BUDAPEST

Bejártuk a ferihegyi reptér titkos részeit

Olyan helyekre jutottunk el a Liszt Ferenc repülőtéren, amelyek még sok dolgozó előtt is zárva vannak.

Link másolása

Tudtátok, hogy a Liszt Ferenc repülőtér egy önálló kisváros a nagyvárosban, saját kutakkal és vízművel, víztisztítóval, hőerőművel? És azt, hogy a légiforgalmi irányítás legnagyobb része nem az irányítótoronyban történik, de még csak nem is a reptér területén? Láttátok már a futópályák fényeit, a radarokat, vagy a tűzoltóbázist közvetlen közelről?

Ha a fenti kérdések bármelyikére nem a válaszotok, imádni fogjátok azt a programot, amelyen mi is részt vettünk. Reptérlátogatásra két és fél éve van lehetőség, hetente több alkalommal, egyénileg és csoportosan egyaránt. A háromórás túra népszerűsége folyamatosan nő, gyakran hetekre előre betelnek az időpontok.

IMG_9296k2

IMG_9387k

IMG_9331k

A találkozóhely a 2-es termináltól nem messze található Aeropark bejáratánál van, ahová egyébként szintén tartalmazza a belépést a részvételi díj. Így ha korábban érkeztek, vagy a végén még maradnátok, a kiállított hatalmas, régi repülőgépeket is megcsodálhatjátok. Sőt, néhánynak még a pilótafülkéjébe is bemehettek.

A programot egy régi, Malév színeire festett Ikarus-busszal teljesítettük, ami csak tovább fokozta a kuriózumjelleget. Mindenekelőtt alapos biztonsági ellenérzésen esett át a csoport, ahhoz hasonló módon, mint ami utasként is vár mindenkire. Miután ez megtörtént, a dolgozói kapun begördültünk a reptér területére. Túravezetőnk eközben folyamatosan mondta a mikrofonba az érdekességeket.

IMG_6981k

IMG_9319k

IMG_9313k

A hatalmas kerozintároló tartályok mellett elhaladva kiderült például, hogy a reptéren egy időben összesen 8,6 millió liter üzemanyag van a gépek számára. Az utánpótlás Százhalombattáról érkezik föld alatti vezetékeken át, illetve B tervként egy vasúti sínpár is rendelkezésre áll.

A Budapesten menetrend szerint megforduló legnagyobb gépet az Emirates üzemelteti: ez egy Airbus A330-200-as, amelyet éppen ottjártunkkor készítettek fel arra, hogy visszainduljon Dubajba. Buszunkkal beparkoltunk közvetlenül mellé, így lényegében testközelből nézhettük a folyamatot, majd később azt is, ahogyan felszáll - persze ezt már biztonságos távolságból.

IMG_9400k

IMG_9201k

IMG_9284k

Egyébként jellemző adat, hogy az arab légitársaság flottájában ez a gép a legkisebbek közé tartozik. Ők megtehetik azt is, hogy három órát töltsenek Ferihegyen, mielőtt visszaindulnak. Ugyanez a fapadosokra messze nem igaz: mivel náluk a legfőbb szempont a költségcsökkentés, fél óránál tovább nemigen várakoznak az újbóli felszállás előtt, sőt

a Ryanair mindössze 25 percet áll a földön. Ahhoz, hogy ezalatt mindennel végezzenek, több tucat embernek kell percekre lebontott koreográfiát követnie.

Miközben az emelkedő gépeket figyeltük, néhány vicces kulisszatitkot is megtudhattunk. Például egy anekdotát arról az utasról, aki mindent megtett azért, hogy övé lehessen a kinézett ülőhely. Akkoriban a fapadosokon még nem volt előre kiosztott ülésrend, gyorsasági sorrendben ment a dolog.

Emberünk a buszból kiszállva azonnal rohanni kezdett az egyik beszállító mobillépcső felé, csak éppen azt nem vette észre nagy sietségében, hogy ahhoz a lépcsőhöz nem tartozik gép: épp használaton kívül állt pár méterrel odébb. Szerencsére a tetejére érve észrevette a baklövést, így nem zuhant métereket a betonra. Azt azonban sikerült elérnie, hogy az egész személyzet és az utasok nagy része rajta röhögjön, ráadásul így nyilván csak az utolsók között tudott beszállni.

IMG_9212k

IMG_7002k

A Malév utolsó megmaradt gépe - vevőre várva árválkodik a reptéren, de egyelőre nem nagyon van rá érdeklődő

IMG_9243k

Miután megcsodáltunk vagy 4-5 felszálló gépet, egy nagy kört téve a reptér egy távolabbi pontjára, a jelzőfényekhez mentünk. Ezek biztosítják, hogy éjszaka és rossz időjárási körülmények esetén is meglássák a pilóták a leszállópályát. Az összesen 2500 lámpa annyit fogyaszt egy óra alatt, mint egy átlagos magyar háztartás egy teljes hónapban, így ha lehet, mellőzik a használatukat. A kedvünkért viszont kis időre bekapcsolták őket, elég volt hozzá egy telefon az irányítótoronyba.

Apropó torony: kiderült az is, hogy a légi irányításnak csak egy kis része zajlik az ikonikus épületben, méghozzá az, ami konkrétan a reptéren zajló eseményeket felügyeli (fel- és leszállás, gépek mozgása a betonon stb.) A többit kívülről, a Hungarocontrol Igló utcai székházából végzik. Sőt, nemcsak a magyar légtér tartozik hozzájuk, a NATO megbízásából Koszovóé is.

IMG_9379k

IMG_6955k

IMG_9496k

Meglátogattuk a reptéri tűzoltóbázist is, ahol egymás mellett sorakoztak bevetésre készen a modernebbnél modernebb járművek. A legújabb kocsi értéke nem kevesebb, mint 320 millió forint. Szerencsére élesben ritkán van rájuk szükség, leggyakrabban elhagyott poggyászok miatt riasztják őket, ez napi szinten előfordul.

Persze így is folyamatos készültségben kell lenniük:

a szintidő 40 másodperc, ennyi telhet el a riasztás pillanatától addig, amíg a szirénázó autók elhagyják a garázst.

A menetfelszerelések emiatt mindig oda vannak készítve a kocsik ajtaja mellé - méghozzá úgy, hogy a nadrág eleve rá van húzva a bakancsra, tehát csak bele kell ugrani.

IMG_9431k

IMG_9443k

IMG_9445k

IMG_9468k

Nagyon sok érdekes történet elhangzott még a túra során, többet inkább nem is lövünk le, mert tényleg érdemes személyesen átélni. A látnivalókkal együtt - illetve magával a tudattal, hogy ilyen nehezen megközelíthető helyen vagyunk - maradandó élmény volt, a részvételi díjat (felnőtteknek 2500, gyerekeknek és diákoknak 2000 forint) bőven megéri.

Az aktuális időpontokat és a részletes infókat IDE kattintva nézhetitek meg.

Ha részt vennél a programon, oszd meg ezt a cikket!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Látványtervek: ilyen lehet az új Nyugati pályaudvar
Egy háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugati pályaudvart.

Link másolása

Fürjes Balázs, a Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár posztolta a Facebookra a Nyugati pályaudvar látványterveit. Korábban kiírtak egy pályázatot a Nyugati felújítására, amit a brit Grimshaw Architects építésziroda nyert meg. Terveztek már pályaudvart Londonnak, New Yorknak és Melbourne-nek is, tehát az egész világon elismert cégről van szó.

"Egy 21. századi, háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezzük újjá a Nyugati pályaudvart.

Az új terv tiszteli a múltat, Budapest építészeti örökségét, és jól illeszkedik a környező városrész szövetébe. Az Eiffel-csarnok mögött a felszínen egy új vasúti csarnok, a föld alatt 6 vágányos mélyállomás épül. Így a pályaudvar jóval több vonatot tud fogadni. A belváros bezöldül: a Nyugati környezetében egy zöld, parkosított, átjárható új városrész születik" - írta Fürjes.

Az államtitkár hét pontban szedte össze, milyen lesz a felújított Nyugati pályaudvar

  • Több vonatot tud majd fogadni,
  • a Nyugati mellett megépül az Eiffel-csarnok, ami Budapest építészeti öröksége előtt is tiszteleg,
  • megépül egy minden irányból könnyen megközelíthető pályaudvar és városi tér,
  • bezöldülnek a vasúti üzemi területek: egy új, hosszú, zöld parkot hoznak létre a Nyugatitól a Városligetig,
  • a Westend elől elköltözik a lerobbant parkoló és a buszpályaudvar, helyükön egy barátságos zöld tér születik,
  • elbontják a felüljárót.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
BKV: száz új busz érkezik a fővárosba, az idősebb buszokat végleg kiváltják
A cég vezérigazgatója számolt be a fejlesztésről, amely igencsak szükséges volt már, hiszen 30 éves buszok is használatban vannak még Budapesten.

Link másolása

Száz új Mercedes-Benz Conecto Next Generation típusú autóbusz érkezik a BKV Zrt. részére bérleti konstrukcióban - közölte a vállalat az MTI-vel.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója szerdán írta alá azt a szerződést az Omnibus Hungária Kft. és az Inter Tan-Ker City Kft. által alkotott konzorcium képviselőivel, amely keretében az új buszok megérkezhetnek - tudatta a közlekedési cég.

Hozzátették: a várhatóan még idén forgalomba álló buszok több idősebb - akár 30 éves - járművet váltanak ki.

Közölték azt is, várhatóan a negyedik negyedévben további 35 saját tulajdonú új autóbusz is forgalomba állhat majd.

Ezzel egy időben vidéken, a Volánbusz-flotta korszerűsítése is elkezdődik: 7 megyében összesen 32 új, Mercedes-Benz Intouro M típusú autóbuszt adnak majd át.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Látványtervek: így néznek ki az M3-as metró felújított állomásai
Májusban adják át a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomásokat.

Link másolása

Karácsony Gergely főpolgármester a Facebook-oldalán közölt látványterveket az M3-as metró felújításáról. Májusban egy újabb szakaszt vehetnek birtokba az utasok: a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák kerülnek átadásra majd.

„Gőzerővel folytatódik Budapest leghosszabb metró szakaszának felújítása, amelynek középső szakaszát az utasok májusban már használhatják is. A Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák hamarosan elkészülnek.

A látványterveken pedig most megnézhetitek, hogyan fognak kinézni az új, akadálymentesített állomások. Az M3-as metró felújítása nehéz öröksége volt a városvezetésnek, de büszke vagyok rá, hogy hamarosan újabb állomásokat adhatunk át a városlakóknak” - írta Karácsony Gergely bejegyzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Miyawaki-koncepció szerinti erdőket telepítettek Budapesten
A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük.
MTI - szmo.hu
2022. március 30.


Link másolása

Három, Miyawaki-koncepció szerinti erdőt ültetett a Főkert a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában - tájékoztatott a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. Főkert Kertészeti Divíziója.

A Miyawaki-koncepció egy olyan erdőtelepítési forma, amelynek alapja a facsemeték természetes versengése. A módszert Miyawaki Akira tavaly elhunyt japán növényökológus fejlesztette ki.

A koncepció lényege, hogy a kis erdőfoltok fajösszetétele megegyezik az adott területen őshonosan megtalálható hazai erdők fajösszetételével. A telepítés különlegessége az, hogy az erdészeti facsemetéket igen sűrűn ültetik egymás mellé, véletlenszerű elrendezésben. Ezek a növények gyorsabban növekednek, mert a fényért és a tápanyagokért való versengés erősebben érvényesül, mint egy magában álló díszfa esetén.

A Főkert Budapesten 2021 júniusában, a Tabánban hozta létre az ország első Miyawaki-koncepció szerinti erdőjét. A szakemberek 2022 tavaszán a XI. kerületi Andor utca kihasználatlan, fokozottan szennyezett zöld sávjában folytatták a "minierdősítést", ahol három foltban 240 facsemetét ültettek el.

A 240 facsemetét őshonos fajokból válogatták össze. A facsemeték legnagyobb része kocsányos tölgy és mezei juhar, de kisebb mennyiségben vénic szil is megtalálható közöttük. Az állományalkotó fafajokon kívül kiegészítő cserjék is kerültek a minierdőbe, főként bibircses kecskerágó és közönséges fagyal.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: