BUDAPEST

Egyre lehangolóbb állapotban látjuk a Városligetet, pedig éppen megújul és megszépül

A kívülálló hosszas, fájdalmas vajúdásnak látja a folyamatot.

Link másolása

Elkezdődtek a Városliget parkrekonstrukciós munkái. A kivitelező azt ígérte, hogy a Liget Budapest projekt első ütemében megújul a Vakok Kertje, új sportpályák létesülnek a környék iskolásainak, és kutyajátszótér is épül.

A munkálatok több ütemben folynak majd, fokozott figyelemmel arra, hogy a parknak mindig legyenek olyan részei, amelyek a használhatóak - ezt ígérte október végén a Városliget Zrt.

Akkor azt írták a közelményükben, hogy először azok a fejlesztések valósulnak meg, amelyek a látássérültek, a környező iskolák, illetve a kutytulajdonosok igényeit szolgálják. Például megújul a Vakok kertje, lesz korszerű sportközpont, készül egy élménypark a kutyák és gazdik számára, és megújul a Szépművészeti Múzeum környékén a zöldfelület.

VIDEÓ: Így néz ki most a vakok kertjének területe:

Ami azt illeti, ráfér a ráncfelvarrás Budapest egyik legnagyobb közparkjára, a turisták által kedvelt helyre, ahol olyan izgalams látnivalók találhatók, mint amilyen a Vajdahunyad vára. Még akkor is, ha koránt sincsen olyan elhanyagolt állapotban, mint az általunk szintén kedvelt, mostoha sorsú Népliget.

Abban is szinte mindenki egyetért, hogy a Városliget élvezhetőbbé, tisztábbá, még barátságosabbá tétele nem megy bizonyos átalakítások és némi felfordulás - például földmunkák - nélkül. Még azzal is sokan egyetértettek, hogy a végtelenül ronda, és eredetileg ideiglenes épületnek szánt raktárból kialakított Petőfi Csarnoknak el kell tűnnie, és hogy a Szépművészeti mögötti terület mostanában botrányos állapotban van.

De a múzeumi negyed Városligetbe telepítésével, és a park drasztikus mértékű átalakításával, illetve az autósforgalom Ligetbe terelésével már a legtöbben nem értenek egyet.

Mint ahogyan azzal sem, hogy a munkálatok évszázados, történelmi jelentőségű és környezetvédelmi szempontból is fontos, nagy méretű fák kivágásával kezdődtek.

A Városliget Zrt. a fentiekkel kapcsolatban azt írta hozzánk eljuttatott közleményében: "A projekt célja éppen az, hogy a park meglévő ökológiai értékeit megőrizze és gondozza, ezért is indított a Városliget Zrt. idősfa ápolási programot két évvel ezelőtt, melynek köszönhetően több tucat koros faegyedet rehabilitáltak már a Főkert szakemberei. Mindezeken felül a Városliget Zrt. egy, a jogszabályi előírásoknál is szigorúbb faápolási protokollt dolgozott ki, mely garantálja, hogy a faállományon a legalaposabb vizsgálatokat követően, a legszakszerűbb beavatkozásokat végezzék el. A projekt megvalósításával továbbá jelentősen nőni fog a Városliget zöldfelülete (60-ról 65 százalékra), a park növényzetét mennyiségében, minőségében és biológiai aktivitásában is jelentősen fejlesztik, Magyarország történetének legnagyobb volumenű kert- és tájépítészeti pályázatán megszületett tervek alapján. Ezekre feladatokra összesen 15 milliárd forintot fordítanak, ez hazánkban példa nélküli."

A Liget Budapest Projekttel kapcsolatban azt írták, az egyik legfontosabb vállalása az, hogy megszabadítsa a parkot az autóforgalomtól. Az évtized végéig lezárják a Kós Károly sétányt, ami ma az M3-as autópálya bevezetőszakaszaként funkcionál, napi 10 ezer autót keresztülvezetve a Városligeten, a felszíni parkolás pedig teljesen megszűnik a Ligetben, így további, közel 2 ezer oda nem illő autótól szabadul fel a park.

"Nem nehéz belátni, hogy ezek a fejlesztések mind javítják majd a Városliget ökológiai egyensúlyát, parkfenntartását és nem utolsó sorban a látogatói élményt is. Szintén téves állítás a mondatban, hogy a Ligetet drasztikus mértékben átalakítják és múzeumi negyedet telepítenek oda. Új épületek kizárólag már meglévő, használaton kívüli, elbontott épületek helyére, vagy már eleve leburkolt felületekre a kerülnek. A parkfelújítás során pedig zöldfelület teljes rehabilitációja mellett alapvetően újulnak meg a hagyományos parkfunkciók, már részben elkezdődött a közműhálózat cseréje, elindul a közvilágítás bővítése és felújítása, új illemhelyek, kerékpártárolók létesülnek, több hulladékgyűjtőt helyeznek ki és, ami talán a legfontosabb, végre akadálymentesítik a Városligetet" - írja a közlemény.ligetnovember1ligetnovember2ligetnovember3

És hiába a szándék a megújulásra, a Liget megszépítésére, ha ugyanolyan állapotban van most is a Városligeti tó és környéke, mint szokott az utóbbi években a Műjégpálya kialakítása előtt.

Nyáron a tavon építették fel a vizes a világbajnokság szinkronúszó-versenyeinek helyszínt adó ideiglenes műúszó-medencét és a hozzá tartozó lelátókat. A szervezők azt ígérték, hogy a verseny végeztével a szervezők mindent az eredeti funkciójának megfelelően visszaállítanak - ez megtörtént, elbontották az építményeket.

Ugyanakkor még maradt az alapprobléma a tóval: ősszel lecsökkentik a vízfelületet a töredékére, az vízutánpótlá shíján pang és büdös, a környéke pedig szemetes, piszkos. És egy idő után a maradék vízfelület is az.ligetito1ligetito2ligetito4ligetito5

A tóval kapcsolatban a Városliget Zrt azt közölte, hogy a Liget Budapest Projekt elkészültével "hatszorosára nő a tó egész évben látható, állandó vízfelülete, kizárólag csak a műjégpálya felületét eresztik majd le a téli szezonban. A kibővített tóban állandó élővilágot alakítanak ki, illetve vízkormányzó és víztisztító rendszerek gondoskodnak majd arról, hogy a vízminőség egész évben kifogástalan legyen."

A budapestiek nagy része szeretné, ha megújulna a Városliget, de nem akarja, hogy ott legyen a múzeumi negyed - egy friss, reprezentatív, felmérés is igazolja, hogy a fővárosiak milyen Ligetet szeretnének.

A Greenpeace által megrendelt közvélemény-kutatásból kiderül: a budapestiek 72 százaléka egyetért abban, hogy a múzeumi negyedet nem a Városligetben, hanem inkább a Nyugati pályaudvar mögötti terület fejlesztésével kellene kialakítani.

A Greenpeace azt írja a közleményében, hogy Magyarország továbbra is fontosnak tartja a Városliget mint park rehabilitációját. Fejleszteni kell többek között a jelenlegi közvilágítást és a Liget közparki funkciójának infrastruktúráját; meg kell oldani a növényzet folyamatos karbantartását; és kerékpártárolókat, nyilvános illemhelyeket, szelektív hulladékgyűjtőket kellene kialakítani. Mindezekhez azonban nincs szükség új épületekre a közparkban.

"Azt várjuk a kormányzattól, hogy a lakosság véleményét tiszteletben tartva a Városligetet kizárólag közparkként újítsa meg. A múzeumi negyedet pedig olyan területen valósítsa meg, ahol fakivágások nélkül, a környék fejlesztésével hozható létre új kulturális központ” – nyilatkozta Nyitray Dániel, a Greenpeace Magyarország zöldterületkampány-felelőse."

A Városliget Zrt. megbízásából az Ipsos Zrt. készített tavaly tavasszal egy úgynevezett kétfázisú (kvalitatív és kvantitatív) közvélemény-kutatás, ez a budapestiek és a Városliget használóit kérdezte meg a Liget Projektről. A kvantitatív kutatás április 9. és május 15. között készült, reprezentatív volt, 600 fős budapesti, illetve 800 fős városligeti minta alapján. A Városliget Zrt. közleményében az szerepel, hogy "a felmérés legfontosabb eredménye szerint a megkérdezett Városliget használók 69 százaléka egyetértett azzal, hogy új, korszerű kulturális intézmények is kerüljenek a Ligetbe, ha közben a park zöldfelületét is fejlesztik, és annak nagyságát növelik."

A budapestiek közül sokan olyannak szeretik, vagy olyannak szeretnék látni a Ligetet, mint amilyen például két évvel ezelőtt volt egy szép őszi napon.varosliget1varosliget2varosliget4varosliget3varosliget5varosliget6varosliget7varosliget8varosliget9varosliget10

Mi kíváncsian várjuk, milyen lesz az átalakítások után a kutyás élménypark, a vakoknak szát park és a többi helyszín!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Látványtervek: ilyen lehet az új Nyugati pályaudvar
Egy háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugati pályaudvart.

Link másolása

Fürjes Balázs, a Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár posztolta a Facebookra a Nyugati pályaudvar látványterveit. Korábban kiírtak egy pályázatot a Nyugati felújítására, amit a brit Grimshaw Architects építésziroda nyert meg. Terveztek már pályaudvart Londonnak, New Yorknak és Melbourne-nek is, tehát az egész világon elismert cégről van szó.

"Egy 21. századi, háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezzük újjá a Nyugati pályaudvart.

Az új terv tiszteli a múltat, Budapest építészeti örökségét, és jól illeszkedik a környező városrész szövetébe. Az Eiffel-csarnok mögött a felszínen egy új vasúti csarnok, a föld alatt 6 vágányos mélyállomás épül. Így a pályaudvar jóval több vonatot tud fogadni. A belváros bezöldül: a Nyugati környezetében egy zöld, parkosított, átjárható új városrész születik" - írta Fürjes.

Az államtitkár hét pontban szedte össze, milyen lesz a felújított Nyugati pályaudvar

  • Több vonatot tud majd fogadni,
  • a Nyugati mellett megépül az Eiffel-csarnok, ami Budapest építészeti öröksége előtt is tiszteleg,
  • megépül egy minden irányból könnyen megközelíthető pályaudvar és városi tér,
  • bezöldülnek a vasúti üzemi területek: egy új, hosszú, zöld parkot hoznak létre a Nyugatitól a Városligetig,
  • a Westend elől elköltözik a lerobbant parkoló és a buszpályaudvar, helyükön egy barátságos zöld tér születik,
  • elbontják a felüljárót.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
BKV: száz új busz érkezik a fővárosba, az idősebb buszokat végleg kiváltják
A cég vezérigazgatója számolt be a fejlesztésről, amely igencsak szükséges volt már, hiszen 30 éves buszok is használatban vannak még Budapesten.

Link másolása

Száz új Mercedes-Benz Conecto Next Generation típusú autóbusz érkezik a BKV Zrt. részére bérleti konstrukcióban - közölte a vállalat az MTI-vel.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója szerdán írta alá azt a szerződést az Omnibus Hungária Kft. és az Inter Tan-Ker City Kft. által alkotott konzorcium képviselőivel, amely keretében az új buszok megérkezhetnek - tudatta a közlekedési cég.

Hozzátették: a várhatóan még idén forgalomba álló buszok több idősebb - akár 30 éves - járművet váltanak ki.

Közölték azt is, várhatóan a negyedik negyedévben további 35 saját tulajdonú új autóbusz is forgalomba állhat majd.

Ezzel egy időben vidéken, a Volánbusz-flotta korszerűsítése is elkezdődik: 7 megyében összesen 32 új, Mercedes-Benz Intouro M típusú autóbuszt adnak majd át.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Látványtervek: így néznek ki az M3-as metró felújított állomásai
Májusban adják át a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomásokat.

Link másolása

Karácsony Gergely főpolgármester a Facebook-oldalán közölt látványterveket az M3-as metró felújításáról. Májusban egy újabb szakaszt vehetnek birtokba az utasok: a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák kerülnek átadásra majd.

„Gőzerővel folytatódik Budapest leghosszabb metró szakaszának felújítása, amelynek középső szakaszát az utasok májusban már használhatják is. A Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák hamarosan elkészülnek.

A látványterveken pedig most megnézhetitek, hogyan fognak kinézni az új, akadálymentesített állomások. Az M3-as metró felújítása nehéz öröksége volt a városvezetésnek, de büszke vagyok rá, hogy hamarosan újabb állomásokat adhatunk át a városlakóknak” - írta Karácsony Gergely bejegyzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Miyawaki-koncepció szerinti erdőket telepítettek Budapesten
A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük.
MTI - szmo.hu
2022. március 30.


Link másolása

Három, Miyawaki-koncepció szerinti erdőt ültetett a Főkert a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában - tájékoztatott a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. Főkert Kertészeti Divíziója.

A Miyawaki-koncepció egy olyan erdőtelepítési forma, amelynek alapja a facsemeték természetes versengése. A módszert Miyawaki Akira tavaly elhunyt japán növényökológus fejlesztette ki.

A koncepció lényege, hogy a kis erdőfoltok fajösszetétele megegyezik az adott területen őshonosan megtalálható hazai erdők fajösszetételével. A telepítés különlegessége az, hogy az erdészeti facsemetéket igen sűrűn ültetik egymás mellé, véletlenszerű elrendezésben. Ezek a növények gyorsabban növekednek, mert a fényért és a tápanyagokért való versengés erősebben érvényesül, mint egy magában álló díszfa esetén.

A Főkert Budapesten 2021 júniusában, a Tabánban hozta létre az ország első Miyawaki-koncepció szerinti erdőjét. A szakemberek 2022 tavaszán a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában folytatták a "minierdősítést", ahol három foltban 240 facsemetét ültettek el.

A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük. Az állományalkotó fafajokon kívül kiegészítő cserjék is kerültek a minierdőbe, főként bibircses kecskerágó és közönséges fagyal.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: