BUDAPEST

Budapest legtitokzatosabb szigetén jártunk

Kik és mire használták az egykor szép jövő elé néző szigetet, és mi volt a helyzet itt nemrég?

Link másolása

A Népsziget egykor teljes értékű sziget volt földrajzi és kulturális értelemben is. Ma azonban már “csak” félsziget, a közösségi területként használt szerepe pedig igen megkopott, illetve jócskán átalakult. Kik és mire használták az egykor szép jövő elé néző szigetet, és kik és mire használják ma? Kirándulj velünk térben és időben a Népszigeten!

A Népsziget a Dunán, a Hajógyári-szigettől északkeletre helyezkedik el, és az Északi összekötő vasúti híd hatalmas töltése vágja ketté. A mintegy 2 km hosszú, 50 hektár felszínű szigetet 1695-ben még Saban-szigetnek hívták, a köznyelv azonban később Szúnyog-sziget, Csigás-sziget, illetve Újpesti-sziget néven is emlegette. Egykor a Duna egyik szigete volt, azonban az 1830-as években egy vékony földnyelvvel a Zsilip utcán át Újpesthez kapcsolták, azóta valójában félsziget.

Az ipari forradalom idején a sziget környékén is elszaporodtak a gyárak. A leválasztott keleti öbölben létrehoztak egy téli kikötőt. A parton megépítették a Pesti és Fiumei Hajógyár Váci úti telepét, továbbá a Téli kikötőbe települt a Ganz Danubius Hajó- és Darugyár is.

Az eliparosodott sziget számára az első világháború után csillant fel a teljes arculatváltás lehetősége. A magyar sportdiplomácia ugyanis vesztes országként is komoly erőfeszítéseket tett az 1928-as olimpiai játékok megrendezésére, amelynek fő helyszíne az "Ujpesti-Szunyog-sziget" lett volna. A nagyszabású beruházás által a terület szervesen bekapcsolódhatott volna a város vérkeringésébe, sajnos azonban e tervek végül nem váltak valóra.

_DSC0593

_DSC0595

A meghiúsult Olimpia sportlétesítményeiből csak a csónakházak valósultak meg. A sziget ennek köszönhetően a két világháború között a sportolni, pihenni és kikapcsolódni vágyók otthonává vált: nyugati oldala szabad strandként működött, céges üdülők épültek, az öböl felőli oldalon pedig kajak- és kenuszakosztályok telepei létesültek. 1980-ban kezdődött a szomszédos Palotai-szigeten a szennyvíztisztító építése, és nagyjából ekkorra a Népsziget beépítettsége is elérte maximumát.

A rendszerváltás után a sziget elvesztette funkcióját. Alig maradt rajta üzem, a növényzet pedig ismét elkezdte térhódítását a lepusztult épületek felett. Az egykori vízi-világ mostanra az iparosodás és a szocializmus maradványainak szellem-szigetévé változott.

A Népszigetet manapság Budapest kevésbé ismert, “titkos szigetei” közt tartják számon, hiszen kevesen tévednek ide - leszámítva a romos épületek közt megbúvó szipusokat és vadkempingező hajléktalanokat. Sok a szemét, és a szennyvíztisztító közeléből áradó szag sem csábít kellemes sétára.nepsziget (9)

Aki azonban e körülményeken átlendülve mégis beleveti magát a sziget zöldellő környezetbe, rejtett kincsekre bukkanhat. A Népszigeten működik egy lovarda és egy kutyaiskola, sőt egy kecskékkel, tyúkokkal és egyéb háziállatokkal népes állatparkot is meglátogathatunk a híd lábánál. Ha szabadidőtöltés közben megszomjaznánk, illetve megéheznénk, két sörözőbe is beülhetünk hekket, hotdogot és egyéb vízparti-ételeket enni.

_DSC0549

_DSC0566

_DSC0576

A szigetet manapság a sportolók használják ki a legjobban, főként evezős, kajak-kenus telepek működnek itt, de rendeznek vízi majálist és más, a Dunához köthető rendezvények is vannak rendszeresen.

Viszonylagos lepukkantságától eltekintve a Népsziget vadregényes ösvényei, és homokos partja különleges helyszín sétálni, futni, vagy biciklizni vágyóknak. A sziget déli csúcsánál nemrég felépült hatalmas Marina parti lakópark remélhetőleg segít majd fellendíteni a sziget rendezését is. Mindenesetre bízunk benne, hogy a sikertelen olimpiai pályázattal nem szállt el örökre a Népsziget nagy lehetősége.

_DSC0493

_DSC0501

_DSC0503

_DSC0505

_DSC0527

_DSC0531

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Bajban van a BKV, rengetegen mondanak fel, és már a menetrendet sem tudják tartani
Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából

Link másolása

A buszsofőrök és trolivezetők soha nem látott ütemben mondanak fel a cégnél, gyakorlatilag lehetetlenné vált a menetrendi igények kiszolgálása - értesült a Világgazdaság.

A lap úgy tudja, hogy először idén májusban, aztán rögtön júniusban is rekordot döntött a járművezetői létszám csökkenése: tavasz végén 48, a nyár első hónapjában 55 sofőr hagyta ott a BKV-t. A csökkenés 2021 óta tapasztalható.

Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából.

A járművezetők száma mostanra a 2017-es szintre zuhant vissza. Miközben 2021 elején a 2700-at közelítette a munkavállalók száma, ma már 2400-an sem dolgoznak a BKV-nál.

A kialakult helyzetet már az utasok is megérezhetik. Az alacsony létszámot valameddig túlórával, illetve a pihenőnapok elvonásával lehetett ellensúlyozni, de a kieső járművezetők miatt az ígért menetrend már nem teljesíthető hiánytalanul.

A Világgazdaság úgy tudja, hogy júliustól jelentősen megszaporodtak a személyzeti okokra visszavezethető kimaradások.

Átlagosan napi 50-60 esetben történt meg, hogy a BKV nem tudott járművezetőt biztosítani. Ezek az autóbuszok értelemszerűen kiestek a menetrendből, és a telephelyeken maradnak.

A lap információi szerint a kilépő BKV-s sofőrök háromnegyede öt éven belül hagyta ott a céget, az összes távozó járművezető negyede pedig már egy éven belül felmondott, ami az alacsony béreknek és a járműpark állapotának is köszönhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
Új Kolodko-szobor Budapesten: Az oroszok már a spájzban vannak
A szobrász videón mutatta meg, hogyan készült az új alkotás, és néhány fotón pedig közelről is megcsodálható az újabb mestermű.

Link másolása

Újabb miniatűr szobrot készített Kolodko Mihály. Ezúttal Budapesten, a Duna partján kell keresni. Annyit elárulunk, hogy a budai oldalon. A pontos helyszín is gyorsan kideríthető a szobrász filmjéből, ha alaposan figyelsz.

Kolodko Mihály egy videón megmutatja azt is, hogyan készült el az újabb miniszobor.

VIDEÓ: Az oroszok már spájzban vannak

És néhány fotón pedig közelről is szemügyre vehető az alkotás, melyhez Kolodko Mihály - ismét csak A Tizedes meg a többiek című filmre utalva - annyit írt:

"Nincs kompót".

A lelkes Kolodko-rajongók pedig megnézhetik azt a pillantot is, amikor a szobrocska elfoglalja helyét:

Bár a fotók és a videók csak nemrégiben kerültek ki a közösségi oldalra, máris többen fotókkal is igazolták, hogy rábukkantak a spájzban keresgélő orosz katonára.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
Tűzfalra került Szinyei Merse Pál Léghajó című festménye Budapesten
Nemcsak a fővárosban, de országosan is egyedülálló, hogy egy híres festmény hiteles reprodukciója kerüljön fel egy tűzfalra. Az alkotók elárulták, hogyan készítették és honnan jött az ötlet.

Link másolása

Az idén 125. tanévét kezdő Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjai mostantól a névadó egyik legismertebb alkotásának hatalmas méretű változatát láthatják majd nap, mint nap.

„A léghajó szimbóluma az emberi gondolatok szárnyalásának és a művészi szabadságnak, mely mégsem távolodik el kozmikus magasságokba, hanem az emberiség élettere, a föld közelében marad”

– olvasható Szinyei Merse Anna, a dédnagyapja életét és munkásságát feldolgozó könyvében a művész „talán legeredetibb, hetyke-tréfás”, 1882-ben készült festményéről.

A középiskola vezetősége régóta fontolgatta a belső udvaron lévő óriási tűzfal felület megfestését, dekorálását, amire a kerek évforduló tökéletes alkalmat adott. A VI. kerületi Önkormányzattal folyatott egyeztetések után pedig zöld utat kapott az elképzelés megvalósítása.

A Neopaint csoport festőművészei egyértelmű ajánlása volt a Léghajó megjelenítése. Ezt megelőzően több ötlet is volt arra vonatkozóan, hogy mi kerüljön fel a falra, de végül az iskola vezetősége teljes egyetértésben döntött a Léghajó mellett.

Óriási kihívás volt a 42x39,3 cm-es festmény megjelenítése egy ekkora felületen, mert az amúgy kisméretű kép számtalan apró részletet tartalmaz, amelyek felnagyítva előkerülnek, illetve Szinyei egyedi ecsetvonásait is ábrázolni kellett úgy, hogy az óriás festmény végül visszaadja a Léghajó valódi hangulatát.

Első ránézésre nem tűnik egy bonyolult alkotásnak, de jobban megvizsgálva láthatjuk, hogy egy igen aprólékos és teljesen egyedi ábrázolású képről van szó.

Az 500 m2-es falfestmény 2 hét alatt készült el a legnagyobb kánikula közepette, 5 festőművész közreműködésével.

A Neopaint Works csoport tagjai bíznak benne, hogy ez egy jó példa lehet arra vonatkozóan, hogy még több hasonló jellegű alkotás készülhessen országszerte, hiszen egy-egy ilyen falfestmény nemcsak turisztikai látványossággá, de egyfajta kultúrmisszióvá is válhatna.

„Ha tehetnénk, mi csak ilyen képeket festenénk, mert ennek célja és értelme van. Számunkra a legnagyobb dicséret az lenne, ha Szinyei láthatná, és azt mondaná rá: Ez igen, szép munka!”

– mondta el a Neopaint vezetője, Jankovits Barnabás.

A Neopaint Works csoport:

A festőcsoport 17 éves fennállása óta több 10.000 m2 falfelületre készített dekoratív falfestményeket, megteremtve ezzel hazánkban a tűzfalfestészet, a legális köztéri falfestészet kultúráját.

Az olyan monumentális alkotások, mint a Rubik-kocka, a 6:3 - Az Évszázad mérkőzése, a Sissy, Róth Miksa emlékfal, a Nemzet Színészei vagy a Klauzál téren lévő „zöldséges” mára Budapest nevezetességeivé és turisztikai célpontjaikká váltak, számuk meghaladja a 60 darabot. A grafikák témaköreinek megválasztásánál fontos szempont, hogy a vizuális élmény mellett a festménynek legyen tartalma is, hiszen így lesz teljes egy városdíszítő faldekoráció. Tevékenységük tehát nem sorolható be sem a graffiti sem a street art kategóriákba, mert nem saját stílusukat akarják megjeleníteni falfestményeinken, hanem figyelembe véve a felület környezetét, elhelyezkedését alakítják ki koncepcióikat majd legálisan, engedélyezések után valósítják meg terveiket.

Számtalan felkéréseik közül a Léghajó volt a legnagyobb megtiszteltetés és egyben a legnagyobb kihívás is, mert egy olyan projektet bíztak rájuk, ami nem mindennapi: egy kivételes festőművész alkotását lemásolni, megjeleníteni nagy kihívás, amihez maximális bizalom szükséges a megrendelők részéről.

A sok száz kisebb-nagyobb munka alatt szerzett tudásnak és gyakorlatnak, valamint az egyedi technikának köszönhetően jóformán bármilyen elképzelést, grafikai tervet meg tudnak valósítani.

A festőcsoport elsődleges célja, hogy minél több minőségi falfestmény készülhessen országszerte köztereken, valamint különböző közintézményekben.

VIDEÓ: A Léghajó készítéséről

Még több információ ITT

Íme egy régebbi alkotásuk:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
A Rovatból
Hétfőtől drágább lesz a parkolás Budapesten
A főváros belső részein hatszáz forintot kell majd fizetni óránként, reggel 8 és 22 óra között.

Link másolása

A Fővárosi Közgyűlés még június 29-én döntött arról, hogy a 27 féle parkolási zóna helyett átlátható, világos, négy zónatípusból álló, egységes parkolási rendszert vezetnek be, és megemelik a parkolási díjakat.

Az A-jelű zónában 600 forintba kerül majd óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni, a B-jelűben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között, a C-zónában 300 forint, 8-18 óra között, a D-zónában pedig 200 forint, 8-18 óra között. Az A-B-C zónákban legfeljebb három órát lehet parkolni, a D-zónában ez nincs korlátozva.

Parkolási zónák a fővárosban szeptember 5-től

Az új parkolási rendszer részeként egységes információs táblák is megjelennek az utcákon, amelyek egyértelművé teszik az egyes parkolási zónák jellemzőit. Emellett körülbelül 10 százalékkal nő a parkolási díjas zónák területe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk