BUDAPEST

Hogy kerül egy pucér Barbie baba a 4-es metróba?

Sőt, a Kálvinon még űrlények is vannak! Most megtudhattok minden érdekességet a tavaly átadott metróvonal megállóiról.

Link másolása

A 4-es metró terve nagyon régi, egész pontosan 1972-re nyúlik vissza. A Budapest és környéke Közlekedésfejlesztési Terv ekkor fogalmazta meg az alapötletet, ám csak 2006-ban kezdték el építeni a 4-es metrót, amit szinte mindenki nagy örömére végül 2014 márciusában adtak át. Színesebbre, izgalmasabbra sikerültek a megállók, mint a korábban megszokott másik három vonalnál, éppen ezért több izgalmas történetet is rejtenek.

Pőthe Attila, idegenvezető, a Barangoló Baráti kör fő irányítója vitt körbe minket az állomásokon. Izgalmas volt úgy rátekinteni megállókra, hogy kivételesen nem kellett rohanni, volt idő mindent megnézni. Így lett az M4-es séta a 13 perces menetidő helyett közel két óra.

DSC_3445

DSC_3452

A 4-es metrót eredetileg 16 megállóra tervezték a most meglévő 10 helyett. Lett volna még négy állomás a Keleti pályaudvar után egészen a Bosnyák térig, és még kettő Kelenföld után Madárhegyig. Kevesen tudják, de a megállókat úgy kell elképzelni, mintha hatalmas dobozokat helyeztek volna le a föld alá. Az építési szakaszban a fúrópajzsok a Boros és Bochkor nevet kapták a két népszerű rádiós műsorvezető után, de természetesen az alagutaknak is van nevük:

mindkét alagút XI. kerületi lakosok nevét viseli. Az egyiket Jánosi Zsuzsa tőrvívóbajnokról Zsuzsa, a másikat Románné Éva tanítónő után Éva névre keresztelték az építők.

Kelenföld egy funkcionális állomás, azonban mégis sikerült elrejteni ott is egy érdekességet, mégpedig egy egészen különlegeset. A Keleti felé tartó alagút falán ugyanis egy légy látható, amiről nem tudni, hogy ki készítette és hogyan került oda.

DSC_3457

A Bikás parkot tartják a legnőiesebb állomásnak. Színvilága a halvány moha és érdekessége a „kis cet”, ami a nagy testvéréhez, a Bálnához hasonlít a felszínről.

DSC_3464

Újbuda-központ felé tartva ez a leghosszabb szakasz a 4-es metrón. Az állomás maga pedig a legdíszesebb: itt van ugyanis a legtöbb művészeti alkotás. Az egyik hátsó fal a legérdekesebb, itt ugyanis egy öntött üvegfal látható, ami mögött különböző színű fény váltakozik.

Érdemes azonban még jobban szemügyre venni ezt a falat. Olyan, mintha egy ásatáson lennénk, egyik dolog a másik után kerül elő.

Ebben a falban ugyanis látható meztelen Barbie baba, ökölnyom, befőttesüveg, sőt még kalapács is!

Ez nem vicc, ha nem hiszitek el, menjetek és nézzétek meg, addig is itt egy kép a pucér Barbie-ról:

metrocim

DSC_3475

A Móricz Zsigmond tér a legszínesebb állomás és Újbuda-központ felől a legrövidebb távolságú szakasz. A mozgólépcsőről lefelé tartva egyesek szerint olyan, mintha gyerek maja piramishoz hasonlítanának az állomás színes kockái, mások szerint pedig sokkal inkább olyan látvány terül a szemünk elé, mintha egy színpadra érkeznénk. A térnek egyébként semmi köze nincs Móricz Zsigmondhoz, véletlen választásból viseli az ő nevét.

DSC_3521

DSC_3516

A Szent Gellért téren látható a legtöbb mozaik. Itt van a második irányító állomás, illetve ha valamiért nem tud teljes vonalon közlekedni a metró, akkor itt is van egy fordító alagút, ahol vissza tudják fordítani a szerelvényeket.

Eredetileg egy összevont megálló épült volna a Fővám térrel, vagyis 1-1 mozgólépcső ment volna le a Duna két oldaláról és maga az állomás a Duna alatt lett volna. Ez azonban a kivitelezésnél problémát jelentett, így végül két megálló is épült.

DSC_3528

A már emlegetett Fővám tér a legmélyebb állomás, ezt a „dobozt” 35 méter mélyen helyezték el a föld alá. Érdekessége, hogy részben mégiscsak a Duna alá került, mégis természetes napfény is beszűrődik ide napközben.

A Kálvin tér az egyik legkülönlegesebb megálló. A felszín felé haladva két „emelet” is van. Az alsón Kodály Zoltán Psalmus Hungaricus című művének szövege, a felsőn pedig ennek kottája látható. Viszont izgalmas, hogy a mozaikok ezt csak akkor adják igazán ki, ha valamilyen kamerán keresztül nézitek, így:

DSC_3553

DSC_3550

Ha felértetek az állomás tetejére, keressétek meg a népszerű számítógépes játékból is ismert két figurát, a Space Invaders két űrlényét!

DSC_3557

A 3-as metró felé átszállásnál érdekes, hogy elrontották az utas tájékoztatást, ugyanis a 3-as felé haladva is azt láthatjátok a kijelzőkön, hogy mikor indul a 4-es. A négyes metró tervei, mint említettem, régre nyúlnak vissza: mikor a 3-ast építették, a 4-es metró Kálvin téri állomása már akkor el lett készítve, sőt állítólag az 5-ös metró állomása is már most készen van! A állomás építésvezetője ugyanaz a férfi volt, aki fiatal mérnökként anno a 3-as metró Kálvin téri megállóján is, és most nyugdíjba vonulása előtt, a 4-es metrónál is itt dolgozott.

A Rákóczi tér a legmagyarabb állomás. A megálló egyik fala piros színű, középen a várótér fehér, míg a szemközti peron zöld. Biztosan ti is sokat gondolkodtatok már a mozgólépcsőn állva a hatalmas feliratokról: mire vonatkozhatnak? Nos, mint megtudtuk ezek régi Rákóczi birtokok nevei.

DSC_3589

DSC_3594

A II. János Pál pápa tér érdekessége, hogy időközben szentté avatták II. János Pál pápát, így állítólag a megállót is hamarosan át fogják nevezni. Egyébként az eredeti tervekben a Köztársaság tér nevet viselte az állomás, míg másik két megállót is átneveztek: az Újbuda-központi megálló az eredeti tervekben még Bocskai út, a Bikás park pedig Tétényi út néven szerepelt.

DSC_3601

A Keleti pályaudvar pedig ismét egy funkcionális állomás. Ha Ti is szeretnétek részt venni a 4-es metró sétán, hogy ilyen és ehhez hasonló érdekességeket tudjatok meg, akkor keressétek fel a Barangoló Baráti kör Facebook-oldalát. Havonta-kéthavonta szerveznek ilyen jellegű, Budapest titkait feltáró sétákat. A 4-es metró sétáján legközelebb januárban vehettek majd részt, a részvételi díj 2500 forint.

Ha te tetszett a beszámoló, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Látványtervek: ilyen lehet az új Nyugati pályaudvar
Egy háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugati pályaudvart.

Link másolása

Fürjes Balázs, a Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár posztolta a Facebookra a Nyugati pályaudvar látványterveit. Korábban kiírtak egy pályázatot a Nyugati felújítására, amit a brit Grimshaw Architects építésziroda nyert meg. Terveztek már pályaudvart Londonnak, New Yorknak és Melbourne-nek is, tehát az egész világon elismert cégről van szó.

"Egy 21. századi, háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezzük újjá a Nyugati pályaudvart.

Az új terv tiszteli a múltat, Budapest építészeti örökségét, és jól illeszkedik a környező városrész szövetébe. Az Eiffel-csarnok mögött a felszínen egy új vasúti csarnok, a föld alatt 6 vágányos mélyállomás épül. Így a pályaudvar jóval több vonatot tud fogadni. A belváros bezöldül: a Nyugati környezetében egy zöld, parkosított, átjárható új városrész születik" - írta Fürjes.

Az államtitkár hét pontban szedte össze, milyen lesz a felújított Nyugati pályaudvar

  • Több vonatot tud majd fogadni,
  • a Nyugati mellett megépül az Eiffel-csarnok, ami Budapest építészeti öröksége előtt is tiszteleg,
  • megépül egy minden irányból könnyen megközelíthető pályaudvar és városi tér,
  • bezöldülnek a vasúti üzemi területek: egy új, hosszú, zöld parkot hoznak létre a Nyugatitól a Városligetig,
  • a Westend elől elköltözik a lerobbant parkoló és a buszpályaudvar, helyükön egy barátságos zöld tér születik,
  • elbontják a felüljárót.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
BKV: száz új busz érkezik a fővárosba, az idősebb buszokat végleg kiváltják
A cég vezérigazgatója számolt be a fejlesztésről, amely igencsak szükséges volt már, hiszen 30 éves buszok is használatban vannak még Budapesten.

Link másolása

Száz új Mercedes-Benz Conecto Next Generation típusú autóbusz érkezik a BKV Zrt. részére bérleti konstrukcióban - közölte a vállalat az MTI-vel.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója szerdán írta alá azt a szerződést az Omnibus Hungária Kft. és az Inter Tan-Ker City Kft. által alkotott konzorcium képviselőivel, amely keretében az új buszok megérkezhetnek - tudatta a közlekedési cég.

Hozzátették: a várhatóan még idén forgalomba álló buszok több idősebb - akár 30 éves - járművet váltanak ki.

Közölték azt is, várhatóan a negyedik negyedévben további 35 saját tulajdonú új autóbusz is forgalomba állhat majd.

Ezzel egy időben vidéken, a Volánbusz-flotta korszerűsítése is elkezdődik: 7 megyében összesen 32 új, Mercedes-Benz Intouro M típusú autóbuszt adnak majd át.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Látványtervek: így néznek ki az M3-as metró felújított állomásai
Májusban adják át a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomásokat.

Link másolása

Karácsony Gergely főpolgármester a Facebook-oldalán közölt látványterveket az M3-as metró felújításáról. Májusban egy újabb szakaszt vehetnek birtokba az utasok: a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák kerülnek átadásra majd.

„Gőzerővel folytatódik Budapest leghosszabb metró szakaszának felújítása, amelynek középső szakaszát az utasok májusban már használhatják is. A Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák hamarosan elkészülnek.

A látványterveken pedig most megnézhetitek, hogyan fognak kinézni az új, akadálymentesített állomások. Az M3-as metró felújítása nehéz öröksége volt a városvezetésnek, de büszke vagyok rá, hogy hamarosan újabb állomásokat adhatunk át a városlakóknak” - írta Karácsony Gergely bejegyzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Miyawaki-koncepció szerinti erdőket telepítettek Budapesten
A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük.
MTI - szmo.hu
2022. március 30.


Link másolása

Három, Miyawaki-koncepció szerinti erdőt ültetett a Főkert a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában - tájékoztatott a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. Főkert Kertészeti Divíziója.

A Miyawaki-koncepció egy olyan erdőtelepítési forma, amelynek alapja a facsemeték természetes versengése. A módszert Miyawaki Akira tavaly elhunyt japán növényökológus fejlesztette ki.

A koncepció lényege, hogy a kis erdőfoltok fajösszetétele megegyezik az adott területen őshonosan megtalálható hazai erdők fajösszetételével. A telepítés különlegessége az, hogy az erdészeti facsemetéket igen sűrűn ültetik egymás mellé, véletlenszerű elrendezésben. Ezek a növények gyorsabban növekednek, mert a fényért és a tápanyagokért való versengés erősebben érvényesül, mint egy magában álló díszfa esetén.

A Főkert Budapesten 2021 júniusában, a Tabánban hozta létre az ország első Miyawaki-koncepció szerinti erdőjét. A szakemberek 2022 tavaszán a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában folytatták a "minierdősítést", ahol három foltban 240 facsemetét ültettek el.

A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük. Az állományalkotó fafajokon kívül kiegészítő cserjék is kerültek a minierdőbe, főként bibircses kecskerágó és közönséges fagyal.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: