BUDAPEST

12 izgalmas tény a Halászbástyáról, amit nem biztos, hogy ismertél

Addig is, amíg újra arra sétálhatunk, írtunk nektek néhány érdekességet erről a különös és sokak által úgy imádott épületről.
My Secret Budapest - szmo.hu
2020. április 11.


Link másolása

A Halászbástya az egyik legnépszerűbb budapesti látványosság - ám természetesen most a járvány és az önkéntes karantén ideje alatt szinte teljesen üres. Addig is, amíg újra arra sétálhatunk, írtam nektek néhány érdekességet erről a különös és sokak által úgy imádott épületről.

1. A Halászbástya eredete

A jelenlegi formájában létező Halászbástya a budai városfal egyik védelmi szakasza volt, a középkori városfal részeként már a 15. században állt. Nevét egyesek az egyik forrás szerint középkorban alatta elterülő Víziváros vagy Halászváros lakóinak mesterségéről kapta, más forrás szerint a védelmét ellátó Budai Halászok Céhéről. A Híradás bástya, vagyis a a Haber kuleszi a mostani Halászbástya építészeti őse.

2. Létezett egy titkos út?

A legenda szerint a várnak ezen a részén volt egy titkos ösvény, amit a halászok arra használtak, hogy azon át menjenek a budai halpiacra. Több forrás is utal arra, hogy ezen a titkos úton át próbált megszökni Hunyadi László a Várból. Egy másik történet szerint 1541-ben ugyanezen a rejtekúton próbált meg a Várba jutni az ostromló bécsi sereg.

3. Átalakítás a barokk-korban

Buda visszafoglalása után és a Rákóczi-felkelés leverését követően a Habsburgok katonai igazgatása korszerűsítette a XVIII. század elején. A falak "hajtogatott" alaprajzúak voltak, hogy az egyiket a másik tüzérségével lehessen védeni.

4. Amikor hadászati funkciója megszűnt, szóba került az átalakítása

Miután védelmi feladatát 1874-ben megszüntették, több terv is készült arra vonatkozóan, hogy az addigi puritán falszakasz látványosabb legyen, és díszítőelemként létezzen tovább.

5. Schulek Frigyest bolondnak nézték a terve miatt és volt, aki felháborodott rajta

"Nagy czélok, nehéz helyzetek mozgatják meg alkotóképességét. Midőn a budavári koronázó templom építési bizottságának 1875. évi deczember 2-án tartott ülésében az elnök báró Augusz fölszólította, hogy tegyen javaslatot a templom helyreállítására és Schulek bemutatta tervét, előadása után hosszú, kínos csend keletkezett s végül megszólal az elnök: „Hát azt hiszi a tanár úr, hogy megbolondultunk? Ez csak a túlhevített fiatal fantázia aberrácziója" - írta egy 1911-es cikk Schulek Frigyes terveiről. "Huszonöt évvel utóbb a merész tervező elérte a czélját. A templomot az ő terve szerint állították helyre és elkészült a Halász-bástya."

6. Eredetileg nem volt elég pénz az átalakításra

Már a tervezéskor kiderült, hogy hatalmas összeget emésztene fel a munka. Amikor Schulek Frigyes a Nagyboldogasszonyt építette át olyan módon, hogy a régi, középkori eredetű, de barokk külsővel takart plébániatemplom ismét a Mátyás idejében fénykorát élő gótikus csoda lehessen, azzal érvelt, hogy méltó környezetet kell teremteni a Mátyás-templom számára, és a környéket turistalátványossággá kell tenni. A kezdeti költségvetés időközben másfélszeresére nőtt, a projekt csúszott.

7. Egyetlen hatalmas tömb lett az építmény

Az elhanyagolt állapotú bástyafal még ép szakaszait magában foglalva alakították át a területet Egyetlen megszakítatlan építmény lett a Halászbástya, a budai oldal arculatának egyik meghatározó eleme. Schulek Munkája a maga teljességében nem valósult meg, ő még ennél is grandiózusabb művet álmodott.

8. A régészek számára is izgalmas terep volt az építkezés

A Halászbástya átépítése idején előkerültek például sírkövek és egy, a Nagyboldogaszony temetkezési helyéhez kapcsolódó kápolna is.

9. Román templom oroszlánja

Amikor a Halászbástya átépítésekor földmunkák során a román kori templomot feltárták, az onnan származó eredeti kőoroszlán domborművet Schulek Frigyes a szintén átalakított Jezsuita lépcsőn helyeztette el.

Az ószövetségben az oroszlán Júdát, Dávid király ősét is szimbolizálja, az ordító, tüzet okádó oroszlán viszont a gonosz erőket. A kora középkorban a keresztény ikonográfiában Márk evangélista attribútumává vált az oroszlán, és később is gyakran jelent meg az oroszlán a templomok díszei közt, mint (Szent) Márk jelképe. Festményeken is oroszlánnal ábrázolták az evangélistát. Az oroszlán jelezheti valakinek az uralkodói mivoltát is, több királyt is illettek oroszlános jelzővel, és címerállatként is gyakran bukkan fel.

10. A tornyok száma fontos

A hivatalos kánonban szereplő honfoglaló hét vezért jelképezik. Álmos és Előd vezérek szoboralakban is megjelennek a főtoronynál. Bár a Halászbástya a millenniumi ünnepségek és az 1896-os ünnepi év után készült el, ezekkel a szimbólumokkal és a honfoglalást idéző figurákkal kapcsolódik hozzá.

11. Egyedi oszlopok

A Halászbástya faragott oszloppárjainak oszlopfőit úgy tervezte meg Schulek Frigyes, hogy lehetőleg minél változatosabb legyen a mintájuk, és ne ugyanaz az egy motívum ismétlődjön. Ezért állítólag nincsen 3 egyforma oszloppár az épületen.

12. Woody Harrelson hasonmása az egyik szobor

2015-ben körbejárta a közösségi oldalakat egy fotó, amit egy turista Budapesten, a Halászbástyán készített, azzal a szöveggel, hogy az egyik szobor pont úgy néz ki, mint Woody Harrelson. Redditen, Imguron és Facebookon hónapokig poénkodtak azon, hogy a színész biztosan időutazó. Egyébként most is bármikor a Halászbástyához megyünk, mindig találunk valakit, aki ezt a szobrot fotózza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Bajban van a BKV, rengetegen mondanak fel, és már a menetrendet sem tudják tartani
Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából

Link másolása

A buszsofőrök és trolivezetők soha nem látott ütemben mondanak fel a cégnél, gyakorlatilag lehetetlenné vált a menetrendi igények kiszolgálása - értesült a Világgazdaság.

A lap úgy tudja, hogy először idén májusban, aztán rögtön júniusban is rekordot döntött a járművezetői létszám csökkenése: tavasz végén 48, a nyár első hónapjában 55 sofőr hagyta ott a BKV-t. A csökkenés 2021 óta tapasztalható.

Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából.

A járművezetők száma mostanra a 2017-es szintre zuhant vissza. Miközben 2021 elején a 2700-at közelítette a munkavállalók száma, ma már 2400-an sem dolgoznak a BKV-nál.

A kialakult helyzetet már az utasok is megérezhetik. Az alacsony létszámot valameddig túlórával, illetve a pihenőnapok elvonásával lehetett ellensúlyozni, de a kieső járművezetők miatt az ígért menetrend már nem teljesíthető hiánytalanul.

A Világgazdaság úgy tudja, hogy júliustól jelentősen megszaporodtak a személyzeti okokra visszavezethető kimaradások.

Átlagosan napi 50-60 esetben történt meg, hogy a BKV nem tudott járművezetőt biztosítani. Ezek az autóbuszok értelemszerűen kiestek a menetrendből, és a telephelyeken maradnak.

A lap információi szerint a kilépő BKV-s sofőrök háromnegyede öt éven belül hagyta ott a céget, az összes távozó járművezető negyede pedig már egy éven belül felmondott, ami az alacsony béreknek és a járműpark állapotának is köszönhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
Új Kolodko-szobor Budapesten: Az oroszok már a spájzban vannak
A szobrász videón mutatta meg, hogyan készült az új alkotás, és néhány fotón pedig közelről is megcsodálható az újabb mestermű.

Link másolása

Újabb miniatűr szobrot készített Kolodko Mihály. Ezúttal Budapesten, a Duna partján kell keresni. Annyit elárulunk, hogy a budai oldalon. A pontos helyszín is gyorsan kideríthető a szobrász filmjéből, ha alaposan figyelsz.

Kolodko Mihály egy videón megmutatja azt is, hogyan készült el az újabb miniszobor.

VIDEÓ: Az oroszok már spájzban vannak

És néhány fotón pedig közelről is szemügyre vehető az alkotás, melyhez Kolodko Mihály - ismét csak A Tizedes meg a többiek című filmre utalva - annyit írt:

"Nincs kompót".

A lelkes Kolodko-rajongók pedig megnézhetik azt a pillantot is, amikor a szobrocska elfoglalja helyét:

Bár a fotók és a videók csak nemrégiben kerültek ki a közösségi oldalra, máris többen fotókkal is igazolták, hogy rábukkantak a spájzban keresgélő orosz katonára.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
Tűzfalra került Szinyei Merse Pál Léghajó című festménye Budapesten
Nemcsak a fővárosban, de országosan is egyedülálló, hogy egy híres festmény hiteles reprodukciója kerüljön fel egy tűzfalra. Az alkotók elárulták, hogyan készítették és honnan jött az ötlet.

Link másolása

Az idén 125. tanévét kezdő Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjai mostantól a névadó egyik legismertebb alkotásának hatalmas méretű változatát láthatják majd nap, mint nap.

„A léghajó szimbóluma az emberi gondolatok szárnyalásának és a művészi szabadságnak, mely mégsem távolodik el kozmikus magasságokba, hanem az emberiség élettere, a föld közelében marad”

– olvasható Szinyei Merse Anna, a dédnagyapja életét és munkásságát feldolgozó könyvében a művész „talán legeredetibb, hetyke-tréfás”, 1882-ben készült festményéről.

A középiskola vezetősége régóta fontolgatta a belső udvaron lévő óriási tűzfal felület megfestését, dekorálását, amire a kerek évforduló tökéletes alkalmat adott. A VI. kerületi Önkormányzattal folyatott egyeztetések után pedig zöld utat kapott az elképzelés megvalósítása.

A Neopaint csoport festőművészei egyértelmű ajánlása volt a Léghajó megjelenítése. Ezt megelőzően több ötlet is volt arra vonatkozóan, hogy mi kerüljön fel a falra, de végül az iskola vezetősége teljes egyetértésben döntött a Léghajó mellett.

Óriási kihívás volt a 42x39,3 cm-es festmény megjelenítése egy ekkora felületen, mert az amúgy kisméretű kép számtalan apró részletet tartalmaz, amelyek felnagyítva előkerülnek, illetve Szinyei egyedi ecsetvonásait is ábrázolni kellett úgy, hogy az óriás festmény végül visszaadja a Léghajó valódi hangulatát.

Első ránézésre nem tűnik egy bonyolult alkotásnak, de jobban megvizsgálva láthatjuk, hogy egy igen aprólékos és teljesen egyedi ábrázolású képről van szó.

Az 500 m2-es falfestmény 2 hét alatt készült el a legnagyobb kánikula közepette, 5 festőművész közreműködésével.

A Neopaint Works csoport tagjai bíznak benne, hogy ez egy jó példa lehet arra vonatkozóan, hogy még több hasonló jellegű alkotás készülhessen országszerte, hiszen egy-egy ilyen falfestmény nemcsak turisztikai látványossággá, de egyfajta kultúrmisszióvá is válhatna.

„Ha tehetnénk, mi csak ilyen képeket festenénk, mert ennek célja és értelme van. Számunkra a legnagyobb dicséret az lenne, ha Szinyei láthatná, és azt mondaná rá: Ez igen, szép munka!”

– mondta el a Neopaint vezetője, Jankovits Barnabás.

A Neopaint Works csoport:

A festőcsoport 17 éves fennállása óta több 10.000 m2 falfelületre készített dekoratív falfestményeket, megteremtve ezzel hazánkban a tűzfalfestészet, a legális köztéri falfestészet kultúráját.

Az olyan monumentális alkotások, mint a Rubik-kocka, a 6:3 - Az Évszázad mérkőzése, a Sissy, Róth Miksa emlékfal, a Nemzet Színészei vagy a Klauzál téren lévő „zöldséges” mára Budapest nevezetességeivé és turisztikai célpontjaikká váltak, számuk meghaladja a 60 darabot. A grafikák témaköreinek megválasztásánál fontos szempont, hogy a vizuális élmény mellett a festménynek legyen tartalma is, hiszen így lesz teljes egy városdíszítő faldekoráció. Tevékenységük tehát nem sorolható be sem a graffiti sem a street art kategóriákba, mert nem saját stílusukat akarják megjeleníteni falfestményeinken, hanem figyelembe véve a felület környezetét, elhelyezkedését alakítják ki koncepcióikat majd legálisan, engedélyezések után valósítják meg terveiket.

Számtalan felkéréseik közül a Léghajó volt a legnagyobb megtiszteltetés és egyben a legnagyobb kihívás is, mert egy olyan projektet bíztak rájuk, ami nem mindennapi: egy kivételes festőművész alkotását lemásolni, megjeleníteni nagy kihívás, amihez maximális bizalom szükséges a megrendelők részéről.

A sok száz kisebb-nagyobb munka alatt szerzett tudásnak és gyakorlatnak, valamint az egyedi technikának köszönhetően jóformán bármilyen elképzelést, grafikai tervet meg tudnak valósítani.

A festőcsoport elsődleges célja, hogy minél több minőségi falfestmény készülhessen országszerte köztereken, valamint különböző közintézményekben.

VIDEÓ: A Léghajó készítéséről

Még több információ ITT

Íme egy régebbi alkotásuk:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
A Rovatból
Hétfőtől drágább lesz a parkolás Budapesten
A főváros belső részein hatszáz forintot kell majd fizetni óránként, reggel 8 és 22 óra között.

Link másolása

A Fővárosi Közgyűlés még június 29-én döntött arról, hogy a 27 féle parkolási zóna helyett átlátható, világos, négy zónatípusból álló, egységes parkolási rendszert vezetnek be, és megemelik a parkolási díjakat.

Az A-jelű zónában 600 forintba kerül majd óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni, a B-jelűben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között, a C-zónában 300 forint, 8-18 óra között, a D-zónában pedig 200 forint, 8-18 óra között. Az A-B-C zónákban legfeljebb három órát lehet parkolni, a D-zónában ez nincs korlátozva.

Parkolási zónák a fővárosban szeptember 5-től

Az új parkolási rendszer részeként egységes információs táblák is megjelennek az utcákon, amelyek egyértelművé teszik az egyes parkolási zónák jellemzőit. Emellett körülbelül 10 százalékkal nő a parkolási díjas zónák területe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk