Bringázható Lánchídért küzdenek a magyar bringások
A probléma
A Magyar Kerékpárosklub most egy olyan ügyért indul csatába, ami nem csak a biciklivel közlekedőknek, hanem minden budapestinek érdeke. Ez a Lánchíd bringázhatóbbá tétele. Ennek érdekében október 11-re biciklis felvonulást és - már most is folyó - aláírásgyűjtést hirdetett a civil szervezet.
Mint írják, pár évtizede a döntéshozók még azt gondolták, hogy minél több gépjárművet kell felengedni a hídra. Mára azonban kiderült, hogy minél több autó van a hídon, annál kevesebb ember jut át a túloldalra. A bringások szerint totális idő és pénzpazarlás, hogy a világ egyik leghíresebb átkelőjén folyamatosan álljon a forgalom. A Lánchídon biztos késést jelent busszal átmenni, biciklivel meg a járdára vagy szabálytalan helyzetekbe kényszerül, aki haladni szeretne. És akkor még nem is beszéltünk a mentők, a tűzoltók és a taxik haladásáról sem.
A Lánchíd jelenlegi helyzete nem csak a rajta közlekedők és a turisták életét keseríti meg. A rá vezető útszakaszok környezete mind szenved a szmogtól, a zajtól, illetve a közösségi és gyalogos felületek hiányától. Elég csak szinte faltól falig autóútként használt József Attila és Fő utcára gondolni, vagy az Alagútra, mint történelmi nevezetességre. Mindezek a hatások egészségügyi kockázatokkal járnak, az ingatlanok értékvesztéséhez és gazdasági károkhoz vezetnek.
Miért pont a Lánchíd?
"A Lánchíd Budapest szíve. Gyors kapcsolat Buda és Pest között, az Andrássy út a város legbringásabb sugárútja, a tengely fejlesztése alternatívája lehet a Rákóczi útnak és elengedhetetlen része a belváros élhetőbbé tételének. Emberi léptékű kialakítása könnyű kapcsolatokat nyújt a két oldal utcáival, a forgalmi dugók azonban megakadályozzák a megfelelő használatát" - fogalmaznak a Kerékpárosklub honlapján.
A Lánchídon a BKK 2014-es adatai szerint naponta 37900-an mennek át valamilyen járművel. A járművek 57%-a autó, becslések szerint naponta 21600-an választották ezt a közlekedési módot (autónként 1.2 utassal számolva). Naponta mintegy 14000-en keltek át a hídon valamelyik BKK buszjáraton - java részük a dugóban állva -, ők a járműhasználók 37%-át teszik ki. Mellettük naponta 2400-an keltek át biciklivel, ez az összes járműhasználat 6%-a.
A Lánchídon a buszok utasainak van a legnehezebb dolga, az a közlekedési mód van a legrosszabb helyzetben, amit a leginkább támogatni kéne. A dugók miatt pont akkor a legjárhatatlanabb a híd, amikor a legtöbben használnák. Jelenleg biciklivel lehet a leggyorsabban átmenni a hídon, de a mostani állapot konfliktusokat generál. A dugók miatt a kerékpárral járók mindössze 1/3-a közlekedik az úttesten, a többiek valamelyik gyalogosokkal teli járdára kényszerülnek. A gyalog és biciklivel közlekedők közti konfliktusok az úton álló dugó következményei.
A Lánchidat hamarosan felújítják, ez kitűnő alkalom lenne, hogy egy olyan koncepciót valósítsanak meg, aminek révén a híd a mostaninál jóval hatékonyabban átjárhatóvá válna. Budapest az egyik legnagyobb hiányossága éppen a hidak bringázhatósága. Van, ahol különálló kerékpárút áll rendelkezésre (Árpád-, Rákóczi-, Újpesti vasúti híd), máshol a járdára vezetik a bringás közlekedőket (Szabadság-híd, Petőfi-híd). Az Erzsébet-híd a nehézkes rakparti csatlakozások, a buszsávok, a nagy forgalmú és helyoldalban végződő Rákóczi út - Hegyalja út tengely miatt nem népszerű.
Ez, és az ezt megelőző fotók Bódis Krisztián képei. A cikkben található képek korábbi Critical Massek során készültek
A Margit-hídon járdán vezetett kerékpárút és a déli oldali kerékpáros nyom folyamatos konfliktusokat generál a kerékpárral, gyalog és autóval közlekedők között. "Mi már az építéskor felhívtuk a figyelmet a rossz megoldás évtizedekre való bebetonozására, nem kéne ezt a hibát a Lánchídon is elkövetni" - írják.
A megoldás
Több autót tehát már nem bír el a híd, és a mostani forgalom sem tartható fent. A Magyar Kerékpárosklub első hallásra radikális megoldást javasol: forgalomcsillapítást, magyarán a Lánchíd legyen kizárólag a közösségi közlekedésé és a bicikliseké. Ezzel megszűnnének a dugók, és több ember tudna gyorsan és egyszerűen átbuszozni és bringázni a hídon. Ráadásul ez a megoldás azt a hosszútávú célt is szolgálná, hogy a közösségi közlekedés, a kerékpározás és a gyaloglás kerüljön előtérbe - hiszen
"minél több autó akar átmenni a hídon, annál kevesebb ember jut át a túloldalra".
A főváros tanulmánya szerint egy ilyen beavatkozás más hidak jelentős autóforgalom-növekedésével járna. De ez a tanulmány nem vizsgálja a közlekedési mód váltás lehetőségét és pozitív hatásait. És nem számol azzal, hogy sűrűbb, megbízhatóbb és gyorsabb buszközlekedéssel, valamint az útpálya jobb kerékpározhatóságával a még autóval közlekedők egy része átszoktatható a közösségi közlekedésre és biciklire. Pedig így a bringások szerint megúszható lenne a szomszédos hidak autós forgalmának jelentős növekedése. Ezt támasztja alá szerintük az is, hogy a Lánchídon a helyi és nem a városi átmenő forgalom a jelentős.
Ez, és az ezt követő fotók Mervai Márk képei
A Magyar Kerékpárosklub első lépésként azt javasolja, hogy
a jövő nyári iskolaszünet alatt teszt jelleggel a busz és kerékpáros közlekedésé legyen a Lánchíd, mellettük 30-as sebességkorlátozással csak kerékpárt, taxit és természetesen az elsőbbségi járműveket engedjék a hídra.
Ezzel egy időben a járdán kerékpározók átszoktathatóak lennének az úttestre. Álláspontjuk szerint a budai alsó rakpart lezárása, a Margit híd átépítése vagy a budai fonódó villamoshálózat munkálatai megmutatták: a közlekedés egy fontos útvonal kiesésével sem omlik össze, az első kaotikus napok után a város lakói alternatív megoldásokat találnak. Egy ilyen tesztidőszak alkalmas lehet a közlekedési szokások megváltozásának mérésére és jó gyakorlat lehet a híd felújításának idejére, amikor legalább egy évre kiesik majd a Lánchíd.
Ha egyetértesz...
Írd alá a bringások petícióját. Ezt offline és online is megteheted, ide kattintva. Emellett vegyél részt október 11-én a 15 órakor kezdődő bringás felvonuláson, amely a Széchenyi térről indul - a Facebook-esemény oldaláért katt ide!
Forrásként a Magyar Kerékpárosklubnak a témát részletesen tárgyaló cikkét használtuk. További infókért katt a cikkre!
Ha jó ötletnek tartod a bringások kezdeményezését, nyomj egy lájkot!