BUDAPEST

Így néz ki most a Kodály köröndön a palota, amelynek 3 éve tűz pusztította el a tetejét

Bedeszkázott ablakok, ponyva, hullámlemez - megrendítő látványt nyújt ma az Andrássy út egyik ékköve.

Link másolása

Borzalmas hírről kellett beszámolnunk 2014 júliusában. A Kodály körönd egyik szép, világörökségi épületének a tetőtere gyulladt ki és állt lángokban. A száraz tetőn sajnos gyorsan terjedt a tűz.

A tűzoltók erőfeszítései ellenére az Andrássy út 83-85. szám alatti palota teljes tetőszerkezete megsemmisült. A tűzoltók annyit tehettek, hogy megakadályozták a lángok átterjedését a szomszédos lakóházakra.

Még ott, a helyszínen elmondta Varga Ferenc tűzoltó dandártábornok, hogy az Andrássy úti tűz valószínűleg összefügg az épületen végzett felújítási munkákkal, Bucsak Gábor rendőrfőkapitány pedig azt mondta, hogy a korábbi vihar megrongálta a tetőt, ezért volt szükség a felújítási munkálatokra.

Az épületben nem csak a tűz tett kárt, hanem az oltáshoz használt víz is. A lakókat kiköltöztették, ideiglenes tetőt kapott. Megnéztük, hogyan fest most az épület, 3 évvel a tűz után.

A ház története

Az Andrássy utat sokan Budapest egyik legszebb utcájának tartják. Ennek egyik oka az lehet, hogy tudatosan létrehozott építészeti alkotásról van szó. A sugárút kiépítéséről a 19. században határoztak, és gondosan megtervezték. A jelenlegi Deák tértől az Oktogonig tartó szakaszán bérpaloták épültek, és itt áll a Magyar Állami Operaház impozáns épülete is. Az Oktogontól a Köröndig tartó szakasz dupla fasoros, szellősebb rész, és a Köröndtől a Hősök teréig húzódik a részben palotákból, részben kertes villákból álló, nyitottabb elrendezésű szakasz.

A Körönd tehát jelzi, hogy innentől változik az utcakép. Ennek megfelelően tervezték az itt látható épületeket is. A négy palota, amely a Köröndöt határolja, az 1880-as évek végén épült, és Petschacher Gusztáv ötlete alapján alakítottak ki díszudvarokat a házakhoz.

Az Andrássy út 83-85. szám alatti palota a Vasutas-ház, amely eredetileg az államvasutak nyugdíjintézetének bérháza volt. Tervezője az a Kauser József volt, aki Hild József, majd Ybl Miklós haláka után végül befejezte a Szent István Bazilikát. A neoreneszánsz épületen külön mesterember végezte a márványmunkát és a kőfaragó munkát. A házat 1883. november elsején adták át.

82318

Az Andrássy út 83–85. egy 1885 és 1890 között készült fényképen. A kép forrása: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.06.057

A 2014-es tűzeset nem az első az épüle történetében, 1929-ben is leégett a tetőszerkezet, és be is omlott. Az 1940-es években végeztek először nagyobb belső átalakításokat a házon, például lakásokat választottak le, és ekkoriban építették be a padlásteret is.

Az államosítás után is a Magyar Államvasutaké maradt az épület, de az 1950-es években a kerületi tanácshoz került. Az 1944-45-ös ostrom alatt megsérült épületen a háborús károkat az 1950-es évek végén javították ki, és 1990-ben is renoválták a romló állagú Vasutas-házat.

A 2014-es tűz előtti állapot

Az Andrássy út felkerült az UNESCO világörökség-listájára, a ház védett részen áll, világörökségi szempontból jelentős épületről van szó. Éppen ezért lett volna fontos a felújítása, ez azonban már régóta csúszik.

Az épület egy része felújításért cserébe egy cég tulajdonába került a 2000-es években - a tetőteret adták el az egyébként erre a projektre alakult cégnek. 2008-ban elkezdték visszabontani a Vasutas-házat, majd a következő évben leálltak a munkákkal. A zárófödém bontása miatt gyakoriak lettek a házban a beázások. A meg nem valósult felújítás, a kusza tulajdoni viszonyok és az áldatlan állapotok miatt a lakók 2012-ben tüntetést szerveztek.

Az épület 2014-ben a Google Street View felvételén:

A Figyelő információi szerint a tetőtér beépítéshez a padlástérben található tűzgátló falakat elbontották, és ez volt az egyik oka annak, hogy a teljes tetőszerkezet leégett.

"Általában minden katasztrófa hátterében több kockázatos dolog összejátszása áll – itt öt ilyen tényező is volt" - írja a Deákvári Lakásfenntartó Szövetkezet a Facebook-oldalán. "Fontos ökölszabály, hogy homlokzatot addig nem újítunk fel, amíg a tető nincs felújítva! Máskülönben a felújított homlokzat sérülhet a tető leázása miatt. Ezt a szabályt itt nem tartották meg, a homlokzat előbb készült el, ami eleve kockázatos volt. Ezt tetézte a tűzgátló falak teljesen szabálytalan elbontása.

A harmadik dolog az volt, hogy a társasház egy tökéletesen hozzá nem értő vállalkozót bízott meg a tető javításával. 2014 nyarán is nagy viharok voltak, a tető több helyen leázott. A lemezfedést a vállalkozó bitumenes lemezzel gondolta javítani, ami már önmagában is szakmai hiba. A bitumenes lemezt gázégővel melegítette rá a lemezre, de előtte nem győződött meg arról, hogy mi van a lemez másik oldalán. Ez volt a negyedik hiba. Az évszázados, csontszáraz faszerkezet természetesen pillanatok alatt lángot fogott.

A munkát végző két férfi tűzvédelmi oktatásban nem részesült, és – noha az építési területen tüzet gyújtottak – semmiféle alkalmas tűzoltó-felszerelést nem vittek magukkal. Ez volt az ötödik hiba. A nyári melegben felforrósodott, huzatos, egybenyitott padlástérben a tűz pillanatok alatt szétterjedt, a tetőszerkezet és a harmadik emelet a lángok martaléka lett."

VIDEÓ: A 2017. július 15-i tűz:

Hogyan fest most az épület?

A tűz oltása kárt tett az alsóbb szintekben is, sokminden szétázott. A lakók kaptak egy kis időt, hogy amit lehet, elvihessenek, és kidobhassák, ami tönkrement.

Az épület katasztrofális állapotba került. 2014 novemberében kapott ideiglenes tetőt, hogy valamelyest védjék az időjárás viszontagságaitól. Az épület tetőszerkezete és legfelső szinte ma is romos, és az alsóbb szintek sincsenek jó állapotban.

Az egykori Vasutas-házat életveszélyesnek nyilvánították, a lakások fele használhatatlanná vált, a lakók nagy része elköltözött.korond1korond8korond2korond3korond5korond6korond7korond9

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Látványtervek: ilyen lehet az új Nyugati pályaudvar
Egy háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugati pályaudvart.

Link másolása

Fürjes Balázs, a Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár posztolta a Facebookra a Nyugati pályaudvar látványterveit. Korábban kiírtak egy pályázatot a Nyugati felújítására, amit a brit Grimshaw Architects építésziroda nyert meg. Terveztek már pályaudvart Londonnak, New Yorknak és Melbourne-nek is, tehát az egész világon elismert cégről van szó.

"Egy 21. századi, háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezzük újjá a Nyugati pályaudvart.

Az új terv tiszteli a múltat, Budapest építészeti örökségét, és jól illeszkedik a környező városrész szövetébe. Az Eiffel-csarnok mögött a felszínen egy új vasúti csarnok, a föld alatt 6 vágányos mélyállomás épül. Így a pályaudvar jóval több vonatot tud fogadni. A belváros bezöldül: a Nyugati környezetében egy zöld, parkosított, átjárható új városrész születik" - írta Fürjes.

Az államtitkár hét pontban szedte össze, milyen lesz a felújított Nyugati pályaudvar

  • Több vonatot tud majd fogadni,
  • a Nyugati mellett megépül az Eiffel-csarnok, ami Budapest építészeti öröksége előtt is tiszteleg,
  • megépül egy minden irányból könnyen megközelíthető pályaudvar és városi tér,
  • bezöldülnek a vasúti üzemi területek: egy új, hosszú, zöld parkot hoznak létre a Nyugatitól a Városligetig,
  • a Westend elől elköltözik a lerobbant parkoló és a buszpályaudvar, helyükön egy barátságos zöld tér születik,
  • elbontják a felüljárót.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
A Rovatból
BKV: száz új busz érkezik a fővárosba, az idősebb buszokat végleg kiváltják
A cég vezérigazgatója számolt be a fejlesztésről, amely igencsak szükséges volt már, hiszen 30 éves buszok is használatban vannak még Budapesten.

Link másolása

Száz új Mercedes-Benz Conecto Next Generation típusú autóbusz érkezik a BKV Zrt. részére bérleti konstrukcióban - közölte a vállalat az MTI-vel.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója szerdán írta alá azt a szerződést az Omnibus Hungária Kft. és az Inter Tan-Ker City Kft. által alkotott konzorcium képviselőivel, amely keretében az új buszok megérkezhetnek - tudatta a közlekedési cég.

Hozzátették: a várhatóan még idén forgalomba álló buszok több idősebb - akár 30 éves - járművet váltanak ki.

Közölték azt is, várhatóan a negyedik negyedévben további 35 saját tulajdonú új autóbusz is forgalomba állhat majd.

Ezzel egy időben vidéken, a Volánbusz-flotta korszerűsítése is elkezdődik: 7 megyében összesen 32 új, Mercedes-Benz Intouro M típusú autóbuszt adnak majd át.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
A Rovatból
Látványtervek: így néznek ki az M3-as metró felújított állomásai
Májusban adják át a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomásokat.

Link másolása

Karácsony Gergely főpolgármester a Facebook-oldalán közölt látványterveket az M3-as metró felújításáról. Májusban egy újabb szakaszt vehetnek birtokba az utasok: a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák kerülnek átadásra majd.

„Gőzerővel folytatódik Budapest leghosszabb metró szakaszának felújítása, amelynek középső szakaszát az utasok májusban már használhatják is. A Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák hamarosan elkészülnek.

A látványterveken pedig most megnézhetitek, hogyan fognak kinézni az új, akadálymentesített állomások. Az M3-as metró felújítása nehéz öröksége volt a városvezetésnek, de büszke vagyok rá, hogy hamarosan újabb állomásokat adhatunk át a városlakóknak” - írta Karácsony Gergely bejegyzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
Miyawaki-koncepció szerinti erdőket telepítettek Budapesten
A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük.
MTI - szmo.hu
2022. március 30.


Link másolása

Három, Miyawaki-koncepció szerinti erdőt ültetett a Főkert a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában - tájékoztatott a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. Főkert Kertészeti Divíziója.

A Miyawaki-koncepció egy olyan erdőtelepítési forma, amelynek alapja a facsemeték természetes versengése. A módszert Miyawaki Akira tavaly elhunyt japán növényökológus fejlesztette ki.

A koncepció lényege, hogy a kis erdőfoltok fajösszetétele megegyezik az adott területen őshonosan megtalálható hazai erdők fajösszetételével. A telepítés különlegessége az, hogy az erdészeti facsemetéket igen sűrűn ültetik egymás mellé, véletlenszerű elrendezésben. Ezek a növények gyorsabban növekednek, mert a fényért és a tápanyagokért való versengés erősebben érvényesül, mint egy magában álló díszfa esetén.

A Főkert Budapesten 2021 júniusában, a Tabánban hozta létre az ország első Miyawaki-koncepció szerinti erdőjét. A szakemberek 2022 tavaszán a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában folytatták a "minierdősítést", ahol három foltban 240 facsemetét ültettek el.

A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük. Az állományalkotó fafajokon kívül kiegészítő cserjék is kerültek a minierdőbe, főként bibircses kecskerágó és közönséges fagyal.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk