovits-bérház és a Puphka-Hohlfeld-bérház helyén fog megépülni a gigaszálloda.

Az épületnek a kocsma előtt is komoly múltja volt: a kerület mai napig legkisebb alapterületű házában mindig történt valami izgalmas.

hirdetés
1836-ban például Schneider József kártyafestő itt álmodta meg kártyafestő műhelyében a 36 lapos magyar kártyacsomagot

- ezért helyeztek el egy piros nyolcast az ajtó mellett. Az épületben később bordélyház működött, ahol – többek között – Ady Endre, Krúdy Gyula vagy Jókai Mór is gyakran megfordult. Ezt követően a Magyar Teozófiai Társaság székhelye volt, a 20. században pedig 50 évig tejcsarnok is működött a házban. 1986-ban Wichmann Tamás magyar kenus legenda vette meg, és az addig étkezdeként is működő ház alsó szintjét kocsmává alakította. A hely nagyon hamar a budapesti élet fontos helyszínévé vált, amely elsősorban a sportoló alakjáról, két barátságos németjuhászáról és természetesen a hely specialitásáról, a rántott húsos szendvicsről lett ismert a budapestiek körében. A szocializmus alatt a kocsma fölötti lakásban ráadásul kalózrádió és egy szamizdat szerkesztőség is működött a sportoló tudomásával és anyagi támogatásával.

Egy ideig még arról is szó volt, hogy a kocsma falára az azóta elhunyt Wichmann Tamás sportolói és politikai ellenzéki munkája tiszteletére dombormű kerül majd, ám úgy fest, hogy ez nem fog megvalósulni.

 

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: