BUDAPEST

Helyi igényeket és zöld szempontokat egyesítő ökopark a Vizafogó szívében

A 13. kerületet sokszor mint Budapest egyik legprogresszívebb kerületét tartják számon, így talán nem is olyan meglepő, hogy Vizafogó szívében, egy eredetileg beépítésre szánt telken végül egy majd’ egyhektáros ökopark fog nyílni.
Gollob Lilla cikke HYPEANDHYPER oldalon. Látványtervezés: Liliya Stoeva, Orosz Ádám - szmo.hu
2021. július 23.


Link másolása

A HYPEANDHYPER egy kelet- és közép-európai dizájn- és életmódmagazin, amely az innovációról, a városi életről és a kreatív ökoszisztémáról szól.

Céljuk, hogy összegyűjtsék és bemutassák azokat az egyedi történeteket, karaktereket, különleges tárgyakat és tájakat, amelyek a világ ezen részét alakítják.

Csatlakozz hozzájuk, legyél te is részese a közös jövő alakításának!

A fenntartható, környezettudatos megoldásokkal operáló közpark az észak-pesti városrész új központja lehet a feltöltődésre! Az Árpád híd közelében, egy ugrásra a Váci út zajától és a gombamód szaporodó irodaépületektől, egy valódi oázis van születőben.

Az Esztergomi út és a Párkány utca közti füves területen korábban forgalmas teherpályaudvar működött, amely a hatvanas években induló panelbummnak köszönhetően kihasználatlanná vált. Az elkövetkező években ugyan többen is szerették volna beépíteni, a park alapkőletétele azonban idén megtörtént, így akár már az év vége előtt látogatható lesz a hatalmas rekreációs terület! A projekt a helyi önkormányzat AngyalZÖLD 3.0 stratégiája alapján valósul meg, amelynek célja a kerületi zöldhálózat fejlesztése.

Megkerestük a tervezés szakembereit, az Objekt Tájépítész Irodát, akik korábban a Dagály sétány kialakításáért és a József Attila tér megújításáért feleltek a 13. kerületben.

„A park telkét korábban beépítésre szánták, amelyet azonban zöldterületté szabályozott át az önkormányzat. Ez ökológiai értelemben is igen jelentős döntés, hiszen nem mindegy, hogy 10 000 m² alapterületen irodaház vagy park épül. "

A park tervezése valós használói igények és a hiányzó zöldfelületi funkciók felmérését követően, ökológiai elvek mentén történt. A hazai parkok közül a legnagyobb hatással a Bikás park volt a tervezési folyamatra, nemzetközi kitekintésben pedig Bécs első „Hűsölő parkja” az előkép, ami az Esterházy Parkban található.

"A helyszínen egy közel 1000 m² vízfelületű, természetes kialakítású tó kap majd helyet, amely jelentős, mikroklímát javító hatással rendelkezik. A teljes parkterületen megvalósul az ökologikus csapadékvíz-kezelés, az esővizet közvetlenül a zöldfelületekre vezetjük, így nem kerül elvezetésre a telekről a csatornarendszeren keresztül. Ezt elősegíti, hogy a park burkolatainak jelentős hányada vízáteresztő rétegrenddel épül. A parkban fenntartható, biodiverz zöldfelületek jönnek létre, valamint jelentős mértékű fásítás történik, előnevelt fák telepítésével. A park közvilágítása pedig energiahatékony, LED-es rendszerű”

– osztotta meg velünk Pécsi Máté, az Objekt tájépítész mérnöke.

A park koncepciójának kialakításába a helyieket is szorosan bevonták. A Mi utcánk – Közösségi vélemények feltérképezése a Vizafogó park felújítása kapcsán című lakossági igényfelmérés tavaly májusban történt. Ebből az derült ki, hogy sok zöldre, nagyméretű fákra és gyepfelületekre, kültéri pihenőbútorokra és illemhely kialakítására van szükség, így ezeket is mind beemelték a tervezési programba.

A parkhoz kapcsolódik egy pavilon is, amelyet az Archikon Építésziroda tervezett. Ők szintén ismerősen mozognak a kerületben, hozzájuk kapcsolódik a 13. kerületi Láng Művelődési Központ, a Meséskert és Vizafogó Tagóvoda, a 100 lakásos passzívház és a József Attila Művelődési Központ tervezése is, amelyekkel az évek során számos szakmai díjat nyertek el. A jelen építmény koncepciójának megalkotásakor a Bikás park pavilonjainak tervezése során szerzett tapasztalataikra építkeztek.

„A pavilon tervezése során környezettudatos szempontokat igyekeztünk szem előtt tartani. A betont és műanyagot, amennyire csak lehetséges volt, különböző alternatívákkal helyettesítettük. A ház szerkezete favázas panelekből készül, amit újrahasznosított cellulózzal hőszigetelnek. A ház és a terasz burkolatai mind vörösfenyőből készülnek.

Az árnyékolás mára nélkülözhetetlenné vált, így megelőzve a későbbi esetleges megoldásokat, a tervezett horganyzott acél pergola a pavilon meghatározó elemeként jelenik meg. A tető formája és tájolása pedig napelemek későbbi felhelyezésének lehetőségét hordozza magában” – mesélte Pólus Károly építész ügyvezető. Továbbá egy helyi identitást szimbolizáló köztéri szobor is kerül a parkba, ennek megalkotására az önkormányzat pályázatot írt ki.

Ha tetszett, amit olvastál, látogass el a HYPEANDHYPER oldalára vagy keresd őket a Facebookon és az Instagramon!

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Bajban van a BKV, rengetegen mondanak fel, és már a menetrendet sem tudják tartani
Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából

Link másolása

A buszsofőrök és trolivezetők soha nem látott ütemben mondanak fel a cégnél, gyakorlatilag lehetetlenné vált a menetrendi igények kiszolgálása - értesült a Világgazdaság.

A lap úgy tudja, hogy először idén májusban, aztán rögtön júniusban is rekordot döntött a járművezetői létszám csökkenése: tavasz végén 48, a nyár első hónapjában 55 sofőr hagyta ott a BKV-t. A csökkenés 2021 óta tapasztalható.

Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából.

A járművezetők száma mostanra a 2017-es szintre zuhant vissza. Miközben 2021 elején a 2700-at közelítette a munkavállalók száma, ma már 2400-an sem dolgoznak a BKV-nál.

A kialakult helyzetet már az utasok is megérezhetik. Az alacsony létszámot valameddig túlórával, illetve a pihenőnapok elvonásával lehetett ellensúlyozni, de a kieső járművezetők miatt az ígért menetrend már nem teljesíthető hiánytalanul.

A Világgazdaság úgy tudja, hogy júliustól jelentősen megszaporodtak a személyzeti okokra visszavezethető kimaradások.

Átlagosan napi 50-60 esetben történt meg, hogy a BKV nem tudott járművezetőt biztosítani. Ezek az autóbuszok értelemszerűen kiestek a menetrendből, és a telephelyeken maradnak.

A lap információi szerint a kilépő BKV-s sofőrök háromnegyede öt éven belül hagyta ott a céget, az összes távozó járművezető negyede pedig már egy éven belül felmondott, ami az alacsony béreknek és a járműpark állapotának is köszönhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
Új Kolodko-szobor Budapesten: Az oroszok már a spájzban vannak
A szobrász videón mutatta meg, hogyan készült az új alkotás, és néhány fotón pedig közelről is megcsodálható az újabb mestermű.

Link másolása

Újabb miniatűr szobrot készített Kolodko Mihály. Ezúttal Budapesten, a Duna partján kell keresni. Annyit elárulunk, hogy a budai oldalon. A pontos helyszín is gyorsan kideríthető a szobrász filmjéből, ha alaposan figyelsz.

Kolodko Mihály egy videón megmutatja azt is, hogyan készült el az újabb miniszobor.

VIDEÓ: Az oroszok már spájzban vannak

És néhány fotón pedig közelről is szemügyre vehető az alkotás, melyhez Kolodko Mihály - ismét csak A Tizedes meg a többiek című filmre utalva - annyit írt:

"Nincs kompót".

A lelkes Kolodko-rajongók pedig megnézhetik azt a pillantot is, amikor a szobrocska elfoglalja helyét:

Bár a fotók és a videók csak nemrégiben kerültek ki a közösségi oldalra, máris többen fotókkal is igazolták, hogy rábukkantak a spájzban keresgélő orosz katonára.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
Tűzfalra került Szinyei Merse Pál Léghajó című festménye Budapesten
Nemcsak a fővárosban, de országosan is egyedülálló, hogy egy híres festmény hiteles reprodukciója kerüljön fel egy tűzfalra. Az alkotók elárulták, hogyan készítették és honnan jött az ötlet.

Link másolása

Az idén 125. tanévét kezdő Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjai mostantól a névadó egyik legismertebb alkotásának hatalmas méretű változatát láthatják majd nap, mint nap.

„A léghajó szimbóluma az emberi gondolatok szárnyalásának és a művészi szabadságnak, mely mégsem távolodik el kozmikus magasságokba, hanem az emberiség élettere, a föld közelében marad”

– olvasható Szinyei Merse Anna, a dédnagyapja életét és munkásságát feldolgozó könyvében a művész „talán legeredetibb, hetyke-tréfás”, 1882-ben készült festményéről.

A középiskola vezetősége régóta fontolgatta a belső udvaron lévő óriási tűzfal felület megfestését, dekorálását, amire a kerek évforduló tökéletes alkalmat adott. A VI. kerületi Önkormányzattal folyatott egyeztetések után pedig zöld utat kapott az elképzelés megvalósítása.

A Neopaint csoport festőművészei egyértelmű ajánlása volt a Léghajó megjelenítése. Ezt megelőzően több ötlet is volt arra vonatkozóan, hogy mi kerüljön fel a falra, de végül az iskola vezetősége teljes egyetértésben döntött a Léghajó mellett.

Óriási kihívás volt a 42x39,3 cm-es festmény megjelenítése egy ekkora felületen, mert az amúgy kisméretű kép számtalan apró részletet tartalmaz, amelyek felnagyítva előkerülnek, illetve Szinyei egyedi ecsetvonásait is ábrázolni kellett úgy, hogy az óriás festmény végül visszaadja a Léghajó valódi hangulatát.

Első ránézésre nem tűnik egy bonyolult alkotásnak, de jobban megvizsgálva láthatjuk, hogy egy igen aprólékos és teljesen egyedi ábrázolású képről van szó.

Az 500 m2-es falfestmény 2 hét alatt készült el a legnagyobb kánikula közepette, 5 festőművész közreműködésével.

A Neopaint Works csoport tagjai bíznak benne, hogy ez egy jó példa lehet arra vonatkozóan, hogy még több hasonló jellegű alkotás készülhessen országszerte, hiszen egy-egy ilyen falfestmény nemcsak turisztikai látványossággá, de egyfajta kultúrmisszióvá is válhatna.

„Ha tehetnénk, mi csak ilyen képeket festenénk, mert ennek célja és értelme van. Számunkra a legnagyobb dicséret az lenne, ha Szinyei láthatná, és azt mondaná rá: Ez igen, szép munka!”

– mondta el a Neopaint vezetője, Jankovits Barnabás.

A Neopaint Works csoport:

A festőcsoport 17 éves fennállása óta több 10.000 m2 falfelületre készített dekoratív falfestményeket, megteremtve ezzel hazánkban a tűzfalfestészet, a legális köztéri falfestészet kultúráját.

Az olyan monumentális alkotások, mint a Rubik-kocka, a 6:3 - Az Évszázad mérkőzése, a Sissy, Róth Miksa emlékfal, a Nemzet Színészei vagy a Klauzál téren lévő „zöldséges” mára Budapest nevezetességeivé és turisztikai célpontjaikká váltak, számuk meghaladja a 60 darabot. A grafikák témaköreinek megválasztásánál fontos szempont, hogy a vizuális élmény mellett a festménynek legyen tartalma is, hiszen így lesz teljes egy városdíszítő faldekoráció. Tevékenységük tehát nem sorolható be sem a graffiti sem a street art kategóriákba, mert nem saját stílusukat akarják megjeleníteni falfestményeinken, hanem figyelembe véve a felület környezetét, elhelyezkedését alakítják ki koncepcióikat majd legálisan, engedélyezések után valósítják meg terveiket.

Számtalan felkéréseik közül a Léghajó volt a legnagyobb megtiszteltetés és egyben a legnagyobb kihívás is, mert egy olyan projektet bíztak rájuk, ami nem mindennapi: egy kivételes festőművész alkotását lemásolni, megjeleníteni nagy kihívás, amihez maximális bizalom szükséges a megrendelők részéről.

A sok száz kisebb-nagyobb munka alatt szerzett tudásnak és gyakorlatnak, valamint az egyedi technikának köszönhetően jóformán bármilyen elképzelést, grafikai tervet meg tudnak valósítani.

A festőcsoport elsődleges célja, hogy minél több minőségi falfestmény készülhessen országszerte köztereken, valamint különböző közintézményekben.

VIDEÓ: A Léghajó készítéséről

Még több információ ITT

Íme egy régebbi alkotásuk:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
A Rovatból
Hétfőtől drágább lesz a parkolás Budapesten
A főváros belső részein hatszáz forintot kell majd fizetni óránként, reggel 8 és 22 óra között.

Link másolása

A Fővárosi Közgyűlés még június 29-én döntött arról, hogy a 27 féle parkolási zóna helyett átlátható, világos, négy zónatípusból álló, egységes parkolási rendszert vezetnek be, és megemelik a parkolási díjakat.

Az A-jelű zónában 600 forintba kerül majd óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni, a B-jelűben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között, a C-zónában 300 forint, 8-18 óra között, a D-zónában pedig 200 forint, 8-18 óra között. Az A-B-C zónákban legfeljebb három órát lehet parkolni, a D-zónában ez nincs korlátozva.

Parkolási zónák a fővárosban szeptember 5-től

Az új parkolási rendszer részeként egységes információs táblák is megjelennek az utcákon, amelyek egyértelművé teszik az egyes parkolási zónák jellemzőit. Emellett körülbelül 10 százalékkal nő a parkolási díjas zónák területe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk