Elkészült az, amire annyira várnak a budapestiek
A tervezett határidőre, 2015. december 23-án, szerdán lezárult a budai fonódó villamoshálózat műszaki átadása, így 2016. január 16-án megindulhat a fonódó villamosok forgalma. Jelenleg a vonalak kisebb hiányosságait pótolják, valamint oktatják az új vonalakon közlekedő villamosok vezetőit, és elindult az utasok nélküli tesztüzem is.
A fonódó hálózat átadása azt jelenti, hogy a budai villamosvonalak újra egységes hálózatot alkotnak, vagyis átszállás nélkül utazhattok Észak-, Közép- és Dél-Buda között. A megújult vonalakon vadonatúj, akadálymentes CAF villamosok is közlekednek majd. A budai fonódó az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Programjának segítségével európai uniós és hazai forrásból épült meg 15,9 milliárd forintból.
Észak-Budától Dél-Budáig átszállás nélkül
A 2014 őszén elkezdődött építkezés során a korábbi 17-es villamosvonalat egyesítették a 19-es, a 41-es és a 61-es vonalakkal,
így észak-déli irányban egész Budát átszelő vonalak jönnek létre.
Óbudáról átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat épül a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé.
A budai fonódó projekt keretében nem csak a villamosvonalakat kötötték össze, de a meglévő Frankel Leó utcai és Bécsi úti villamosvonalak komplex felújítása is, a Margit hídtól egészen a Tímár utcáig. Ezen a szakaszon korszerűbb lett a vonal áramellátása, a villamospálya teljesen átépült. A Bécsi út és a Frankel Leó út is új útburkolatot és járdaburkolatot kapott, és felújították az itt húzódó közműveket is. A felújítás érintette a környező tereket és zöldfelületeket is. A közúti csomópontok átalakításával az eddig kettéosztott Zsigmond térből egy új, könnyebben átjárható, nagyméretű park jött létre, és a környéken utcabútorokat és növényeket telepítettek.
A budai fonódó látványterveinek forrása a BKK
Lehet, hogy ezért hívják fonódónak?
Új villamospálya épült a 17-es villamos korábbi Margit hídi, illetve a 19-es és a 41-es vonal Batthyány téri végállomása között egy közbenső megállóval a Bem téren.
A Margit híd alatt – ahol jelentős a közúti forgalom – a vágányok egy rövid szakaszon egymásba fonódnak.
Így csak egy közúti sávot foglalnak el, ráadásul mozgóalkatrészes váltókat sem kellett beépíteni. A váltakozó irányú villamosforgalmat vasúti jelző és közúti jelzőlámpa szabályozza. Az alsó rakparti lehajtó és a Margit hídi felhajtó között a villamospálya áttér a Duna felőli oldalra, majd a kerékpárút mellett halad a Batthyány tér felé. A villamosvonal a Margit híd és a Batthyány tér között, a kerékpárút és a meglévő fasor mellett a HÉV-alagút födémjén halad. Az alagút szerkezetét megerősítették és szigetelték, hogy biztonsággal viselje a megnövekedő terhelést.
A buszmenetrendet is összesimítják a fonódóval
A BKK a III. kerületi buszjáratok rendszerét is átalakítja, mégpedig úgy, hogy azokkal az új villamosvonalak minél kényelmesebben és gyorsabban legyenek elérhetőek. Az új menetrendet a BKK külön közleményében hamarosan részletesen ismerteti. A megújult vonalakon vadonatúj, akadálymentes CAF villamosok is közlekednek majd. A Clark Ádám téri villamos-alagutat is felújítják és kiszélesítik, nettó 884 millió forintért, saját forrásból, annak érdekében, hogy az az új villamosok közlekedésére alkalmas legyen. Ennek befejezése 2016 márciusában várható, addig a Lánchídtól északra, illetve délre állnak meg az arra közlekedő villamosok.
A BKK kéri az autósokat, hogy az új villamosvonalak környékén fokozottan figyeljenek az új közlekedési rendre, illetve a gyalogos forgalomra.
"A fonódó karácsonyig elkészül, de nem adjuk át, mert a Lánchídnál van egy aluljáró, amely csak 2016 tavaszára készül el. Mivel májusra a Széll Kálmán téren is véget ér a munka, és a két beruházás szorosan összefügg, talán érdemesebb együtt átadni őket" - nyilatkozta december elején Tarlós István főpolgármester a Heti Válasznak.
Ha örülsz a hírnek, nyomj egy lájkot, vagy oszd meg a faladon!