BUDAPEST

Körbesétálta Budapest összes kerületét egy fővárosi férfi: „Nem Ironmant akartam, hanem hogy minél több mindent lássak”

Balázs Jenő bő 3 év alatt teljesítette a különleges kihívást, amit rengeteg fotóval is dokumentált. Elmesélte, mik voltak a legnagyobb szélsőségek és mi tetszett neki legkevésbé.

Link másolása

Bár Budapesten közel 2 millióan élnek, ezeknek az embereknek alighanem elenyésző része mondhatja el magáról, hogy teljes egészében ismeri a fővárost, hiszen ahhoz a szorosabban vett belváros mellett hozzátartoznak olyan, egymástól távol eső városrészek is, mint Pesthidegkút, Soroksár, Mátyásföld vagy épp Budafok.

Balázs Jenő 2018-ban határozta el, hogy felfedezi az összes kerületet, mégpedig a határvonaluk mentén haladva. A nem mindennapi projektnek néhány hete ért a végére, tapasztalatairól kérdeztük.

– Hogy jött az ötlet?

– A II. kerületben, ahol lakunk, már bejártam szinte mindent, láttam az összes jelentősebb utcát, műemléket, látnivalót. Ezért azon kezdtem el gondolkodni, merre menjek tovább, ha szeretném megismerni a város többi részét is.

A térképet nézegetve feltűntek a kerülethatárok, és adta magát az ötlet, hogy ezeket végigsétáljam. Emellett az is bennem volt, hogy jó lenne felfedezni a számomra szinte teljesen ismeretlen kerületeket is, például a XXII.-et vagy a XVII.-et. Ezt a két elképzelést gyúrtam össze.

– A határokat mennyire nehéz meghatározni?

– Két módszerem volt rá: egyrészt vettem egy nyomtatott térképet, amelyiken jelölve vannak (mert nem mindegyiken tüntetik fel őket), másrészt pedig találtam egy erre a célra szolgáló honlapot is, ahol szintén ellenőrizni lehet.

Nehézséget okozott, hogy a határvonal nem mindig konkrét utcát jelent, előfordul az is, hogy egy hegyen, egy mezőn vagy akár az M0-son megy keresztül. Soroksáron egy kerítéssel elválasztott vasútvonalon kellett volna átmennünk, így ott például vissza kellett mennünk az első átjáróig.

Amikor el kellett térni a határvonaltól, arra azért vigyáztunk, hogy ilyen esetekben inkább többet menjünk, mint kevesebbet. Kerülni kellett a repülőtérnél is, amit pont kettévág a kerülethatár. A XVIII.-nál sokáig mehettünk a Ferihegyi úton, a XVII. kerületnél viszont a reptér másik oldalán mentünk, ahol még soha nem jártam. Emlékszem, régebben el-elgondolkodtam, amikor egy repülőgép indulására vártam, hogy vajon mi lehet ott a messzeségben. Most kiderült, hogy ez egy nagyon szép és izgalmas rész: szerintem soha nem láttam ekkora nyílt egybefüggő területet Budapesten – mész egy-másfél órát, és még mindig tart.

Csepel

XIX. kerület

Soroksár, Duna-part

XVI. kerület

– Kilométerben mennyit tettetek meg, összesen mennyi idő alatt?

– Pontos adatom nincs erről, mivel az egyes kerületek körvonalának hosszát nehéz pontosan kiszámítani. A XVII.-et csináltuk meg utoljára, ott tudok számot mondani: 42 kilométert tettünk meg, két napra leosztva, 8 óra 22 perc alatt. Persze nagyon feszített tempóban egy nap alatt is sikerült volna, de én nem Ironmant akartam, hanem hogy minél több mindent lássak.

A teljes távot csak becsülni tudom: 4-500 kilométer körül lehetett. A kicsikkel kezdtem, az I.-vel, majd az V.-kel. Utóbbit már elég jól ismertem, ezért sok újdonsággal nem szolgált. Az I.-ben már volt pár emlékezetes pillanat, például az Avar utca a Déli pályaudvar mellett. Ott még soha nem jártam, és nagyon tetszett a „franciás” hangulata.

Időben bő 3 évig tartott, de voltak több hónapos kihagyások is. 2020-ban nem nagyon indultam el, nem is a lezárások miatt, inkább azért, mert nekem is teljesen átalakult az életem, bejött a home office, kevesebbet mozdultam ki. De ezt az időszakot leszámítva is rendszertelenül haladtam, nem volt konkrét elhatározás arra nézve, milyen gyakran kell egy újabb kerületet kipipálnom, illetve hogy mennyi idő alatt teljesítsem a tervet.

– Egyedül mentél, vagy volt társaságod?

– Eredetileg magányos akciónak képzeltem el, nem gondoltam volna, hogy rajtam kívül bárkit is érdekelni fog. De ahogy haladtam és egyre több ismerősnek beszéltem róla, akadtak néhányan, akik azt mondták, szívesen elkísérnének valamelyik kerületben. Nagyobb csapatok azért nem voltak, de egy-egy ember a táv nagyjából felén elkísért.

Különösen jó emlékeim fűződnek Térey Jánoshoz: jóban voltunk, még 2018-ban neki is meséltem a projektről, és azt mondta, hogy két kerületben szívesen csatlakozna hozzám. Csepelre és a XVI.-ra gondolt, mivel ezeket nem nagyon ismerte. Így is történt, eljött velem. Rendkívül színes egyéniség volt (2019-ben sajnos meghalt), nagyon hiányzik az életemből. Érdekesség, hogy zakóban és fehér ingben teljesítette mindkét távot.

Csepel egyébként az egyik legváltozatosabb kerületnek bizonyult, mivel az egyik oldalán szinte végig gyárak, üzemek, raktárak vannak, a másik oldalon viszont közvetlenül a Duna-parton mehettünk. Meglepett bennünket, hogy ez a rész, a Kolonics György sétány mennyire zöld és békés.

IV. kerület

XVII. kerület

XVII. kerület

XXII. kerület, Orsovai utca

– Mik voltak a legnagyobb szélsőségek, és tudsz-e olyat mondani, amire nem szívesen emlékszel vissza?

– Egy dolog volt, ami kimondottan nem tetszett: a természetben lerakott sok szemét, számos helyen találkoztam méretes kupacokkal, de erről nem a táj tehet, hanem az emberek. A II. kerületben Solymártól begyalogolni a Kolosy térig, át a hegyen, elég fárasztó volt, de megérte. A XIX. és a XX. kerület – az egyik oldalon a Wekerletelep, a másikon pedig Pesterzsébet – teljesen más hangulatú. Ez volt egyébként az egyik leghangosabb rész, a Nagykőrösi út olyan zajos volt, hogy zúgott a fejem tőle, nem csodálom, hogy zajvédő falat építettek oda.

– Most, hogy már ismered az összes kerületet, van olyan, ahol szívesen élnél?

– Én nagyon szeretek a II. kerületben élni, nem szívesen költöznék el innen. De nem is azt vártam ettől a projekttől, hogy ehhez adjon ötleteket, inkább csak azt szerettem volt felfedezni, mi van ezeken a részeken, hogy néz ki a valóságban az, ami a térképen 5-10 cm.

Sok helyről azt gondoltam, hogy ott nem lesz semmi látnivaló, ehhez képest még stadionból is volt vagy három-négy (akkor építették a Puskás Arénát, már kész volt az új MTK-stadion, és még a régit láttam Kispesten). A XXII. kerületben sétálva egyszer csak ott volt a Memento Park vagy a Budafoki Víztorony. Valami érdekesség mindig akadt.

– Végig fotóztál is, összesen hány kép jött össze?

– A képek egy része sajnos elveszett egy telefoncsere miatt, vagy nem lett jó minőségű, de így is sok fotóm van. Kerületenként 30-40 képet biztos csináltam, a vége felé talán még ennél is többet, akkor kezdtem rájönni, hogy jó lenne, ha megmaradnának emlékként nekem és az utókornak.

III. kerület, Aranyhegyi út (nem pont a határvonalon van, kis kitérővel készült a kép)

III. kerület, Hármashatárhegy

III. kerület, Hamvas Béla sétány

X. kerület, Felsőrákosi rétek

– Van-e hasonló nagyobb szabású terved most, hogy ezt teljesítetted?

– Ekkora lélegzetűt nem tervezek, de az egyik barátommal, aki több kerületben is elkísért, abban maradtunk, hogy pár kerületnek a belsejét is felkeressük. Budafokra például biztosan vissza fogunk menni, illetve néhány Budapesttel határos településre is, amiket érintettünk, például Gyálra, Vecsésre, Pécelre stb. Szeretnénk végigsétálni a Rákos-patak partján is. Egy másik ismerősöm pedig a napokban írt rám, hogy sétáljunk el a Kakukk-hegytől a Kukukkhegyig.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Látványtervek: ilyen lehet az új Nyugati pályaudvar
Egy háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugati pályaudvart.

Link másolása

Fürjes Balázs, a Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár posztolta a Facebookra a Nyugati pályaudvar látványterveit. Korábban kiírtak egy pályázatot a Nyugati felújítására, amit a brit Grimshaw Architects építésziroda nyert meg. Terveztek már pályaudvart Londonnak, New Yorknak és Melbourne-nek is, tehát az egész világon elismert cégről van szó.

"Egy 21. századi, háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezzük újjá a Nyugati pályaudvart.

Az új terv tiszteli a múltat, Budapest építészeti örökségét, és jól illeszkedik a környező városrész szövetébe. Az Eiffel-csarnok mögött a felszínen egy új vasúti csarnok, a föld alatt 6 vágányos mélyállomás épül. Így a pályaudvar jóval több vonatot tud fogadni. A belváros bezöldül: a Nyugati környezetében egy zöld, parkosított, átjárható új városrész születik" - írta Fürjes.

Az államtitkár hét pontban szedte össze, milyen lesz a felújított Nyugati pályaudvar

  • Több vonatot tud majd fogadni,
  • a Nyugati mellett megépül az Eiffel-csarnok, ami Budapest építészeti öröksége előtt is tiszteleg,
  • megépül egy minden irányból könnyen megközelíthető pályaudvar és városi tér,
  • bezöldülnek a vasúti üzemi területek: egy új, hosszú, zöld parkot hoznak létre a Nyugatitól a Városligetig,
  • a Westend elől elköltözik a lerobbant parkoló és a buszpályaudvar, helyükön egy barátságos zöld tér születik,
  • elbontják a felüljárót.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
BKV: száz új busz érkezik a fővárosba, az idősebb buszokat végleg kiváltják
A cég vezérigazgatója számolt be a fejlesztésről, amely igencsak szükséges volt már, hiszen 30 éves buszok is használatban vannak még Budapesten.

Link másolása

Száz új Mercedes-Benz Conecto Next Generation típusú autóbusz érkezik a BKV Zrt. részére bérleti konstrukcióban - közölte a vállalat az MTI-vel.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója szerdán írta alá azt a szerződést az Omnibus Hungária Kft. és az Inter Tan-Ker City Kft. által alkotott konzorcium képviselőivel, amely keretében az új buszok megérkezhetnek - tudatta a közlekedési cég.

Hozzátették: a várhatóan még idén forgalomba álló buszok több idősebb - akár 30 éves - járművet váltanak ki.

Közölték azt is, várhatóan a negyedik negyedévben további 35 saját tulajdonú új autóbusz is forgalomba állhat majd.

Ezzel egy időben vidéken, a Volánbusz-flotta korszerűsítése is elkezdődik: 7 megyében összesen 32 új, Mercedes-Benz Intouro M típusú autóbuszt adnak majd át.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Látványtervek: így néznek ki az M3-as metró felújított állomásai
Májusban adják át a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomásokat.

Link másolása

Karácsony Gergely főpolgármester a Facebook-oldalán közölt látványterveket az M3-as metró felújításáról. Májusban egy újabb szakaszt vehetnek birtokba az utasok: a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák kerülnek átadásra majd.

„Gőzerővel folytatódik Budapest leghosszabb metró szakaszának felújítása, amelynek középső szakaszát az utasok májusban már használhatják is. A Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák hamarosan elkészülnek.

A látványterveken pedig most megnézhetitek, hogyan fognak kinézni az új, akadálymentesített állomások. Az M3-as metró felújítása nehéz öröksége volt a városvezetésnek, de büszke vagyok rá, hogy hamarosan újabb állomásokat adhatunk át a városlakóknak” - írta Karácsony Gergely bejegyzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Miyawaki-koncepció szerinti erdőket telepítettek Budapesten
A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük.
MTI - szmo.hu
2022. március 30.


Link másolása

Három, Miyawaki-koncepció szerinti erdőt ültetett a Főkert a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában - tájékoztatott a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. Főkert Kertészeti Divíziója.

A Miyawaki-koncepció egy olyan erdőtelepítési forma, amelynek alapja a facsemeték természetes versengése. A módszert Miyawaki Akira tavaly elhunyt japán növényökológus fejlesztette ki.

A koncepció lényege, hogy a kis erdőfoltok fajösszetétele megegyezik az adott területen őshonosan megtalálható hazai erdők fajösszetételével. A telepítés különlegessége az, hogy az erdészeti facsemetéket igen sűrűn ültetik egymás mellé, véletlenszerű elrendezésben. Ezek a növények gyorsabban növekednek, mert a fényért és a tápanyagokért való versengés erősebben érvényesül, mint egy magában álló díszfa esetén.

A Főkert Budapesten 2021 júniusában, a Tabánban hozta létre az ország első Miyawaki-koncepció szerinti erdőjét. A szakemberek 2022 tavaszán a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában folytatták a "minierdősítést", ahol három foltban 240 facsemetét ültettek el.

A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük. Az állományalkotó fafajokon kívül kiegészítő cserjék is kerültek a minierdőbe, főként bibircses kecskerágó és közönséges fagyal.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: