?> /budapest/alaposan-atrajzolna-budapest-kozlekedeset-egy-uj-terv/ Alaposan átrajzolná Budapest közlekedését egy új terv | szmo.hu
hirdetés

BUDAPEST
A Rovatból
hirdetés

Alaposan átrajzolná Budapest közlekedését egy új terv

Az a tervezőiroda nyerte el a Duna-part megújítására kiírt pályázatot, amelyik egyirányúvá tenné a Lánchidat.

Link másolása

hirdetés

Alapvetően a gyalogosok és kisebb részben a kerékpárosok igényeire szabott városfejlesztési terv nyerte el a fővárosi önkormányzat Duna-part megújítására kiírt tervpályázatának első helyét. A Korzó Tervezési Stúdió alaposan átalakítaná a rakpart és a Lánchíd közlekedését.

Mi változna a győztes terv szerint?

A pályamű megőrzi a meglévő történeti települési táj értékeit, a tervezett építést azoknak alárendeli. A terv amellett hogy a vízparti sávot szakaszolja, a történetileg kialakult és védett városképét élteti tovább. Mértéktartó, mégis jelentős minőségi változásokat eredményezhet Budapest központjában - áll a főváros indoklásában. A zsűri szerint a pályamű szakmailag és tartalmilag is kiemelkedő munka, például a városépítészeti megközelítése és az úszóművek műszaki tartalma miatt.

Az egyik legfontosabb, hogy rugalmasan alakítható a koncepció, és az egyes szakaszok elemei egymással kombinálhatók.

hirdetés

Mint azt az Indexnek elmondták, három részre bontották a Szabadság híd és a Kossuth tér közti partszakaszt - eltérő feladataik miatt. A Kossuth tér és a Lánchíd között húzódó szakaszt tovább parkosítanák, a Lánchíd és Erzsébet híd közötti szakasz közteres funkcióját erősítenék, a gyalogosok igényeit helyeznék előtérbe.

park1

park2

Új gyalogos közterek a Dunán: az úszóművek

A középső szakaszon, a Lánchídtól délre jelennének meg az úszóművek is, amik tulajdonképpen a rakpart meghosszabbításai lennének. Ezek az úszóművek 8-szor 50 méteres (külön is úsztatható) modulos hajótestekből lennének összerakva a szükséges nagyságúra.

Hasonló úszóműveket egyébként több nagyvárosban is használtak már a világban: például Párizsban, a Szajnán, vagy Hamburgban az Elbán - mondta el a szeretlekmagyarország.hu-nak Grabner Balázs, a Korzó Tervezési Stúdió tulajdonos-cégvezetője. Hozzátette, hogy az úszó szigetek ugyanazon az elven működnek, mint például azok a stégek, amelyekhez most a hajók kikötnek a Dunán. A több ponton merevített, a parthoz, hidakhoz rögzített úszó szigetek így stabilak, sem a szél, sem az - esetleg intenzív - hullámzás nem fenyegeti őket. A vízszint emelkedését is a stégekhez hasonlóan követik.

Az úszóművek árát a Stúdió becslése szerint négyzetméterenként 200 ezer forintból lehetne kihozni, amiben a felépítmények nincsenek benne.

A harmadik szakasz, a Belgrád rakpart közforgalmi feladatai miatt megpróbálnák egyensúlyba hozni a gyalogos és az autós közlekedést.

A pályázók nem nyúlhattak a villamosvonalakhoz és a közutakhoz. Ezért a Korzó munkatársai a Dunára merőleges, akadálytalan gyalogos lejutási folyosókat terveztek.

"A jármű- és gyalogosforgalom örök ellentétét három, szükség szerint könnyen kombinálható felállással oldották meg. Ha szükség van rá, a rakpart rövid idő alatt teljesen lezárható (nagyrendezvények, hétvégék esetén), de van félig lezárható és az autóknak szabad utat engedő verzió is" - írja az Index.

park3

park4

park5

A cikkben eddig szereplő látványtervek forrása: Korzó Tervezési Stúdió

A legjobban a Széchenyi tér közlekedése változna: a tervben a Lánchídon két kerékpárút között egy közúti sáv maradna, a forgalmat pedig egyirányúvá tennék a hídon, Buda felé.

Az Akadémia előtti parkoló a felszín alatt kapna helyett, a téren sétálni lehetne, és lesüllyeszthet útakadályokkal nyitnák és zárnák a tervek szerint csökkentett forgalmú, díszkővel borított alsó rakpartot. A járműveket az Apáczai Csere János utca felé terelnék.

A zsűri is értékelte az úszóműveket

A pályamű megőrzi a meglévő történeti települési táj értékeit, a tervezett építést azoknak alárendeli. A terv amellett hogy a vízparti sávot szakaszolja, a történetileg kialakult és védett városképét élteti tovább. Mértéktartó, mégis jelentős minőségi változásokat eredményezhet Budapest központjában - áll a főváros indoklásában. A zsűri szerint a pályamű szakmailag és tartalmilag is kiemelkedő munka, például a városépítészeti megközelítése és az úszóművek műszaki tartalma miatt.

A nyertes pályázatban 10 ember kéthavi munkája fekszik - mondta el Grabner Balázs a szeretlekmagyarország.hu-nak.

A pályázaton Erick van Egeraat csapata lett a második helyezett. Ennek a pályaműnek az erőssége az, hogy a világörökségi területen az egyedi műemléki védelem alatt álló rakparti védőműrendszert tiszteletben alakítja ki a koncepciót. "A rakpartok felszíni rendezése, a tervezett zöldfelületi arány mértékletes, a tervezett burkolatok színválasztása anyaghasználata, a javasolt új utca bútorok illeszkednek a történeti belváros védett városépítészeti strukturális elemeihez" áll a bírálatban.

egeraat

Forrás: Erick van Egeraat

Harmadik helyezett a Finta és Társai Építész Stúdió – Garten Stúdió közös terve lett. A koncepció erőssége "a terület visszakapcsolása a városszövetbe, nyüzsgő vízparti funkciók megteremtése."

finta

Forrás: Finta és Társai Építész Stúdió – Garten Stúdió

Az első helyezett pályázó tervei nem biztos hogy teljes mértékben a nyertes koncepció alapján készülnek el, hiszen a megvalósítás során ezek még alakulhatnak. Ráadásul a másik két tervből is átvehetnek elemeket.

Nektek hogy tetszik a nyertes pályázat? Várjuk kommentben a véleményeteket!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk

hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk

hirdetés


Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk